Тема: Ірина Жиленко. « Підкова», « Гном у буфеті»

Про матеріал
Даний матеріал дасть можливість сформувати навички ідейно-художнього аналізу ліричного твору; розвивати вміння виразно читати поетичні твори, грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження, робити висновки; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття краси, пошани до сімейних традицій, розвивати вміння бути щасливим.
Перегляд файлу

 

 

 

Тема: Ірина Жиленко. « Підкова», « Гном у буфеті»

Мета:ознайомити з біографічними елементами І.Жиленко, виразно й усвідомлено читати,  коментувати поезії, пояснювати художні засоби;

                                                   Хід уроку.

1.  Вітаю, діти, і бажаю позитивних емоцій від нашої зустрічі. А щоб налаштувати вас на приємну атмосферу, пропоную прослухати рядки про ось цього гостя нашого уроку ( демонструю вазон фіалки).

Фіалочки на підвіконні милують очі сонні.

Послав Господь Всевишній із пелюстків віночок пишний.

Та різні кольори бувають, на них увагу всі  звертають.

Ці квіти гарні, шовковисті, чудові, милі і барвисті.

Погляньте, друзі, як красиво: фіалки – це весняне диво!

                                                                               В. Стасів

  1. Пропоную обрати колір із палітри, який відповідає настрою учня.( Пояснення діти знаходять у « Навчальному кейсі учня»). (Додаток 1).
  2. А яким би кольором ви хотіли  визначити свої емоції на кінець уроку?
  3.  Запишіть у зошит дату і класна робота. Зазначте  назви кольору, який відповідає вашому настрою зараз,  і поряд інший, якщо б ви хотіли його змінити.
  1. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду.
  1. Чи часто у художніх творах письменники акцентують увагу читача на кольорах? Чому? (Щоб показати, який навколишній світ багатий та різнокольоровий, різноемоційний).
  2. З якими кольорами у вас асоціюється слово « дитинство», чому? ( Світлі, яскраві відтінки, бо є захищеність від родини і мрія про майбутнє).
  3. Чи згодні ви з епіграфом нашого уроку? Чому?( Небо, сонце – символ мрії, мить – бо дитинство швидко закінчується і кожен бере на себе певну відповідальність).
  4. Яким за характером повинен бути письменник, що пише для дітей і про дітей? (Веселий, добрий, здатний на фантазування).
  1. Оголошення теми та завдань уроку.
  1. Слово вчителя.

 Саме з  поетесою, яка зуміла через усе життя зберегти дитячий вогник у душі,  ми сьогодні познайомимося. Її звали Ірина Жиленко. Це ім’я для вас нове, але кожен поет залишає у віршах відбиток чи спогад про ті моменти, які пережив, про те, що хвилювало в житті. Тому перед прочитанням будь-якого твору ми знайомимося з постаттю письменника. Але сьогодні я пропоную вам дізнатися про поетесу основне за певними малюнками. Ваше завдання :« пояснити» малюнок і передбачити його зв’язок з життям І. Жиленко. ( Пропоновані ілюстрації: розбомблений Київ у 1941 році- народилася у роки війни, сирота – бо була сиротою, родинні обійми- отримала тепло й опіку в прийомній родині, Київський національний університет – там отримала професію журналіста, обкладинки її творів – великий творчий доробок, фіалки – бо вона називала свої вірші « фіалками»).( Додаток 2).

  1. Отож  такою доброю і ласкавою є авторка не тільки у житті, але й намагається віддати краплину тепла в усіх творах, які вона пише для дітей. Тому тема нашого уроку « Поетичні роздуми про доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що може врятувати сучасний світ у віршах Ірини Жиленко».(Запис у зошит).
  2. Як би ви сформулювали завдання на урок, зважаючи на тему урок?
  3.  Колективне визначення завдань на урок з використанням прийому « Продовж речення».( Додаток 3).

     Потрібно зрозуміти…

     Необхідно навчитися…

     Знайти…

     Проаналізувати…

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Слово вчителя.

1.« Знову я пишу про зиму, золотий сніг. Кажуть, Андерсен свої казки писав напередодні Нового року – тільки в  різдвяні сутінки прочиняються двері в те, чого нема…» ці слова належать І. Жиленко. У її збірках назви кольорів вжито 1059 раз!

Про що це свідчить? ( Авторка  намагалася розфарбувати буденне життя у різні кольори, аби  довести, що кожна мить є неповторною).

2. А чи завжди ви умієте спостерігати за красою? Що для вас означає слово « краса», де її можна знайти у буденному житті? (  Прийом « Гронування». Краса природи, краса зовнішня, творів мистецтва, почуттів, емоцій, стосунків  між людьми).

3. З теми уроку ви зрозуміли, що авторка в один рядок поставила такі поняття як добро, краса і щастя. Кожен із нас розуміє ці поняття по – своєму, але всі ми мріємо бути здоровими, навчитися творити добро для інших і від цього отримувати задоволення, зробити світ щасливішим. Нам потрібно на кінець уроку  визначити, що ж може врятувати сучасний світ і знайти красу у тих рядках, які подарувала                           І. Жиленко.

V.  Вивчення  нового матеріалу.

1. Слово  вчителя.

Поетичні рядки – одне із джерел краси у житті. Прослухайте виразне  читання вірша  підготовленим  учнем й озвучте враження від поезії. ( Прийом « Випереджувальне завдання». Читання учнем напам’ять вірша « Підкова»).

2. Бесіда за твором.

     Чи сподобалося вам читання однокласника? Чим?

     Які емоції ви переживали протягом твору?

     Авторку недаремно називають майстром живопису в літературі. Якими фарбами розмалювала І. Жиленко свій вірш? Які кольори вам не звичні? (Зелений, рожевий,фіалковий сніг, золота підкова, срібні літаки,сімсот роззяв сірого кольору).

     За допомогою яких слів авторка створює добрий, щирий тон розповіді?

 ( Пестливі слова « протрюхикав  Дідусь Мороз, крильцями, серпиком»).

     Спробуйте озвучити вірш. Які звуки могли б ви почути, перебуваючи на возі Діда Мороза? ( Дзвіночки під дугою, стук підков об бруківку, шум вітру, тріскання льоду, дитячі крики).

     Ми продовжуємо перебувати на возі у Діда Мороза. Які образи дотикові ви могли б пережити? А які емоції ці дотики викликали? ( Колючки від вітру, тепло від кожуха, морозний дотик від залізних перил возу або тепло від дерев’яних, присмак сніжинок на губах, сльози в очах від вітру під час швидкої їзди, задубілі кінчики пальців рук, у яких ми тримаємо віжки).

     То які роздуми, викликані віршем, можуть , на вашу думку,  зробити світ добрішим? Надпишіть свої висновки на сніжинках, що є у вашому « Кейсі», і розмістіть на уявному полотні нашого уроку. ( Прийом « Робота в парах»).

3. Фізкультхвилинка.

Перший крок – упав сніжок,

Покружіться, не лініться,

Вгору ручками тягніться.

Другий крок – укрив поля,

Руки в боки розведіть,

Обсяг поля покажіть.

Третій крок ступіть –

Покажіть, як мороз скував вам плечі,

Ох, як холодно малечі!

Свої плечі обніміть, з чобітків сніжок струсіть,

Головками похитали – і до праці знову стали.

4.Слово вчителя.

Пропоную пошукати захисту від холодного вітру попереднього вірша у затишній оселі наступного твору « Гном у буфеті». Заплющіть оченята і уявіть себе у затишному куточку десь у рідній домівці й послухайте моє читання вірша.

  1. Бесіда за змістом вірша.

  По що ви думали, коли слухали твір? Які почуття переважали? Чому?

  Де б ви знайшли своє місце у поезії? Чому?

  Які запахи ви б могли « озвучити» у цьому творі? (Аромат какао, старих меблів, дров, які горять в каміні,аромат старих цукерок).

  Чи можна об’єднати в один твір ці два вірша, що у них спільного? ( Дитина, яка знайшла золоту підкову й  повернула Дідові Морозу , могла жити у будинку гнома, адже її виховували доброю і щедрою).

  Виберіть із запропонованих предметів у вашому « Кейсі» той, який міг би знаходитися у старому буфеті і підпишіть його на подарунок для своїх друзів із привітанням, а потім складіть у мішок Дідові Морозу, який є на нашій картині уроку. (Серед запропонованих предметів цукерка, скринька, горнятко із сервіза, лялька – балеринка). Поясніть свій вибір.( Додаток 4).

 

VI. Підбиття  підсумків уроку. Рефлексія.

1.Слово вчителя.

На початку уроку ми  долучилися до світу поезій І. Жиленко, у якому панує добро, краса і людське щастя. Полотно нашого уроку, яке ми створювали разом, ще має не зовсім закінчений вигляд. Я пропоную об’єднатися у четвірки і доповнити словами – хмаринками нашу картину. Ваші слова стануть підказками того, що може врятувати сучасний світ не лише дитячий, але й дорослий. Першою хмаринкою буде слово «здоров’я»,  адже у сучасному світі воно є найважливішим для кожного – і дитини, і дорослого. А щоб бути здоровим,  потрібно багато дихати свіжим повітрям, як героїня вірша « Підкова», рухатися, як балеринка з                 « Гнома в буфеті», їсти корисну їжу – каву з молоком і м’ятні льодяники – і позитивно мислити.

2. Групова робота учнів.( Слова – хмаринки діти розміщують на картині уроку).

3.Чи змінився колір вашого настрою, чому?

4. Що ви розкажете вдома батькам про наш урок?

5. Пропоную заповнити  « Анкету самоаналізу», підкресливши потрібну відповідь. ( Додаток 5).

6. Я перегляну ваші анкети і зроблю  для себе висновок на наступний урок, чи цікавою є для вас така форма роботи на уроці, чи, можливо, щось не вдалося.

 

VII. Домашнє завдання

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Юлія Гутник
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 грудня 2023
Переглядів
174
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку