ТЕМА."Конструювання народних іграшок. "(3 КЛАС)

Про матеріал

МЕТА:

  • навчити конкретним трудовими навикам при роботі з тканиною, нитками, на прикладі виготовлення ляльки – мотанки;
  • познайомити з|із| історією появи народної ляльки, з|із| обрядами і традиціями,
  • пов'язаними з виготовленням ляльок;
  • прищепити інтерес до культури своєї Батьківщини, до витоків|джерел| народної
  • творчості;
  • розвивати образне мислення, творчі здібності;
  • виховувати патріотизм.
Перегляд файлу

Трудове навчання

 

C:\Users\XTreme.ws\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\IE\UMSD1S5B\200px-Мотанки[1].jpg

ТЕМА.Конструювання народних іграшок. Виготовлення ляльки – мотанки

                                                                   Підготувала

вчитель початкових класів

                                                    Самойлова О.Л.

ТЕМА.Конструювання народних іграшок. Виготовлення ляльки - мотанки

МЕТА:

  • навчити конкретним трудовими навикам при роботі з тканиною, нитками, на прикладі виготовлення ляльки – мотанки;
  • познайомити з|із| історією появи народної ляльки, з|із| обрядами і традиціями,
  • пов'язаними з виготовленням ляльок;
  • прищепити інтерес до культури своєї Батьківщини, до витоків|джерел| народної

творчості;

  • розвивати образне мислення, творчі здібності;
  • виховувати патріотизм.

Обладнання : презентація «Лялька - мотанка», фільм «Українські народні обереги»,виставка « Лялька – мотанка», шматки тканини, нитки, ножиці, заготовки одягу для ляльок.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми уроку.

Розгляд виставки народних ремесел - оберегів.

 Для наших бабусь, прабабусь хрест, молитва, великодня крашанка, рушник, вишиванка, паляниця, обручка, пучечок зілля, перев’язаний навхрест, слова «з Богом», «бувайте здорові» були не тільки предметами і словами, а вони були знаками добра і сили, заступниками від нещасть, були  - оберегами.

Зовсім недавно в нашому житті відродився новий оберіг.У наш час з кожним роком набуває поширення древнє мистецтво виготовлення ляльки-мотанки, і вже зроблені руками майстрів XXI століття, ці правічні берегині наших родин продовжують виконувати свою захисну функцію.

Вчитель читає оповідання «Стара лялька»

Слайд 1.

Колись виготовляти ляльки уміли в кожній родині. Іграшки були з полотна, льону, соломи, дерева, глини, тіста, сиру, плодів. Такі ляльки не шкодили здоров’ю дитини, а навпакирозвивалиїїдуховнийсвіт. Сьогодні ж традиціявиготовлятиляльки у кожнійродинівтрачена. Натомість батьки, рідні, родичідаруютьдітямпластмасові та  гумовііграшки.     Перша улюблена іграшка дитинства... У кожного з нас вона своя. Світ іграшок також переживає зміни, як і світ людей. Дівчатка найчастіше пригортають до себе довгоногу цибату ляльку з заморським ім'ям Барбі.Однотипні, байдужі, холодні іграшки заполонили й полиці наших магазинів. Але  ми повертаємось до джерел народного буття, до традицій і звичаїв. Лялька – мотанка – прекрасний символ і водночасчудоваіграшка, історіяякоїнараховуєтисячоліття.

Сьогодні на уроці ми будемовчитисявиготовлятицючудовуіграшу. А допоможе нам у цьому …

Інтерактивнавправа «Очікування»

 На квіточкахви записали, чогоочікуєтевідсьогоднішнього уроку. А наприкінці уроку ми з’ясуємонаскількисправдилисявашіочікування.

2.Інформація про ляльку-мотанку

Слайд 2

Українська лялька тим унікальна, що вона – така ж, яка була тисячі років тому! Лялька-мотанка ні в якому разі не шиється, не проколюється голками чи шпильками-виключно мотається. Звідси і назва – Мотанка. Голку можна застосовувати лише при виготовленні одягу для ляльки і ні в якому разі не пришивати нічого до самої лялі! Не колоти її!

Слайд 3

Лялька буває різної форми – великою й маленькою. Вважається, що лялька є посередником між живими й тими, кого на цьому світі вже чи ще немає. Обличчя як такого у ляльки немає, воно досить символічне. Вважається, що лялька-мотанка повинна бути безлика, а та, яка служить берегинею – ще й з хрестом замість обличчя.   (Слайд 4)Хрест в даномувипадку є й оберегом – символом Сонця, життя і новихпочинань, і символізує саму людину.  Не можна малювати обличчя ляльці, вона не повинна ні на кого бути подібна, щоб не завдати шкоду.

Слайд 5

       Усі елементи одягу мотанки є символічними: спідниця уособлює землю; сорочка – три часи: минулий, теперішній і майбутній; головний убір – очіпок , стрічка чи хустка – зв’язок із небом.

3.Різновиди ляльок –мотанок.

Слайд 6

Вузликова.Такуназву лялька отримала тому, щопід час їївиготовленняелементи та деталі не тількиміцнопримотуютьсяниткою але нитку щезав’язують на вузлик.

Слайд 7

Лялька – багаторучиця.( Семиручка)

Свою назву лялька отримала за наявністьвеликоїкількості рук (п`ять пар рук)

Таку ляльку полюблялигосподині, їїпідвішували над прялкоючипіччю для того, щобгосподинявстигаларобити всю хатню роботу(зробити декілька справ. Ну майже, як ми - все робимо одночасно). А лялькадопомагалаїй у ційсправі.

Слайд8
Берегиня.Їїзображуютьіз руками, піднятимивгору в молитовномужестіабо з опущеними вниз. Коли руки піднятівгору – Богиня закликає небо допомогтизасіяти ниву, зачатиновежиття на землі. Коли руки опущені вниз – Богиня благословляє землю на народження, принесенняплодів, дарів.
   На спідниці ляльки – берегинівишитий мотив безконечника.

Слайд 9

Мати з дитиною.

Лялька з діточкаминагадуєіконописний образ Богородиці. Їїдаруютьновостворенимсім'ям. Ганчіркову ляльку – берегиню, виробленувласними руками, матидаруваладонечціпередвесіллям, благословляючи таким чином на щасливезаміжжя. Гостітеждарувалиляльок з побажанням, щоб в них народилосябагатодіточок.

Слайд 10

Нерозлучники.

Особливість таких ляльок у тому, що в них одна рука, яка і поєднує молодят. У давнину нерозлучників прив'язували до возу і якщо хтось бажав молодятам лиха, то це все переходило у ляльок, а пара залишалась щасливою і  жила без бід.

Слайд 11

Лялечка –круп’яничка.

Лялечка-круп'яничка (зерновушка) всерединінаповнюється крупою (зерном). Вважалося, що вона приносить в дім достаток, благополуччя, допомагаєдосягтиуспіхівуроботі. Ранішеробитиціамулети починали восени і використовували зерно з зібраноговрожаю. Заборонено застосовуватиподрiблену крупу абопластівці, обов'язковолишеціле зерно: пшеницю, перловку, гречку, пшоно, горох…

3.Цікава інформація . (розповіді дітей)

1) Колись кожна маленька дитина, дівчина і жінка робили собі особливу ляльку – бажальницю . Виготовляючи таку ляльку, не скупились на яскраві тканини, намиста, стрічки. Лялька обовязково мала бути з руками. З нею спілкувались і робили подарунки – нові хусточки, намистини, стрічки. Коли зробили ляльці подарунок, треба віднести її до дзеркала і попросити віддячити за подарунок виконанням бажання.

2) Щоб захиститися від хвороб, було заведено зробити набір із 12 маленьких і однієї великої лялечки без обличчя, кожна з яких символізує певну хворобу. Ляльки ставили там, де спали, оскільки вважалося, що хвороби вселяються в людину, коли вона спить. А для того, щоб "магія" не закінчувалася, рекомендують раз у рік спалювати старі ляльки і робити нові, бажано, напередодні Великодня.

3) Лялечка-утішниця

Таку забавлянку ховали в скриню, тобто щодня дитинці не дозволялося нею гратися.  Виймалася іграшка тоді, коли дитина плакала. На ручки їй вішалися цукерки, маля гралося лялькою, з'їдало  солодощі і утішниця ховалася. 

4)Трав’яниця

Ця лялька подібна до сучасної аромотерапії: у спідничку клали запашну траву на свій смак і пристосовували біля ліжка, аби вдихати запах зілля.

5) Ляльки-лихоманки

В'язалися найстарішою жінкою у родині на Різдво.  Кожна лялька означала хворобу, яку має член родини. Цілий рік лихоманки  висіли біля печі, а потім спалювалися. Таким чином хвороба відступала.

Слайд 12

4. Значення кольорів.

Зелений – колірздоров’я та багатства;

червоний – коліржиття, вогню, кохання;

жовтий – колірсонця, пшениці, землі;

синій – коліртворчості та саморозвитку;

фіолетовий – колірмудрості;

золотий – колірБожоїлюбові.

Слайд 13

Якщо лялька робиться на добробут та здоров’яродини – для одягупідбираютьсячервоно-зеленівідтінки.

Слайд 14

Для успіху в творчості –  використовуютьблакитнікольори.

Слайд 15

Для щастя у коханнічиподружньомужитті – підбираютьчервоні, рожеві, помаранчевікольори .

5. Пошуковаінформація про лялькумотанку з телебачення і преси.

У Львові встановлено новийрекорд України. Тут створили найбільшу в Україні ляльку-мотанку. Триметрову рекордсменку встановили у середмісті.

Створили ляльку-велетня кілька майстринь. На вбрання пішло понад 10 метрів  домотканого полотна з льону, шість мотків ниток загальною довжиною 1,5 кілометра. Сукня виконана у білому, сірому та вишневому кольорах. А для наповнення ляльки використали сіно із різними травами. Це вже друга велетенська мотанка на Україні.

Ляльку в жодному разі не можна підвішувати за голову. Найкраще ставити її на підставку, так, щоб вона оглядала кімнату. В крайньому разі її можна почепити на стіну за спеціальну петельку ззаду на поясі. Коли ви вносите ляльку в дім і ставите її на призначене для неї місце, можна їй "розказати", для чого вона прийшла у ваш дім. Не варто у присутності ляльки-берегині лаятися або з'ясовувати стосунки. І не варто ляльку, придбану для вашого дому, передаровувати іншим людям. Разом з нею може піти гармонія з вашого дому. І нехай гармонія, любов і радість завжди будуть у вашому домі та житті!

Слайд 16

     У наш час майстри, які працюють з традиційною народною лялькою відзначають позитивний вплив, який має процес виготовлення такої ляльки на психіку людини. Насправді ляльку-мотанку може зробити кожен. Для цього необхідно лише трішки часу, фантазія. І пам'ятайте, лялька, зроблена власними руками, значно тепліша та добріша, ніж куплена-пластмасова, адже вона наша – автентична лялька-мотанка!

6.Виготовлення ляльки-мотанки.

Повторення правил роботи з нитками.

Діти поділені на групи:

I група – виготовляє ляльку на здоров’я – зеленого кольору

II група –– для успіху у творчості – блакитного кольору

III група - на добробут у сім’ї  - червоного кольору.

Фізкультхвилинка.

Учні виконують на сопілках обрядову пісню «Щедрик»

7 . Продовження роботи.

8.Фільм «Українські народні обереги»

VI. Підсумок  уроку.

Ученьзачитуєвірш – проханнядля ляльки –мотанки.

Зроби для мене світ казковим!

Щоб в ньому, в тому світі, не було:

журби і зради, заздрості і втоми,

Щоб лише радість, щастя і добро!

Зроби для мене світ яскравим!

Щоб в ньому, в тому світі, не було:

безликості, байдужості і драми,

Щоб лише сонце, квіти і тепло!

Інтерактивна вправа «Рефлексія»

Якими новими знаннями ви збагатились?

Чи справдились ваші очікування від уроку?

 

 

 

 

 

                                                               Додаток

Стара лялька

У коморі стояла велика, дерев’яна скриня, в якій збері­галася купа старого мотлоху. Колись ці речі були нові і комусь потрібні, а тепер лежали в темній скрині, давно забуті. Серед всякої всячини лежала стара лялька. Вона була незви­чайною: замість очей на голові мала намотаний хрест, а одяг складався з намотаних клаптиків тканини. Ляльці було багато років, і давно ніхто не згадував про неї. Якось непосидюча дівчинка Ганнуся, яка приїхала до бабусі в село, заглянула до тієї старезної скрині і знайшла ляльку.

— Ой ! Як же це я раніше не бачила її? — здивувалася дів­ чинка. Ганнуся схопила іграшку і прожогом побігла до бабусі Уляни.

— Бабусю, поглянь, яка дивна лялька, — раділа Ганнуся.

— Це  Мотанка — лялька моєї бабусі, — усміхнулася бабуся Уляна. — А чому в ляльки немає очей? — запитала дівчинка.

 — А тому, що це лялька чарівна, вона має оберігати дитину від усього лихого, — сказала бабуся. — Кожна людина на землі мріє мати оберіг, який захистить її від зла та біди, який допоможе виконати найзаповітніше бажання та дасть сили побороти усі негаразди. У нашого народу здавна існував такий оберіг — це лялька-мотанка.

— Бабусю, розкажи, а чому лялечку вважають оберегом? — попросила дівчинка.

— А давно це було. В якомусь царстві жив-був купець, — по­чала свою розповідь бабуся Уляна. — Дванадцять років жив він у шлюбі і прижив тільки одну доньку, Василинку. Так сталося, що його дружина важко захворіла. Вмираючи, купчиха закли­кала до себе доньку, вийняла з-під ковдри ганчір’яну ляльку, віддала їй і сказала: «Слухай, Василинонько! Пам’ятай і виконай останні мої слова. Я вмираю і разом із материнським благо­словенням залишаю тобі ось цю ляльку; бережи її завжди при собі і нікому не показуй, а коли прийде до тебе якесь горе, дай їй поїсти і запитай у неї поради. Поїсть вона і скаже тобі, чим зарадити лиху...» Дівчинка виконувала наказ матері, і лялька завжди допомагає їй здійснити усі завдання, виконати усі за­баганки лихої мачухи, вийти переможницею в символічному поєдинку з Бабою-Ягою і зрештою здобути щастя й добробут.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 жовтня 2018
Переглядів
1151
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку