Тема: Ліна Костенко «Здивовані квіти», «Вже брами літа замикає осінь»

Про матеріал
Мета уроку: розширювати знання учнів про творчість поетеси, навчити виразно читати вірші, розвивати образне мислення, уяву дітей; збагачувати мовлення образними висловами; виховувати ставлення до природи як до найважливішої цінності.
Перегляд файлу

Тема: Ліна Костенко «Здивовані квіти», «Вже брами літа замикає осінь»

Мета: розширювати знання учнів про творчість поетеси, навчити виразно читати вірші, розвивати образне мислення, уяву дітей; збагачувати мовлення образними висловами; виховувати ставлення до природи як до найважливішої цінності.

Перебіг уроку

І. Організація класу

Емоційне налаштування на урок

(Звучить музика П. Чайковський «Пори року»)

  • Як ви думаєте, яку пору року відображає ця музика.

Звучала музика П.І.Чайковського «Пори року». Мова  йде про осінь про місяць жовтень. Чайковський чудово відтворив цю пору року музичною мелодією.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1.     Створення «Осіннього дерева»
  •         Продовжіть речення: «Осінь – це …». Напишіть на осінніх листочках, вийдіть до дошки та прочитайте свої речення. Додайте листочок до нашого дерева.

2. Вправи для розвитку читацьких навичок

а) Робота над  чистомовкою

Ом – ом – ом – ом– ходить осінь за вікном.

Ім – ім – ім – ім- заглядає осінь в дім.

Ма – ма – ма–ма– плаче осінь йде зима.

б) Робота над скоромовкою.

- А зараз ми попрацюємо над скоромовкою, щоб підготувати наш мовленнєвий апарат до читання.

Сидить осінь на горбочку,

Шиє лісові сорочку.

  •         Прочитайте скоромовку повільно пошепки.

Гра «Дощик, дощ, сонце».

  •         А зараз ми пограємо в гру «Дощик, дощ, сонце». Я промовлятиму ці слова, а ви читатимете скоромовку відповідним голосом.

«Дощик» - напівголосне хорове читання (пошепки);

«дощ» - голосно, швидко;

«злива» - голосно, скоромовкою;

«сонце» - читання мовчки.

IIІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  •         Сьогодні на уроці ми перегорнемо осінню сторінку книги природи разом з творами відомої української поетеси Ліни Костенко, познайомимося з її біографією, будемо продовжувати правильно і виразно читати вірші, зв׳язно висловлювати свою думку, збагачувати словниковий запас, розвивати спостережливість, уяву, любов до природи.

IV. Опрацювання вірша Л.Костенко «Здивовані квіти»

  1.     Робота над біографією Ліни Костенко.
  •         Діти, перед вами на партах лежать картки, на яких міститься розповідь про життєвий досвід поетеси. Прочитайте і підготуйтесь відповідати на питання.

 

    Народилася Ліна Василівна Костенко 19 березня 1930 року на Київщині. Родина поетеси була дуже обдарованою. Дід Михайло будував і розмальовував церкви. Батько Ліни знав 12 мов, працював вчителем.

    Під час Великої Вітчизняної війни поетеса почала писати свої твори тільки не на папері, а на мокрій стіні окопа, де ховалася від ворожого обстрілу. В 16 років Ліна Василівна вперше надрукувала свої вірші в газеті. Після школи вчилася в Київському педагогічному інституті, а потім вступила до Московського літературного інституту. Збірки віршів мали неймовірний успіх.

    Нині твори Ліни Костенко друкуються у Канаді, Австралії, Німеччині.

    Зараз Ліна Костенко живе і працює в Києві.

Вікторина «Продовжіть речення»:

  1. Ліна Костенко народилася…(19 березня 1930 року) , зараз їй (91 рік)
  2. Батьки її були…( вчителями).
  3. Батько знав (12 мов)
  4. Дід …(розмальовував церкви)
  5. Під час Великої Вітчизняної війни Ліна (почала писати  вірші не на папері, а на стінках окопу)
  6. Перший вірш було надруковано, коли (їй було 16 років, у газеті)
  7. Після школи вчилася (в Київському педагогічному інституті, потім - Московському  літературному)
  8. Твори автора друкували (в різних країнах)
  9. Зараз вона живе ( в Києві)

Перегляд відео «Життя Ліни Костенко»

  1.   Опрацювання вірша «Здивовані квіти»

Читання вірша вчителем

  •       Прослухайте вірш Л. Костенко «Здивовані квіти». Про що розповідає поетеса?

Словникова робота: 

- Які слова не зрозумілі?

Читання вірша учнями мовчки

Аналіз вірша

  •       Якими видалися поетесі зорі? З ким вона їх порівнює? Чому саме з наляканими їжачками?
  •       Хто кричав у кручі?
  •       Що здивувало квітку? Прочитайте.
  •       Як ви думаєте, як квіти відчули, що вже осінь?
  •       Знайдіть антоніми у вірші.

Виразне читання вірша учнями

— З якою інтонацією, силою голосу і в якому темпі будете читати вірш?

— Які слова виділите голосом під час читання?

— З якою інтонацією прочитаєте слова квітки?

- До речі,  вірш « Здивовані квіти» входить до чудової і, на жаль, єдиної збірки віршів для дітей « Бузковий цар» . Поетеса часто звертається до теми дитинства, її поетичні образи для дітей особливі: вони пробуджують почуття прекрасного, прилучають дітей до художнього сприйняття світу.

 

Фізкультхвилинка

V. Опрацювання вірша Л. Костенко «Вже брами літа замикає осінь»

  1. Робота над заголовком.
  •         Прочитайте назву вірша. Яке слово мало зрозуміле? (Брама – великі ворота. На дошці.) Брама — великі ворота, здебільшого при великих спорудах. Брами широко застосовувалася в стародавніх містах, фортецях.
  •         Чи можна передбачити, про що йдеться у вірші?(Про кінець літа, початок осені).
  1.     Читання вірша учителем (діти заплющують очі).
  •         Які картини поставали у вашій уяві, коли слухали вірш?
  •         Який настрій він викликав?
  1.     Словникова робота.

Робота над лексичним значенням слів

Гра «Знайди пару»

На дошці висять малюнки серпа, цвіркуна, перепілки, чемодана, журавля, ключа (до замка), чорногуза.

Учитель на картці-блискавці показує ці слова. Діти повинні знайти відповідний малюнок, під яким учитель прикріплює картку зі словом.

(Серп, цвіркун, перепілка, чемодан, журавель, ключ, чорногуз).

  • Знайдіть назву до кожного малюнка.

Синоніми до слова  ЛЕЛЕ́КА (великий перелітний птах із довгим прямим дзьобом і довгими ногами), ЧОРНОГУ́З, БУ́СЕЛ [БУ́СОЛ], ЖАБОЇ́Д.

Серп— знаряддя для зрізання зернових рослин і трав. Складається із закругленого леза і дерев’яної ручки.

Цвіркун – комаха, яка тертям крил створює тріскучі звуки.

Перепілочки – птахи, родини фазанових.

  1.     Повторне читання вірша напівголосно
  2.     Аналіз змісту
  •         Які картини природи ви собі уявили читаючи вірш?
  •         Прочитайте перших два речення. Яку картину природи вони допомагають уявити?
  •         Як починається осінь? (Задощило, захлюпало, серпень випустив серп).
  •         Що змінилося у поведінці комах і птахів? (Вони припинили концерт, чорногуз поклонився,…відлітаючи в Африку).
  •         Чиї брами замикає осінь?(Літа).
  •         Про що запитує поетеса?
  1.     Вибіркове читання
  •         Прочитайте рядки вірша, які підтверджують такі ознаки осені:
  •        На полях зібрано урожай зернових. («Серпень випустив серп».)
  •        Комахи зникають. («Цвіркуни припинили концерт».)
  •        Птахи відлітають у вирій. («Чорногуз,…відлітаючи в Африку, пакував чемодан», «погубила у небі журавлині ключі».)
  •        Часто іде дощ. («Задощило. Захлюпало».)
  •         Прочитайте речення, де зустрічаються слова зі словникової роботи.
  •         Яке слово у вірші має інше значення? Які ще значення цього слова ви знаєте?

Виразне читання вірша

Учні читають вірш «луною» за вчителем, потім за сильними учнями.

VI. Підсімок уроку.

  •         Вірші якої поетеси ми сьогодні читали?
  •         Чим вони були подібні?
  •         А от щоб перевірити чи були ви уважними на уроці, вам потрібно відгадати загадку.

Птах великий і красивий,

Чорний та сніжно-білий,

Гострий дзьоб,тоненькі ноги,

В дальню зібравсь дорогу.(Чорногуз)

 

  •         В якому вірші, що читали сьогодні на уроці цей птах зустрічався?
  •         Про яких ще птахів йшла мова у віршах?

Перегляд відеоролику «Наша осінь»

- А яка ж осінь у наших очах. Давайте продивимось нашу спільну роботу.

 

 

docx
Додано
9 грудня 2021
Переглядів
2917
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку