Тема: «Корисні продукти харчування»
Мета. Розширювати знання дітей про те, що є корисним (раціональне харчування), а що – шкідливим для їхнього здоровʹя (зловживання борошняними та солодкими виробами). Збагачувати практичний досвід дитини, надавати їй можливість виявляти творчу ініціативу, заохочувати дітей до дослідницької діяльності та експериментувань. Розвивати вміння аналізувати, узагальнювати, висувати припущення, обґрунтовувати власну думку. Поповнити словник дітей словом «вінегрет». Виховувати свідоме ставлення до власного здоровʹя, навчати дітей цінувати його та дбати про нього.
Матеріал: лист із загадкою; чайник, чашка, сухі квіти ромашки; чипси, смажені сухарики з магазину та смажені в духовці сухарі, два кошики; газовані напої, ватні фільтри, лійки, тарілки, ложечки, стаканчики з водою, свіжі овочі, нарізаний хліб; дощечки, салатниця, фартухи.
Хід заняття
Діти вітаються за гуртом
Ми веселі малюки,
Гратись будем залюбки,
Хочем бігати, стрибати.
І про все на світі знати.
«Пізнавай,читай, учись!» -
Ось такий у нас девіз.
Вихователь. Дружно в коло поверніться і привітно усміхніться.
Діти, поглянте: на вікні зʹявився лист. Як гадаєте, від кого він? (Припущення дітей). Це загадка! З неї дізнаємось, хто написав цей лист.
Кумедний я і невгамовний,
Та ще й до вигадок невтомний.
Солодке до смаку мені.
Моторчик маю на спині. (Карлсон).
«Залітає» Карлсон(помічник вихователя), тримаючи в руці кошик із продуктами.
Вихователь. А ось і Карлсон. Чомусь наш гість кволий, пригнічений.
Карлсон. У мене болить живіт. Не знаю, чому… (Припущення дітей).
Вихователь. Це, мабуть, ти солодкого переїв! Хоч солодощі й смачні, але можуть зашкодити здоровʹю. Діти, чим ми можемо полікувати Карлсона?
(Відповіді дітей). Заваримо йому запашний чай з ромашки.
Спостереження «Заварюємо чай»
Вихователь. Ромашка – це лікарська рослина, відвар з неї зніме біль у животі. У чашку насипаємо квіти ромашки, заливаємо окропом – і за кілька хвилин напій буде готовий. Які іще лікарські рослини ви знаєте?(Відповіді дітей). Карлсоне, пий чай маленькими ковточками. До речі, що в тебе в руках?
Карлсон. Я щойно із супермаркету, накупив смакоти. Ось дивіться. Це солодка газована вода, звичайна газировка, чипси, сухарики, овочі, фрукти.
Вихователь. Діти, що скажете про ці продукти, які приніс Карлсон? Корисні вони чи ні? (Відповіді дітей)
Карлсон. Вони корисні, корисні, я знаю.
Вихователь. Сьогодні ми це і зʹясуємо провівши досліди. І розкладемо продукти по різних кошиках: корисні для здоровʹя – до зеленого, шкідливі – до червоного.
Дослід із солодкими газованими напоями
На столі стоїть пластиковий стаканчик з лійкою, у якій є трохи вати, та стаканчик із солодкою газованою водою. Діти під керівництвом вихователя переливають воду крізь фільтр.
Вихователь. Що ми бачимо? (Фільтр став такого ж кольору, якою була вода). Як гадаєте, чому це сталося? (Припущення дітей). Хімічний барвник, який додають у солодку воду, пофарбував вату. Такий барвник може викликати нудоту, біль у животі, алергію тощо. До того ж, у ці напої додають кислоту, ароматизатор, вуглекислий газ, що теж шкодять нашому організму. Ці шкідливі речовини ми не можемо побачити, але відчуваємо на смак.
Вихователь. У який кошик ми покладемо солодкі газовані напої? Чому? (Відповіді дітей). Карлсоне, тепер ти зрозумів, чому не слід пити ці напої?
Карлсон. Збагнув! Тепер питиму лише прозору газовану воду без кольору і солодких ароматизаторів.
Вихователь. Що ж, поговоримо про неї.
Дослід з газованою водою.
Вихователь. Візьміть прозору склянку, налийте газовану воду, помішайте ложечкою. Що ви бачите? (Бульбашки). Як гадаєте, що це? (Припущення дітей). Це вуглекислий газ. Він небезпечний для здоров'я людини, погано впливає на роботу внутрішніх органів. Отже, до якого кошика покладемо газовану воду? Чому? (Відповіді дітей). Карлсоне, ти переконався, що ці напої шкідливі?
Вихователь. А які напої смачні і корисні? (Компот, сік, морс, чай…).
Діти ми знаємо багато прислів’їв і приказок, які склав наш народ про здоровʹя людини та їжу. Давайте їх пригадаємо.
Карлсон. Ой – ой – ой. Я забув вас пригостити чипсами та сухариками.
Вихователь. Зачекай, Карлосоне, спершу з'ясуємо з чого вони зроблені. А ви любите їсти страви з картоплі? Які страви готують з картоплі? (Відповіді дітей).
Досліди з чипсами.
На столах – тарілочки з чипсами, склянки з водою, паперові серветки.
2. У склянку з водою занурюють кілька чипсів, перемішують ложечкою. Вода стала брудною від барвників. Роблять висновок: чипси містять неприродні приправи, барвники, які шкодять нашому здоров'ю.
Вихователь. То чи можна вживати чипси? До якого кошика ми їх покладемо? (Відповіді дітей). Карлсоне наші діти не будуть їсти чипси.
Карлсон. А у мене є ще смажені сухарики. Ви любите сухарики? Чим вони вам подобаються? Як вважаєте, вони корисні чи ні? (Відповіді дітей).
Дослід із сухариками.
Вихователь. Розглянемо сухарики, які приніс Карлсон. Якого вони кольору? (Відповіді дітей). А хліб може бути червоного кольору? (Ні). Отже, ці сухарики також оброблені барвниками та ще й підсмажені. Понюхаємо їх. Що відчуваємо? До якого кошика ми їх покладемо? (Відповіді дітей). Але, є ще й інші сухарики. (Роздає сушені сухарики дітям). Порівняйте ці сухарики з тими, які приніс Карлсон.(Діти порівнюють). Як бачите вони іншого кольору, бо не оброблені барвниками; не мають різких запахів, бо до них не додають різні ароматизатори; ці сухарики не лишають масних плям, бо не смажені, а сушені з доброго хліба. Вони багаті на речовини, необхідні для організму людини. До якого кошика ми їх покладемо? (Відповіді дітей).
Вихователь. Діти, а давайте пограємо в гру. Мовна гра «Назви страви». Згадаємо смачні і корисні продукти, назва яких починається з такої ж літери, як імʹя – Карлсон. (Каша, кисіль, кавун, картопля, компот,ківі…).
Вихователь. А тепер час відпочинку – проведем фізкультхвилинку.
Маю вуха – ними чую,
А ногами чимчикую.
Рот, язик – поїм смачне,
Ніс – почую запашне,
Руки – брата пригортаю.
Очі – все це розглядаю.
Я за ними доглядаю,
Та здоровим підростаю.
Вікторина «Відгадай загадку»
Бурячок і картоплинка, огірочок і морквинка –
Все змішалося в мені, пригощайтеся, малі!
Хто я – зовсім не секрет: я салатик… (вінігрет).
Вихователь. Вінігрет - це французьке слово, а в перекладі означає салат із суміші різних продуктів. Які овочі використовуються для вінегрету? Приготуймо вінегрет .
Практична вправа «Готуємо вінегрет».
Діти одягають фартушки, миють руки. Вихователь нагадує про правила безпеки під час користування ножем, пояснює, що овочі потрібно порізати на смужки, а потім кубиками. Дорослий ріже овочі на вінегрет. Нарізані овочі кладуть у салатницю, солять, додають олію, перемішують. Діти миють руки, знімають фартушки, пригощають Карлсона,
Вихователь. Ну що,смачно? Ось таку їжу треба вживати: в ній багато корисних речовин. Розгляньмо ще раз наші кошики і нагадаймо Карлсону, які продукти корисні, а які – шкідливі.
Карлсон. Спасибі. Завдяки вам я дізнався багато нового і важливого про продукти, тому надалі намагатимуся не вживати тих, які шкодять здоров'ю.
Вихователь. Бережи здоровʹя змалку
Бо хазяїн тіла – ти
Щоб життя прожити довге,
Себе треба берегти.
То ж дорогі діти, бережіть своє здоровʹя, бо воно найцінніший скарб.
Наша зустріч добігає кінця. Сподіваюсь, що ми переконались у необхідності дбати про своє здоровʹя і ставитись до цього відповідально.
Вихователь підбиває підсумки заняття.
Щоб здоровими зростати, корисну їжу слід вживати.
Заняття з валеології для старших дошкільнят.
Підготувала і провела – вихователь Біленко О.М.