Зв’язне мовлення. Усний твір на тему:” Пісня-душа народу”

Про матеріал
Мета: допомогти шестикласникам висловити власні думки про значення народної пісні в житті українців; розвивати творче мислення, естетичні смаки, комунікативні здібності школярів; виховувати в учнів повагу і любов до надбань свого народу.
Перегляд файлу

Тема. Зв’язне мовлення.

Усний твір на тему:” Пісня-душа народу”

Мета: допомогти шестикласникам висловити власні думки про значення народної пісні в житті українців; розвивати творче мислення, естетичні смаки, комунікативні здібності школярів; виховувати в учнів повагу і любов до надбань свого народу.

Обладнання: виставка книг „В піснях живе історія народу”; вислови про пісню; ілюстрації до пісень.

Епіграф: Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине...

Т. Шевченко.

Хід уроку

І.Мотивація навчальної діяльності учнів

Звучить пісня „Україно!” Т. Петриненка.

Евристична бесіда

-      Без чого важко уявити Україну?

-      Назвіть пісні, які побутують у вашій родині.

Слово вчителя

Людина має завжди пам’ятати, звідки вона родом, де її коріння, глибоко знати історію свого народу, його мову, культуру. Українська пісня живе з давніх часів, переживаючи цілі покоління.

Тихо сідає за обрій сонечко, сутінки огортають землю, а над містами й селами розноситься чарівний спів:

Не цурайся пісні, яку чув від мами.

Не згуби-то мова прадідів твоїх,

Бо зректися пісні, що цвіла віками,

Мов забуть народ свій, даль його доріг.

Сьогодні в нас урок зв’язного мовлення на тему :”Пісня-душа народу”. Епіграфом ми взяли слова нашого великого поета - Тараса Шевченка:

Наша дума, наша пісня Не вмре, не загине...

Ви всі працювали над проектами. Кожен із вас доторкнувся душею до словесного і музичного мистецтва - пісні. Ми будемо висловлювати власні думки про значення народної пісні в житті українців.

  1.    Проект „Юні народознавці”.

Пісня - Божий дар. Колись Бог вирішив наділити людей світу талантами. Роздав елегантність і красу, любов до господарювання, дисципліну і порядок, владність, хист до музики...Роздав все, що в нього ще було. Аж раптом побачив у кутку босу, у вишитій сорочці, з вінком із червоної калини на русій голівці заплакану дівчину.

-        Чого ти плачеш? Хто ти ?- запитав Бог.

Я - Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові і пожеж.

-        Чого ти не підійшла до мене скоріш? Я всі таланти роздав.

Дівчина хотіла вже йти, але Бог, піднявши правицю, зупинив її.

-    Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це пісня! Узяла дівчина - Україна дарунок, міцно притиснула його до серця і

понесла в народ.

Поетична хвилина

Учні читають поезії про роль пісні в житті суспільства:

  1.       Максим Рильський - „ Пісні”,
  2.       Василь Симоненко - „ Грудочка землі”,
  3.       Василь Гей - „Народна пісня”,
  4.       Богдан Микита -„Пісенний родовід”
  5.       Юрій Страшенно - „Пісня”
  1.    Проект” Юні артисти”

Учні виконують пісню М. Федунця „Не цурайся пісні”.

Гра - вікторина „Відгадай назву пісні”

Звучить мелодія, учні відгадують назви пісень

Мовна скарбничка. Робота в групах.

Пояснити значення вислову про пісню:

  1.       Пісня - серце народу, його крила(В. Качкан)
  2.        Українська пісня - це бездонна душа народу, це його слава(0. Довженко).
  1.    Проект „Юні літературознавці”

Учнівське повідомлення „Народна пісня - скарбниця людської культури”

Пісня - один із найдавніших і найпоширеніших видів словесного мистецтва; невеличкий музичний твір, що поєднує поетичний текст і мелодію.

Пісня виникла на ранньому етапі розвитку суспільства. На думку вченого Потебні, пісня така ж давня, як і мова. Її творили цілі покоління. Саме з мови і пісні розвивається духовна культура народу.

Палітра пісенних жанрів надзвичайно багата: історичні і ліричні.

Ліричні в свою чергу поділяються на суспільно-побутові (козацькі,

чумацькі, рекрутські, солдатські) і родинно-побутові (колискові, пісні про кохання, вдовині, сирітські пісні)

Слід зазначити, що пісні бувають народні і літературного походження. Між ними існує тісний взаємний зв’язок. Дуже часто пісні, написані поетами і композиторами, стають народними.

  1.    Юні фольклористи

Учні записують прислів’я та приказки про пісню.

  1.      Найдорожча пісня, з якою мати колисала.
  2.       Пісня до правди доводить.
  3.       Пісня ні в добру, ні в злу годину не залишає людину.
  4.       Казка - брехня, а пісня - правда.
  5.       Пісня складами славна.
  6.       3 пісні слово не викинеш.
  7.       Як співають, мов тебе на крилах підіймають.
  8.       Усяка пташка свої пісні співає.
  9.       То не пісня, та то правда.
  1.    Гра „Влучно висловись”. Колективне складання плану.

План

  1.       Пісня - велична мати.
  2.       Українська пісня - бездонна душа народу, це його слава.
  3.       Улюблена українська народна пісня моєї родини.
  4.       Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине... (Тарас Шевченко)

Робота в групах

Мовленнєве завдання: створити висловлювання за планом.

  1.    Підсумок уроку

(Діти зачитують створені висловлювання про пісню)

  1.    Домашнє завдання

Написати твір.

docx
Додано
2 січня
Переглядів
937
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку