Тема : Гра в казку. Фантастика та реальність у повісті – казці Е. Т. А. Гофмана " Малюк Цахес на прізвисько Цинобер".

Про матеріал

Повість-казка Гофмана «Крихітка Цахес» містить філософське бачення автором сенсу життя людини. Для письменника - романтика духовність була невіддільна від людської Сутності взагалі. Цей урок- це спроба зрозуміти людей та самого себе

Перегляд файлу

Урок 

Зарубіжна  література

9 клас.

Тема : Гра в казку. Фантастика та реальність у повісті – казці Е. Т. А. Гофма-на " Малюк Цахес на прізвисько Цинобер".

224307Мета: підвести до розуміння ідейної сутності повісті , показати  зображення подій у двох планах, визначити ідейно-художню роль використання автором фантастики, вчити вдумливому читанню й розумінню прочитаного, розвивати аналітичне мислення учнів, уміння оцінювати героїв за їх вчинками, виховувати повагу до митця та його унікального твору.

Тип уроку: урок поглибленої роботи над текстом художнього твору.

Зміст роботи.

Учитель.

Давайте згадаємо : 1. Літературу якого періоду ми вивчаємо?

2. Дайте визначення Романтизму.

3.Назвіть представників цього напрямку.

  1. Що цікавого ви запам'ятали про Гофмана?
  2. Який саме твір Гофмана ми вивчаємо? Мультимедійна презентація.

Повторення вивченого.

Завдання на перевірку знання твору. Визначте героя за описом зовнішності.

picture1.   «Химерно скручений цурпалок дерева... потворний курдупель якихось дві п'яді на зріст». (Цинобер).

2«...гарний хлопець, веселий і на вигляд, і на вдачу». (Фабіан, товариш Бальта-зара).

3.«Голова .. запала між плечима, на спині виріс горб, як гарбуз, а одразу ж від грудей звисали тонкі, немов ліщинові палички, ноги, тож весь він був схожий на роздвоєну редьку». (Цинобер).

 

4.«Гарненький трирічний хлопчина в золотих кучерях».(Синок пастиря).

5.Вона «була статечного вигляду, шляхетної, величної постави...», «її обличчя, хоч його й можна було назвати бездоганно прегарним, справляло іноді якесь дивне майже моторошне враження». (Панна фон Рожа-Гожа).

6.«...голова ховалася між високими плечима, а великий горб на спині та на грудях, довгі павучі ніжки надавали йому вигляду настромленого на виделку яблука, на якому вирізано чудернацьку пику». (Цинобер).

7.«...струнка, висока на зріст, легка в рухах, сама лагідність і грація, особливо у веселому товаристві, а за всіма тими принадами вже не дуже й помічалося, що руки та ноги в неї могли б бути трохи й меншенькі». (Кандида).

8.«Стрункий юнак років двадцяти трьох або чотирьох, із темних блискучих очей якого промовляє жвавий і ясний розум». (Бальтазар).

9.«Иого сурдут із чорного тонкого сукна, облямованого оксамитом, був пошитий майже на давньонімецький зразок;до сурдута дуже личив вишуканий, білий, як сніг, мереживний комірець, а також оксамитовий берет, що покривав гарного темно-каштанового чуба». (Бальтазар).

10.«...вродлива, як намальована, з променистими очима,що аж серце пронизували, з пухкими рожевими губками».(Кандида, кохана Бальтазара).

11.«...чоловік, майже по-китайському зодягнений, тільки на голові в нього був берет із гарним плюмажем». (Маг Пропер Альпанус).

Оголошення теми уроку.

Слово вчителя з елементами бесіди.

Читаючи казку, ви, мабуть, запитували себе, як письменнику вдалося вигадати своїх героїв, чому він обрав саме жанр казки?

Матеріалом для творів Гофмана були або його власні фантазії, або випадки з реального життя. Ось як Юліус Едуард Хітциг,  лікар письменника, згадує про народження «Крихітки Цахеса» : «Весною... він тяжко захворів на живіт; хвороба супроводжувалася ще й нападами подагри. Я відвідував його щодня і не раз чув, як ним оволодівали фантазії, народжуючи нові образи. Одного разу я прийшов після полудня, і Гофман, у якого був сильний напад лихоманки, простягнув гарячу руку і почав швидко говорити короткими фра­зами: «Уявіть собі тільки, що за думки лізуть мені до голови, бридкий, пришелепуватий виродок робить усе навпаки, а якщо стається щось особливе, незвичайне, то всі прославляють його як автора, і так завжди. Або, наприклад, інший, у котрого є сюртук: тільки він його одягне, як рукава стають надто короткими, а поли надміру довгими. Ось видужаю й неодмінно напишу казку про цих двох малих». Мені та думка видалася цікавою, й тільки-но Гофман одужав, маленький Цахес вже був готовий, він працював над ним не більше двох тижнів». Сам Гофман називав свій твір «фантастичною п'єсою» і сам намалював його Портрет, стверджуючи, що ніхто, крім нього, не знає Цахеса в обличчя.

Гофман визначив жанр «Крихітки Цахеса» як казку. Проте у своєму творі він відступив від принципу казкової гармонії. Перед нами не казка, а повість з добре відчутною присутністю автора. Чи згодні ви з цією думкою?

Які світи зображені у повісті? Назвіть основних персонажів у кожному з цих світів.

Учень. Один світ — зовсім реальне князівство — «оточена гірськими хребтами гірська країна» (у повісті декілька разів підкреслюється: маленьке князівство — характерна риса багатьох німецьких держав початку XIX ст.). До речі, жодного разу не згадується, що це саме німецьке князівство, але за багатьма ознаками стає зрозуміло, що Гофман мав на увазі Німеччину (імена, їжа, форма спілкування). У цьому князів­стві живуть звичайні люди різних соціальних груп — князь Пафнутій і його колишній камердинер (лакей) Андреас, чиновники, студенти, професори, селянка Луїза, яка скаржиться на своє тяжке життя.

Тобто перед нами картина цілком реальна, життєва. Але поряд існує інший світ, населений феями, чарівниками, на яких починається гоніння; внаслідок введення в князівстві просвітництва (приклад злої іронії Гофмана щодо методів утвердження просвітництва). Часто представники цього іншого світу виступають у двох планах: фея Розабельверде, у реальному житті фрейлейн Розаншон, є настоятелькою притулку для шляхетних дівчат. Чарівник Проспер Альпанус, який вирушає наприкінці повісті до легендарного Джинністану, — звичайнісінький лікар. Центральний персонаж повісті потвора Цинобер, який став всемогутнім завдяки покровительству феї Розабельверде, і студент — поет Бальтазар — пов'язані двома світами, реальним і фантастичним.

Учитель.

У   чому   полягає   сатиричний   зміст   зображених у   повісті картин?

Учень.

У полі зору Гофмана опиняється сфера політики, яку він піддає нещадному осуду своєї родини. Смішним виявляється указ про введення просвітництва на всій території князівства, оскільки не можна запровадити просвітництво указом.

Учитель. А хто пропонує запровадити Просвітництво?

Учень.

Це зробив перший міністр, який ще у недалекому минулому був камердинером молодого князя. Якось він допоміг своєму господарю, позичивши йому шість дукатів (деталь, яка знову підкреслює мізерність цієї держави), і за цю «послугу» Андреас був призначений першим міністром. Чи можна чекати від такого «політика» чогось справді розумного і корисного для суспільства? Учитель.

А якими методами вводиться просвітництво?

Учні.

Бажано, щоб учні, відповідаючи на це запитання, оперували текстом повісті: «Насамперед, якщо ми приступимо до просвітництва, тобто накажемо вирубати ліси, зробити річку судохідною, розвести картоплю, удосконалити сільські школи, посадити акації й тополі, навчити юнацтво співати на два голоси ранкові й вечірні молитви, прокласти шосейні дороги і прищепити віспу, — насамперед належить вигнати із держави всіх людей з небезпечними думками...»

 

Учитель.

Неважко зрозуміти, що у цьому переліку в одну купу звалено і справи безглузді Які? (чи варто вирубувати ліси, щоб насадити інші дерева), і справи корисні (щеплення проти віспи і вдосконалення сільських шкіл), і справи практично нездійсненні (зробити судохідною річку). Важливо при цьому відзначити, що всі ці нововведення повинні початися з вигнання людей, які мають небезпечні думки. Тут Гофман вказує на те, що часто реформи починаються з насильства над осо­бистістю.

 

 Бесіда.

Чи часто вродлива зовнішність гармонує із внутрішньою сутністю-людини?

Пригадайте прислів'я, що вказують на невідповідність зовнішності та морального, духовного складу людини?

(По одежі стрічають, а по уму проводжають).

  •      Що ми знаємо про Цахеса?
  •      Чому фея допомагає бідній Лізі?
  •      Хто першим побачив красу Цахеса?

 

Компаративний аналіз.

Учитель. Діти, а давайте подумаємо, чи є подібний сюжет у якихось інших творах ?

Учні. Казки «Царівна Жаба» , « Конек Горбунок», « Кривенька качечка».

 

Учитель. Скажіть, а в чому різниця цих перетворень?

Учень. Зовні некрасиві люди були добрими, робили добро....

- Як   Цахес   просувається   службовими   сходинками?   (Лист рефендарія Пульхера до Бальтазара. Розділ 7).

 

-Хто з героїв казки страждає через малого виродка? (Студент, таємний експедитор в міністерстві іноземних справ, таємний радник, міністр).

 

- Хто і чому допомагає Циноберу зробити кар'єру? (Фея: «Бідний Цахесе! Пасинку природи! Я бажала тобі добра! Можливо, я помилялася, думаючи, що зовнішній прекрасний хист, яким я тебе обдарувала, пройме благотвор-ним променем твою душу і збудить внутрішній голос, що скаже тобі: «Ти не той, за кого тебе вважають, тож намагайся зрівнятися з людиною, на чиїх крилах ти, безкрила каліко, підносишся!» Але ніякий внутрішній голос не прокинувся. Твій зашкарублий, мертвий дух не зміг піднестись, ти не позбувся своєї дурості, брутальності, невихованості»

- Чи впливають блискучі успіхи Цахеса на його внутрішній світ?

- Зважаючи на приклад інших героїв повісті, сформулюйте твердження про те, що саме може зробити людину красивою?

  • Творча робота. Словесне малювання.
  • Яким я уявляю Малюка Цахеса? (Використання малюнків)

Зачитування висловлювань відомих людей. Учень.

Віктор Гюго: "Жодна зовнішня привабливість не може бути повною, якщо вона не оживлена внутрішньою красою"

Мігель Сервантес: «Краса має силу і дар вносити мир у серця».

  Фенімор Купер: «Багато є людей з гарною зовнішністю, котрим, одначе, нічим похвалитися усередині».

Учитель.

 Хто допомагає Бальтазару дізнатися про таємницюЦинобера?
(Читати розповідь Проспера Альпануса. Розділ 7).

 Як у    повісті    показано    конфлікт    між:    творчою    особистістю    і філістерським оточенням?

(Сон, у якому перебувають обивателі, не стосується очей улюбленого Гофманом «ентузіаста» Бальтазара).

 

Словникова робота.Філістери чи філістимляни — біблійний народ, що його Самсон вибив ослячою шкурою. У переносному значенні — міщанин, обмежена людина.

Цинобра (кіновар) — мінерал або фарба яскраво-червоного кольору. Від цього слова походить прізвисько Цахеса.

picture- Чому саме Бальтазару вдається уникнути чарівна впливу волосків
Цинобера?

(Проспер Альпанус: «...люблю юнаків, які...в чистому серці своєму носять тугу й кохання і в грудях яких звучать акорди, що лунали і далекій країні, сповненій божественне див...», «„.ти справді розумієш дивовижні голоси природи. Бо в твоїй власній душі здіймається божественний звук, а його зроджує чудова гармонія найпотаємніших глибин природи. Ти граєш на фортепіано, о поете, тож знаєш, що на кожний звук відгукуються споріднені йому звуки...»)

  •       Якого кольору було це волосся? (Вогнисте).
  •       А з чим асоціюється цей колір?(Із золотом)

 

Складання таблиці.

Реальне і фантастичне у творі.

Реальне Фантастичне

  1.      Гірська країна Казкове королівство
  2.      Настоятелька панна                           Фея Розабельверде

      фон Рожа Гожа 

  1.      Медик Маг Проспер Альпанаус
  2.      Бридкий виродок Цинобер
  3.      Країна злиднів Казкові птахи феї

Чи випадковою була зустріч у лісі Бальтазара і Пульхера з дивним чоловіком у незвичайній кареті? (Читати кінець 4 розділу).

Goffman_smСкільки часу тривали описані у цих розділах події? (На початку повісті Циноберу «півтретя року», у 2 розділі він називає себе студіусом).

Висновки.

Повість-казка Гофмана «Крихітка Цахес» містить філософське бачення автором сенсу життя людини. Для письменника - романтика духовність була невіддільна від людської Сутності взагалі.

Казкова історія злету й падіння Цинобера — це застереження тим, хто прагне лише службового й матеріального благополуччя. Головне в людині — її духовний світ, природні здібності, які обов'язково приводять людину до щастя.         

Домашнє завдання. Прочитати повість-казку до кінця. Виписати цитати з сатиричним зображенням героїв твору.

 

              Малюк Цахес  Малюнок Маліченка В.

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ковбасенко Ю.І., Ковбасенко Л.В.)
Додано
30 липня 2018
Переглядів
17205
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку