Тема. Культура усного і писемного мовлення. Слова ввічливості

Про матеріал
Розширити уявлення учнів про культуру мовлення і спілкування; вчити володіти словами ввічливості; розвивати навички етичних норм поведінки під час спілкування; сприяти розвитку пам’яті, активізації словника; виховувати увагу до мовленнєвого слова, повагу до людей і самих себе.
Перегляд файлу

Тема. Культура усного і писемного мовлення. Слова ввічливості

Мета: розширити уявлення учнів про культуру мовлення і спілкування; вчити володіти словами ввічливості; розвивати навички етичних норм поведінки під час спілкування; сприяти розвитку пам’яті, активізації словника; виховувати увагу до мовленнєвого слова, повагу до людей і самих себе.

Хід уроку

І. Самовизначення до діяльності

Мета: включення учнів до діяльності на особистісно значущому рівні: «Хочу, тому, що зможу»

Нам урок уже давно

Час розпочинати.

Будем знову мовлення

Наше розвивати.

  • Я бажаю сьогодні всім вам всім бути активними на уроці і пропоную побажати один одному успіху (плескати у долоні із сусідом по парті)

Обирання учнями правил уроку: «Правило піднятої руки»; «Поважай думку кожного»; «Будь активним».

II. Актуалізація знань

Мета: повторення вивченого матеріалу, необхідного для відкриття нового знання; виявлення утруднень в індивідуальній діяльності кожного учня.

  • Які держави світу ви знаєте?
  • Якою мовою спілкуються в цих країнах?
  • Як називається наша держава ?
  • Якою мовою ми спілкуємося?
  • Що треба робити щоб наша мова була красива?

 

ІІІ. Постановка навчального завдання

Мета: проговорювання теми уроку у вигляді питання, на яке потрібно дати відповідь.

  • Які ви знаєте правила спілкування?
  • Які ви знаєте слова ввічливості
  • Як потрібно ставитися до своєї мови?

IV.  «Відкриття нового знання»

Мета: вирішення усно задачі й обговорення проекту її розвязання

Способи: парна робота.

Методи: діалог, що підводить до відкриття нового знання.

  • Сьогодні на уроці ми повинні з’ясувати, що таке культура усного і писемного мовлення. Поміркуємо над тим, чи кожна людина може оволодіти культурою мовлення і високою культурою спілкування, чому ми повинні вивчати свою мову.

Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Діалог

- Поміркуйте і скажіть, яку людину називають культурною?

- Культурна людина — це освічена, начитана, грамотна, добре вихована людина, яка з повагою ставиться до інших людей, завжди готова прийти на допомогу.

- Чим відрізняється культурна людина від некультурної?

- Вона гарно говорить, вживає красиві слова, слова ввічливості.

- Що потрібно для того, щоб стати культурним?

- Щоб гарно говорити, треба знати мову, якою спілкуєшся. Краще говорить і пише той, хто багато читає і вміє слухати уважно.

V. Первинне закріплення

Мета: проговорювання нового знання, запис у вигляді опорного сигналу.

Способи: фронтальна робота в парах.

3. Робота над текстом (с. 8, впр. 9)

- Прочитайте текст, уставляючи пропущені букви.

- Перекажіть його.

Словник

(Спілкування, людьми, свідчить)

4. Бесіда за таблицею

Мовлення

Усне

Писемне

  •  передача думок в усній формі;
  •  використовує: міміку і жести, різну силу голосу, питальну або окличну інтонацію;
  •  має бути: правильним, точним, зрозумілим
  •  усе написане або надруковане;
  •  використовує: літери, розділові знаки;
  •  має бути: правильним, грамотним, охайним
  • Що ми розуміємо під усним мовленням? Які вимоги до усного мовлення ви знаєте?
  • Який ще вид мовлення вам відомий? Що таке писемне мовлення?
  • Якими є вимоги до писемного мовлення?
  • Чи обов’язково потрібен співбесідник під час використання писемного мовлення?

- Чому виникло письмо? (Писемне мовлення виникло у зв’язку з потребою людини передавати інформацію на відстань або зберегти її для майбутніх поколінь. Писемне мовлення допомагає нам дізнаватися багато цікавого про наше минуле. Писемне мовлення необмежене в часі.)

5. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 8)

6. Фізкультхвилинка. Руханка (повторення слів ввічливості)

V. Самостійна робота із самоперевіркою за еталоном

Мета: кожен для себе повинен усвідомити, що він уже вміє.

Особливості. Невеликий обєм самостійної роботи виконується письмово.

Методи: самоконтроль, самооцінка.

1. Словникова робота (с. 9, впр. 11)

-  Виразно прочитайте сполучення слів із правильним наголосом.

- Спишіть ці сполучення слів і запам’ятайте.

- Яким видом мовлення ви користувалися?

- Чи подобається вам власна каліграфія письма? Оцініть свою роботу.

- Отже, що означає володіти культурою писемного мовлення? (Означає правильно, чітко, каліграфічно і без помилок писати. Охайний і розбірливий почерк — вияв поваги до того, хто читатиме написане тобою.)

- Оцініть роботу однокласника. Дайте йому поради щодо оформлення роботи, якщо це потрібно.

2. Включення нового знання в систему знань і повторення

Особливості: виконання вправи, у якій нове знання використовується разом із вивченим раніше.

Коли говориш — дивись у вічі співрозмовника.

Юрко з Тарасом розмовляв,

Крутився на всі боки,

Неначе він сорока;

До неба очі заводив,

В канаву зазирнув...

А Тарас терпів, терпів:

«Ти до кого говорив?»

Висновок

Коли до когось слово мовиш —

Дивися в очі тому, з ким говориш.

  • Хочеш щоб тебе почули — не кричи. Говори спокійно, чітко...

Юля з Танею зі школи

Йдуть по скверику поволі.

«Ой, дивись,— горлає Юля,—

Листя клена шелестять

І, як літачки, летять!»

«Ой-ой-ой,— верещить, заливається,—

Горобці у пилюці купаються!»

Чути Юлю аж ген, за майданом,

Може, Таня чує погано?

Висновок

Ну, звичайно, то дівчинці Юлі

Просто бракує мовної культури:

Спокійно треба говорити,

Не горлати, не шипіти..

  • Слова вимовляй правильно.

«Я у театрі був учора

Мені сподобалась ігра»,—

Так повідомив друзям Коля...

Від сміху шибки задзвеніли в школі.

Висновок

Навчити Колю говорить давно пора:

Не можна так калічити слова.

  •  Слова вживай за призначенням.

Стрілись якось Рома й Вова,

«Я був на стадіоні вчора. Кльово!

Ми класно у футбола намотались...»

Висновок

Де слів таких вони набрались?

Хороші наші, Рома й Вова,

Хіба це, друзі, гарна мова?

Рідну мову треба знати,

Слова любити й поважати.

Говорити треба чемно,

Щоб слухати тебе було приємно.

- Яких правил слід дотримувати, щоб наше мовлення було чітким?

VI Рефлексія діяльності

Мета: усвідомлення учнями своєї навчальної діяльності, самооцінка результатів діяльності своєї та всього класу.

- Що ви розумієте під культурою мовлення? (Це правильність, точність, виразність мовлення.)

- Хто краще говорить і пише? (Хто любить читати і вміє уважно слухати.)

- Як потрібно поводитися під час розмови?

- Чи використовуєте ви у мовленні чарівні слова?

Гра «Незакінчене речення»

Мова потрібна людині для...

Усне мовлення має бути...

Свої думки люди найчастіше передають...

Культура мовлення — це...

Краще говорить і пише той, хто багато... (читає), вміє уважно... (слухати).

 

VII. Домашнє завдання

С. 9, впр. 12.

- Складіть і запишіть три речення з трьома сполученнями слів із вправи 11.

docx
Додано
15 квітня 2020
Переглядів
1229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку