Тема: Синтез фольклорних і літературних елементів у казках О.Пушкіна. Система образів. Автор.
Мета: працювати над розвитком навичок виразного читання віршованого твору, розкрити уславлення російської народної казки у вступі до поеми "Руслан і Людмила", звернути увагу на його структуру та образну систему; формувати навички порівняння літературного твору із творами фольклору; розвивати образне мислення, пам'ять, усне мовлення; виховувати любов і повагу до слова, інтерес до творчості О.Пушкіна.
Обладнання: малюнки учнів, тлумачний словник В.І.Даля.
Тип уроку: комбінований.
Тема: Синтез фольклорних і літературних елементів у казках О.Пушкіна. Система образів. Автор.
Мета: працювати над розвитком навичок виразного читання віршованого твору, розкрити уславлення російської народної казки у вступі до поеми "Руслан і Людмила", звернути увагу на його структуру та образну систему; формувати навички порівняння літературного твору із творами фольклору; розвивати образне мислення, пам'ять, усне мовлення; виховувати любов і повагу до слова, інтерес до творчості О.Пушкіна.
Обладнання: малюнки учнів, тлумачний словник В.І.Даля.
Тип уроку: комбінований.
Что за прелесть эти сказки!
Каждая есть поэма!
А.С. Пушкин
Зміст роботи
Перший учень. Хатка Баби Яги знаходиться у дрімучому лісі, і для того, щоб потрапити до неї, необхідно промовити такі слова: "Избушка, избушка! Стань к лесу задом, ко мне передом." У хатинці на печі лежить Баба Яга "костяная нога из угла в угол, нос в потолок врос." Вона відчуває запах людини і невдоволено говорить: "Фу, фу, фу! Бывало русского духа слыхом не слыхать, видом не видать, а ныне русский дух сам в ложку садится и в рот валится".
Другий учень. В свете есть иное диво:
Море вздуется бурливо,
Закипит, подымет вой,
Хлынет на берег пустой,
Разольется в шумном беге,
И очутятся на бреге,
В чешуе, как жар горя,
Тридцать три богатыря,
Все красавцы удалые,
Великаны молодые,
Все равны как на подбор,
С ними дядька Черномор.
(«Сказка о цареСалтане»)
Третій учень. Образ чаклуна - старого карлика, який літає у повітрі, прийшов із відомої російської народної казки "Три підземних царства".
Ім'я Кащея Безсмертного пов'язано зі словом "кістка" (рос. "кость") і стало характеристикою самого образу, який за тлумаченням В.І. Даля означає "изнеможденного непомерно худобою человека, особенно старика, скрягу, скупца.., корпящего над своею казною". Пушкін дотримується цього тлумачення.