Тема. Гномон. Практична робота. Вимірювання довжини тіні від гномона

Про матеріал
тепла в природі; навчати вимірювати довжину тіні від гномона, встановлювати залежність між висотою Сонця на небосхилі і довжини тіні від гномона, між висотою Сонця і кількістю тепла, яке воно посилає на Землю; формувати вміння порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки в природі; виховувати бажання пізнавати природу, бачити її красу та охороняти й примножувати природні багатства. Хід уроку I. Організаційний момент Вправа «Погода»
Перегляд файлу

Природознавство

Урок 5

Тема. Гномон. Практична робота. Вимірювання довжини тіні від гномона

Мета: розширювати уявлення учнів про висоту Сонця на небосхилі, значення світла і тепла в природі; навчати вимірювати довжину тіні від гномона, встановлювати залежність між висотою Сонця на небосхилі і довжини тіні від гномона, між висотою Сонця і кількістю тепла, яке воно посилає на Землю; формувати вміння порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки в природі; виховувати бажання пізнавати природу, бачити її красу та охороняти й примножувати природні багатства.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Вправа «Погода»

  • Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Яке число?
  • Тепло чи холодно надворі?
  • Який стан неба?
  • Яка температура повітря?
  • Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Актуалізація опорних знань

1 Запитання для повторення

  • Що відбувається при обертанні Землі навколо Сонця?
  • Скільки триває рік?
  • Чому влітку день триває довше?
  • Чому взимку холодно?

2 Робота над загадками

• Красиве, хороше, на всіх людей дивиться,

А людям на себе дивитися не дозволяє. (Сонце)

• Він і гріє, і пече, і, як зайчик, грається.

А захочеш його взяти — втече і сховається. (Сонячний промінь)

3 Вікторина

  • Чи може існувати життя без сонячного світла і тепла?
  • Чому не може?
  • Що посилає нам на Землю Сонце?
  • Якої пори дня Сонце гріє найкраще?
  • Якої пори року Сонце зігріває найсильніше?

Висновок. Сонце дає землі світло і тепло, яке потрібне для життя рослин і тварин.

III. Повідомлення теми і мети уроку

  • Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, як спостерігати за видимим рухом Сонця на небі.

IV. Вивчення нового матеріалу

1 Пояснення вчителя

Загадки

• Іду — іде, стану — стоїть.

• Неживе, а за людиною ходить.

• Що навколо тебе біжить, а не наздоженеш? (Відповіді учнів.)

  • Так, це тінь. Що ж таке тінь? Це темне віддзеркалення будь - якого непрозорого предмета, освітлене з протилежного боку. Через непрозорий предмет не проходить сонячне світло, тому й утворюється тінь.

Довжина тіні залежить від висоти Сонця на небосхилі: Сонце низько — тінь довга, високо — тінь коротка.

Користуючись цією властивістю, люди спостерігають, як змінюється висота Сонця на небосхилі в різні пори року.

Для цього використовують гномон — вертикально встановлений до поверхні землі кілок заввишки 1 м. Щоб виміряти довжину тіні від гномона, треба провести риску в тому місці, де закінчується тінь, виміряти рулеткою відстань від гномона до риски. Ця відстань і буде довжиною тіні від гномона.

2 Практична робота. Вимірювання довжини тіні від гномона

Ця робота проводиться для того, щоб учні простежили за змінами висоти Сонця на небосхилі.

Один учень встановлює перпендикулярно до поверхні Землі гномон. Другий, у тому місці, де закінчується тінь, проводить риску, а третій вимірює відстань від гномона до риски. Це і буде довжина тіні, яка впала від гномона.

  • Найменша довжина тіні від гномона впродовж дня опівдні, а протягом року — влітку. Найбільш довга тінь упродовж дня вранці й увечері, а протягом року — взимку.

Раз на місяць опівдні між 12–13 год. вам необхідно буде вимірювати довжину тіні від гномона і записувати результат у календар погоди.

3 Демонстрування зміни довжини тіні предметів залежно від висоти джерела світла

  • Увімкнемо лампу — джерело світла.
  • Яка довжина тіні від олівця, якщо лампа стоїть на столі?
  • Збільшується чи зменшується довжина тіні, коли лампу піднімаємо вгору?

Висновок. Чим вище джерело світла, тим тінь від предмета коротша. І навпаки, чим нижче джерело світла, тим тінь від предметів довша.

4 Відповіді на запитання

  • Що падає від предметів, які освітлює Сонце?
  • Як можна, не дивлячись на Сонце, визначити, високо або низько воно знаходиться над поверхнею Землі?
  • У який час ви спостерігали найбільш довгу і коротку тінь свою і від різних предметів (дерева, стовпа, будинку)?
  • Чому вранці холодніше, ніж опівдні?
  • Які зміни в природі вам доводилося спостерігати впродовж дня?

(Так поступово вчитель підводить дітей до розуміння, що причиною явищ, які вони спостерігали, є Сонце.)

Фізкультхвилинка

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів

2 Гра «Так чи ні?»

• Сонце сходить на заході і заходить на сході.(Ні)

• Земля рухається навколо Сонця, і відбувається зміна пір року.(Так)

• Не всі промені однаково нагрівають поверхню Землі.(Так)

• Коли темно, ми майже не розрізняємо оточуючі предмети.(Так)

• Удень і вночі все освітлює Сонце.(Ні)

• Найбільш довга тінь протягом року влітку.(Ні)

• Найменша довжина тіні від гномона - впродовж дня опівдні.(Так)

3 Тестування

1) День настає, тому що:

а) на небі з’явилося Сонце;

б) Земля обертається навколо Сонця;

в) Земля обертається навколо своєї осі;

г) Місяця і зірок немає на небі.

2) Пори року на Землі змінюються, тому що:

а) Земля обертається навколо Сонця;

б) змінюється відстань від Землі до Сонця;

в) Земля обертається навколо своєї осі.

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія

  • Коли Сонце гріє сильніше:вранці, вдень або ввечері?
  • Що падає від предметів, які освітлює Сонце?
  • Що таке гномон?
  • Як виникає тінь?
  • Як можна своєю тінню виміряти висоту дерева?
  • Як можна, не дивлячись на Сонце, визначити, високо або низько воно знаходиться над поверхнею Землі?
  • У який час ви спостерігали найбільш довгу і коротку тінь свою і від різних предметів?
  • Знайдіть інформацію про те, які спостереження за природою допомогли людині створити календар.

1

 

docx
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
30679
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку