Тема. Рух Землі навколо Сонця. Рік. Уявлення про причини зміни пір року на Землі

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з обертанням Землі навколо Сонця як причиною зміни пір року на Землі; розвивати увагу, мовлення; виховувати дбайливе ставлення до природи. Хід уроку I. Організаційний момент Вправа «Погода» - Яка зараз пора року? - Який місяць? - Яке число? - Тепло чи холодно надворі? - Який стан не
Перегляд файлу

Природознавство

Урок 4

Тема. Рух Землі навколо Сонця. Рік. Уявлення про причини зміни пір року на Землі

Мета: ознайомити учнів з обертанням Землі навколо Сонця як причиною зміни пір року на Землі; розвивати увагу, мовлення; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Вправа «Погода»

  •  Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Яке число?
  • Тепло чи холодно надворі?
  • Який стан неба?
  • Яка температура повітря?
  • Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Актуалізація опорних знань

1. Запитання для повторення

- З чим пов’язана зміна дня і ночі на нашій планеті?

- Навколо якої осі обертається Земля:справжньої чи уявної?

- Скільки обертів робить Земля за добу?

2. Робота в групах

Діти об’єднуються у групи по рядах, радяться і представляють свої спостереження і висновки біля дошки.

1-ша група

Човен відплив від берега і через деякий час він перетворився на маленьку точку.

Висновок. При віддаленні предмети здаються меншими.

2-га група

Жовтий лист погойдався і повільно впав на землю.

Висновок. Лист упав, оскільки настала осінь.

3-тя група

На сході з’явилося Сонце, і настав ранок.

Висновок. Земля обертається навколо своєї осі.

III. Повідомлення теми і мети уроку

- Виберіть той висновок, до якого ми дійшли на попередньому уроці.

1) Ніч настає, оскільки на небі з’являється Місяць.

2) Планети обертаються навколо Сонця.

3) День і ніч настають через те, що Земля обертається навколо своєї осі і по-різному освітлюється Сонцем.(Останній висновок стосується попереднього уроку.)

- Які рухи Землі ми обговорювали? (Рух навколо своєї осі, рух навколо Сонця)

- До чого призводить рух навколо своєї осі? (До зміни дня і ночі.)

- До чого призводить рух Землі навколо Сонця? (Ми доки не знаємо.)

- Як ви вважаєте, чому буде присвячений урок? (Ми дізнає­мося, що відбувається на Землі, коли вона рухається навколо Сонця.)

IV. Вивчення нового матеріалу

1 Робота в групах

Завдання:обговорити твердження і сказати, яким чином ці за­вдання пов’язані з основним питанням уроку.

1-ша група

Улітку тепло, день довший за ніч, а взимку холодно і дні ко­ротші.Чому?

2-га група

Настав жовтень, і жителі Австралії дружно почали купувати купальники.Чому?

3-тя група

Жителі Африки ніколи не грали в сніжки.Чому?

Версії груп

1-ша група

Тому що влітку Сонце піднімається високо, а взимку —ні. При обертанні Землі навколо Сонця ми дізнаємося, на яке місце на пла­неті промені потрапляють прямо (там літо), а на які — з нахилом (там зима).

2-га група

Можливо, в Австралії літо настає в жовтні. При обертанні Землі навколо Сонця ми дізнаємося, коли та в яких країнах настає літо.

3-тя група

Тому що в Африці ніколи не буває зими. При обертанні Землі навколо Сонця ми дізнаємося, чому в деяких країнах не буває зими.

  • Де ми можемо знайти відповідь на запитання? (У книзі, ен­циклопедії, Інтернеті)

2 Демонстрування зміни пір року на Землі за допомогою телурія

  • Діти! Подивіться на цей прилад.
  • Хто з вас знає, як він називається? (Телурій)
  • Промовте слово хором.
  • Ви сьогодні маєте розкрити таємницю, чому на цей урок я принесла саме цей прилад.(Учитель умикає телурій.)
  • Я хочу вислухати ваші думки.
  • Які припущення? (Модель Землі і Сонця, телурій зображує, як обертається Земля відносно Сонця.)
  • Яку роль відіграватиме лампа? (Лампа відіграватиме роль Сонця.)
  • Уявіть спочатку, що поверхня Землі - це ваша рука. Уми­каємо лампу (спостереження за учителем, дотримання правил безпеки з електричними приладами), піднесемо руку на такій від­стані від лампи, щоб рука і лампа були на однаковій висоті від столу. Що ви відчуваєте? (Руці дуже тепло.)
  • Тепер, залишаючи руку на такій самій відстані від лампи, повільно підніміть її вгору. Що ви відчуваєте? (Руці вже не так тепло.)
  • Поверніть руку в початкове положення. Що відчуваєте те­пер? (Руці знову тепло.)
  • Опустіть униз. Чи тепло руці? (Руці не так тепло.)
  • Чому? (Учні висловлюють припущення.)
  • Зробимо висновок.
  • Розкажіть про те, як падають промені на руку в першому, другому і третьому випадках.(У першому випадку промені пада­ють прямо на руку, а в другому і третьому випадках промені па­дають навскоси.)
  • Так чому в першому положенні руці було тепліше? (Тому що промені були прямі, отже, рука була ближче до джерела тепла.)
  • Виконаємо такий самий дослід з глобусом - моделлю Землі. У глобуса є уявна вісь, навколо якої обертається Земля.
  • Простежимо за обертанням глобуса.
  • Куди «дивиться» вісь Землі:на Сонце чи від нього? (Від Сонця)
  • Як ви вважаєте, що несуть сонячні промені:світло, тепло або те й інше? (І світло, і тепло)
  • Визначимо, де тепліше при такому положенні Землі:в Києві чи в Австралії.(В Австралії більше тепла.)
  • Як ви гадаєте, яка пора року в Києві? (У Києві зима, а в Ав­стралії — літо.)
  • Продовжуємо спостерігати за обертанням глобуса навколо Сонця.
  •  Вісь Землі «дивиться» на Сонце чи від Сонця? (До Сонця)
  •  Давайте визначимо, де тепліше при такому положенні Землі:в Києві чи в Австралії.(Тепер тепліше в Києві.)
  • Яка пора року в Києві? (Тепер у Києві літо, а в Австралії — зима.)
  • Спробуємо зробити висновок.
  • Чому так сталося? (Версії дітей.)
  • Поки наша півкуля повернена до Сонця, дні у нас довгі, про­мені прямі, пора року - літо. Поки наша півкуля повернена від Сонця, дні у нас короткі, промені косі, пора року —зима.
  • Як ви вважаєте, що станеться, коли Земля зробить повний оберт навколо Сонця? (У Києві знову настане зима, а в Австра-лії — літо.)
  • За який період це станеться? (За рік)
  • Скільки триває рік? (12 місяців)
  • Що ж відбувається при обертанні Землі навколо Сонця? (Зміна пір року)
  • Чи відповіли ми на головне питання уроку? (Так)
  • Яка головна причина зміни пір року? (Нахил земної осі і рух Землі навколо Сонця.)
  • Чому влітку день триває довше? (Сонце піднімається високо над горизонтом.)
  • Чому взимку холодно? (Сонце низько над горизонтом.)

Інформація для вчителя

Похиле положення осі Землі зберігається впродовж усього року, тому Сонце освітлює поверхню Землі по-різному. Частину року Північний полюс повернений до Сонця, а другу частину року до Сонця нахилений Південний полюс. Через цей нахил прямі про­мені Сонця іноді освітлюють ділянку поверхні Землі на північ від екватора, іноді на південь від екватора. Ця відмінність падіння со­нячних променів на ділянці земної поверхні і викликає зміну сезо­нів у різних районах земної кулі. Коли Північний полюс поверне­ний до Сонця, у країнах на північ від екватора - літо, на південь - зима. Коли прямі сонячні промені падають на Південну півкулю - тут настає літо, а у Північній півкулі —зима.

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів

Робота в групах

  • Ми знаємо, що пори року змінюють одна одну і чому так від­бувається.

Як діє обертання Землі навколо Сонця на живу природу? Наве­діть приклади.

1-ша група - на птахів;

2-га група - на рослини;

3-тя група - на тварин.

Висновок (по групах)

Загальний висновок. Життя природи змінюється за сезонами. Змінюється пора року, змінюється температура, відповідно зміню­ється життя рослин і тварин. Тварини і рослини пристосовуються до природних змін, щоб вижити.

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія

  • Розкажіть одне одному в парах, у чому ж полягає причина зміни пір року?
  • Де ці знання стануть у пригоді?
  • Дізнайтеся, чи є місце на нашій планеті, де буває тільки ніч або день, тільки зима або літо.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Биченок Наталя Валеріївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
3111
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку