Тема кейс –уроку: Алюміній: будова атома, поширення в природі. Фізичні і хімічні властивості алюмінію. Застосування алюмінію

Про матеріал

Мета уроку:

- освітня: розширити й поглибити знання учнів про метали на прикладі Алюмінію – представника головної підгрупи ІІІ групи; розглянути фізичні й хімічні властивості Алюмінію; продовжити формувати в учнів уміння складати рівняння окисно-відновних реакцій.

- виховна: сформувати науковий світогляд учнів при вивченні фізичних та хімічних властивостей Алюмінію та його сполук, їх застосування; сприяти екологічному вихованню.

- розвиваюча:

1) розвивати спостережливість учнів на уроці хімії;

2) розвивати пізнавальний інтерес учнів до предмету;

3) розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей Алюмінію та його сполук;

4) розвивати такі мисленнєві операції : вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки;
5) розвивати такі мисленнєві операції : вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки. розвивати самостійність учнів під час виконання завдань.

Тип уроку: Кейс- урок засвоєння нових знань та вмінь.

Методи: загальні, часткові, конкретні ( бесіда, розповідь), мозковий штурм.

Обладнання: періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, ряд активності металів, алюмінієвий дріт.

Перегляд файлу

Тема кейс –уроку: Алюміній: будова атома, поширення в природі. Фізичні і хімічні властивості алюмінію. Застосування алюмінію

Мета уроку:

-    освітня: розширити й поглибити знання учнів про метали на прикладі Алюмінію – представника головної підгрупи ІІІ групи; розглянути фізичні й хімічні властивості Алюмінію; продовжити формувати в учнів уміння складати рівняння окисно-відновних реакцій.

-    виховна: сформувати науковий світогляд учнів при вивченні фізичних та хімічних властивостей Алюмінію та його сполук, їх застосування; сприяти  екологічному вихованню.

-    розвиваюча:

1) розвивати спостережливість учнів на уроці хімії;

2) розвивати пізнавальний інтерес учнів до предмету;

3) розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей Алюмінію та його сполук;

4) розвивати такі мисленнєві операції : вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки;
5) розвивати такі мисленнєві операції : вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки. розвивати самостійність учнів під час виконання завдань.

Тип уроку: Кейс- урок засвоєння нових знань та вмінь.

Методи:  загальні, часткові, конкретні ( бесіда, розповідь), мозковий штурм.

Обладнання: періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, ряд активності металів, алюмінієвий дріт.

Хід уроку:


І. Актуалізація опорних знань:

1. Пригадайте, що таке металічний зв'язок? Що знаходиться у вузлах кристалічних граток у металів?
2. Пригадайте, які метали ви вивчали на попередніх уроках? Назвіть типові властивості цих металів?
3. Що таке амфотерність?

4. Охарактеризуйте положення Алюмінію в Періодичній системі хімічних елементів Д.І. Менделєєва.
5. Як ви думаєте, чи може Алюміній мати амфотерні властивості?

Положення в Періодичній системі. Учні характеризують положення Алюмінію у Періодичній системі хімічних елементів Д.І. Менделєєва.

Будова атома Алюмінію.

Учні обговорюють будову атома Алюмінію. Також характеризують інші елементи цієї підгрупи, порівнюють їх з Алюмінієм.

 

ІІ. Вивчення нового матеріалу:

Алюміній — метал III групи другого періоду в Періодичній системі системе хімічних елементів Д.І.Менделєєва. Алюміній у сполуках виявляє ступінь окиснення  +3, так як має на зовнішньому енергетичному рівні  3 валентних електрони.

Фізичні властивості Алюмінію:

Алюміній – сріблясто-білий метал, легкий і пластичний, густина його = 2,7 г/см3, температура плавлення = 660 0С. Легко витягується в дріт, прокочується у фольгу. За електропровідністю поступається лише сріблу й міді. Входить до складу легких сплавів.

Алюміній — металічний елемент головної підгрупи ІІІ групи 3  періоду періодичної системи хімічних елементів. Електронна конфігурація зовнішнього енергетичного рівня його атома 3s23p1. При хімічних взаємодіях у збудженому стані він здатен утворювати три ковалентних зв’язки або повністю віддавати свої три електрони, проявляючи у своїх сполуках ступінь окиснення +3. Отже, Алюміній є активним відновником.

Поширення в природі:

За вмістом в земній корі (8.8%) алюміній займає 3 місце . У  вільному  стані алюміній не зустрічається.

Основні природні сполуки Алюмінію:

1. Нефеліни — (Na,K)2О • АlО3 • 2Si2.

2. Кріоліт — А1F3 • 3NaF

3. Боксити — алюмінієва руда Аl2O3 • хH2O .

4. Каолін — А12О3 • 2SiO2 • 2Н2О.

5. Глиноземи — суміш каоліну з піском SiO2, вапняком СаСО3, магнезитом МgСО3.

Алюміній по поширеності займає третє місце серед інших елементів. Масова частка Алюмінію в земній корі становить 8,5 %. У природі він зустрічається тільки у вигляді сполук. Він входить до складу алюмосилікатів, до яких належать: глини, слюди, польові шпати, зокрема каолін. Промислово важливою алюмінієвою рудою є  боксит Al2O3 · nН2О. Алюміній входить до складу мінералу корунду, який є кристалічним алюміній оксидом Al2O3. Різні домішки здатні надавати корундові різних кольорів. зеленого, жовтого, жовтогарячого, фіолетового та інших кольорів й відтінків. Його синій різновид називають сапфіром, а червоний — рубіном. І рубіни, і сапфіри є коштовними каменями.

Проста речовина алюміній — блискучий сріблясто-білий метал. Він має високу здатність відбивати світлові та теплові промені, а також високі тепло- та електропровідність. Температура плавлення алюмінію 660 °С. Це досить легкий і пластичний метал. З нього можна виробляти тонкий дріт і фольгу.

Хімічні властивості

Хімічно алюміній дуже активний. На повітрі він швидко окиснюється і вкривається тонкою плівкою алюміній оксиду. Оксидна плівка є досить міцною й зумовлює корозійну стійкість алюмінію. При нагріванні на повітрі чи в кисні алюміній згоряє, утворюючи також алюміній оксид:

4Al + 3O2 = 2Al2O3.

Алюміній активно реагує з іншими неметалами. За звичайних умов він взаємодіє з хлором і бромом, утворюючи солі, наприклад, алюміній хлорид:

2Al + 3Сl2 = 2AlСl3.

Реакція алюмінію з йодом відбувається, якщо до суміші алюмінієвого порошку з йодом додати кілька крапель води, яка виконує роль каталізатора:

2Al + 3I2 = 2AlІ3.

При нагріванні алюміній реагує з сіркою, азотом, вуглецем, наприклад:

2Al + 3S = Al2S3.

У звичайному стані алюміній покритий захисною оксидною плівкою і є стійким до дії води навіть при нагріванні. Якщо плівка алюміній оксиду буде зруйнована, то алюміній буде активно реагувати з водою з виділенням газуватого водню:

2Al + 6Н2О = 2Al(ОН)3↓ + 3Н2↑.

Алюміній реагує з розчинами кислот з утворенням солей і водню, наприклад:

2Al + 6НСl= 2AlCl3 + 3Н2↑.

Концентровані сульфатна і нітратна кислоти пасивують алюміній, тобто збільшують міцність оксидної плівки. Таким чином, алюміній з ними не реагує.

Оксидна плівка легко розчиняється в лугах і алюміній реагує з розчинами лугів з виділенням водню:

2Al + 2NaOH +6Н2O = 2Na[Al(OH)4] + 3Н2↑.

Алюміній відновлює метали з їхніх оксидів при нагріванні (алюмінотермія), наприклад:

Fe2O3 + 2Al = 2Fe + Al2O3.

Добування:

Алюміній добувають шляхом електролізу глинозему розчиненого в розплавленому кріоліті Na3[AlF6].

Застосування:

Широке застосування алюмінію зумовлене його властивостями. Поєднання легкості з достатньо високою електропровідністю дозволяє застосовувати алюміній як провідник електричного струму. Алюміній і його сплави використовують практично у всіх галузях сучасної техніки: в авіаційній й автомобільній промисловості, залізничному і водному транспорті, машинобудуванні тощо. Завдяки високій корозійній стійкості алюміній широко застосовують при виготовленні апаратури для виробництва харчових продуктів та деяких хімічних речовин. З полірованого алюмінію виготовляють дзеркала та поверхні нагрівальних і освітлювальних рефлекторів. Алюміній використовують як розкисник сталей та інших сплавів. Ним відновлюють метали з їхніх оксидів.

Застосування:

— в електротехніці;

— для виробництва легких сплавів

—застосовують  у виробництві  чугуну  та сталі для корозійної стійкості;

— для одержання металів у вільному стані;

— в будівельній промисловості;

— для виготовлення фольги.

 

Результат пошуку зображень за запитом "алюміній"ІІІ. Кейс  «Алюміній»

Одна легенда говорить, що одного разу до римського імператора Тиберія прийшов ювелір із металевою обідньою тарілкою, що не розбивається, виготовленою нібито з глини. Тарілка була дуже світлою й блищала, як срібло. За всіма ознаками вона мала бути алюмінієвою. При цьому ювелір стверджував, що тільки він і боги знають, як одержати цей метал з глини. Тиберій, побоюючись, що метал із легкодоступної глини може знецінити золото та срібло, і наказав, про всяк випадок, відрубати людині голову. Очевидно легенда досить сумнівна, тому що самородний Алюміній у природі не зустрічається через свою високу активність, і за часів Римської імперії не могло бути технічних засобів, які б дозволили здобути Алюміній із глинозему. Лише майже через 2000 років – у 1825 р. Ханс Християн Ерстед одержав кілька мг металічного Алюмінію.

Очевидно легенда досить сумнівна, тому що самородний Алюміній у природі не зустрічається через свою високу активність, і за часів Римської імперії не могло бути технічних засобів, які б дозволили здобути Алюміній із глинозему. Лише майже через 2000 років – у 1825 р. Ханс Християн Ерстед одержав кілька мг металічного Алюмінію. Алюміній до XX століття був дуже дорогим металом.  Монархи мали вбрання з алюмінієвими ґудзиками. Наполеон ІІІ користувався алюмінієвим посудом, коли влаштовував прийоми для дорогих гостей. Д.І.Менделєєву подарували медаль з алюмінію та терези, які були виготовлені з алюмінію, а шальки були золотими. На алюмінієвий злиток, виставлений у 1855 р. на Всесвітній Паризькій виставці, дивилися як на найрідкіснішу коштовність. У ті часи 1 кг алюмінію коштував дорожче золота й у 1500 разів дорожче заліза.

Інтернет джерела

http://www.chemistry.in.ua/grade-10/aluminium-and-aluminum-compounds

https://www.pharmencyclopedia.com.ua/article/2725/alyuminij

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%BB%D1%8E%D0%BC%D1%96%D0%BD%D1%96%D0%B9

https://subject.com.ua/chemistry/admission/136.html

http://moyaosvita.com.ua/himiya/zastosuvannya-alyuminiyu-ta-jogo-spoluk/

http://zno.academia.in.ua/mod/book/view.php?id=3772&chapterid=1523

http://vseznai.in.ua/chi-shkidliva-alyuminiyevij-posud-korisni-poradi/

http://yak-zrobyty.in.ua/alyuminiyevij-posud-shho-mozhna-gotuvati-chi-ye-shkoda-

http://elle.pp.ua/shkodu-alyuminiyevogo-posudu/

http://lambit.com.ua/rizne/aljuminij-v-organizmi-ljudini.html

http://prowomantoday.ru/dieta/1409-aljuminij-v-organizmi-rol-brak-i-nadlishok.htm

 

ІV. Узагальнення та систематизація знань.

Запитання до кейсу:

І група

1.Чому раніше Алюміній був дуже дорогим металом?

2.Яким способом добувають метал у наш час?

ІІ група

3.Які фізичні властивості Алюмінію зумовили його широке застосування? Назвіть галузі застосування.

4.Чому немає алюмінієвих цвяхів?

ІІІ група

5. Чому вода в алюмінієвому чайнику закипає швидше, ніж в емальованому?

6.Чи можна ставити молоко для скисання в алюмінієву каструлю? Чому?

Які страви можна готувати в алюмінієвому посуді, а які – ні?

     ІV група

7.Для чого курку замотують в алюмінієву фольгу перед запіканням?

8. Чому під час тривалої подорожі їжу загортають в алюмінієву фольгу?

V група

9.Чому побутові вироби з алюмінію слугують довго і не зазнають окислення?

10. До яких наслідків призводить надлишок Алюмінію в організмі?

Задача до кейсу:

Мінерал масою 20 г є сумішшю порошків магнію, алюмінію і міді. Після дії на нього розчину лугу виділилось 13,44 л водню. Визначити масову частку алюмінію в суміші.
V. Домашнє завдання:

§

Напишіть рівняння хімічних реакцій, щоб здійснити ланцюжок перетворень:

1)  Al → Аl2(SO4)3 → Аl (OH)3NaAlO2
2) Al → Аl2O3 → АlСl3 → Аl (OH)3 → Аl(NO3)3

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
28 листопада 2018
Переглядів
6918
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку