Тема: Культура Русі - України.
Мета: ознайомити учнів з основними культурними здобутками княжої доби; розвивати вміння учнів отримувати знання, поєднуючи інформацію з різних джерел; формувати естетичні уявлення учнів і почуття гордості культурними досягненнями Русі-України.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Основні поняття та терміни: культура, ікони, мозаїки, літописи, фрески.
Основні дати: 1037 р. - спорудження Софіївського собору.
1113 р. - завершення написання літопису "Повість минулих літ"
Структура уроку
І Організаційний момент
ІІ Мотивація навчальної діяльності
ІІІ Актуалізація опорних знань учнів
IV Вивчення нового матеріалу
1. Роль церкви в духовному житті Русі. Архітектура
2. Живопис
3. Розвиток літератури
V Закріплення нових знань
VI Підсумок уроку
VII Домашнє завдання
Хід уроку
I. Організаційний момент (оголошення теми, мети уроку)
II. Мотивація
Вступне слово вчителя:
Які давні держави ми вивчили (очікувані відповіді учнів: Київська Русь, Галицько-Волинська держава)
Вправа "Мозковий штурм". Учні маю дати відповідь на питання: "Чому потрібно вивчати культуру цих давніх країн?"
Узагальнення вчителем, що ми вивчаємо культуру Київської Русі та Галицько-Волинської держави тому, що це частина нашої історії і культури. Саме на основі культури цих держав формувалась сучасна українська ментальність.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Вправа "Мозковий штурм": Які асоціації викликає у вас слово культура.
Всі відповіді учнів записуються на дошці (очікувані відповіді учнів: будівлі, книги, картини, монети, казки, пісні, легенди, вірування, перекази)
Вчитель узагальнює відповіді учнів і разом з ними формує визначення поняття ..культура"
КУЛЬТУРА- це сукупність матеріальних і духовних надбань народу (визначення учні записують у зошит)
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Роль церкви у духовному житті Русі. Архітектура
Розповідь вчителя:
Від княжих часів наші пращури залишили багату спадщину на ниві освіти, літератури, малярства, церковного будівництва. Різноманітну діяльність людини спрямовану на задоволення її релігійних почуттів, мистецьких уподобань, інтересів до пізнання світу, називають духовним життям. За княжої доби духовним життям українців опікувалася християнська церква. Саме при церквах і монастирях створювалися перші школи та бібліотеки, існували осередки, де переписувалися книжки, працювали літописці, майстри іконопису. З-поміж церковних діячів було чимало талановитих учених, письменників, промовців. Тож не дивно, що тогочасні пам’ятки за змістом і призначенням були здебільшого церковними.
Великої слави зажили давньоруські будівничі. Вони створювали довершені споруди з дерева, каменю та цегли. Були то церкви й собори, княжі палати, захисні вежі та в'їзні брами. Про одні з найкращих архітектурних пам'яток того часу ми зараз послухаємо розповідь.
Повідомлення учнів на теми:
"Десятинна церква", "Софіївський собор"
Робота в зошиті: на дошці записані слова мозаїки, фрески. Після прослуховування повідомлення учні (з допомогою вчителя) записують пояснення цих термінів у зошиті.
Мозаїки - картини виготовлені з різнокольорового скла, каміння
Фрески - картини намальовані на вологій стіні
2. Живопис
Розповідь вчителя:
В ті часи ще не малювали звичних нині картин, як, краєвиди або портрети. Свій хист руські моляри виявляли, створюючи ікони, оздоблюючи храми. Найвидатнішою пам'яткою іконопису княжої доби є ікона Успенської церкви в Дрогобужі ( демонстрація ілюстрації)
Ікони - Зображення Ісуса Христа, Діви Марії, ангелів, святих
Чим, окрім ікон прикрашали храми? (фресками, мозаїками)
3. Розвиток літератури
Розповідь вчителя:
За часів Ярослава Мудрого великої шани надула книга.
Робота з підручником (коментоване читання матеріалу підручника ст. 70).
Проблемне завдання: Дізнатися - як виготовлялися книги в Київській Русі. Які літературні твори були окрім книг.
Бесіда за запитаннями:
З яких матеріалів виготовляли книги?
Чим прикрашалися?
Про які літературні твори ви дізналися (літописи)
Літопис - це запис історичних події послідовно по літам (визначення учні записують в зошит). 1113 - завершено написання літопису "Повість минулих літ", автор літописець Нестор.
V. Закріплення нових знань учнів. Розв'язання кросворду
1 к |
у |
л |
ь |
т |
у |
р |
а |
||||||||||||||
2 |
|
|
і |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
3 |
|
|
|
|
т |
|
|
|
|
||||||||||||
|
4 |
о |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
|
5 |
|
|
|
п |
|
|
|
|||||||||||||
6 |
|
|
|
|
и |
|
|
|
|||||||||||||
|
7 |
|
|
с |
|
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
1. Як називається сукупність матеріальних і духовних надбань народу (культура)
2. Собор, збудований князем Ярославом Мудрим, що й досі є окрасою Києва (Софіївський)
VI Підсумок уроку
Вправа мікрофон: Що цікавого дізнався на уроці?
Оцінювання
VІІ. Домашнє завдання: прочитати текст підручника ст. 68-71, дати відповідь на питання С.71, вивчити терміни в зошиті.
Підготувала вчитель історії Панькина Н.Н.