Тема. Хмари і туман,відмінності в їх утворені.Форми хмар,хмарність.Опади,що випадають з хмар та з повітря,їх види,способи вимірювання.Карта розподілу опадів.

Про матеріал
Навчальна. Навчити формувати знання учнів про хмари,туман,їхні відмінності в утворенні,ознайомити учнів з картою розподілу опадів на Землі. Розвивальна. Розвивати навички колективної та творчої діяльності працювати з картами,використовувати різні джерела географічної інформації,учити географічно мислити,вміти використовувати здобуті знання. Виховна. Виховати ввічливого учня,його дбайливе ставлення до природи та процесів,що відбувається в ній,колективізм.
Перегляд файлу

Клас____                                                                               Дата______________

План-конспект уроку (___________________)

 

Урок № ____

Тема. Хмари і туман,відмінності в їх утворені.Форми хмар,хмарність.Опади,що випадають з хмар та з повітря,їх види,способи вимірювання.Карта розподілу опадів.

 

Мета:

 

Навчальна. Навчити формувати знання учнів про хмари,туман,їхні відмінності в утворенні,ознайомити учнів з картою розподілу опадів на Землі.

Розвивальна. Розвивати навички колективної та творчої діяльності працювати з картами,використовувати різні джерела географічної інформації,учити географічно мислити,вміти використовувати здобуті знання.

Виховна. Виховати ввічливого учня,його дбайливе ставлення до природи та процесів,що відбувається в ній,колективізм.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: підручник географії,атласи,презентація.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап.

-привітання з учнями;

-перевірка присутності учнів;

-перевірка наявності в них підручників,зошитів,атласів;

-психологічна підготовка учнів до роботи на уроці.

 

Невідомо хто і коли,але одна мудра людина сказала такі слова:

«Намагайтеся кожного дня для кожної справи знайти якийсь позитивний початок,оскільки від того настрою , з яким ви вступаєте в день,залежать ваші успіхи».

Діти,я бажаю вам розпочати урок з гарним настроєм і отримати від нього задоволення і добрі результати.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань,вмінь,навичок.

 

 

Задача 1.Температура повітря +20 С.Абсолютна вологість 5 г /м3.Визначіть відносну вологість повітря.

 

Спочатку за таблицею ,яка показує максимальну вологість на ст..129 (мал.. 101). Визначаємо максимальне вологонасичення при даній температурі.Воно відповідає 17,3 г/м3.Це максимальна кількість вологи ,що може міститися в 1 м3 у вигляді невидимої пари,при даній температурі і її ми приймаємо за 100 %.Далі складаємо пропорцію.

 

17,3 г/м3-100%

5 г/м3-х %

Х= 5г/м3 х 100%               

                           17,3 г/м3.                       = 29 %

 

В-дь.Відносна вологість 29%.Це відносна вологість пустельного клімату,яка є небезпечною для здоровя.

 

 

 

Задача 2. При температурі +40 С відносна вологість складає 50%.Визначити абсолютну,якщо максимальна при даній температурі складає 51 г/м3.

 

51 г/м3 -100%

Хг/м3 -50%

Х= 51х 50/100% = 25,5 г/м3.

Протилежним процесом до випаровування є згущення водяної пари.Коли повітря стає перенасиченим,водяна пара переходить в рідкий або твердий стан.Унаслідок  згущення водяної пари в приземних шарах повітря утворюються тумани,а на певній висоті хмари.

 

 

Абсолютна вологість повітря-кількість водяної пари,що фактично міститься в повітрі в певний момент часу за певної температури.

Відносна вологість-це відношення (у%) абсолютної вологості до максимально можливої за даної температури.

Або-це ступінь насичення повітря водяною парою.

 

 

В-1.

Тест    «Атмосфера».

1. Панівними вітрами в Україні є:

а) пасати; б) мусони; в) західні.

2. Прилад для вимірювання атмосферного тиску:

а) барометр; б) гігрометр; в) анемометр.

3. Вітер — це:

а) рух повітря в горизонтальному напрямі з місць високого тиску до місць низького тиску;

б) рух повітря в різних напрямах;

в) рух повітря в горизонтальному напрямі з місць низького тиску до місць високого тиску.

4. Нічний бриз дме з:

а) моря на узбережжя; б) узбережжя на море.

5. Великі повітряні вихори зі зниженим тиском у центрі називаються:

а) пасатами; б) циклонами; в) мусонами; г) антициклонами.

6. У Північній півкулі повітря в антициклоні закручується:

а) за годинниковою стрілкою; б) проти годинникової стрілки.

7. Пасати в Північній півкулі мають напрям:

а) з північного заходу на схід;

б) з півночі на південний захід;

в) з північного сходу на південний захід.

8. Повітряна маса, що переважає в Україні:

а) екваторіальна; б) субекваторіальна; в) тропічна; г) помірна.

9. Сила вітру залежить від:

а) різниці атмосферного тиску; б) пір року; в) рельєфу.

Графічне завдання

Побудувати розу вітрів за даними:

 

Варіант І

Напрямок вітру

Пн

Пн-Сх

Пн-Зах

Пд

Пд-Сх

Пд-Зах

Зах

Сх

Кількість днів

3

1

5

4

4

6

6

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В-2.

Тест    «Атмосфера».

1.Мусони — це:

а) постійні вітри; б) сезонні вітри

2. Літній мусон дме з:

а) моря на суходіл; б) суходолу на море.

3. Напрям і сила вітру залежать від:

а) розміщення областей високого і низького тиску;

б) абсолютної висоти місцевості;

в) кута падіння сонячних променів.

4. Пасати в Північній півкулі мають напрям:

а) з північного заходу на схід;

б) з півночі на південний захід;

в) з північного сходу на південний захід.

5.На широті 45˚ на рівні моря,за температури повітря 0˚С атмосферний тиск дорівнює:

а) 750 мм рт.ст.;

б)755 мм рт.ст.;

в)760 мм рт.ст.;

г)770 мм рт.ст.;

6)Постійні вітри які протягом року дмуть з тропічних широт до екваторіальних ,називаються:

а)мусонами;

б)бризами;

в)пасатами;

г)західними вітрами.

7.Озоновий шар знаходиться в :

А) тропосфері,

Б)стратосфері,

В)мезосфері,

Г)екзосфері.

8.Зазначте широту,на яких упродовж року переважає низький атмосферний тиск:

А)екваторіальні і тропічні,

Б)екваторіальні і помірні,

В)помірні і полярні,

Г)тропічні і полярні.

9.Оберіть шар атмосфери,в якому зосереджена майже уся водяна пара:

А)тропосфера,

Б)стратосфера,

В)мезосфера,

Г)термосфера.

Графічне завдання

Побудувати розу вітрів за даними:

Варіант ІІ

Напрямок вітру

Пн

Пн-Сх

Пн-Зах

Пд

Пд-Сх

Пд-Зах

Зах

Сх

Кількість днів

5

4

5

2

2

4

5

3

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

Гра « Чорна скринька».Вчитель виносить чорну скриньку і коментує її вміст.

Вночі на лузі –Гляньте ви!
Сивко пасеться без трави. ………………………………. (Туман)

 

Летить орлиця по синьому небу,

 Крила розкрила, сонце закрила……………………………………… ( Хмара)

То чорна, то сива,по небі ходила;
Набив її вітер – сльози розпустила…………………………………….. (хмара)


 Біле,а не цукор, м’яке, а не вата, без ніг, а йде………………………………………………………………………………………………… (Сніг)

 

 

Довго нема мене – все в’яне, а як прийду все  оживає ……………………………………………………………………………………….. (Дощ)

 

 

Два брати рідні: одного всі бачать, але не чують, другого чуєш, але не бачиш…………………………………(Грім і блискавка)

 

Не дід, а сивий, не спить, а стелиться, вкриває землю й океан, а зовуть його...............................................................................(Туман).

 

 

Зоря-зоряниця, красна дівиця, гуляти ходила, сльозу зронила, місяць бачив — не підняв, сонце побачило і підняло. ………………………………………………………………………………………..(Роса).

 

Без рук, без ніг,а вікно вибиває…………………………………………. (Град).

 

Людина годинами може дивитися на три речі: як біжить вода, палає вогонь, як пливуть хмари.

Хмарне небо дивне й неповторне. Воно міняється кожної миті, начебто якийсь талановитий художник невтомно малює картини на небосхилі. Його добутки ніколи не повторюються. Одні вбачають у них міста з повітряними замками і фортецями, інші – веселих конячок, треті – чисельні полки ворожої армії. Особливо вражають «полотнини» хмарного неба із заходом Сонця. Хто ж є «автором» цих неповторних картин і які «фарби» він використовує для їх створення, що зумовлює їх появу? На ці та деякі інші запитання ми сьогодні і спробуємо відповісти.

 

іV.Повідомлення теми ,мети і завдань уроку.

Сьогодні ми познайомимося з новою для вас темою:

«Хмари і туман,відмінності в їх утворенні.Форми хмар,хмарність.Опади,що випадають з хмар та з повітря,їх види,способи вимірювання.Карта розподілу опадів».

 

 

План

1. Чим відрізняються між собою хмари і туман?

2. Чому хмари бувають різної форми?

3.Що таке хмарність?

4.Як утворюються опади і як їх вимірювати?

5.Розподіл опадів на Землі.

V.  Вивчення нового матеріалу

Туман і хмари.

Сьогодні на уроці ми з вами, діти, будемо говорити про небесних мандрівників - хмар.

Протележним процесом до випаровування є згущення водяної пари.Коли повітря стає перенасиченим,водяна пара переходить у рідкий або твердий стан.

Унаслідок згущення водяної пари в приземних шарах повітря утворюються тумани,а на певній висоті від поверхні Землі-хмари.

Хмари називають індикаторами погоди. Довідатися яка погода на вулиці досить легко. Іноді швидкий погляд на небо може дати більше інформації, чим докладний аналіз погоди, переданий по радіо: над головою буде або безмежна блакить, або чорні грозові хмари, що ясно говорять про негоду, що насувається. Але чи завжди зрозумілий «мова хмар»?

У небесному алфавіті не так багато «букв», усього 10. Саме стільки основних типів хмар розрізняють метеорологи.

І кожний з них розташовується на певних ярусах або «поверхах». Хмари мають різну форму й від цього різна назва.

Сьогодні ми познайомимося із трьома основними типами хмар.

Проблемне питання:

- Із чого складаються хмари? (з води).

- А що важче: повітря або вода? (звичайно вода).

- А чому хмари плавають по повітрю й не падають?

Учитель бере пухову перинку - це краплі дощу. Кидає перинка нагору й знизу дме на нього. Яка виникаєу вас  відповідь? (знизу висхідні потоки піднімають краплю нагору).

- А в якому випадку крапля - перо впаде на земну поверхню? ( перинка впаде якщо його маса буде переборювати потоки, що піднімаються, повітря).

- чи завжди ми бачимо на небі однакова кількість хмар? (немає).

Знайдіть у підручнику визначення як називається ступінь затянутости неба хмарами. (хмарність).

- Яка роль хмар? (роль ковдри).

Робота в групах:

1 Група-Перисті хмари.

2.Група-Шаруваті.

3.Група-Купчасті.

Вчитель.

Кількість хмар на небі постійно змінюється.Ми часто спостерігаємо небо усе затягнуте хмарами чи з просвітленнями.Ступінь покриття неба хмарами називають- хмарністю.

4.Як утворюються опади і як їх вимірюють.

Фрагмент уроку презентація «Хмари»

Звичні для нас дощ, сніг, крупа, град є атмосферними опадами. Вони у вигляді води в рідкому чи твердому стані випадають із хмар. Опади дають лише ті хмари, у яких краплини води і кристалики льоду збільшуються до таких розмірів, що не можуть утримуватися у завислому стані й під дією сили тяжіння Землі падають на її поверхню. Вчені помітили, що опади випадають переважно з хмар змішаного типу, в яких є і крапельки води, і кристалики льоду. Падаючи, кристалики льоду наштовхуються на окремі частки водяної пари та переохолоджені краплі води і приморожують їх. У результаті цього їхні об'єм та маса збільшуються. Якщо в нижній частині хмари або під хмарою температура додатна, кристалики льоду тануть і випадає дощ, якщо від'ємна - випадає сніг або крупа.
Деякі атмосферні опади народжені хмарами. Серед таких є рідкі опади - дощ і мряка. Різниця між ними полягає в розмірі краплин: дощові краплини набагато більші. Краплини мряки дрібніші, і тому людина відчуває на своєму обличчі, одязі постійну вогкість.
Твердими опадами, що падають на земну поверхню з хмар, є сніг, сніжна та льодяна крупа, град. Білою ковдрою називають снігові опади, що вкрили землю. Вони утворюються у хмарах, розташованих вище рівня від'ємних температур. Унаслідок чого водяна пара перетворюється на кристалики льоду, які поступово збільшуються і злипаються між собою. Спочатку форма кристалів нагадує правильну шестигранну пластинку. Проте з хмари до земної поверхні частіше долітають не крижинки, а сніжинки у вигляді шестикутних зірочок.
Сніжна і льодяна крупа складаються з ядерця діаметром 1 мм. Різниця між ними в тому, що сніжна крупа має відповідно сніжне ядерце, а льодяна - покрите льодом.
Град - це досить великі шматочки льоду округлої форми розміром від горошин до 5-8 см, які випадають здебільшого в теплу пору року з потужних купчасто-дощових хмар. Проте маса градин в окремих випадках перевищує 300 г, а іноді сягає кількох кілограмів!
Деякі опади випадають прямо з повітря. Під час охолодження повітря біля земної поверхні також утворюються опади. Вони «осідають» на землю, траву, дерева, кущі тощо у вигляді роси, інею або паморозі. Роса утворюється теплої пори року, коли вночі за безхмарного неба швидко охолоджується поверхня землі та приземні шари повітря. При цьому повітря насичується водяною парою, що перетворюється на краплини води - росу. Роса утворюється також там, де є туман.
Іній - тонкий шар кристаликів льоду на земній поверхні. Він утворюється так само, як і роса, тільки за температури, нижчої 0 °С. Часто з інеєм плутають наморозь. На відміну від Інею, паморозь — це пухкі білі скупчення кристаликів льоду, що налипають на гілках дерев, дротах та інших предметах під час сильних морозів і туманів.
Кількість опадів вимірюють за шаром води в міліметрах або сантиметрах за допомогою опадомірів різних конструкцій та плювіографа, який безперервно протягом доби, тижня чи місяця записує випадання дощу (мал. 109). Залежно від тривалості випадання опади бувають зливові та обложні.

 


5. Про розподіл опадів на земній кулі.

Карта з підручника Мал.110.Розподіл опадів на Землі.

 Кількість атмосферних опадів, що випадає на Землю, неоднакова як протягом доби, так і протягом року- Зазвичай, добовий розподіл опадів збігається з добовим розподілом хмарності.
Розподіл опадів протягом року відрізняється за географічними широтами і залежить від багатьох чинників. Зокрема, від температури земної поверхні й повітря, від його переміщення і насичення водяною парою, розташування місцевості на узбережжі морів та океанів чи на відстані від них, особливостей рельєфу.
Річний розподіл опадів на земній кулі зазначають на спеціальних географічних картах (мал. 110). Оскільки основним постачальником води в атмосферу є Світовий океан, то над ним загалом опадів випадає більше, ніж над суходолом.
На земній кулі найбільша кількість атмосферних опадів - від 2000 до 3000 мм за рік - буває поблизу екватора, що пов'язано з переважанням висхідних рухів повітря. У тропічних широтах, де панують низхідні рухи повітря, кількість опадів значно зменшується. Наприклад, у деяких пустелях на півночі Африки опадів менше 250-100 мм на рік, а подекуди роками не випадає жодної краплини поди.
З наближенням до помірних широт кількість опадів збільшується, оскільки тут повітря також постійно піднімається вгору за рахунок змішування його теплих і холодних мас. Так, на більшій частині Європи випадає від 600 до 1000 мм опадів.
Від помірних і до полярних широт кількість опадів зменшується. Це зумовлено зниженням температури і вмісту вологи в повітрі та переважанням низхідного руху повітря. У приполярних широтах Північної півкулі кількість опадів коливається в межах 150-300 мм за рік.
У Південній півкулі випадає загалом більше опадів, ніж у Північній, оскільки в ній переважають водні простори. Але загальні особливості розподілу опадів тут такі самі, як і в Північній півкулі.
Наймокріші та найсухіші місцевості Зем лі. Найбільшу кількість опадів на Землі спостерігають на південних схилах Гімалаїв. Тут у містечку Черапунджі у середньому випадає 11 000 мм опадів за рік! А рекордна їх кількість становила 26 461 мм! Основною причиною цього є підняття вологого повітря, особливо влітку, спричинене наявністю схилів гір. Найбільш дощовим місцем на земній кулі є Гаванські острови, де 335 днів на рік бувають з дощем. А приносять вони понад 12 000 мм води на рік. Рекордно посушливими місцями, де опади майже не випадають, є пустелі Атакама, що в Південній Америці (до 1 мм на рік), та Сахара в Африці (до 5 мм на рік).

Вчитель.

Гра«Фішбоун».

«Атмосферні опади-це добре чи погано? 1 група відповідає добре 2- погано.

«Добре»:сніг зберігає озимі посіви,очищує повітрявід забруднюваності»,дощовою вологою  живляться всі рослинки,Дощі також живлять річки,і таких прикладів можна наводити безліч.

«Погано»:град знищує рослинки,і навіть ,якщо градинки великих розмірів,то можуть вбивати тварин,руйнує зовнішній вигляд будинку,сильні снігопади паралізують рух машин,при налипані мокрого снігу рвуться лінії електропередач,під час голо льоду травмуються люди.

Вчитель. Дуже добре діти ви добре можете розрізнити,як погодні опади впливають на нас.

А чи знаєте ви ,що хмари і атмосферні опади ,можуть придвіщувати погоду?зараз я буду називати вам різні прикмети,а ви своїми кружечками ,які є у вас на парті будети придявляти,до якого виду погоди це відноситься.Оранживий-це ясна погода,а синій-це похмура.

-На горизонті появилися хмари в вигляді ниточок із загнутими кінцями-яку погоду ми будемо чакати?

+,Розвиток  кубчастих  хмари після сходу сонця,розтікання їх близько до вечора і і повне зникнення після заходу сонця.

+Ранкова роса;

+Вранці ясно,надходять кубчасті хмари,до вечера зникають;

-Хмари йдуть проти вітру;

-рясна роса з вечора;

V. Закріплення нових знань, умінь, навичок

Конкурс»Чим більше ,тим краще»

Клас ділиться на дві команди

Завдання для команд скласти якомога більше запитань до вивченої на сьогоднішньому уроці теми.Оцінюється не лише кількість питань,а і складність,логічність побудови.

VІ.Підведення підсумків уроку

Учні: на сьогоднішньому уроці ми….

-дізналися…

-розглянули…

-навчилися…

-засвоїли…

На сьогоднішньому уроці я можу відзначити таких учнів………………………..,які  на мою думку справилися на досить похвальному рівні і отримують такі бали…………….

VІІ.Повідомлення Домашнього завдання

Опрацювати Текст параграфа 37,38.

-написати міні твір-доведення,в якому ви розповідаєте ,які хмари бувають у вашій місцевості.

docx
Додав(-ла)
Гогусь Галина
Додано
16 січня 2020
Переглядів
3309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку