Природознавство
Урок 4
Тема. Рух Землі навколо Сонця. Рік. Уявлення про причини зміни пір року на Землі
Мета: ознайомити учнів з обертанням Землі навколо Сонця як причиною зміни пір року на Землі; розвивати увагу, мовлення; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Вправа «Погода»
II. Актуалізація опорних знань
1. Запитання для повторення
- З чим пов’язана зміна дня і ночі на нашій планеті?
- Навколо якої осі обертається Земля:справжньої чи уявної?
- Скільки обертів робить Земля за добу?
2. Робота в групах
Діти об’єднуються у групи по рядах, радяться і представляють свої спостереження і висновки біля дошки.
1-ша група
Човен відплив від берега і через деякий час він перетворився на маленьку точку.
Висновок. При віддаленні предмети здаються меншими.
2-га група
Жовтий лист погойдався і повільно впав на землю.
Висновок. Лист упав, оскільки настала осінь.
3-тя група
На сході з’явилося Сонце, і настав ранок.
Висновок. Земля обертається навколо своєї осі.
III. Повідомлення теми і мети уроку
- Виберіть той висновок, до якого ми дійшли на попередньому уроці.
1) Ніч настає, оскільки на небі з’являється Місяць.
2) Планети обертаються навколо Сонця.
3) День і ніч настають через те, що Земля обертається навколо своєї осі і по-різному освітлюється Сонцем.(Останній висновок стосується попереднього уроку.)
- Які рухи Землі ми обговорювали? (Рух навколо своєї осі, рух навколо Сонця)
- До чого призводить рух навколо своєї осі? (До зміни дня і ночі.)
- До чого призводить рух Землі навколо Сонця? (Ми доки не знаємо.)
- Як ви вважаєте, чому буде присвячений урок? (Ми дізнаємося, що відбувається на Землі, коли вона рухається навколо Сонця.)
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Робота в групах
Завдання:обговорити твердження і сказати, яким чином ці завдання пов’язані з основним питанням уроку.
1-ша група
Улітку тепло, день довший за ніч, а взимку холодно і дні коротші.Чому?
2-га група
Настав жовтень, і жителі Австралії дружно почали купувати купальники.Чому?
3-тя група
Жителі Африки ніколи не грали в сніжки.Чому?
Версії груп
1-ша група
Тому що влітку Сонце піднімається високо, а взимку —ні. При обертанні Землі навколо Сонця ми дізнаємося, на яке місце на планеті промені потрапляють прямо (там літо), а на які — з нахилом (там зима).
2-га група
Можливо, в Австралії літо настає в жовтні. При обертанні Землі навколо Сонця ми дізнаємося, коли та в яких країнах настає літо.
3-тя група
Тому що в Африці ніколи не буває зими. При обертанні Землі навколо Сонця ми дізнаємося, чому в деяких країнах не буває зими.
2 Демонстрування зміни пір року на Землі за допомогою телурія
Інформація для вчителя
Похиле положення осі Землі зберігається впродовж усього року, тому Сонце освітлює поверхню Землі по-різному. Частину року Північний полюс повернений до Сонця, а другу частину року до Сонця нахилений Південний полюс. Через цей нахил прямі промені Сонця іноді освітлюють ділянку поверхні Землі на північ від екватора, іноді на південь від екватора. Ця відмінність падіння сонячних променів на ділянці земної поверхні і викликає зміну сезонів у різних районах земної кулі. Коли Північний полюс повернений до Сонця, у країнах на північ від екватора - літо, на південь - зима. Коли прямі сонячні промені падають на Південну півкулю - тут настає літо, а у Північній півкулі —зима.
V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
Робота в групах
Як діє обертання Землі навколо Сонця на живу природу? Наведіть приклади.
1-ша група - на птахів;
2-га група - на рослини;
3-тя група - на тварин.
Висновок (по групах)
Загальний висновок. Життя природи змінюється за сезонами. Змінюється пора року, змінюється температура, відповідно змінюється життя рослин і тварин. Тварини і рослини пристосовуються до природних змін, щоб вижити.
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
1