Тема: Ліна Костенко «Здивовані квіти», «Вже брами літа замикає осінь»
Мета: розширювати знання учнів про творчість поетеси, навчити виразно читати вірші, розвивати образне мислення, уяву дітей; збагачувати мовлення образними висловами; виховувати ставлення до природи як до найважливішої цінності.
Перебіг уроку
І. Організація класу
Емоційне налаштування на урок
(Звучить музика П. Чайковський «Пори року»)
Звучала музика П.І.Чайковського «Пори року». Мова йде про осінь про місяць жовтень. Чайковський чудово відтворив цю пору року музичною мелодією.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
2. Вправи для розвитку читацьких навичок
а) Робота над чистомовкою
Ом – ом – ом – ом– ходить осінь за вікном.
Ім – ім – ім – ім- заглядає осінь в дім.
Ма – ма – ма–ма– плаче осінь йде зима.
б) Робота над скоромовкою.
- А зараз ми попрацюємо над скоромовкою, щоб підготувати наш мовленнєвий апарат до читання.
Сидить осінь на горбочку,
Шиє лісові сорочку.
Гра «Дощик, дощ, сонце».
«Дощик» - напівголосне хорове читання (пошепки);
«дощ» - голосно, швидко;
«злива» - голосно, скоромовкою;
«сонце» - читання мовчки.
IIІ. Повідомлення теми і мети уроку.
IV. Опрацювання вірша Л.Костенко «Здивовані квіти»
Народилася Ліна Василівна Костенко 19 березня 1930 року на Київщині. Родина поетеси була дуже обдарованою. Дід Михайло будував і розмальовував церкви. Батько Ліни знав 12 мов, працював вчителем.
Під час Великої Вітчизняної війни поетеса почала писати свої твори тільки не на папері, а на мокрій стіні окопа, де ховалася від ворожого обстрілу. В 16 років Ліна Василівна вперше надрукувала свої вірші в газеті. Після школи вчилася в Київському педагогічному інституті, а потім вступила до Московського літературного інституту. Збірки віршів мали неймовірний успіх.
Нині твори Ліни Костенко друкуються у Канаді, Австралії, Німеччині.
Зараз Ліна Костенко живе і працює в Києві.
Вікторина «Продовжіть речення»:
Перегляд відео «Життя Ліни Костенко»
Читання вірша вчителем
Словникова робота:
- Які слова не зрозумілі?
Читання вірша учнями мовчки
Аналіз вірша
Виразне читання вірша учнями
— З якою інтонацією, силою голосу і в якому темпі будете читати вірш?
— Які слова виділите голосом під час читання?
— З якою інтонацією прочитаєте слова квітки?
- До речі, вірш « Здивовані квіти» входить до чудової і, на жаль, єдиної збірки віршів для дітей « Бузковий цар» . Поетеса часто звертається до теми дитинства, її поетичні образи для дітей особливі: вони пробуджують почуття прекрасного, прилучають дітей до художнього сприйняття світу.
Фізкультхвилинка
V. Опрацювання вірша Л. Костенко «Вже брами літа замикає осінь»
Робота над лексичним значенням слів
Гра «Знайди пару»
На дошці висять малюнки серпа, цвіркуна, перепілки, чемодана, журавля, ключа (до замка), чорногуза.
Учитель на картці-блискавці показує ці слова. Діти повинні знайти відповідний малюнок, під яким учитель прикріплює картку зі словом.
(Серп, цвіркун, перепілка, чемодан, журавель, ключ, чорногуз).
Синоніми до слова ЛЕЛЕ́КА (великий перелітний птах із довгим прямим дзьобом і довгими ногами), ЧОРНОГУ́З, БУ́СЕЛ [БУ́СОЛ], ЖАБОЇ́Д.
Серп— знаряддя для зрізання зернових рослин і трав. Складається із закругленого леза і дерев’яної ручки.
Цвіркун – комаха, яка тертям крил створює тріскучі звуки.
Перепілочки – птахи, родини фазанових.
Виразне читання вірша
Учні читають вірш «луною» за вчителем, потім за сильними учнями.
VI. Підсімок уроку.
Птах великий і красивий,
Чорний та сніжно-білий,
Гострий дзьоб,тоненькі ноги,
В дальню зібравсь дорогу.(Чорногуз)
Перегляд відеоролику «Наша осінь»
- А яка ж осінь у наших очах. Давайте продивимось нашу спільну роботу.