Природознавство
Урок 5
Тема. Гномон. Практична робота. Вимірювання довжини тіні від гномона
Мета: розширювати уявлення учнів про висоту Сонця на небосхилі, значення світла і тепла в природі; навчати вимірювати довжину тіні від гномона, встановлювати залежність між висотою Сонця на небосхилі і довжини тіні від гномона, між висотою Сонця і кількістю тепла, яке воно посилає на Землю; формувати вміння порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки в природі; виховувати бажання пізнавати природу, бачити її красу та охороняти й примножувати природні багатства.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Вправа «Погода»
II. Актуалізація опорних знань
1 Запитання для повторення
2 Робота над загадками
• Красиве, хороше, на всіх людей дивиться,
А людям на себе дивитися не дозволяє. (Сонце)
• Він і гріє, і пече, і, як зайчик, грається.
А захочеш його взяти — втече і сховається. (Сонячний промінь)
3 Вікторина
Висновок. Сонце дає землі світло і тепло, яке потрібне для життя рослин і тварин.
III. Повідомлення теми і мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Пояснення вчителя
Загадки
• Іду — іде, стану — стоїть.
• Неживе, а за людиною ходить.
• Що навколо тебе біжить, а не наздоженеш? (Відповіді учнів.)
Довжина тіні залежить від висоти Сонця на небосхилі: Сонце низько — тінь довга, високо — тінь коротка.
Користуючись цією властивістю, люди спостерігають, як змінюється висота Сонця на небосхилі в різні пори року.
Для цього використовують гномон — вертикально встановлений до поверхні землі кілок заввишки 1 м. Щоб виміряти довжину тіні від гномона, треба провести риску в тому місці, де закінчується тінь, виміряти рулеткою відстань від гномона до риски. Ця відстань і буде довжиною тіні від гномона.
2 Практична робота. Вимірювання довжини тіні від гномона
Ця робота проводиться для того, щоб учні простежили за змінами висоти Сонця на небосхилі.
Один учень встановлює перпендикулярно до поверхні Землі гномон. Другий, у тому місці, де закінчується тінь, проводить риску, а третій вимірює відстань від гномона до риски. Це і буде довжина тіні, яка впала від гномона.
Раз на місяць опівдні між 12–13 год. вам необхідно буде вимірювати довжину тіні від гномона і записувати результат у календар погоди.
3 Демонстрування зміни довжини тіні предметів залежно від висоти джерела світла
Висновок. Чим вище джерело світла, тим тінь від предмета коротша. І навпаки, чим нижче джерело світла, тим тінь від предметів довша.
4 Відповіді на запитання
(Так поступово вчитель підводить дітей до розуміння, що причиною явищ, які вони спостерігали, є Сонце.)
Фізкультхвилинка
V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
2 Гра «Так чи ні?»
• Сонце сходить на заході і заходить на сході.(Ні)
• Земля рухається навколо Сонця, і відбувається зміна пір року.(Так)
• Не всі промені однаково нагрівають поверхню Землі.(Так)
• Коли темно, ми майже не розрізняємо оточуючі предмети.(Так)
• Удень і вночі все освітлює Сонце.(Ні)
• Найбільш довга тінь протягом року влітку.(Ні)
• Найменша довжина тіні від гномона - впродовж дня опівдні.(Так)
3 Тестування
1) День настає, тому що:
а) на небі з’явилося Сонце;
б) Земля обертається навколо Сонця;
в) Земля обертається навколо своєї осі;
г) Місяця і зірок немає на небі.
2) Пори року на Землі змінюються, тому що:
а) Земля обертається навколо Сонця;
б) змінюється відстань від Землі до Сонця;
в) Земля обертається навколо своєї осі.
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
1