Тема:«Конституційні права, свободи й обов’язки людини і громадянина»

Про матеріал
Даний матеріал буде корисним учителям, які викладають правознавство у 9 класі при вивченні теми "Конституційні права, свободи й обов’язки людини і громадянина"
Перегляд файлу

 

Тема:«Конституційні права, свободи й обов’язки людини і громадянина»

 

Мета: ознайомити учнів з конституційними правами та свободами людина і громадянина, їх класифікацією, пояснити значення прав та свобод людини і громадянина та їх захист в Україні; формувати вміння визначати різні види прав людини, оцінювати результати власної та групової діяльності; розвивати навички роботи з нормативно-правовими актами; виховувати повагу до прав людини, розуміння необхідності дотримуватися законів України.

Обладнання: Конституція України, витяг із «Загальної Декларації прав людини», «Конвенція ООН про права дитини»,  Статут школи, аркуші оцінювання знань, презентація.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу 

 

Хід уроку

І. Організація класу

    Привітання, озвучення девізу уроків права «Вчити право, щоб знати, знати, щоб жити достойно!».

 

ІІ. Актуалізація знань, умінь, навичок

1. Робота в групах. Розгадування кросворду.

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

3

 

 

6

 

8

 

10

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

1

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Акт законодавчого органу влади (парламенту), який має вищу юридичну силу щодо інших нормативно-правових актів .

2. Особлива форма суспільної свідомості; вид суспільних відносин, спосіб регуляції дій людини в суспільстві  за допомогою норм.

3. Особа, яка не досягла 18-річного віку.

4. Сумлінне виконання особою діючих правил поведінки.

5. Особа, яка не має правового зв’язку з жодною державою.

6. Виражене за певних умов дозвіл або вимога здійснити, або втриматися від здійснення якого-небудь учинку.

7. Здатність особи своїми вчинками набувати та реалізовувати права та обов’язки.

8. Форма правління, за якої джерелом влади є народ.

9. У світовій практиці спосіб отримання громадянства за народженням.

10. Форма життєдіяльності людей, що склалась історично й відокремилась від навколишньої природи.

11. Особа, яка перебуває у сталих юридичних зв'язках із конкретною державою, що знаходить вираження саме в наявності відповідного громадянства

1. закон, 2. мораль, 3. дитина, 4. дисципліна, 5. апатрид, 6.правила, 7. дієздатність, 8. республіка, 9. філіація, 10. суспільство, 11. громадянин.

   Після того, як кросворд буде розгадано, звертаю увагу учнів на ключове слово, яке вони отримали у зафарбованих клітинах – Конституція.

            2. Бесіда:

- Як ви думаєте, чому Конституцію називають Основним Законом держави?

- Коли було прийнято Конституцію України?

 3. Вправа «Асоціації»

Назвіть свої асоціації щодо терміна «права». Ці слова мають починатися з букв, які складають саме це слово.

- Порядок

- Рівність

- Актуальність

- Взаєморозуміння

- Активність

           ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні на уроці познайомимось з правами, свободами, обов’язками людини і громадянина, які закріплені в Конституції України, їх класифікацією та важливістю, формуватимемо вміння класифікувати права і свободи людини, працюватимемо з нормативно-правовими документами. Вчитимемося виконувати обов’язки. 

Питання, що вивчатимуться

  1. Що таке права та свободи людини?
  2. Права, свободи й обов’язки людини в Конституції України.
  3. Конституційні обов’язки громадян України.

IV. Мотивація навчальної діяльності

Розповідь казки «Все у твоїх руках»

Як ідея казки пов’язана із темою уроку?

Давним-давно у старовинному місті жив Майстер, оточений учнями. Найздібніший з них одного разу задумався: «А чи є питання, на яке наш Майстер не зміг би дати відповіді»? Він пішов на квітучий луг, піймав найкрасивішого метелика і сховав його між долонями, і він подумав: «Я піду до Мудреця і запитаю, чи живий метелик. Якщо він відповість, що так, то я розчавлю його і скажу, що він помиляється, а якщо він відповість, що ні, то я розкрию долоні і метелик полетить!»

Метелик чіплявся лапками за його руки, і учневі було лоскотно. Посміхаючись, він підійшов до Майстра і запитав: «Скажіть, який метелик у мене в руках: живий чи мертвий?»

Він міцно тримав метелика в зімкнутих долонях і був готовий у будь-який момент стиснути їх заради своєї істини.

Не дивлячись на руки учня Майстер відповів: «Все у твоїх руках».

 Отже, відповідь Майстра повинна бути вашим життєвим девізом.

Проблемне питання: Які права і обов’язки людини, на вашу думку, є найважливішими?

           V. Вивчення нового матеріалу

  1. Що таке права та свободи людини?

Проблемний виклад

Права людини – визнані міжнародним правом норми забезпечення людині прав на вільне життя і розвиток як особистості, задоволення своїх потреб, здебільшого закріплені законодавством.

Свободи людини – це відсутність обмежень, утисків у чомусь (діяльності, поведінці), можливість вибору моделі поведінки. (Свобода світогляду і віросповідання, слова, зборів, мітингів, демонстрацій.)

Після Другої світової війни, яка продемонструвала жахливі факти порушення прав людини, знищення цілих груп за ознаками расової чи національної незалежності, релігійних переконань, у багатьох країнах утверджувалася думка про те, що необхідні спільні зусилля для забезпечення прав і свобод людини на міжнародному рівні. Саме уроки цієї війни дали розуміння того, що права людини мають бути справою не окремого громадянина й навіть не окремої держави, а всього людства.

У 1945 році було створено комісію Організації Об’єднаних Націй (ООН) з прав людини, яка підготувала міжнародні документи, що визначали права і свободи людини, а 10 грудня 1948 року Генеральна Асамблея ООН ухвалила перший такий документ – Загальну декларацію прав людини (ЗДПЛ). Вона містить 30 статей, в яких визначено основні права і свободи людини.

10 грудня 1948 р. Генеральна Асамблея ООН на своєму засіданні в Парижі прийняла Загальну декларацію прав людини в якій проголошується,

«всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності і правах» (ст. 1),

 «кожна людина повинна мати всі права і свободи, проголошені цією Декларацією, незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного чи соціального походження, майнового, станового або іншого становища» (ст.2).

Ці положення зафіксовані у Конституції України.

 «Всі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними» (ст.21);

«Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками» (ст. 24. )

 

 Робота з таблицею: Класифікація прав людини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда:

-         На які групи класифікуються права і свободи людини?

-         Перерахуйте права і свободи людини?

          Отже, права людини стосуються самого факту людського існування. Тому більшість прав людини є невід'ємними. Вони не можуть кимось відбиратись або скасовуватись, на них не може спокуситися держава.

  1. Права, свободи й обов’язки людини в Конституції України

Шлях людства до сучасного розуміння прав людини був досить тривалим. У давні часи поведінку людей регулював звичай. Із розвитком людського суспільства й утворенням держави регулювати поведінку людей почали правові норми. Проте люди були не рівні між собою. Правові норми надавали одній частині суспільства більший обсяг прав, іншій – менший або не надавали ніяких прав взагалі, нині Закон проголошує рівні права всіх громадян України. Давайте разом проаналізуємо, які ж права надає Основний Закон нашої держави.

Робота з нормативно-правовим актом «Конституція України» ст. 83-84.

    Пропоную учням назвати основні права людини відповідно до Конституції України (ланцюжком).

Отже, правовим статусом особи є сукупність всіх прав, свобод та обов’язків, що належать людині і громадянину і визначають його правове положення у суспільстві.

3.Конституційні обов’язки громадян України

Кожна людина живе в суспільстві та має не дише права, а й обов’язки.

  1. Робота з таблицею «Конституційні обов’язки»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда.

-         Який обов’язок маєте ви – школярі?

-         У якому документі записані обов’язки учнів нашої школи?

-         Що таке конституційні обов’язки ?

           2.Доберіть словосполучення зі словом обов’язок, що відображає реальну ситуацію вашого життя і є для вас звичайною. Наприклад, я прибираю в своїй кімнаті – це мій обов’язок.

3. Бесіда:

Чи завжди ви виконуєте свої обов’язки? Чому?

Чи є виконання обов’язків для вам важким? Чому?

В якому документі прописані ваші шкільні обов’язки?

Права людини не є абсолютними та безмежними. Межею здійснення власних прав є права інших осіб. Важливим елементом взаємодії держави, права та особи є конституційні обов’язки. В обов’язках виражено, як особисті так і загальнозначущі інтереси.

           4.Завдання «Відтвори юридичний документ»: Самостійна робота.

Громадяни України зобов’язані:

Захищати …

Сплачувати …

Дотримуватися…

Охороняти …

Не заподіювати …

Шанувати …

Отже, громадяни України мають визначені законом обов’язки . До конституційних обов’язків належать обов’язок дотримуватися Конституції та законів України, шанувати державні символи, захищати Вітчизну…

VІ. Узагальнення матеріалу.

1. Побудова «Правового сонця» методом «Синтез думок»

Учні діляться на дві команди.                                                                        Уявіть, що ви відкрили нову країну, де ще ніхто не жив і в якій немає ні прав, ні законів. Ви будете першими поселенцями. Які ж права і свободи потрібні людині в цій країні? Обговоріть в командах й оберіть найважливіші, на вашу думку, права людини. Уявіть людину в центрі «Правового сонця», від якого розходяться промені – права.

Учні записують на променях права, озвучують відповіді.  

2.Робота з правовими ситуаціями.

Які права громадян України  порушуються?

Завдання І групі

  1.          Директор приватного підприємства, використовуючи міні-АТС, часто прослуховував і час від часу втручався в телефонні розмови працівників своєї фірми.
  2.          Із оголошення «До школи приймають тільки дітей, які розмовляють українською мовою, а їхні батьки є православними громадянами».

Завдання ІІ групі

  1.              Щоб уникнути можливих сутичок, начальник обласного управління поліції прийняв рішення відтіснити мітинг прихильників певної політичної партії з центральної площі у вузьку вулицю і там його розігнати. Дозвіл, час і місце проведення мітингу надав міський голова.
  2.              Групі громадян України Міністерство юстиції України відмовило в реєстрації політичної партії. Всі необхідні матеріали і документи були надані.

Дати відповідь на проблемне питання: Які права і обов’язки людини, на вашу думку, є найважливішими?

VІІ. Підсумок уроку.

Продовжте речення: Сьогодні на уроці я…

Підсумовую роботу учнів на уроці, оцінюю їхні знання.

VІІІ. Домашнє завдання.

Прочитати п. 11, скласти розповідь про права людини, якими приходилося користуватися у житті, повторити п.10.

doc
Додано
15 січня
Переглядів
244
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку