6 клас
Тема. Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета (формувати компетентності): предметні:поглибити й систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, зокрема про його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, навчити розпізнавати іменники, визначати граматичні ознаки, правильно вживати цю частину мови в усному та писемному мовленні; ключові: розвивати мислення, пам'ять, вдосконалювати навички самостійної роботи, зокрема роботи з текстом; загальнокультурні: сприяти вихованню поваги до загальнолюдських моральних цінностей.
Тип уроку: комбінований (вивчення нового матеріалу на основі актуалізації здобутих раніше знань).
Обладнання: підручник для 6-го класу. Рідна мова. Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т., ребус,комп′ютер, таблиці-опори, дидактичний матеріал, зошити.
Перебіг уроку
І. Організація класу. Емоційне налаштування на урок
Ось дзвінок сигнал нам дав.
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок скоріше починаймо!
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань учнів 1. Перевірка домашнього завдання.
2.Інтелектуальна хвилинка
● Який розділ науки про мову ми вивчаємо?
● За якими основними ознаками групуються частини мови?
● Скільки є частин мови?
● Які ви знаєте службові частини мови?
● Назвіть самостійні частини мови.
● У чому відмінність між самостійними та службовими частинами мови?
● Що ви скажете про вигук?
● Охарактеризуйте кожну кожну частину мови. Наведіть приклади.
ІІ. Цілепокладання.
1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку .
2. Мотивація навчальної діяльності.
3. Визначення очікуваних результатів.
Учитель: Щоб дізнатися тему сьогоднішнього уроку, розгадайте ребус.
Словничок . Ребус -
▪ поглибити знання про іменник як частину мови;
▪ визначати синтаксичну роль у реченнях;
▪ розвивати увагу та спостережливість;
▪ набути нових знань про іменник;
▪ сформувати вміння знаходити іменники у реченнях.
ІІІ. Сприйняття й усвідомлення учнями фактичного матеріалу.
˂ Прочитати текст. Виписати іменники, поставити до них запитання. Визначити синтаксичну роль. Яке значення виражає кожний іменник? ˂ Знайти власні назви. Пояснити їх правопис.
Василь Сухомлинський – автор понад 1500 художніх мініатюр: казок, оповідань, легенд. Притч, новел. Усе життя вчителював, працював директором школи. Упродовж тридцяти двох років вів щоденник, у якому записував свої спостереження за дітьми. А потім його роздуми виливалися на папір і ставали книжками (За О.Сухомлинською).
˂ Дати відповіді на питання:
3.Робота з підручником. Вправа 208.
˂ Прочитайте текст. Визначте рід, число, відмінок виділених іменників.
Щастя- середній рід, однина, З. в. Сутність- жіночий рід, однина, З. в. Слова- середній рід, множина, Н.в. Душі- жіночий рід, множина, З.в.
Музична фізкультхвилинка «Не сумуй, не журись».
4.Виконання вправи 209.
˂ Спишіть текст. Визначте синтаксичну роль іменників.
Герої творів Василя Сухомлинського – мурашка на землі, журавлиний ключ у небі, білокора береза,горобці, калюжка… Усе навколишнє життя має ввійти в душу дитини, залишитися в ній назавжди, щоб потім прорости чуйністю, добротою, дбайливістю, людяністю й відповідальністю
(За О. Сухомлинською).
5.Весела мова. Відпочинок з іменником.
Гра « Музичні слова» Записати слова, у яких є буквосполучення до,ре,мі,фа, соль,ля,сі. (Ведмідь, редиска, фабрика, берег, мізинець, квасоля та інші)
Гра «Зайве слово». 1.Щастя, щасливчик, пощастило. 2.Спів, співати, співаки. 3.Здоров′я, здоровий, оздоровниця.
Гра «Заміни букву, щоб вийшло нове слово».
1.Синя соковита на дереві росте, а с на з змінити — великий дощ впаде. (Слива, злива)
2.З о метал, яким паяють, його люди добре знають; о на с зміни, з ним ти речення склади.(Олово, слово)
3.З к землю тверду добре б'є, а з н у людей і тварин є. (Кирка, нирка)
4.З н частина я доби, з п я грію щозими, з р предметом стану я, от вам загадка моя. (Ніч, піч,річ)
5.З п уперта тварина, а з р на троні людина. (Цап, цар)
6.Мчу дорогами я з ш, з л я ягода смачна. (Машина, малина)
7.З т пливе, а з д росте. (Пліт, плід)
.З л твердим — рудий, хвостатий,
8.З л м'яким — густий, листатий. (Лис, ліс)
.З б в кінці — пора у лісі нас збирати,
9.З п в кінці — негайно треба лікувати. (Гриб, грип)
IV. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання
Вправа «Незакінчене речення»
Сьогодні я дізнав(-ла)ся…
Було цікаво…
Було складно…
Я зрозумів, що…
Тепер я зможу…
Я навчив(-ла)ся…
V. Інструктаж домашнього завдання.
• Обов′язкове: вивчити теоретичний матеріал підручника С.91-92, виконати вправи 210,211.
• Додаткове: скласти вірш чи казку про іменник.