1
Тема. Землетруси. Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі. Практична робота №3. Позначення на контурній карті вулканів суходолу.
Мета:
· сформувати поняття «землетруси», «вулкани», «магматизм»;
· ознайомити з районами їх поширення;
· пояснити причини виникнення землетрусів та виверження вулканів, утворення гарячих джерел, гейзерів;
· продовжувати формувати науковий світогляд;
· сприяти екологічному та природоохоронному вихованню;
· розвивати географічну мову і мислення, уяву та увагу;
· продовжувати формування навичок учнів працювати з картографічним матеріалом.
· сприяти формуванню взаєморозуміння, уміння слухати та висловлювати власну думку.
Методи: розповідь, бесіда, робота з підручником, атласом, географічною картою, таблицею, додатковою літературою.
Тип уроку: комбінований
Вид уроку: вивчення нового матеріалу
Технологія уроку: елементи продуктивного навчання; інноваційних технологій; критичного мислення; здоров’язберігаюча; активні форми вивчення нового матеріалу; зміна видів діяльності.
Обладнання: фізична карта світу; атласи; підручники; практичні зошити; схеми; відео презентація.
Очікувані результати:
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання, підготовка до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань,умінь і навичок учнів.
Бліц опитування: «Так або Ні»
• Літосфера – це тверда оболонка Землі? (так)
• Вона розколота на літосферні плити? (так)
• Літосферні плити не рухаються? (ні)
• Висока температура і тиск впливають на їх рух? (так)
• Рухи літосферних плит швидкі? (ні)
• Рухи літосферних плит повільні? (так)
• Рухи літосферних плит горизонтальні? (так)
• Рухи літосферних плит вертикальні? (так)
• Рухи літосферних плит – це внутрішні процеси? (так)
• ядро складається з внутрішнього і зовнішнього? (так)
• земна кора, астеносфера, мантія, ядро – це будова Землі (так)
• Літосфера – це водна оболонка Землі (ні)
• Землетруси – це космічні явища (ні)
Так, ми говоримо про внутрішні процеси земної кори. Ці знання нам допоможуть сьогодні на уроці вивчати нову тему.
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
… це не війна, але загинуло багато людей,
це не бій, але зруйновано тисячі будинків,
це не битва, але знищено силу – силенну техніки.
… запалилася велика гора, виплеснулися її палаючі безодні й потоки вогненної лави понеслися широкими схилами, заливаючи все. Усе палало. Вогонь пожирав усе на своєму шляху. Селища палали одне, за одним. Люди кидалися навтьоки.
Які явища описані?
Так, вірно, сьогодні ми продовжимо мандрувати літосферою і вивчати внутрішні сили Землі, які змінюють лице нашої планети, ознайомимося з будовою вулкана, причинами виникнення вулканів та місцями їх розташування.
Тема уроку. Землетруси. Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі. (в зошити записуємо число,класна робота, тема)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні на уроці ми з вами ознайомимося з такими питаннями:
План
Землетруси - короткотривалі, раптові струси земної кори, викликані перемінним переміщенням мас гірських порід у надрах Землі, чому сприяє порушення розтяжності осередка гірських порід і виникнення сейсмічних хвиль; під час сильних землетрусів, на поверхні Землі часто виникають щілини, скиди, зсуви, цунамі.
Залежно від причин і місця виникнення, землетруси поділяються на:
Пропоную вам накреслити схему у зошиті «Землетруси», та під час моєї розповіді записати ознаки землетрусів у зошит.
Виникнення землетрусу пов'язують головним чином з тектонічними процесами. Протягом року на Землі фіксується бл. 1 млн землетрусів. Виділяють гіпоцентр та епіцентр землетрусу.
Якщо землетрус почався раптово, й вийти з квартири неможливо – необхідно зайняти місце у дверному чи віконному прорізі,а як тільки стихнуть перші поштовхи землетрусу швидко вийти на вулицю.
Відео ролик «Землетруси»
- Діти, з чим у вас асоціюється вулкан, виверження вулкана? (повітряна кулька, з якої випускається повітря; попкорн на гарячій сковорідці і т.д).
Ви вже знаєте про існування астеносфери. Саме тут відбувається утворення магми. Рух літосферних плит призводить до розривів у земній корі. Як на вашу думку, що відбувається з магмою?
Так, під дією високого тиску магма тріщинами піднімається у напрямку до земної поверхні й може тверднути в товщі земної кори або виливатися на поверхню. Щоб дізнатися як називається цей процес і що таке вулкан вам потрібно продовжити речення.
Визначення учні записують у зошити.
Вулканізм – це це сукупність явищ пов’язаних з підняттям магми з надр Землі та впливанням її на поверхню.
Вулкани – це місце виходу магми на земну поверхню
Будова вулкана
Давайте поглянемо на малюнок у підручнику ст. 82, мал. 69 і розглянемо будову вулкана, і спробуємо, не читаючи текст, встановити відповідність між моїм визначенням і назвами на малюнку.
Виверження вулкана - одне з найбільш грізних явищ на Землі. Під час нього здригається Земля. З гулом вулкан викидає хмари гарячого попелу, по схилах тече розпечена лава. Температура вогняних річок перевищує 1000 градусів. Вулканічні гази спадають вниз по схилу зі швидкістю 300 км / год, спалюючи все на своєму шляху.
За своєю активності вулкани поділяються на 3 групи: діючі, згаслі, сплячі.
Діючі - що періодично вивергаються нині або хоч би один раз за останніх 10 тис. років.
На земній кулі нараховується близько 850 діючих вулканів, хоча ці цифри в різних джерелах інформації відрізняються. Діючі вулкани є на всіх материках, крім Австралії. Це вулкани Ключевська Сопка (найвищий діючий вулкан Євразії - 4750м), Кракатау, Фудзіяма.
Згаслі - вулкани не вивергаються 25 тис. років .
Є вулкани, про виверження яких не збереглося жодних відомостей. Про їх активного життя в минулому свідчать конусоподібна форма гори і кратер на вершині. Це згаслі вулкани. До них відносяться влк. Ельбрус в гірській системі Кавказ, влк. Кенія в Африці.
Сплячі - вулкани, що жодного разу не вивергаються від 10 тис. років до 25 тис. років.
Є ще й сплячі вулкани. Це ті, які вважалися згаслими, але вони знову почали вивергатися.
Майже половина діючих вулканів розташована в районах сейсмічних поясів. Наприклад, в районі Тихоокеанського вогняного кільця.
Вулкани утворюються не тільки на суші, але і на на дні океанів. Якщо вулкан підноситься над поверхнею води, то він утворює острів вулканічного походження. Наприклад, Гавайські, Курильські острови.
Виверження вулкана завжди вражає міццю, грізної, але чудовою картиною, побачивши яку розумієш силу природних процесів. Вулканічні виверження можуть призводити до катастрофічних наслідків, нерідко супроводжується незліченними людськими жертвами.
Вершина вулкана утворена невеликим і добре збереженим конусом. Винесені при обваленні більш давнього вулкана (близько 150 тис. років тому) нагромадження каменів тягнуться на схід в сторону Аргентини.
Кілька лавових потоків і куполів з'явилися в результаті зростання сучасного конуса. Льюльяйльяко також є відомим археологічним пам'ятником - в 1999 році на його вершині були виявлені муміфіковані тіла трьох дітей інків (хлопчик і дівчинка 4-5 років, дівчинка 13 років), імовірно принесені в жертву 500 років тому. (Лера)
4. Гейзери, гарячі джерела.
У регіонах інтенсівної сучасної або нещодавно завершеної вулканічної діяльності часто зустрічаються джерела. Які під високого тиску парі періодічно викидають на поверхню Землі фонтани гарячої води и безпосередно пар. Це так звані гейзери. Існують и гарячі джерела, що характеризуються повільнім вітіканням води з тріщін у земній корі. Багата гарячими Джерелами и гейзерами Ісландія, де їх налічується около 700. Назва "гейзер" походити від ісландського слова «хлинуті, фонтануваті». На территории России гейзери є на Камчатці, особливо популярністю користується Долина гейзерів. Такоже відомі ці явіща в Північній и Південній Амеріці, Японії, Новій Зеландії, Китаї. (Щербаченко)
У районах діючих і згаслих вулканів зустрічаються гарячі джерела. Температура води гарячих джерел досить висока. Взимку, коли температура повітря -25 ◦ С ці водойми, наповнені гарячою водою, в ній можна купатися Цією водою так само опалюють приміщення.
- Чому вони розташовані саме в цих районах?
Гарячі джерела спокійно випливають з тріщин у земній корі.
Джерела, які періодично викидають гарячу воду і пар називаються гейзерами.
- Чим же пояснити цю загадку природи?
(Гейзери - це періодично фонтануючі гарячі джерела, поширені в областях сучасної або недавньої вулканічної діяльності. З вибухом і гуркотом величезний стовп киплячої води, оповитий густим клубами пари, злітає вгору, досягаючи іноді 80 м. Фонтан б'є деякий час, потім зникає, клуби пари розсіюються, і настає спокій.
Схема дії гейзера, що знаходиться під тиском вода в підземних порожнинах поступово нагрівається вище 100 °. При досягненні критичної температури вона закипає, утворений пар з шумом викидається з гейзера, захоплюючи з собою киплячу воду.
Деякі гейзери викидають воду зовсім невисоко або тільки розбризкують її. Гейзери - дуже рідкісне і красиве явище природи. Вони є на Камчатці, в Ісландії, Новій Зеландії та Північній Америці. Невеликі поодинокі гейзери зустрічаються в деяких інших вулканічних областях земної кулі. У Росії на півострові Камчатка є Долина гейзерів. Там розташовано 20 великих і 300 дрібних гейзерів. Долина гейзерів на Камчатці.
Найбільший камчатський гейзер - Велетень, що викидає фонтан діаметром до 3 м і висотою 40 - 50 м. Він фонтанує кожні 5 - 6 годин. Вода гейзера-мінеральна, в ній містяться солі різних речовин. Остигаючи на поверхні землі, вона нагадує сніг-це пласти мінералу гейзеріта.)
V. Узагальнення і систематизація знань
Вулкан у розрізі
VІ. Підведення підсумків уроку
Оцінювання роботи учнів та роботи на уроці.
- Подорож від вулкана до вулкану на нашому уроці добігає кінця, і мені хотілося б, щоб ви прочитали, вибрали і закінчили одну з пропозицій.
1. Сьогодні на уроці мені ...
2. Мене особливо здивувало те, що ...
3. До початку уроку я думала, що ..., а зараз знаю ....
4. Було б добре, якби ...
5. Мені не сподобалося ...
VІІ. Домашнє завдання