Тема: Водойми та їх різноманіття. Водойми рідного краю

Про матеріал
України; формувати вміння працювати з фізичною картою; виховувати бережливе ставлення до природних багатств. Очікувані результати: учні повинні називати види водойм, наводити приклади водойм за їх видами; на фізичній карті України діти повинні знаходити моря, найбільші річки. Обладнання та матеріали: фізична карта України, контурні карти, фотографії різних видів водойм, картки. Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

Природознавство

Урок 9

Тема: Водойми та їх різноманіття. Водойми рідного краю.

Мета уроку: ознайомити учнів з видами водойм; розширювати знання про водойми України; формувати вміння працювати з фізичною картою; виховувати бережливе ставлення до природних багатств.

Очікувані результати: учні повинні називати види водойм, наводити приклади водойм за їх видами; на фізичній карті України діти повинні знаходити моря, найбільші річки.

Обладнання та матеріали: фізична карта України, контурні карти, фотографії різних видів водойм, картки.              

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  2.  Перевірка домашнього завдання
    1.        «Синоптична хвилинка».

— Яка сьогодні температура?

— Чи спостерігаються опади?

— Яка сила вітру?

— Чи відбулись зміни в природі за тиждень? Які саме?

2.2. Письмова робота за картками «Зміни в природі восени». (Роздавальний матеріал.)

3. Актуалізація опорних знань

3.1. Відгадування загадок про воду.

 Без ніг, без рук,
А цілий світ перейде? (Вода.)

 Біжить собі куди знає,
Ніколи не стає,
Велику користь дає. (Вода.)

 Як її нема — усе всихає,
Звір і птаха помирає.  (Вода.)

 Що у світі найсильніше?  (Вода.)

3.2. Фронтальна бесіда.

— Який колір переважає на глобусі й картах нашої планети? (Блакитний.)

— Які природні об’єкти позначені на глобусі й картах блакитним і синім кольорами? (Моря, океани, річки, озера.)

— Що б змінилось на Землі, якби зникла вода? Чому?

— Як і для чого людина використовує воду? (Прослуховування вірша про воду.)

— Де в природі трапляється вода?

— Як можна одним словом назвати моря, річки, озера? (Водойми.)

4. Вивчення нового матеріалу

4.1. Ознайомлення з видами водойм.

1) Розповідь учителя.

 Слово вчителя

Без води немає життя, вода є в кожній живій істоті. Людина та більшість тварин майже на 2/3 складаються з води, а деякі рослини — на 4/5. Без їжі можна прожити набагато довше, ніж без води. Вода займає 2/3 поверхні земної кулі, і тільки 1/3 припадає на сушу. Вода є в океанах і морях, річках і озерах, під землею і в ґрунті.

Океани, моря, річки, озера, болота, ставки, джерела, водосховища — це водойми.

Розрізняють постійні й тимчасові водойми.

За хімічним складом та кількістю розчинених солей водойми бувають прісноводні та солоні.

Бувають штучні й природні водойми. Природні водойми утворились без участі людини. Водойми, що створені людиною, називаються штучними.

2)Колективний «Мозковий штурм». Заповнення таблиці «Види водойм» на дошці.

— Пригадайте, які водойми ви знаєте. До якої групи їх можна віднести?

Водойми

Природні

Штучні

Озеро

Водосховище

Море

Канал

Болото

Ставок

Джерело

 

Річка

 

4.2. Поняття про джерело.

1) Відгадування загадки про джерело.

 Відгадайте загадку

Із-під гірки, з-під крутої
Прокидається норою
Та й до моря утіка
Через лози по ярах.

2) Розповідь вчителя.

Підземні води рухаються, і в деяких місцях підходять до поверхні землі, й вода витікає на поверхню. Таке місце називають джерелом. Джерела утворюються на дні ярів, балок, схилах горбів, на крутих берегах річок.

— Чи траплялося вам знаходити джерело? Якою є в ньому вода?

Із давніх-давен джерельну воду люди вважали цілющою. У природі джерела часто дають початок річкам. Джерела — природне багатство країни. Їх потрібно охороняти.

4.3. Робота з фізичною картою. Річки України.

1) Відгадування загадок про річку. Бесіда.                            (Джерело.)

 Не кінь, а біжить,
Не ліс, а шумить  (Річка.)

 Тече, тече — не витече.
Біжить, біжить — не вибіжить. (Річка.)

 День і ніч біжить,
Утоми не знає,
Півроку вкрита склом буває.  (Річка.)

— Які слова допомогли відгадати загадки?

— Що ж таке річка?

— Які річки України ви знаєте?

— Розгляньте фізичну карту України та знайдіть на ній річку Дніпро.

2) Розповідь учителя про головні річки України. (Запис важливих даних на дошці та в зошитах.)

Річки України — це її багатство. Із давніх-давен вони використовуються як судноплавні шляхи для перевезення вантажів і пасажирів. На річках побудовані гідроелектростанції. У південних, центральних і східних областях воду річок використовують для зрошування земель. Також на річках розвинуте рибне господарство.

Живляться річки України талими сніговими та дощовими водами. Навесні рівень води в річках значно підвищується, і вони затоплюють великі території.

— Що, на вашу думку, було сьогодні на уроці найголовнішим?

— Якими враженнями від уроку ви поділитеся сьогодні з батьками?

Повідомлення про головні річки України

(На дошці фіксуються назви найдовших річок.)

Дніпро — найбільша в Україні й третя за величиною в Європі річка. Вона бере початок на півночі Смоленської області й котить свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну, долаючи шлях 2285 км. У межах України довжина Дніпра становить 1050 км. Найбільшими притоками Дніпра є Прип’ять і Десна.

— Знайдіть їх на карті.

— Які ще притоки має Дніпро?

Дністер — одна з найбільших повноводних річок України, що протікає в семи областях. Початок бере на північному сході схилу Карпат і впадає в Дністровський лиман Чорного моря. Довжина річки 1363 км. На території України в Дністер впадає майже 500 річок.

— Назви яких записано на карті?

Південний Буг бере свій початок на Подільській височині на Хмельниччині. Його довжина становить 792 км.

До великих річок України належить Сіверський Донець. Його довжина становить 1053 км, а в межах України 738 км. Річка Дунай, що тече на Заході України, перш ніж потрапити до нас перетинає на своєму шляху багато країн Європи.

Фізкультхвилинка

4.4. Інші види водойм: озера, болота, моря.

1) Відгадування загадок.

 Серед поля лежить дзеркало —
Скло голубе, а рама зелена. (Озеро.)

 Не море, не земля,
Човни не плавають,
І ходити не можна. (Болото.)

 Стоїть корито
Повне води налито. (Став.)

 Навкруги вода, а не нап’єшся. (Море.)

2) Розповідь учителя. Бесіда.

Озеро — це природна западина на поверхні землі, що заповнена водою.

В Україні налічується понад 3000 озер, у тому числі 30 площею понад 10 км2. Озера відрізняються розмірами, глибиною, солоністю води, віком.

Найбільшим за площею прісним озером України є озеро Ялпуг.

Озеро Світязь розташоване в північно-західній частині Волині. Його середня глибина 7 м.

Чимало невеликих, але глибоких мальовничих гірських озер можна побачити в Карпатах, із них найбільш відоме Синевірське озеро. Максимальна його глибина 24 м.

Солоні озера є в Херсонській області, у Криму. Найвідомішим солоним озером України є озеро Сиваш, з якого добувають кухонну сіль.

Болото — дуже зволожена ділянка суші, на якій ростуть вологолюбні рослини. Болота часто трапляються в лісах, де на поверхню виходить джерело, а вода не має куди стікати. Болота поширені на Поліссі. Із боліт добувають цінну корисну копалину — торф.

Море — це частина океану, що омиває сушу. Море завжди з’єднане з океаном. Вода в морі є гірко-солоною.

— Які моря омивають територію України? (Знаходження їх на фізичній карті.)

4.5. Читання тексту підручника, с.   .

5. Узагальнення й закріплення знань

5.1. Фронтальне опитування.

1. Які види водойм ви знаєте?

2. Які водойми бувають за хімічним складом?

3. Які ви знаєте штучні водойми? Природні?

4. Із чого утворюється річка?

5. Що ви запам’ятали про річки України?

5.2. Робота з контурними картами.

Завдання: знайти на карті та підписати назви головних річок України, Чорного і Азовського морів.

5.3. «Фольклорна скарбничка».

Читання казки «Чому в морі вода солона». Обговорення.

Казка «Чому в морі вода солона?»

Багато років тому жили два брати. Старший був багатий, бо забрав собі всю батьківську спадщину. А молодшому нічого не лишилося, і жив він з дружиною у великих злиднях. Якось у молодшого брата не стало чого їсти, і пішов він до старшого по допомогу. Старший брат відмовився допомогти. Тоді менший брат пішов ловити рибу, щоб зварити юшку, але нічого не спіймав. Іде він додому з порожніми руками, похнюпивши голову. І раптом бачить — на дорозі лежать жорна. Підняв він ці жорна та поніс додому. А вдома жінка питає:

— Чи добрий був улов? Чи багато риби приніс?

— Ні, жінко, нема риби. От приніс тобі жорна.

Поклав він жорна долі та з досади штовхнув їх ногою. А жорна раптом закрутилися й почали молоти, а з-під жорен сіль сиплеться. Мололи вони все швидше й швидше, солі ставало більше й більше. Зраділи чоловік із жінкою. Потім менший брат став думати, як йому зупинити жорна. Нарешті додумався: перевернув жорна, і вони зупинилися. Після цього жили вони добре. Мололи сіль і продавали її, що давало їм змогу жити в достатку.

Старший брат дізнався про це, прийшов до меншого та й каже:

— Дай, брате, мені в позику жорна.

Дуже не хотілося молодшому братові давати жорна старшому, але віддав. Старший брат приніс додому жорна і штовхнув їх ногою. Жорна почали молоти. Менший брат не встиг розповісти старшому, як вони зупиняються. Жорна мололи-мололи сіль і намололи таку купу, яка дійшла до стелі. Стіни затріщали. Злякався старший брат, що розвалиться хата, взяв він жорна і виштовхнув з хати. Вони покотилися з гори прямо в море та й потонули. От і до цього часу на дні моря крутяться ці чарівні жорна та все мелють і мелють сіль.

— Що в цій казці правда, а що вигадка?

— Чому люди склали таку дивну казку? (Вони не знали, чим пояснити те, що в морі вода дуже солона.)

6. Водойми рідного краю.

6.1 Слова вчителя

Місце, де ви народились і живете,— це ваша батьківщина. Зверніть увагу, це слово пишеться з маленької літери, бо наша Україна велика, у ній живе понад 48 млн людей. І батьківщина в кожного своя. Подивіться на карту України, скільки в ній міст і сіл! І повсюди живуть люди.

6.2. Робота з адміністративною картою України.

Україна унітарна держава. Вона складається з 24 областей та однієї автономної республіки Крим. Давайте їх визначимо.

— У якій області ми живемо? Знайдемо її на карті України.

— Які області є нашими сусідами. Назвіть їх.

— А де розташоване місто, у якому ми живемо? (Пошук на карті.)

7. Вивчення нового матеріалу

7.1. Робота з фізичною картою України.

Дослідження умовних позначок.

— Розгляньте фізичну карту України.  Якими кольорами на карті зображена суша?

— Що позначають цими кольорами?

На фізичній карті України суша зображена зеленим, жовтим і коричневим кольорами. Це означає, що її поверхня нерівна. Зеленим і жовтим кольорами зображені рівнини, а коричневим — гори. Гори і рівнини — це основні форми земної поверхні на суші.

— А що позначається на карті блакитним і синім кольорами?

Блакитним і синім кольорами на фізичних картах позначають водойми різної глибини.

Бесіда

— З якими найбільшими водоймами на Землі ви вже ознайомилися на уроках природознавства?

— Які ще водойми є на Землі?

7.2. Робота з фізичною картою області.

Пошук річок області й зачитування їхніх назв.

Складання розповіді про річку за планом, записаним на дошці. (Учитель обирає за приклад будь-яку річку і, використовуючи карту, спонукає дітей до послідовної розповіді за планом.)

План розповіді:

1. Де бере початок річка?

2. Куди вона впадає?

3. У якому напрямку тече?

4. Які найбільші притоки річки?

5. Які міста розташовані біля річки?

Фронтальна бесіда.

— Які ще водойми є в нашому краї? Біля яких міст вони розташовані?

— Давайте розглянемо карту нашої області і, продовжуючи вивчати тему «Водойми», знайдемо на карті озера, болота, водосховища, джерела нашої місцевості.

Фізкультхвилинка

7.3 Групова дослідницька діяльність.

Об’єднання учнів у три групи для групової роботи.

Кожна група працює з картою і виявляє водойми, які є в рідному місті (поблизу села). Із книжок, енциклопедій та довідкових матеріалів, поданих учителем, групи виписують:

1 група «географи» — назву річки (річок), її довжину, глибину, розташування;

2 група «історики» — історичні відомості, цікаві факти;

3 група «зелені друзі природи» — правила поведінки біля водойм, правила бережного ставлення до водних природних ресурсів.

7.4. Виступи представників груп.

8. Підбиття підсумків уроку

Узагальнююча бесіда

— Про що ви дізнались на уроці?

— Які найбільші річки нашої Батьківщини ви знаєте?

9. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Творчі завдання для допитливих:

1. Підготувати сторінку для «Книги природи» про річки, що протікають у нашому місті.

2. Скласти схему «Що я знаю про водойми».

3. Той, хто зацікавився різноманіттям річок нашої Батьківщини, може знайти і прочитати у вільний час вірш Володимира Лучука «Скільки рік в Україні».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пономаренко Ліна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
5485
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку