Тема: Літературна казка. Олександр Пушкін. Вступ до поеми "Руслан і Людмила".

Про матеріал

Тема: Літературна казка. Олександр Пушкін. Вступ до поеми "Руслан і Людмила".

Мета: розкрити поняття літературна казка, її особливості та відмінності від казки народної; розповісти учням про дитячі роки життя О.Пушкіна, зацікавити їх творчістю поета; розвивати навички правильного, вдумливого виразного читання та розуміння прочитаного, збагачувати словниковий запас; виховувати духовні якості.

Обладнання: дитячі портрети О.Пушкіна (мініатюра 1801-1803 рр. невідомого художника, гравюра Є.Гейтмана 1822р.), портрет О.Пушкіна роботи О.Кипренського, виставка книг «Казки О.Пушкіна», ілюстрації до його казок художників Палеху, звукозапис вступу до поеми «Руслан і Людмила» у виконанні А.Шварца.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Перегляд файлу

 

 

Тема: Літературна казка. Олександр Пушкін. Вступ до поеми "Руслан і Людмила".

Мета: розкрити поняття літературна казка, її особливості та відмінності від казки народної; розповісти учням про дитячі роки життя О.Пушкіна, зацікавити їх творчістю письменника; розвивати навички правильного, вдумливого виразного читання та розуміння прочитаного, збагачувати словниковий запас; виховувати духовні якості.

Обладнання: дитячі портрети О.Пушкіна (мініатюра 1801-1803 рр. невідомого художника, гравюра Є.Гейтмана 1822р.), портрет О.Пушкіна роботи О.Кипренського, виставка книг «Казки О.Пушкіна», ілюстрації до його казок художників Палеху, звукозапис вступу до поеми «Руслан і Людмила» у виконанні А.Шварца.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу

 Пушкін не міг не написати свої казки, тому що те, що з дитинства увійшло в серце поета, рано чи пізно мало відгукнутися. І тому, що геній створює весь світ, а не уламки його; а світ людський неможливо уявити без дитинства, як і дитинство не неможливе без казки.

О.Шаров

 

Зміст роботи

  • Актуалізація знань з теми "Народні казки".
  • Які твори усної народної творчості вам відомі?
  • Які твори називають казками?
  • Як створюються народні казки?
  • Пригадайте головне правило казок
  • Які види казок ви знаєте?
  • З яких частин складається чарівна казка?
  • Виразно прочитайте вірш Ліни Костенко. Героїв яких казок згадано в ньому? А яких казкових героїв знаєте ви? Які з них уособлюють добрі, злі сили?

Затишно дітям в пазусі казок.

Отак би й слухав про царя Салтана

або про те, як весело казок

обманює турецького султана.

Про карих коней з полуменем грив,

про чаклуна,  що все нас віті може.

І хто б там що кому не говорив,

а згине зло, і правда переможе!

Той у Яги царівну одбере,

той кам'яне поле переоре,

Кощей Безсмертний непремінно вмре

і всі безглуздя раптом переборе.

Лише борись, а щастя не втече–

не схаменешся — півжиття позаду.

І день, і ніч, і тисяча ночей…

Спасибі вам за цю Шехерезаду.

  • Робота над поняттям "літературна казка".
  • Літературна казка з'явилася не як наслідок колективної творчості, її написав конкретний автор (Карло Коллоді "Пригоди Піноккіо", Г.К.Андерсен "Снігова Королева", Льюїс Керрол "Аліса в Країні Чудес".)
  • Ми не тільки знаємо, хто написав ту чи іншу казку, ми відчуваємо присутність автора у ній. Автор не приховує свого ставлення до героїв, до того, що відбувається. Автор сміється, співчуває, жаліє, співпереживає.
  • Літературна казка створюється у писемній формі.
  • У казці літературній наявні побутові подробиці, часто вказано час і місце, де відбуваються події (із казки "Попелюшка" ми дізнаємося про тогочасну моду; про те, що Малюк і Карлсон мешкають у Стокгольмі, а Аліса - у Країні Чудес).
  • Літературна казка може бути не тільки прозовою, а й віршованою ("Казка про мертву царівну та сімох богатирів" О.Пушкіна).
  • Літературні казки умовно поділяються на дві групи:
  • казки, в основу яких покладені фольклорні твори (казки Ш.Перро);
  • власне авторські казки (А.Ліндгрен. "Пеппі Довгапанчоха").
  • Вікторина "Сторінками казок О.Пушкіна".

 

Жил-был поп,

Толоконный лоб.

Пошел поп по базару

Посмотреть кой-какого товару.

Навстречу ему Балда

Идет, сам не зная куда.

(«Сказка о попе и работнике его Балде»).

 

В синем море звезды блещут,

В синем море волны хлещут,

Туча по морю идет,

Бочка по морю плывет.

(«Сказка о царе Салтане...»)

 

Жил старик со своею старухой

У самого синего моря;

Они жили в ветхой землянке

Ровно тридцать лет и три года.

Старик ловил неводом рыбу,

Старуха пряла себе пряжу.

(«Сказка о рыбаке и рыбке»)

На девичник собираясь,

Вот царица, наряжаясь

Перед зеркальцем своим,

Перемолвилася с ним:

«Я ль, скажи мне, всех милее,

Всех румяней и белее?»

(«Сказка о мертвой царевне...»)

 

«Посади ты эту птицу, -

Молвил он царю, - на спицу;

Петушок мой золотой

Будет верный сторож твой:

Коль кругом все будет мирно,

Так сидеть он будет смирно;

Но лишь чуть со стороны

Ожидать тебе войны,

Иль набега силы бранной,

Иль другой беды незванной,

Вмиг тогда мой петушок

Приподымет гребешок,

Закричит и встрепенется,

И в то место обернется».

(«Сказка о золотом петушке»).

Слово вчителя про дитячі роки письменника.

План

  1. Родина О.Пушкіна.
  2. Ставлення до няні Орини Родіонівни.
  3. Народна творчість - джерело натхнення поета.
  • Словникова робота: пролог, лукоморье, неведомый, видения, брег, витязь, чредой, дядька, пленяет, чахнет.
  • Мелодекламація вступу до поеми "Руслан і Людмила" вчителем (мовою оригіналу).
  • Бесіда (на первинне сприйняття).
  • Що ви уявляли, коли слухали ці рядки Пушкіна?
  • Який твір вам нагадав уривок? Чому?
  • Які російські народні казки згадали, коли слухали "Край лукомор'я..."?
  • Які картини зображені в уривку? Опишіть їх, використовуючи слова з тексту.
  • Які фарби переважатимуть у ваших уявних ілюстраціях?
  • Слово вчителя про особливості читання вступу.
  • Читати повільно, урочисто.
  • Робити логічні наголоси.
  • Виділяти казкові картини паузами.
  • Звернути увагу на вимову застарілих слів: дол, брег, чредой, златом. (Ці слова роблять картини вступу чарівними, казковими, відчувається, що події відбуваються дуже давно).
  • Виразне читання вступу учнями.
  • Прослуховування звукозапису уривка у виконанні А.Шварца.
  • Робота з ілюстраціями до вступу художників Палеху.

Завдання. Уважно розглянути ілюстрації і дібрати до них рядки з тексту.

Які ілюстрації виконали б ви?

  • Підсумкова бесіда.
  • Використовуючи епіграф, доведіть, що народна творчість була невичерпним джерелом натхнення великого російського поета.
  • Що в уривку "Край лукомор'я..." нагадує народну казку? Обґрунтуйте свою відповідь цитатами з тексту.
  • Яка головна думка уривка?
  • Домашнє завдання. Підготуватись до виразного читання уривка. Намалювати серію ілюстрацій до вступу або скласти кросворд "Край лукомор'я..." Завдання групі учнів: пояснити походження імен казкових персонажів (Баби Яги, Кощея Безсмертного).

 

 

docx
Додано
24 грудня 2018
Переглядів
1195
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку