Урок 5
Тема. Іван Франко «Захар Беркут». Патріотична ідея твору
Мета. Поглибити та розширити знання учнів про історичний твір, розкрити патріотичний мотив захисту тухольської землі від татар, встановити його зв’язок із розгортанням сюжету повісті та творенням образів головних героїв;
формувати вміння та навички ідейно-художнього аналізу епічного твору: навчати учнів визначати елементи сюжету, давати характеристику основним епізодам тексту , розв'язувати проблемні завдання;
розвивати образне мислення, зв’язне мовлення, уяву, пам’ять, уміння користуватися текстовим матеріалом;
розширювати кругозір, збагачувати та активізувати словниковий запас школярів;
виховувати в учнів на гідних прикладах позитивних літературних героїв почуття патріотизму, повагу до батьків позитивне ставлення до вірності та дружби як загальнолюдських моральних цінностей.
Обладнання. Портрет письменника, ілюстрації до повісті, уривки з художнього фільму «Захар Беркут», портретна галерея головних героїв. Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
План і хід уроку
Або смерть, або побіда!" —
Се наш оклик боєвий!
/. Франко
I. Організаційний момент.
II. Повідомлення теми та мети уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вікторина.
Кому з героїв належать слова: «Я не хочу зраджувати свого краю». (Мирославі)
«Краще вмерти, ніж так заробляти на вільність». (Максиму)
«Не відбити, але розбити їх — се повинна бути наша мета». (Захару Беркуту)
«Тілько по наших трупах увійдуть вороги в тухольську долину». (Тухольці)
«Міняти одного хлопця на руїну наших сусідів, се була б ганьба, була б зрада…». (Захар Беркут)
Орієнтовний план
1. Виготовлення метавок.
2.Переговори між Тугаром Вовком і тухольською громадою.
3. Звернення до сторожа.
4.Задум здійснено: потік перекрито.
5.Звернення вождя до Сонця.
3. Ознайомлення з проблемними запитаннями уроку.
— Чому Захар Беркут не обміняв сина на вільний прохід монголів?
— Що символізують образи Сторожа і Сонця?
Словникова робота.
Метавка — пристрій. Плай — стежка в горах.
Я с к и н я — печера. Прецінь — отже, проте.
Линва — канат. Контина — святиня.
Тама — гребля.
4. Усний творчий переказ учнями VII розділу.
5. Дослідження звернення Захара Беркута.
— З яким проханням звернувся Захар Беркут до Сторожа? (Висловив надію, що Сторож допоможе тухольцям, - загородивши протоку, знищити ворога.)
— З якими словами звернувся вождь до Сонця? (Клянеться стояти на смерть, боротися за волю, щастя, незалежність.)
Висновок: Образ Сторожа — символ життя народу, його незалежності, жертовності, сили.
Образ Сонця — образ щасливого майбутнього, великої сили життя.
6. Вибіркове читання уривків VIIІ розділу.
( Завдання: донести ідею розділу – утвердження думки про неминучу загибель тих, хто несе мирному народові смерть і руїни. )
1 уривок – від слів «Боярин казав правду…» до слів «Мов остовпілий, глядів на цю страшну картину Бурунда-бегадир ».
2 уривок – від слів « Бурунда, німий, синій з натуги і злості, зирнув довкола по долині…» до слів «… були однаково безрадісні, ждали одної неминучої загибелі ».
7. Відповісти на проблемне запитання:
— Чим є батьківщина для Захара Беркута, тухольців і чим — для Тугара Вовка? У чому справжній патріотизм людини?
8. Робота в групах.
1 група – побудувати асоціативне гроно до слова «Батьківщина».
2 група – записати героїв твору, яких ми можемо назвати справжніми патріотами рідної землі. Доведіть це на прикладі уривків із тексту.
9.Завдання творчого характеру. Рольова гра «Я патріот» (від імені героя твору довести, що ви є справжнім патріотом своєї землі).
IV. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання.
1 група. Підготуватися до диспуту на тему: «Проблема вибору людини у вирішальній ситуації» (за твором І. Франка «Захар Беркут»). Дібрати цитатний матеріал. ?»
2 група. Розкрити провідну ідею твору в останніх слова Захара Беркута, звернених до громади.
Написати сенкан до слова «Батьківщина».