Тема: Лірика Т. Шевченка періоду арешту й заслання і після повернення із заслання. Вершинні зразки Шевченкової лірики. « Доля», « Росли укупочці, зросли…»
Мета: ознайомити учнів з обставинами написання цих творів, допомогти проникнути уявою в настрої, внутрішній світ Шевченкових героїв; розкрити філософський зміст поезій; учити бачити красу особистості, поетичних творів; розвивати вміння відшукувати зразки поетичної образності, визначати їхню роль у структурі тексту; виховувати повагу до творчості Т. Шевченка.
Хід уроку
І. Оголошення теми та мети уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
З біографії Т. Шевченка ви знаєте, що після звільнення з кріпацтва, життя митця склалося ніби добре. Він успішно вчився в Академії мистецтв, був своєю людиною колах передової інтелігенції, ні від кого не залежав. Щороку друкувалися його твори в журналах, альманахах, виходили окремими книжками й користувалися великою популярністю в читачів. Після довгих років блукань на чужині поет повертається у палко любимий рідний край, міг працювати для розвитку його культури. Ніби була вже знайдена стежка, яка могла привести поневолений народ до національного й соціального визволення, - збройне повстання. Здавалося вже цілком здійсненною і мрія про особисте щастя, сімю, родинний затишок, але…
І раптом усе зруйнувалось… Переслідування, допит, ув'язнення, солдатчина…
Поезія Тараса Григоровича періодів заслання й останніх років життя – явище дійсно унікальне. З – під пера Шевченка виходять вершинні зразки лірики, що засвідчили подальше зростання таланту Великого Кобзаря. У цьому ми маємо змогу переконатися сьогодні на уроці, ознайомившись із кращими ліричними творами вказаного періоду.
Гра « Мікрофон»
Тема: Лірика Т. Шевченка періоду арештуй заслання і після повернення із заслання. Вершинні зразки Шевченкової лірики. « Доля», « Росли укупочці, зросли…»
Мета: ознайомити учнів з обставинами написання цих творів, допомогти проникнути уявою в настрої, внутрішній світ Шевченкових героїв; розкрити філософський зміст поезій; учити бачити красу особистості, поетичних творів; розвивати вміння відшукувати зразки поетичної образності, визначати їхню роль у структурі тексту; виховувати повагу до творчості Т. Шевченка.
Хід уроку
І. Оголошення теми та мети уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
З біографії Т. Шевченка ви знаєте, що після звільнення з кріпацтва, життя митця склалося ніби добре. Він успішно вчився в Академії мистецтв, був своєю людиною колах передової інтелігенції, ні від кого не залежав. Щороку друкувалися його твори в журналах, альманахах, виходили окремими книжками й користувалися великою популярністю в читачів. Після довгих років блукань на чужині поет повертається у палко любимий рідний край, міг працювати для розвитку його культури. Ніби була вже знайдена стежка, яка могла привести поневолений народ до національного й соціального визволення, - збройне повстання. Здавалося вже цілком здійсненною і мрія про особисте щастя, сімю, родинний затишок, але…
І раптом усе зруйнувалось… Переслідування, допит, ув’язнення, солдатчина…
Поезія Тараса Григоровича періодів заслання й останніх років життя – явище дійсно унікальне. З – під пера Шевченка виходять вершинні зразки лірики, що засвідчили подальше зростання таланту Великого Кобзаря. У цьому ми маємо змогу переконатися сьогодні на уроці, ознайомившись із кращими ліричними творами вказаного періоду.
Гра « Мікрофон»
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
І група
Завдання. « Невольнича поезія» ( 1847 – 1857)
« В казематі»
« Творчість періоду заслання»
ІІ група
Завдання. « Повісті російською мовою»
« Творчість після заслання» ( 1857 – 1861)
Опрацювання програмових поезій Т. Шевченка
ІІІ група
Завдання. Поезія « Доля»
Виразне читання поезії
Створення словникового портрета долі
Супутник життя;
Брат і сестра;
Доля поета та, хто зобов’язувала його вчитися;
Нелукавий друг.
« Росли укупочці, зросли»
Скласти « Доміно»
Виявити передумови для щасливого подружнього життя.
Щасливе подружнє життя - злагода – довіра – щирість – повага – любов – порозуміння – готовність піти на поступки….
ІУ. Закріплення вивченого матеріалу
Проведення тестового опитування
Літературний диктант ( взаємоперевірка)
У. Підсумок уроку
- Чи здійснились ваші очікування?
УІ. Оцінювання
УІІ. Домашнє завдання
Напишіть домашній твір на тему: « Провідні мотиви лірики Т. Шевченка періоду заслання» ( на основі опрацьованого матеріалу).