Лірика Т. Шевченка періоду арешту й заслання і після повернення із заслання. Вершинні зразки Шевченкової лірики. « Доля», « Росли укупочці, зросли…»

Про матеріал

Тема: Лірика Т. Шевченка періоду арешту й заслання і після повернення із заслання. Вершинні зразки Шевченкової лірики. « Доля», « Росли укупочці, зросли…»

Мета: ознайомити учнів з обставинами написання цих творів, допомогти проникнути уявою в настрої, внутрішній світ Шевченкових героїв; розкрити філософський зміст поезій; учити бачити красу особистості, поетичних творів; розвивати вміння відшукувати зразки поетичної образності, визначати їхню роль у структурі тексту; виховувати повагу до творчості Т. Шевченка.

Хід уроку

І. Оголошення теми та мети уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

З біографії Т. Шевченка ви знаєте, що після звільнення з кріпацтва, життя митця склалося ніби добре. Він успішно вчився в Академії мистецтв, був своєю людиною колах передової інтелігенції, ні від кого не залежав. Щороку друкувалися його твори в журналах, альманахах, виходили окремими книжками й користувалися великою популярністю в читачів. Після довгих років блукань на чужині поет повертається у палко любимий рідний край, міг працювати для розвитку його культури. Ніби була вже знайдена стежка, яка могла привести поневолений народ до національного й соціального визволення, - збройне повстання. Здавалося вже цілком здійсненною і мрія про особисте щастя, сімю, родинний затишок, але…

І раптом усе зруйнувалось… Переслідування, допит, ув'язнення, солдатчина…

Поезія Тараса Григоровича періодів заслання й останніх років життя – явище дійсно унікальне. З – під пера Шевченка виходять вершинні зразки лірики, що засвідчили подальше зростання таланту Великого Кобзаря. У цьому ми маємо змогу переконатися сьогодні на уроці, ознайомившись із кращими ліричними творами вказаного періоду.

Гра « Мікрофон»

  • -Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
  • 1.Робота в групах
  • І група
  • Завдання. « Невольнича поезія» ( 1847 – 1857)
  • « В казематі»
  • « Творчість періоду заслання»
  • ІІ група
  • Завдання. « Повісті російською мовою»
  • « Творчість після заслання» ( 1857 – 1861)
  • Опрацювання програмових поезій Т. Шевченка
  • ІІІ група
  • Завдання. Поезія « Доля»
  • Виразне читання поезії
  • -Ідейно – художній аналіз ( тема, ідея, основна думка, жанр, художні особливості твору )
  • Створення словникового портрета долі
  • Супутник життя;
  • Брат і сестра;
  • Доля поета та, хто зобов'язувала його вчитися;
  • Нелукавий друг.
  • « Росли укупочці, зросли»
  • -Ідейно – художній аналіз твору
  • Скласти « Доміно»
  • Виявити передумови для щасливого подружнього життя.
  • Щасливе подружнє життя - злагода – довіра – щирість – повага – любов – порозуміння – готовність піти на поступки….
  • ІУ. Закріплення вивченого матеріалу
  • Проведення тестового опитування
  • Літературний диктант ( взаємоперевірка)
  • У. Підсумок уроку
  • - Чи здійснились ваші очікування?
  • УІ. Оцінювання
  • -Самооцінювання
  • УІІ. Домашнє завдання
  • Напишіть домашній твір на тему: « Провідні мотиви лірики Т. Шевченка періоду заслання» ( на основі опрацьованого матеріалу).
Перегляд файлу

Тема: Лірика Т. Шевченка періоду арештуй заслання і після повернення із    заслання. Вершинні зразки Шевченкової лірики. « Доля», « Росли укупочці, зросли…»

Мета: ознайомити учнів з обставинами написання цих творів, допомогти проникнути уявою в настрої, внутрішній світ Шевченкових героїв; розкрити філософський зміст поезій; учити бачити красу особистості, поетичних творів; розвивати вміння відшукувати зразки поетичної образності, визначати їхню роль у структурі тексту; виховувати повагу до творчості Т. Шевченка.

                                                        Хід уроку

І. Оголошення теми та мети уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

    З біографії Т. Шевченка  ви знаєте, що після звільнення з кріпацтва, життя митця склалося ніби добре. Він успішно вчився в Академії мистецтв, був своєю людиною колах передової інтелігенції, ні від кого не залежав. Щороку друкувалися його твори в журналах, альманахах, виходили окремими книжками й користувалися великою популярністю в читачів. Після довгих років блукань на чужині поет повертається у палко любимий рідний край, міг працювати для розвитку його культури. Ніби була вже знайдена стежка, яка могла привести поневолений народ до національного й соціального визволення, - збройне повстання. Здавалося вже цілком здійсненною і мрія про особисте щастя, сімю, родинний затишок, але…

І раптом усе зруйнувалось… Переслідування, допит, ув’язнення, солдатчина…

    Поезія Тараса Григоровича періодів заслання й останніх років життя – явище дійсно унікальне. З – під пера Шевченка виходять вершинні зразки лірики, що засвідчили подальше зростання таланту Великого Кобзаря. У цьому ми маємо змогу переконатися сьогодні на уроці, ознайомившись із кращими ліричними творами вказаного періоду.

Гра « Мікрофон»

  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Робота в групах

 

 

І група

Завдання.  « Невольнича поезія» ( 1847 – 1857)

                      « В казематі»

                      « Творчість періоду заслання»

ІІ група

Завдання.  « Повісті російською мовою»

                     « Творчість після заслання» ( 1857 – 1861)

 

Опрацювання програмових поезій Т. Шевченка

ІІІ група

Завдання.       Поезія « Доля»

Виразне читання поезії

  • Ідейно – художній аналіз ( тема, ідея, основна думка, жанр, художні особливості твору )

   Створення словникового портрета долі

 

 

                                      Супутник життя;

                                      Брат і сестра;

Доля поета                 та, хто зобов’язувала його вчитися;

                                     Нелукавий друг.

 

« Росли укупочці, зросли»

  • Ідейно – художній аналіз твору

 

Скласти « Доміно»

Виявити передумови для щасливого подружнього життя.

Щасливе подружнє життя -  злагода – довіра – щирість – повага – любов – порозуміння – готовність піти на поступки….

 

ІУ. Закріплення вивченого матеріалу

 Проведення тестового опитування

   Літературний диктант ( взаємоперевірка)

 

У. Підсумок уроку

- Чи здійснились ваші очікування?

 

УІ.  Оцінювання

  • Самооцінювання

 

УІІ. Домашнє завдання

 Напишіть домашній твір на тему: « Провідні мотиви лірики Т. Шевченка періоду заслання» ( на основі опрацьованого матеріалу).

docx
Додано
9 січня 2018
Переглядів
11942
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку