Урок "Сторінками народної творчості"

Про матеріал
Повторити жанри усної народної творчості; збагатити уявлення учнів про малі форми усної народної творчості; навчати виділяти в них головне, вживати у власному мовленні прислів'я та приказки; розвивати творчі здібності учнів, спритність; виховувати любов до рідного краю, культури своєї країни.
Перегляд файлу

   Літературне читання, 4 клас 10.10. 2019 рік

Тема: Урок позакласного читання. Сторінками народної творчості.

Мета: повторити жанри усної народної творчості; збагатити уявлення учнів про малі форми усної народної творчості; навчати виділяти в них головне, вживати у влас­ному мовленні прислів'я та приказки; розвивати творчі здібності учнів, спритність; виховувати любов до рідного краю, культури  своєї країни.

Хід уроку

  1.                   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Нумо, діти, підведіться! 

Всі приємно посміхніться. 

Привітайте нашу гостю

І за парти тихо сядьте.

Пролунав уже дзвінок, 

Починаємо урок! 

-Діти, давайте налаштуємося на урок

Тепло своїх долоньок ( слайд 2)

Я друзям віддаю,

Урок новий, цікавий

Із радістю почну.

  1.                МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1)Вправи для розвитку артикуляційного апарату

-  Понюхайте квітку 

 -  Задуйте свічку

-  Як пищить комар (дз-дз-дз) 

-  Спів зозулі(ку-ку-ку)

2)Робота над скоромовкою (слайд3)

 Ґава ґаву запитала:
- Ти на ґанок не літала?
- Не літала я на ґанок,
То й проґавила сніданок.

3) Вправа « Читай правильно та швидко»( слайд 4 і 5)

  1.               МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  •               Сьогоднішній урок позакласного читання присвячений усній народній творчості.
  •               І ми з вами будемо працювати у двох групах та заробляти собі бонуси у вигляді книжечки. Виберіть спікерів і ми вирушаємо в дорогу.
  •               Що таке усна народна творчість? (Народна мудрість)
  •               Чому усна? Чому народна? Чому творчість? (Передавалася з вуст в уста; складав сам народ; від слова «творити».)
  •               Які жанри усної народної творчості вам відомі? (Прислів’я, приказки, лічилки, загадки, усмішки, народні казки, притчі, легенди, народні пісні)
  •               Тож давайте ще раз перегорнемо сторінки книги усної народної твор­чості.
  •               Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку ( свої очікування пишуть на книжечці та прикріпляють до усної народної творчості).
  1.              СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

- І ось ми вже з вами в країні усної народної творчості і давайте складемо асоціативний кущ.

   1.Асоціативний кущ

- З якими словами асоціюється у вас слова «усна народна творчість» ( виберіть і прикріпіть)  лежать на парті і учні прикріпляють магнітами (прислів’я, приказки, лічилки, загадки, усмішки, народні казки, притчі, легенди, народні пісні)

1.Сторінка  перша. Приказки  та прислів’я. (слайд 6)

Доповідь дослідників:Прислів’я — це короткі влучні вислови повчального змісту. Прислів’я та приказки відображають риси людей, за які поважали наші пращури людину або, навпаки, засуджували. (Кошева)

Приказка — жанр фольклорної прози, короткий сталий образний вислів, нерідко становить частину прислів’я, але без висновку, і вживається в перенос­ному значенні. Часто приказка є скороченим прислів’ям. (Решетілов)

Робота в групах

1)Кожна група одержує завдання дібрати прислів’я, об’єднані однією темою:

Бджола мала, а й та працює.

Без роботи день роком стає.

Без сокири не тесляр — без голки не кравець.

Без труда нема плода.

Будеш трудиться — будеш кормиться.

 Діло майстра величає!

Добре роби — добре й буде!

 Серце матері гріє краще сонця.

Сестра з сестрою, як річка з водою.

Син та дочка - ясно сонце, світлий місяць.

Батька з матір'ю почитати - горя не знати.

Батьки працьовиті - і діти не ледачі.

Батько карає, батько і хвалить.

В гостях добре, а вдома краще.

1.ша група — про працю;

2.га група — про родину;

2)Утворити прислів’я. Гра «Хто правильно закінчить прислів’я

Не одежа красить  людину,                           як на світі жить.

Скажи мені, хто твій друг,                             а добрі діла.

Книга вчить,                                                     а людина – знанням.             

Пташка красна своїм пір’я          і я скажу тобі, хто ти.   

3) А які прислів’я ти знаєш?( відповіді дітей)

2.Сторінка   друга. Загадки  (слайд 7)

Доповідь дослідника:Загадка — це цікава задача. Вона має форму питального або розповід­ного речення, у якому слова часто римуються. (Набока)

Конкурс «Кращий відгадувач загадок»

Жовті зуби маю

І усі ховаю,

Довгі коси маю,

Та не заплітаю. ( Кукурудза)

 Два брати у воду дивляться, та вони повік не зійдуться. (Береги)

Через річку повисло червоне коромисло.  (Веселка)

Маленький, кругленький, а за хвіст не піднімеш. (Клубок)

Я — вода, і на воді плаваю.( Крига)

 Гуляє по полю, та не кінь. (Вітер)

Сама холодна, а інших припікає. (Кропива)

Ввечері вмирає, а зранку оживає. (День)

 Коли немає — чекають, коли прийде — тікають. (Дощ).

Без рук, без ніг, а ворота відчиняє. (Вітер)

 Батько — високий, мати — низька, син — гарячий, дочка — мокра. (Небо, земля, вогонь, вода).

 Зайде в дім — не виженеш дрючком, прийде час — сам вийде. (Промінь сонця).

Вночі спить на землі, а вранці тікає.( Роса).

Хоч сам не біжить, а стояти не велить. (Мороз).

Розстелений кожушок, а на ньому посіяний горошок. (Небо та зорі)

3.Сторінка   третя. Українська народна пісня  (слайд 8 )

 -Українці, як соловейки,— співучий народ. Кажуть, де три українці, там цілий хор. Споконвіку наші предки мали хист до співу. Ще змалку знали вони багато пісень, колядок, щедрівок.

Доповідь дослідника: Народна пісня — невеличкий усний віршований твір, що співається. Перший жанр усної народної творчості, з яким людина ознайомлюється з перших днів свого життя,— це колискові пісні. Коли в сім’ї народжується дитина, поруч із нею постійно знаходиться матуся, тато. І коли мама чи тато вкладає немовля спати, то обов’язково співає пісні. (Кошевий)

- Як їх співають? (тихо, спокійно, ніжно)

- Як ви думаєте, для чого їх співають? ( щоб дитина спокійно заснула)

— Матуся за допомогою колискової пісні передає свою любов і ніжність до своєї  дитини, бажання бачити своє дитя щасливим, здоровим, розумним. 

 - У народі говорять: « Колискова пісня колискова, то найперша материнська мова». Ми з вами вчили колискові пісні.

- А хто з вас може заспівати колискову. (Дівчатка співають колискову).

- А може ще якусь пісню заспіваєте?( Бажаючі співають).

4.Сторінка  четверта. Народні казки. (слайд 9 )

Одним із найулюбленішим жанром усної народної творчості є казка.

-Які народні казки ви знаєте? Перевіримо ваші знання з допомогою вікторини.

КАЗКОВА ВІКТОРИНА

1. Хто з’їв Колобка?

      а) Вовк;  б) лисиця;     в) дід.

2. Хто врятував Івасика-Телесика?

а) Орел; б) гуска; в) качка.

3. Хто загубив рукавичку?

     а) Баба;  б) дід;     в) собачка.

4. Яке яйце знесла Курочка-Ряба?

а) Дерев’яне;   б) срібне;в) золоте.

5. Кого покликала кішка тягнути ріпку?

       а) Мишку;  б) собачку;   в) дочку.

6. З чого пригощала Лисичка Журавля?

            а) 3 глечика;    б) з тарілки;   в) з банки.

- Що таке казка?

 Доповідь дослідника:Казка — це фольклорний розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події.   Термін «казка» походить від слова «казати», тому їх завжди переказували. Казки поділяють на окремі основні групи. ( Копиця)

- Які групи казок ви знаєте? ( про тварин, фантастичні, побутові)

-Сьогодні ми з вами познайомимося з побутовою казкою «Наймит і пан». (слайд 10 )

Побутові казки розкривають родинне і громадське життя ( про бідних, багатих, брата та сестру, лицаря, лукаву жінку).

Фізкультхвилинка для очей (слайд 11 )

 5.Сторінка  п,ята.  Народні усмішки . (слайд 12 )

Доповідь дослідника:Народні усмішки – це невеликі за розміром дотепні гумористичні твори, у яких висміюються негативні явища людського життя. ( Федоров)

-- Бабусю, почитай мені газету, - просить онук.
- Як же я тобі, рідненький читатиму, коли я вже літер не бачу?
- То давай я на літери буду дивитись, а ти читай.

-- Батько запитує свого сина:
- Чому ти тільки двійки та трійки приносиш?
- Треба, тату, з найменшого починати...

Конкурс на краще виконання усмішок

Фізкультхвилинка(слайд 13)

  6.Сторінка  шоста.   Притчі . (слайд 14)

Доповідь дослідника:

Притча – невелике оповідання повчального характеру про якусь життєву пригоду. Вона утверджує перемогу добра, справедливості.( Трофименко)

-А які притчі ви знаєте?( «Без труда нема плода», «У пригоді»)

- Про що розповідається у притчі « У пригоді»

  7.Сторінка  сьома.    Легенди . (слайд 15)

Доповідь дослідника:Народні легенди – це невеликі за обсягом твори – розповіді. У них відбилися народні уявлення про виникнення рослин, звірів, птахів, походження імен людей, назв річок, озер, про події минулого та видатних історичних діячів. ( Суббота)

  • Звідки пішло прізвище та ім,я   Богдана Хмельницького?
  • Чому місто назвали Сміла?
  • Ось ми і перегорнули останню сторінку нашої книги.
  1.                ПІДСУМОК УРОКУ

-Чи сподобався вам сьогоднішній урок?

- Що найбільше сподобалося?

- Які перлини народної творчості ми опрацювали?

- Підрахуйте зароблені вами за урок бонуси, у вигляді книги.

  1.               ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Наступний урок позакласного читання проведемо за темою « Міфи Стародавньої Греції».

 

 

 

 

 

 

Прислів’я — це короткі влучні вислови повчального змісту.

Прислів’я та приказки відображають риси людей, за які поважали наші

пращури людину або, навпаки, засуджували.

 

Приказка — жанр фольклорної прози, короткий сталий образний вислів, нерідко становить частину прислів’я, але без висновку, і вживається в перенос­ному значенні. Часто приказка є скороченим прислів’ям.

 

Загадка — це цікава задача. Вона має форму питального або розповід­ного речення, у якому слова часто римуються.

Народна пісня — невеличкий усний віршований твір, що співається. Перший жанр усної народної творчості, з яким людина ознайомлюється з перших днів свого життя,— це колискові пісні. Коли в сім’ї народжується дитина, поруч із нею постійно знаходиться матуся, тато. І коли мама чи тато вкладає немовля спати, то обов’язково співає пісні.

 

Народні усмішки – це невеликі за розміром дотепні гумористичні твори, у яких висміюються негативні явища людського життя.

 

Притча – невелике оповідання повчального характеру про якусь життєву пригоду. Вона утверджує перемогу добра, справедливості.

Народні легенди – це невеликі за обсягом твори – розповіді. У них відбилися народні уявлення про виникнення рослин, звірів, птахів, походження імен людей, назв річок, озер, про події минулого та видатних історичних діячів.

 

 

 

 

 

 

Бджола мала, а й та працює.

Без роботи день роком стає.

Без сокири не тесляр — без голки не кравець.

Без труда нема плода.

Будеш трудиться — будеш кормиться.

 Діло майстра величає!

Добре роби — добре й буде!

 Серце матері гріє краще сонця.

Сестра з сестрою, як річка з водою.

Син та дочка - ясно сонце, світлий місяць.

Батька з матір'ю почитати - горя не знати.

Батьки працьовиті - і діти не ледачі.

Батько карає, батько і хвалить.

В гостях добре, а вдома краще.

 

Не одежа красить  людину,                       як на світі жить.

Скажи мені, хто твій друг,                        а добрі діла.

Книга вчить,                                                а людина –   знанням 

Пташка красна своїм пір’я     і я скажу тобі, хто  ти.

 

 

Не одежа красить  людину,                       як на світі жить.

Скажи мені, хто твій друг,                        а добрі діла.

Книга вчить,                                                а людина –   знанням 

Пташка красна своїм пір’я     і я скажу тобі, хто  ти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Як пан по-німецькому балакав

Одна вдова, проста жінка, та оддала дочку за поганенького, але дуже пихатого панка. От раз той зять і поїхав до тещі в гості. А дорогою й каже своєму наймитові:

  — Я балакатиму до тещі не по-нашому. А ти їй скажеш, що я вже забув по-своєму балакати, а тільки по-німецькому вмію. А як я що скажу по-німецькому, так ти їй по-нашому переказуй.

  От приїхали. Теща рада, що зять приїхав, вітається до нього, а він:

  — Вухри-мохри! Вухри-мохри!

  Вона злякалася та й питає наймита:

  — Що це йому таке сталося, що річ йому одібрало?

  — Та то він уже забув по-своєму балакати, а навчився по-німецькому, — каже парубок. — Але ви можете сміливо з ним своєю мовою балакати — я вмію перекладати.

  От теща і питає зятя:

  — Може, обідати вже будете?

  А він:

  — Вухри-мохри! Вухри-мохри!

  А наймит перекладає:

  — То він каже, що не хоче обідати.

  Пан сердиться, що наймит так каже, та аж кричить: «Вухри-мохри!», бо їсти страшенно хоче.

  А наймит:

  — Ідіть, паніматко, од його, а то бачите — сердиться, що ви з обідом докучаєте.

  Теща з наймитом пообідала, а зять зостався не ївши. От увечері знов теща питає зятя, чи не вечерятиме.

  А він:

  — Вухри-мохри! Вухри-мохри! Наймит каже:

  — Не хоче вечеряти, каже, щоб дали тільки шматок хліба та води.

  Так теща йому тільки те й дала, а повечеряла з наймитом. Зять уже так сердиться на наймита, а не хоче по-своєму балакати. От уранці лагодиться вже він їхати. Теща й того, й сього несе на віз дочці та онукам на гостинець.

  А він радий, що такого багато, та:

  — Вухри-мохри! Вухри-мохри!

  А наймит перекладає:

  — Не несіть нічого! Пан не хоче брати, каже, щоб забрали геть.

  То теща і позабирала все назад.

  От як виїхали за слободу, пан почав наймита лаяти:

  — Я через тебе голодний сидів і додому нічого не везу. Коли так, чого я сюди й приїздив?

  А наймит каже:

  — А хіба я знаю по-німецькому! Я думав, що як слід перекладаю.

  Так парубок провчив пихатого пана.

 

 

 

 

 

 

 

                             

                           Наймит і пан

          (українська побутова казка)

Було це давно. Бідняк став проситися до багача на службу.

  – Робітники мені потрібні, але що ти вмієш робити? – запитав вельможа.

  – Я варити і пекти можу, копати, молотити, худобу пасти,– відповів бідняк.

  – А яку ти плату бажаєш за свою службу у мене за рік?

  – Та небагато. Будете мене одівати, годувати та дванадцять рублів на рік давати.

  Багачу сподобалось, що бідняку багато платити не треба, і взяв його до себе на службу.

  На другий день, лише почало світати, встали всі слуги, а потім піднялись і господарі. Дивляться, а нового робітника не видно. В полудень господар розізлився, пішов будити нового наймита. Відкрив двері, дивиться, а той сидить без одежі, склавши руки, на постелі.

  – Це ти мені так служиш?

А наймит відповідає:

  – Пане, я тебе з самого ранку чекаю, а ти, очевидно, забув про нашу умову.

  – Яку умову?

  – Так ти ж обіцяв, що мене вбирати і годувати будеш, так ось я жду, коли ти прийдеш мене вбрати і нагодувати.

 

 

 

 

Народні казки

 

Легенди

 

Притчі

 

Народні пісні

 

Народні усмішки

 

Прислів,я

 

Приказки

 

Скоромовки

 

  Народні казки

 

 

docx
Додано
9 грудня 2021
Переглядів
1807
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку