МЕТА:
Трудове навчання
ТЕМА.Конструювання народних іграшок. Виготовлення ляльки – мотанки
Підготувала
вчитель початкових класів
Самойлова О.Л.
ТЕМА.Конструювання народних іграшок. Виготовлення ляльки - мотанки
МЕТА:
творчості;
Обладнання : презентація «Лялька - мотанка», фільм «Українські народні обереги»,виставка « Лялька – мотанка», шматки тканини, нитки, ножиці, заготовки одягу для ляльок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми уроку.
Розгляд виставки народних ремесел - оберегів.
Для наших бабусь, прабабусь хрест, молитва, великодня крашанка, рушник, вишиванка, паляниця, обручка, пучечок зілля, перев’язаний навхрест, слова «з Богом», «бувайте здорові» були не тільки предметами і словами, а вони були знаками добра і сили, заступниками від нещасть, були - оберегами.
Зовсім недавно в нашому житті відродився новий оберіг.У наш час з кожним роком набуває поширення древнє мистецтво виготовлення ляльки-мотанки, і вже зроблені руками майстрів XXI століття, ці правічні берегині наших родин продовжують виконувати свою захисну функцію.
Вчитель читає оповідання «Стара лялька»
Слайд 1.
Колись виготовляти ляльки уміли в кожній родині. Іграшки були з полотна, льону, соломи, дерева, глини, тіста, сиру, плодів. Такі ляльки не шкодили здоров’ю дитини, а навпакирозвивалиїїдуховнийсвіт. Сьогодні ж традиціявиготовлятиляльки у кожнійродинівтрачена. Натомість батьки, рідні, родичідаруютьдітямпластмасові та гумовііграшки. Перша улюблена іграшка дитинства... У кожного з нас вона своя. Світ іграшок також переживає зміни, як і світ людей. Дівчатка найчастіше пригортають до себе довгоногу цибату ляльку з заморським ім'ям Барбі.Однотипні, байдужі, холодні іграшки заполонили й полиці наших магазинів. Але ми повертаємось до джерел народного буття, до традицій і звичаїв. Лялька – мотанка – прекрасний символ і водночасчудоваіграшка, історіяякоїнараховуєтисячоліття.
Сьогодні на уроці ми будемовчитисявиготовлятицючудовуіграшу. А допоможе нам у цьому …
Інтерактивнавправа «Очікування»
На квіточкахви записали, чогоочікуєтевідсьогоднішнього уроку. А наприкінці уроку ми з’ясуємонаскількисправдилисявашіочікування.
2.Інформація про ляльку-мотанку
Слайд 2
Українська лялька тим унікальна, що вона – така ж, яка була тисячі років тому! Лялька-мотанка ні в якому разі не шиється, не проколюється голками чи шпильками-виключно мотається. Звідси і назва – Мотанка. Голку можна застосовувати лише при виготовленні одягу для ляльки і ні в якому разі не пришивати нічого до самої лялі! Не колоти її!
Слайд 3
Лялька буває різної форми – великою й маленькою. Вважається, що лялька є посередником між живими й тими, кого на цьому світі вже чи ще немає. Обличчя як такого у ляльки немає, воно досить символічне. Вважається, що лялька-мотанка повинна бути безлика, а та, яка служить берегинею – ще й з хрестом замість обличчя. (Слайд 4)Хрест в даномувипадку є й оберегом – символом Сонця, життя і новихпочинань, і символізує саму людину. Не можна малювати обличчя ляльці, вона не повинна ні на кого бути подібна, щоб не завдати шкоду.
Слайд 5
Усі елементи одягу мотанки є символічними: спідниця уособлює землю; сорочка – три часи: минулий, теперішній і майбутній; головний убір – очіпок , стрічка чи хустка – зв’язок із небом.
3.Різновиди ляльок –мотанок.
Слайд 6
Вузликова.Такуназву лялька отримала тому, щопід час їївиготовленняелементи та деталі не тількиміцнопримотуютьсяниткою але нитку щезав’язують на вузлик.
Слайд 7
Лялька – багаторучиця.( Семиручка)
Свою назву лялька отримала за наявністьвеликоїкількості рук (п`ять пар рук)
Таку ляльку полюблялигосподині, їїпідвішували над прялкоючипіччю для того, щобгосподинявстигаларобити всю хатню роботу(зробити декілька справ. Ну майже, як ми - все робимо одночасно). А лялькадопомагалаїй у ційсправі.
Слайд8
Берегиня.Їїзображуютьіз руками, піднятимивгору в молитовномужестіабо з опущеними вниз. Коли руки піднятівгору – Богиня закликає небо допомогтизасіяти ниву, зачатиновежиття на землі. Коли руки опущені вниз – Богиня благословляє землю на народження, принесенняплодів, дарів.
На спідниці ляльки – берегинівишитий мотив безконечника.
Слайд 9
Мати з дитиною.
Лялька з діточкаминагадуєіконописний образ Богородиці. Їїдаруютьновостворенимсім'ям. Ганчіркову ляльку – берегиню, виробленувласними руками, матидаруваладонечціпередвесіллям, благословляючи таким чином на щасливезаміжжя. Гостітеждарувалиляльок з побажанням, щоб в них народилосябагатодіточок.
Слайд 10
Нерозлучники.
Особливість таких ляльок у тому, що в них одна рука, яка і поєднує молодят. У давнину нерозлучників прив'язували до возу і якщо хтось бажав молодятам лиха, то це все переходило у ляльок, а пара залишалась щасливою і жила без бід.
Слайд 11
Лялечка –круп’яничка.
Лялечка-круп'яничка (зерновушка) всерединінаповнюється крупою (зерном). Вважалося, що вона приносить в дім достаток, благополуччя, допомагаєдосягтиуспіхівуроботі. Ранішеробитиціамулети починали восени і використовували зерно з зібраноговрожаю. Заборонено застосовуватиподрiблену крупу абопластівці, обов'язковолишеціле зерно: пшеницю, перловку, гречку, пшоно, горох…
3.Цікава інформація . (розповіді дітей)
1) Колись кожна маленька дитина, дівчина і жінка робили собі особливу ляльку – бажальницю . Виготовляючи таку ляльку, не скупились на яскраві тканини, намиста, стрічки. Лялька обов’язково мала бути з руками. З нею спілкувались і робили подарунки – нові хусточки, намистини, стрічки. Коли зробили ляльці подарунок, треба віднести її до дзеркала і попросити віддячити за подарунок виконанням бажання.
2) Щоб захиститися від хвороб, було заведено зробити набір із 12 маленьких і однієї великої лялечки без обличчя, кожна з яких символізує певну хворобу. Ляльки ставили там, де спали, оскільки вважалося, що хвороби вселяються в людину, коли вона спить. А для того, щоб "магія" не закінчувалася, рекомендують раз у рік спалювати старі ляльки і робити нові, бажано, напередодні Великодня.
3) Лялечка-утішниця
Таку забавлянку ховали в скриню, тобто щодня дитинці не дозволялося нею гратися. Виймалася іграшка тоді, коли дитина плакала. На ручки їй вішалися цукерки, маля гралося лялькою, з'їдало солодощі і утішниця ховалася.
4)Трав’яниця
Ця лялька подібна до сучасної аромотерапії: у спідничку клали запашну траву на свій смак і пристосовували біля ліжка, аби вдихати запах зілля.
5) Ляльки-лихоманки
В'язалися найстарішою жінкою у родині на Різдво. Кожна лялька означала хворобу, яку має член родини. Цілий рік лихоманки висіли біля печі, а потім спалювалися. Таким чином хвороба відступала.
Слайд 12
4. Значення кольорів.
Зелений – колірздоров’я та багатства;
червоний – коліржиття, вогню, кохання;
жовтий – колірсонця, пшениці, землі;
синій – коліртворчості та саморозвитку;
фіолетовий – колірмудрості;
золотий – колірБожоїлюбові.
Слайд 13
Якщо лялька робиться на добробут та здоров’яродини – для одягупідбираютьсячервоно-зеленівідтінки.
Слайд 14
Для успіху в творчості – використовуютьблакитнікольори.
Слайд 15
Для щастя у коханнічиподружньомужитті – підбираютьчервоні, рожеві, помаранчевікольори .
5. Пошуковаінформація про лялькумотанку з телебачення і преси.
У Львові встановлено новийрекорд України. Тут створили найбільшу в Україні ляльку-мотанку. Триметрову рекордсменку встановили у середмісті. |
Створили ляльку-велетня кілька майстринь. На вбрання пішло понад 10 метрів домотканого полотна з льону, шість мотків ниток загальною довжиною 1,5 кілометра. Сукня виконана у білому, сірому та вишневому кольорах. А для наповнення ляльки використали сіно із різними травами. Це вже друга велетенська мотанка на Україні. |
Ляльку в жодному разі не можна підвішувати за голову. Найкраще ставити її на підставку, так, щоб вона оглядала кімнату. В крайньому разі її можна почепити на стіну за спеціальну петельку ззаду на поясі. Коли ви вносите ляльку в дім і ставите її на призначене для неї місце, можна їй "розказати", для чого вона прийшла у ваш дім. Не варто у присутності ляльки-берегині лаятися або з'ясовувати стосунки. І не варто ляльку, придбану для вашого дому, передаровувати іншим людям. Разом з нею може піти гармонія з вашого дому. І нехай гармонія, любов і радість завжди будуть у вашому домі та житті!
Слайд 16
У наш час майстри, які працюють з традиційною народною лялькою відзначають позитивний вплив, який має процес виготовлення такої ляльки на психіку людини. Насправді ляльку-мотанку може зробити кожен. Для цього необхідно лише трішки часу, фантазія. І пам'ятайте, лялька, зроблена власними руками, значно тепліша та добріша, ніж куплена-пластмасова, адже вона наша – автентична лялька-мотанка!
6.Виготовлення ляльки-мотанки.
Повторення правил роботи з нитками.
Діти поділені на групи:
I група – виготовляє ляльку на здоров’я – зеленого кольору
II група –– для успіху у творчості – блакитного кольору
III група - на добробут у сім’ї - червоного кольору.
Фізкультхвилинка.
Учні виконують на сопілках обрядову пісню «Щедрик»
7 . Продовження роботи.
8.Фільм «Українські народні обереги»
VI. Підсумок уроку.
Ученьзачитуєвірш – проханнядля ляльки –мотанки.
Зроби для мене світ казковим!
Щоб в ньому, в тому світі, не було:
журби і зради, заздрості і втоми,
Щоб лише радість, щастя і добро!
Зроби для мене світ яскравим!
Щоб в ньому, в тому світі, не було:
безликості, байдужості і драми,
Щоб лише сонце, квіти і тепло!
Інтерактивна вправа «Рефлексія»
Якими новими знаннями ви збагатились?
Чи справдились ваші очікування від уроку?
Додаток
Стара лялька
У коморі стояла велика, дерев’яна скриня, в якій зберігалася купа старого мотлоху. Колись ці речі були нові і комусь потрібні, а тепер лежали в темній скрині, давно забуті. Серед всякої всячини лежала стара лялька. Вона була незвичайною: замість очей на голові мала намотаний хрест, а одяг складався з намотаних клаптиків тканини. Ляльці було багато років, і давно ніхто не згадував про неї. Якось непосидюча дівчинка Ганнуся, яка приїхала до бабусі в село, заглянула до тієї старезної скрині і знайшла ляльку.
— Ой ! Як же це я раніше не бачила її? — здивувалася дів чинка. Ганнуся схопила іграшку і прожогом побігла до бабусі Уляни.
— Бабусю, поглянь, яка дивна лялька, — раділа Ганнуся.
— Це Мотанка — лялька моєї бабусі, — усміхнулася бабуся Уляна. — А чому в ляльки немає очей? — запитала дівчинка.
— А тому, що це лялька чарівна, вона має оберігати дитину від усього лихого, — сказала бабуся. — Кожна людина на землі мріє мати оберіг, який захистить її від зла та біди, який допоможе виконати найзаповітніше бажання та дасть сили побороти усі негаразди. У нашого народу здавна існував такий оберіг — це лялька-мотанка.
— Бабусю, розкажи, а чому лялечку вважають оберегом? — попросила дівчинка.
— А давно це було. В якомусь царстві жив-був купець, — почала свою розповідь бабуся Уляна. — Дванадцять років жив він у шлюбі і прижив тільки одну доньку, Василинку. Так сталося, що його дружина важко захворіла. Вмираючи, купчиха закликала до себе доньку, вийняла з-під ковдри ганчір’яну ляльку, віддала їй і сказала: «Слухай, Василинонько! Пам’ятай і виконай останні мої слова. Я вмираю і разом із материнським благословенням залишаю тобі ось цю ляльку; бережи її завжди при собі і нікому не показуй, а коли прийде до тебе якесь горе, дай їй поїсти і запитай у неї поради. Поїсть вона і скаже тобі, чим зарадити лиху...» Дівчинка виконувала наказ матері, і лялька завжди допомагає їй здійснити усі завдання, виконати усі забаганки лихої мачухи, вийти переможницею в символічному поєдинку з Бабою-Ягою і зрештою здобути щастя й добробут.