Природознавство
Урок 8
Тема: Жива й нежива природа восени
Мета уроку: поглиблювати знання учнів про осінні зміни в природі; формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати інтерес до народних прикмет.
Очікувані результати: учні повинні називати зміни в живій і неживій природі, що відбуваються з приходом осені.
Обладнання та матеріали: корзинка з овочами й фруктами, ілюстрації із зображенням осінньої природи та працею людей восени, вірші та загадки про осін
Підготовча робота: роздати учням вірші для вивчення (роздавальний матеріал до уроку).
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
2.1. Перевірка за запитаннями підручника.
2.2. Вибіркова перевірка зошитів.
2.3. Демонстрування учнями результатів пошукової роботи — сторінки-чомучки для «Книги природи». Найкращі роботи вкладаються у файли «Книги природи».
3. Актуалізація опорних знань
3.1. Повідомлення синоптиків.
3.2. «Літературна хвилинка».
1) Бесіда за текстом уривка з вірша Т. Г. Шевченка.
Дивлюся, аж світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце зустрічає.
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють,
Між ярами над ставами
Верби зеленіють…
Ще не вдарив мороз, а вже втомлений лист
В’яне, жовкне…
Спів цикади дзвінкий перейшов в тихий свист —
Хутко вмовкне…
— Про яку пору року розповідає у своєму творі Т. Г. Шевченко?
— За якими ознаками ви це зрозуміли? (Усе зеленіє, соловей співає тільки влітку.)
— Яка пора року йде слідом за літом? (Осінь.)
2) Слухання вірша про осінь Лесі Українки. Бесіда.
Ще не вдарив мороз, а вже втомлений лист
В’яне, жовкне…
Спів цикади дзвінкий перейшов в тихий свист —
Хутко вмовкне…
— А що ми ще знаємо про осінь?
4. Мотивація навчальної діяльності
Фронтальна робота. Метод «Асоціативний кущ»
— Які слова вам пригадуються, коли ви чуєте слово «осінь»?
Складання таблиці на дошці.
Діти називають слова, а вчитель записує їх на дошці у три стовпчики або в таблицю так, щоб об’єкти живої і неживої природи «кидались в око». Наприклад:
Дощ Сніг Хмари Похолодало |
Плащ Чоботи Поганий настрій Парасолька |
Листя облетіло Квіти зів’яли Комахи зникли Птахи відлітають у теплі краї |
► Аналітична діяльність. Бесіда
Сьогодні ми будемо досліджувати, які зміни відбуваються в живій і неживій природі з настанням осені.
— Прочитайте слова з першого стовпчика. А тепер з другого. Із третього.
— Не випадково я записувала їх у різні стовпчики. А хто здогадається чому? (У першому стовпчику слова стосуються неживої природи, у третьому — живої, а в середньому — життя людини.)
Сьогодні ми будемо досліджувати, які зміни відбуваються в живій і неживій природі з настанням осені.
5. Сприйняття й осмислення нового матеріалу
5.1. Розповідь учителя. Зміни в неживій природі. Обговорення температури повітря, висоти Сонця, сили вітру в осінню пору.
Астрономічним початком осені вважається 22 вересня. Це — день осіннього рівнодення, коли на всій земній кулі день і ніч ділять добу навпіл.
Фенологи (фенологія — наука про сезонні явища в неживій і живій природі) вважають початком осені перший приморозок на ґрунті, а кінцем осені — замерзання ставків. Вони поділяють осінь на два періоди: ранню осінь — до кінця жовтня й пізню — до початку зими.
Рання осінь (вересень — кінець жовтня) характеризується здебільшого теплою ясною погодою. Повітря добре прогрівається, воно сухе, чисте й прозоре. У другій половині вересня майже щороку бувають приморозки на поверхні ґрунту, які шкодять пізній городині. Ночі найчастіше холодні. На півдні восени довго стоїть ясна й тепла погода.
У жовтні температура повітря ще більше знижується, частіше бувають дощі й сильні вітри. Наприкінці жовтня спостерігається похолодання, зникають красиві купчасті хмари. Небо найчастіше вкрите низькими шаруватими хмарами. Збільшення вологи в повітрі зумовлює утворення туманів. У холодні ночі іній вкриває траву, дахи будинків. Утворюється він за тих самих умов, що й роса, але за температури нижче 0 °С.
Пізня осінь (листопад) — це місяць холодних вітрів і похмурої погоди. Значно знижується температура, замерзає земля, з’являється лід на водоймищах.
5.2. Робота з підручником, с. .
5.3. Колективна робота. Зміни в живій природі.
1. Плодоносіння
► Відгадування загадок про дари осені
• Круглий, та не місяць,
Зелений, та не діброва,
Із хвостом, а не миша.
(Кавун.)
• Дівка в коморі, а коса надворі.
(Морква.)
• Стоїть пані чепуриться,
Бо одягла сорочок триста.
(Капуста.)
• З мене шкуру всі деруть,
Мене і варять, і товчуть,
Пироги з мене печуть.
(Картопля.)
• Я червоний, я гіркий.
Відгадайте, хто такий?
(Перець.)
• Круглий пан, зелений жупан.
А на сонці нагрівся — і розчервонівся.
(Помідор.)
• Сидить дід у сто кожухів одіт.
Хто його роздягає, той сльози проливає.
(Цибуля.)
• Що то за голова,
Що лише зуби й борода?
(Часник.)
• Під землею червона голова,
А зверху зелена трава.
(Буряк.)
• На городі нога стоїть,
На нозі голова висить.
Куди сонечко повертається,
Туди голова нахиляється.
(Соняшник.)
• Без рук, без ніг,
Вилізло на пліт та й надулося.
А насіння стільки має,
Що аж боки розпирає.
(Гарбуз.)
• Запашна, жовта й цукриста
Ця красуня золотиста.
(Диня.)
• На лозі росою вмиті
Дозріли грона соковиті.
(Виноград.)
• Соковите, червоненьке,
Круглобоке, солоденьке.
(Яблуко.)
• Лампочка на дереві висіла
І на сонці пожовтіла.
(Груша.)
1) Плодоносіння.
— Що відбувається з рослинами восени?
Учням демонструється корзинка з фруктами, накрита серветкою. Пропонується понюхати.
— Що ви відчуваєте? (Запах яблук.)
— Чим іще восени пахне в садку? (Яблуками, сливами, грушами, вологою землею.)
— Чому осінь вважають найсмачнішою порою року? Чим гостинно пригощає нас осіння пора?
— Давайте відгадаємо загадки і дізнаємося, урожай яких рослин можна збирати восени.
2) Діяльність людей восени.
Запитання до учнів:
— Які роботи відбуваються на полях і в садах?
Розповідь учителя.
Восени орють землю та вносять добрива, щоб збагатити ґрунт для нового врожаю. Зимою збагачена добривами земля добре промерзне, у ній загинуть комахи та насіння бур’яну, які дуже шкодять врожаю.
Але осінь — не тільки пора збирання врожаю, а й пора висадки озимих (пшениці, жита) та насіння деяких овочевих культур: моркви, петрушки, кропу.
У міських парках і скверах восени також багато роботи. У цей час висаджують молоді дерева та кущі, підбілюють стовбури дерев. Працівники «Зеленого господарства» пригортають кущі троянд на зиму, викопують цибулинки тюльпанів, притрушують зверху листям квіти, які зимують у землі.
3) Осінні зміни в лісі.
Відгадування загадок.
► Загадки «Осінні дарунки лісу»
• Летить їжаком, а падає — голяком.
(Каштан.)
• У золотий клубочок сховався дубочок.
(Жолудь.)
• Чок-чок-чок-чок!
Скринька впала на бочок.
Скринька тая не проста,
Скринька тая костяна.
(Горіх.)
• Стоїть хлопчик під пеньком,
Накрив голову брильком.
(Гриб.)
• І червона, й соковита,
Та гірка вона все літо.
Припече мороз — вона
Стала добра й смачна.
(Калина.)
• На деревах гілочки
Горять, немов свічки.
Рясно зачервоніла восени … (горобина.)
Фронтальна бесіда.
— Що ще запасають звірі на зиму?
— Хто з тваринок готується до зимової сплячки?
— Хто міняє шубку? Чому?
4) Поетична сторінка.
Учні виразно читають вірші про осінь.
5.4. Робота в парах. Гра «Склади прикмету». (Роздавальний матеріал.)
Кожна пара отримує конверт, у якому тексти прикмет розрізані на дві частини. Треба правильно їх скласти.
5.5. Робота з підручником, с. .
6. Узагальнення й закріплення знань
6.1. Фронтальне опитування.
1. Які зміни відбуваються в живій природі восени?
2. Які зміни відбуваються в неживій природі восени?
6.2. «Фольклорна скарбничка». Народна гра «Ходить гарбуз по городу». (Роздавальний матеріал.)
Кожен з учасників гри має бути за якусь городину: диню, огірки, буряки, бараболю, квасолю, моркву. Гравці стають у коло, узявшись за руки, а гарбуз всередині пританцьовує. Після одного кола гри її можна повторити з іншими учасниками.
7. Підбиття підсумків уроку
Гра «Інтерв’ю»
— Що, на вашу думку, було сьогодні на уроці найголовнішим?
— Якими враженнями від уроку ви поділитеся сьогодні з батьками?
— Які б прикметники ви дібрали до слова «урок», маючи на увазі сьогоднішній урок?
8. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1