Основи здоров’я
Урок 4.
Тема: ХАРЧУВАННЯ І ЗДОРОВ'Я
Мета: ознайомити учнів зі змістом розділу II «Фізична складова здоров'я»; формувати уявлення про складові їжі; розширити знання про вітаміни, мінеральні речовини, воду, розкрити їхнє значення для здоров'я людини; розвивати вміння вибирати корисні для здоров'я продукти; виховувати навички здорового харчування.
Обладнання: глобус, паперові кружечки, слайди або малюнки продуктів харчування, тексти до теми.
Попередня робота.
П Підготувати кружечки з паперу (діаметром приблизно 10 см) для кожного учня.
Ключові поняття: білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні речовини, питний режим.
Хід уроку
І. Повторення вивченого.
1. Колективна робота.
На дошці записано незакінчені речення.
- Прочитайте і продовжте речення.
Учитель роздає учням паперові кружечки («перлини здоров'я»), на яких вони мають написати складові здорового способу життя.
- Я вам роздам «перлини здоров'я», а ви напишіть, що потрібно робити, щоб бути здоровими. Із цих «перлин» ми створимо «ланцюжок здоров’я», який прикріпимо на дошку (або стінку) у класі, і він нагадуватиме, що потрібно робити, аби не хворіти і рости здоровими.
II. Повідомлення теми уроку.
III. Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя та учнів про складові їжі з демонстрацією продуктів харчування (у слайдах або малюнках).
- Людині необхідно їсти для того, щоб жити. З їжею людина отримує поживні речовини. Але від того, що вона споживає, залежить її розвиток, настрій, самопочуття тощо. Тому,
щоб бути здоровими, дуже важливо правильно харчуватися.
У повсякденному харчуванні людини мають бути білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні речовини і вода.
Заздалегідь підготовлені учні продовжують розповідь.
Учень 1. Білки потрібні для будівництва і відновлення клітин організму. Вони містяться у продуктах тваринного й рослинного походження. Джерелом білків тваринного походження є м’ясо, риба, яйця, сир, молоко та інші молочні продукти, а рослинного походження - горіхи, горох, квасоля, крупи.
Учитель демонструє слайди або малюнки продуктів, що містять білки.
Учень 2. Жири є джерелом енергії. Вони сприяють засвоєнню деяких вітамінів. Жири містяться у продуктах тваринного й рослинного походження.
Жири тваринного походження - сало, вершкове масло, сметана, сир, вершки, яєчні жовтки. Рослинні жири є в горіхах, насінні, різній олії (оливковій, соняшниковій, льняній та ін.).
Учитель демонструє слайди або малюнки продуктів, що містять жири.
Учень 3. Вуглеводи - основне джерело енергії в організмі людини. Джерелом вуглеводів рослинного походження є
хліб, крупи, овочі (картопля, морква, буряк тощо), фрукти, ягоди, а тваринного - молоко, мед.
Учитель демонструє слайди або малюнки продуктів, що містять вуглеводи.
Учень 4. Щоб мати здоров’я, слід правильно їсти, Вживати поживне і тільки корисне. Не їсти надміру, не шкодити тілу І пам’ятати про вітаміни.
Учень 5. Вітаміни (походить від латинського vita - життя) - це речовини, які життєво необхідні людині. Вони беруть активну участь у засвоєнні їжі, підвищують працездатність людини, протидію організму захворюванням, поліпшують обмін речовин. Вітаміни в основному ми одержуємо з їжею. їх потрібна невелика кількість. Потреба у вітамінах підвищується в період росту і розвитку організму, під час захворювання для швидшого одужання. Вітаміни позначаються літерами латинського алфавіту: А, В, С, D тощо.
Вітаміни містяться майже в усіх продуктах, найбільше їх у сирих овочах і фруктах.
Учитель демонструє слайди або малюнки продуктів, що містять вітаміни. Доповнює, які саме вітаміни і в яких продуктах є, пояснює, для чого вони потрібні.
- Вітамін А потрібен для нормального стану шкіри, волосся, гарного зору. Сприяє росту кісток, зубів. Міститься в моркві, абрикосах, мандаринах, вершковому маслі, яйцях, риб’ячому жирі.
Вітаміни групи В потрібні для розумової діяльності, нервової системи. Є у хлібі, м’ясі, крупах, печінці, рибі, молоці.
Вітамін С запобігає застуді, сприяє загоєнню ран. Потрібен для кровоносних судин. Продукти, багаті на вітамін С, -шипшина, чорна смородина, аґрус, лимони, апельсини, цибуля, картопля, перець, помідори.
Вітамін D сприяє росту і формуванню кісток та зубів. Утворюється в організмі людини під дією сонячних променів. Міститься в риб’ячому жирі, морській рибі, молоці, яєчних жовтках, вершковому маслі.
Нестача вітамінів призводить до серйозних порушень в організмі. Так, за нестачі вітамінів групи В порушується діяльність нервової системи, нестача вітаміну D може спричинити рахіт (захворювання, що призводить до неправильного формування скелета). Якщо не вистачає вітаміну А, порушується гострота зору, шкіра стає сухою, волосся - ламким.
Ознайомлення з вітамінами можна провести у віршованій формі.
Учень 6. Мінеральні речовини - це хімічні елементи, що трапляються в земній корі. Наприклад, кальцій, залізо, йод, фтор, мідь. Ці речовини потрібні для нормальної роботи клітин, вони беруть участь у створенні й зміцненні кісток, зубів тощо. Так, для формування кісток скелета і зубів важливе значення мають кальцій і фосфор, що містяться в молоці, молочних продуктах, рибі, морепродуктах, деяких овочах, яйцях.
Учитель демонструє слайди або малюнки продуктів, що містять мінеральні речовини. Доповнює, які саме мінеральні речовини і в яких продуктах містяться, пояснює, для чого вони потрібні.
2. Розповідь учителя про воду.
- Відгадайте загадку.
Вона без кольору і смаку,
Однак, якщо біжить,
Дає життя і радість всяку,
А от без неї не прожить. (Вода).
- Так, далі мова йтиме про воду. Жодна жива клітина, жоден живий організм не може існувати без води. Вода входить до складу всіх органів і тканин людського тіла. Наш організм на 60 % складається з води. Відомо, що людина може існувати тривалий час (місяць і більше) без їжі, але за відсутності води вона гине через декілька днів. Людині в середньому на добу потрібно 1,5-2,5 л води. Норма споживання води залежить від віку, ваги, рухливості, фізичного стану і навіть погодних умов, адже в спекотні дні потреба в рідині зростає.
Багато води в овочах, фруктах, ягодах, молоці. Овочі та молоко містять 80-90 % води, м’ясо та хліб - майже 50 %.
Ставтеся бережливо до питної води. Це дуже цінний продукт.
Без води життя на Землі неможливе. Кожна її крапля - дорогоцінний дар природи. Для життя рослин, тварин і людей потрібна прісна вода.
Учитель, демонструючи глобус, продовжує.
- Подивіться на глобус. Водою вкрито майже 71 % по
верхні Землі, а решта 29 % - це материки та острови.
Якщо бути точнішими, то 96,5 % усієї земної води міститься в океанах і морях у солоному вигляді, а решта 3,5 % - це прісна вода, що знаходиться в річках, озерах і льодовиках.
3. Наведення учнями цікавих фактів про воду.
- Наша творча група підготувала цікаві факти про воду.
- Молодці! Ви підготували дуже цікаві факти, що стосуються води. Ми ще раз переконалися, що вода має велике значення для всього живого на планеті Земля.
4. Бесіда.
- Пригадайте і розкажіть, що забруднює воду. (Відходи промислових підприємств, погані очисні споруди, побутове сміття, стічні води, витік нафти під час видобутку на берегах та із суден, отрутохімікати і мінеральні добрива, які
дощ змиває з полів).
- Чому воду потрібно берегти?
V. Закріплення матеріалу.
1. Робота за підручником на с. 27.
- Обговоріть, що ви можете зробити для охорони води.
2. Робота в зошиті на с. 8-10.
3. Гра «Корисна їжа».
Учитель називає продукти харчування, а діти плескають у долоні, якщо названий продукт корисний.
Риба, чіпси, кефір, капуста, молоко, морква, гречана каша, «Фанта», зелена цибуля, яблуко, «Пепсі», печінка, соняшникова олія, груша, вишня, шипшина.
4. Змагання команд.
□ Відгадування загадок.
Учні об’єднуються у 3 команди. Кожна команда по черзі називає загадку про будь-який продукт харчування. Інші 2 команди мають дати відповіді. Перемагає команда, яка назве найбільше загадок і дасть усі правильні відповіді.
а коса моя надворі. (Морква).
пишні коси розпліта,
у зеленую хустинку
золоті хова зернинки. (Кукурудза).
□ Літературна вікторина «Про які продукти йдеться?».
Учні об’єднуються у 3 команди. Учитель ставить запитан
ня. Той, хто знає відповідь, відповідає першим. Перемагає
команда, яка дасть якнайбільше правильних відповідей.
8) Що Лисичка скидала з воза? (Рибу).
5. Пояснення висловів.
На дошці або плакаті записано вислови.
- Переставте літери так, щоб отримати слова. Прочитайте
і поясніть вислів:
жїа - лереджо птела, уорст, нерегії ат ров’яздо нидлюи. (їжа - джерело тепла, росту, енергії та здоров’я людини).
- Складіть зі слів відомий вислів. Поясніть його.
Ми не жити. того, живемо їмо але ми
для їсти, щоб того, для щоб
(Ми живемо не для того, щоб їсти, але ми їмо для того, щоб жити).
6. Робота над літературними творами.
□ Слухання й обговорення вірша Лесі Вознюк «Де ховаються вітаміни?».
ДЕ ХОВАЮТЬСЯ ВІТАМІНИ?
У фруктах, ягодах, дитино, Дужими, прудкими стати
причаїлись вітаміни: та здоровими зростати.
у малині, у суниці, Ми з’їмо оті суниці,
у смородині, чорниці. і малину, і чорниці,
Як же нам до них дістатись, ще й смородину, порічки,
щоб улітку сил набратись? щоб рум’яні мати щічки.
Леся Вознюк
Робота на д оповіданнями Я. Трахтмана «Хто розвозить поживні речовини по всьому тілу» та «Як потрібно їсти».
7. Гра «Ланцюжок».
- Пригадайте і назвіть правила харчування.
Учні по черзі називають. (їсти 4-5 разів на день в один і той самий час. Не переїдати. Не голодувати. Споживати різноманітну їжу. Не їсти багато солодощів, смажених і копчених продуктів. Під час їжі не відволікатися - не читати, не дивитися телевізор, не розмовляти по телефону).
- Які із цих правил ви виконуєте?
VI. Підсумок уроку.
- Яке значення води для життя і здоров’я людини?
Завдання:
1