Урок позакласного читання. Леонід Глібов "Квіткове весілля"

Про матеріал
Урок несе відомості про українського байкаря Л.Глібова, розкриває сутність терміну "алегорія", знайомить з обрядом весілля через алегоричні образи твору "Квіткове весілля", виховує любов до прекрасного через твори П.Чайковського та К.Білокур.
Перегляд файлу

Українська   література

Урок позакласного читання

     Тема:   Леонід Глібов.  «Квіткове весілля».  Алегоричність  образів  поезії.

                  Особливості  поетичної  мови  письменника.

      Мета: вчити сприймати поетичне слово, формувати почуття єдності  

                  людини і  природи; вміння аргументувати алегоричність твору; 

                  розвивати  творчу уяву; виховувати інтерес до письменницької 

                  спадщини Л. Глібова, виховувати дбайливе ставлення до природи,

     Обладнання: запис «Танець квітів» П.І.Чайковського,  репродукція картини К. Білокур «Квіти за тином», фрагмент весілля з мультиплікаційного фільму «Жив-був пес».

     Теорія літератури: алегорія,  алегоричний твір.

     Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

     Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, музичне мистецтво, українська мова.

 

Хід уроку

                                                   

                                                                Йду й відчуваю вселенську гармонію,

                                Молюся  до сонця, дерев і квіток…

                                                 Д. Білоус

 

 

І. Організаційна частина

Сьогодні в нас, діти, урок незвичайний,

Стільки багато «гостей».

То прошу вас дуже в процесі навчання

Уважними бути урок увесь цей

Запишіть у зошит сьогоднішню дату,

Та  «класна робота» каліграфічно пишіть.

- Пригадайте девіз уроку:                                                                                                                  

Зошит змалку бережи,

Букви та слова пиши

Завше знай: на усі днини,

Зошит   - дзеркало дитини

 ІІ. Оголошення теми й мети уроку.

-         Сьогодні  ми продовжуємо знайомство з творчістю Л. Глібова

Визначте задачі уроку

- А тепер порівняйте ваші задачі з моїми, які знаходяться в цій чарівній скриньці.

- Діти, а ви мультфільми любите?  Тоді відгадайте, з якого це мультфільму?

      (Звучить фрагмент із мультфільму «Жив-був пес»)

                       Бесіда.

  - Передайте коротко  сюжет.  Де це відбувається?

  -  На весіллі.

  - А що таке «весілля»?

  - Весілля - це обряд українського народу.

  - Назвіть складові частини обряду.

  - Це: заручини, розглядини, сватання, запросини, коровай, гільце, дівич-вечір, комора, покриття, перезва, циганщина.

 - Весілля – велична народна опера – у ньому завжди були три жіночі хори (дружок, світилок, свах), у далеких місцевостях – один парубоцький. У хорових піснях пояснювався зміст і значення кожного обряду, величалися молодята. Між весільними обрядами хори співали народні пісні різного змісту: застольні, жартівливі. Обов’язковими учасниками були також музики – невеликі оркестри з двох чи трьох інструментів (скрипка, бубон, кларнет або цимбали). Весільне дійство поділялося на акти.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями нового матеріалу.

  1. Ознайомлення зі змістом вірша. Показове читання вірша вчителем.
  2. Читання ланцюжком.
  3. Робота в зошитах.

 - Записати гостей, які були на весіллі.

     Теорія.

- Алегорія – змалювання людей у образах тварин, рослин, предметів, явищ.

- Алегоричний жарт – твір, написаний із використанням алегоричних образів.

                                           Фізхвилинка.

 У кого гарна є постава,                                                                     

     Про того кажуть: «Йде, як пава!».

 Бо йде він легкою ходою                                                                     

     Із піднятою головою.

 А для  цього усім дітям                                                                                                       

    Треба правильно сидіти.

     Спину рівненько тримати

 Й голову не нахиляти.

                                                    Слово вчителя.

-         Не тільки Глібов писав про квіти, а й Ліна Костенко - у вірші «Бузиновий цар».

    (Звучить музика сопілки)

У садочку-зеленочку

Ходить вишня у віночку.

Хтось їй грає на дуду,

Подивлюся я піду.

Виявляється: там, де вітер шарудить,

Бузиновий цар сидить.

На пеньочку, як на троні,

Він сидить собі в короні,

А навколо ходять в танці

Квіти – всі його підданці.

-         Прослухайте уривок П.І.Чайковського «Вальс квітів» і дайте відповідь на запитання «Які музичні інструменти звучать?» (Скрипка, саксофон, клавесин, флейта).

А ще багато є картин із зображенням квітів. Це картини Катерини Василівни Білокур. Вона – майстер українського декоративного живопису, народний художник України з 1956 року. Народилася в селі Богданівка на Київщині в сім'ї селянина-бідняка. Грамоти навчилася самотужки, брала участь у художній самодіяльності, де хист до малювання набув справжнього розквіту.

Чому стільки цікавого про квіти ми маємо? Тому що квіти – це частина нашої природи, і її треба охороняти.

-         Які квіти занесені до Червоної книги?

ІV. Перевірка домашнього завдання.

 Зачитування учнями легенд про квіти, які вони підготували вдома.

V. Підсумок уроку.

 Повернемося до задач уроку, чи справилися ми з ними?

     Поетична хвилинка.

   Моя Вкраїнонько квітчата,

В любистку, мальвах, нагідках.

В ромашках, маках, руті-м'яті,

У чорнобривцях, васильках.

Боротись буду повсякчас,

Щоб більше ти не знала болю,

Нехай барвінок, білий ряст

Квітчають твою світлу долю.

Грай, кобзо! Й ти, сопілко, тни.

Гопак танцюють українці!

Нехай позаздрять нам чужинці

На вроду нашу та пісні.

  Софійка Демчук

                           Інсценівка.

-       Уявіть, що ви на весіллі квітів. У ролі фіалочки - …, в ролі хрещатого барвіночка - …

А ваше завдання – скласти побажання нареченим.

     Висновок.

Як буде сад, і буде море квітів,

Красою дивною окрашене життя –

Тоді поменшає на світі паразитів,

І менше буде наглості й сміття.

VІ. Домашнє завдання.

 Прочитати вірш «Квіткове весілля», намалювати ілюстрацію до цього твору               та скласти вірш про улюблену квітку.

                              Заключне слово вчителя.

       Ну що ж… всьому в житті є час. 

Дзвін кличе на перерву вас.

Та хочу щиро побажати

Вам, любі хлопчики й дівчатка.

Щоб добрими ви всі зростали,

Батьків і ближніх поважали,

Щоб мудрість у житті знайшли

І ви щасливими були!

1

 

doc
Додано
29 грудня 2023
Переглядів
90
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку