Тема: Літературна казка. Олександр Пушкін. Вступ до поеми "Руслан і Людмила".
Мета: розкрити поняття літературна казка, її особливості та відмінності від казки народної; розповісти учням про дитячі роки життя О.Пушкіна, зацікавити їх творчістю поета; розвивати навички правильного, вдумливого виразного читання та розуміння прочитаного, збагачувати словниковий запас; виховувати духовні якості.
Обладнання: дитячі портрети О.Пушкіна (мініатюра 1801-1803 рр. невідомого художника, гравюра Є.Гейтмана 1822р.), портрет О.Пушкіна роботи О.Кипренського, виставка книг «Казки О.Пушкіна», ілюстрації до його казок художників Палеху, звукозапис вступу до поеми «Руслан і Людмила» у виконанні А.Шварца.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Тема: Літературна казка. Олександр Пушкін. Вступ до поеми "Руслан і Людмила".
Мета: розкрити поняття літературна казка, її особливості та відмінності від казки народної; розповісти учням про дитячі роки життя О.Пушкіна, зацікавити їх творчістю письменника; розвивати навички правильного, вдумливого виразного читання та розуміння прочитаного, збагачувати словниковий запас; виховувати духовні якості.
Обладнання: дитячі портрети О.Пушкіна (мініатюра 1801-1803 рр. невідомого художника, гравюра Є.Гейтмана 1822р.), портрет О.Пушкіна роботи О.Кипренського, виставка книг «Казки О.Пушкіна», ілюстрації до його казок художників Палеху, звукозапис вступу до поеми «Руслан і Людмила» у виконанні А.Шварца.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу
Пушкін не міг не написати свої казки, тому що те, що з дитинства увійшло в серце поета, рано чи пізно мало відгукнутися. І тому, що геній створює весь світ, а не уламки його; а світ людський неможливо уявити без дитинства, як і дитинство не неможливе без казки.
О.Шаров
Зміст роботи
Затишно дітям в пазусі казок.
Отак би й слухав про царя Салтана
або про те, як весело казок
обманює турецького султана.
Про карих коней з полуменем грив,
про чаклуна, що все нас віті може.
І хто б там що кому не говорив,
а згине зло, і правда переможе!
Той у Яги царівну одбере,
той кам'яне поле переоре,
Кощей Безсмертний непремінно вмре
і всі безглуздя раптом переборе.
Лише борись, а щастя не втече–
не схаменешся — півжиття позаду.
І день, і ніч, і тисяча ночей…
Спасибі вам за цю Шехерезаду.
Жил-был поп,
Толоконный лоб.
Пошел поп по базару
Посмотреть кой-какого товару.
Навстречу ему Балда
Идет, сам не зная куда.
(«Сказка о попе и работнике его Балде»).
В синем море звезды блещут,
В синем море волны хлещут,
Туча по морю идет,
Бочка по морю плывет.
(«Сказка о царе Салтане...»)
Жил старик со своею старухой
У самого синего моря;
Они жили в ветхой землянке
Ровно тридцать лет и три года.
Старик ловил неводом рыбу,
Старуха пряла себе пряжу.
(«Сказка о рыбаке и рыбке»)
На девичник собираясь,
Вот царица, наряжаясь
Перед зеркальцем своим,
Перемолвилася с ним:
«Я ль, скажи мне, всех милее,
Всех румяней и белее?»
(«Сказка о мертвой царевне...»)
«Посади ты эту птицу, -
Молвил он царю, - на спицу;
Петушок мой золотой
Будет верный сторож твой:
Коль кругом все будет мирно,
Так сидеть он будет смирно;
Но лишь чуть со стороны
Ожидать тебе войны,
Иль набега силы бранной,
Иль другой беды незванной,
Вмиг тогда мой петушок
Приподымет гребешок,
Закричит и встрепенется,
И в то место обернется».
(«Сказка о золотом петушке»).
Слово вчителя про дитячі роки письменника.
План
Завдання. Уважно розглянути ілюстрації і дібрати до них рядки з тексту.
Які ілюстрації виконали б ви?