Про матеріал
Тема: Клімат Землі, фактори його формування.
Мета: сформувати поняття «клімат», дати уявлення про фактори його формування, закріпити знання щодо причини нерівномірного розподілу сонячного тепла і світла на земній поверхні, розвивати просторове уявлення, виховувати розуміння важливості знань про клімат.
Обладнання: атласи, глобус, кліматична карта , фізична карта півкуль.
Хід уроку:
1. Організаційний момент.
2. Актуалізація опорних знань.
Бліц опитування.
Назвіть компоненти погоди.
Як змінилася б середня температура і річна амплітуда коливань температури на Землі, якби на планеті не було океанів?
На скільки градусів знижується температура повітря при підйомі на один кілометр?
Чому в горах зазвичай випадає багато опадів?
Які постійні вітри ви знаєте?
Порівняйте погоду у січні та вересні.
3. Мотивація навчальної діяльності.
Клімат і погода. Між ними існує тісний зв'язок, і в той час вони відрізняються один від одного. Клімат, як доросла людина, має сталий характер. Його «вчинки» передбачувальні, й особливих несподіванок від нього не очікують. Наприклад, клімат помірних широт. Ми знаємо, що влітку температура буде високою, а взимку низькою, що взимку випаде сніг, в влітку слід очікувати дощів. Усе заздалегідь відомо, навіть нудно. Але погода не дає нудьгувати. Мінлива, непостійна та примхлива погода постійно підносить сюрпризи, у тому числі й неприємні: то посуха, то зливові дощі, то відлига серед зими, то похолодання пізньої весни.
Із погодою і її показниками ви вже знайомі, тепер настав час ближче познайомитися з поняттям клімат», дізнатися про формуванням кліматичних умов різних районів Землі. Знання про клімат вам знадобляться й у школі, і в подальшій практичній діяльності, тому будьте уважні.
4. Вивчення нового матеріалу.
Бесіда.
Із власного досвіду вам відомо, наскільки мінливою буває погода (стан тропосфери). Сьогодні опівдні температура повітря була +12*С, а вночі вона опустилася до +5*С. Уночі було безвітряно, а завтра вдень може повіяти легкий вітерець і піти дощ. Погода неоднакова й у різних районах Землі на екваторі та в районі Південного полюса. Але ми можемо дати загальну характеристику погоді восени та влітку.
Клімат – це багаторічний режим погоди, характерний для даної місцевості.
Клімат характеризують на основі багаторічних спостережень за погодою, указуючи температури, що переважають, напрямки вітрів, кількість та режим випадання опадів. Розрізняють аркий, теплий і холодний, сухий та вологий клімат. Клімат дуже впливає на стан водойм, рослинний і тваринний світ, умови існування людини і її практичну діяльність.
Ви вже знаєте, як змінюється кут падіння сонячних променів, він цього залежить температура повітря, стан погоди. Тому ми говоримо: клімат даної місцевості залежить від географічної широти, на якій вона розташована. Це слід добре запам’ятати.
Головними чинниками формування клімату є:
1.географічна широта.
2.рельєф або підстилаючи поверхня ( приклади – альбедо, зміна температури з висотою, збільшення вологості, захист гір від повітряних мас тощо)
3.властивості повітряних мас ( властивості повітряних мас залежно від місця формування)
4.наявність морів (течії, мусони)
Робота з кліматичною картою.
Знайомство з легендою карти, ізотермами, кількістю опадів, мах та мін температури тощо.
5. Закріплення.
Робота в групах.
Кожна група складає характеристику одного типу клімату ( морській, помірно континентальний, різко континентальний, мусонний) по плану:
1. середня температура літом та взимку, амплітуда температур
2. кількість опадів
3. переважаючий тип погоди влітку та взимку.
Проблемне запитання.
У яких районах Землі можна спостерігати: бурю без дощу, дощ, що не змочує землю, річки без гирла, озера з солоною водою, рослини без листя?
6. Домашнє завдання.