Тема:» Лялька-зернушка як сувенір-оберіг»

Про матеріал
Ознайомлення учнів з різновидами ляльок за призначенням та технологічна послідовність виконання ляльки "зернушки".
Перегляд файлу

Тема:» Лялька-зернушка як сувенір-оберіг»

Мета освітня: засвоєння знань про технологію виготовлення  ляльки-зернушки; формування практичних умінь та навичок технологією виготовлення ляльки-зернушки;

          розвиваюча: розвивати образне мислення, уяву, творчі здібності;

         виховна: виховувати працелюбність, почуття прекрасного, відповідальність, акуратність, творчість.

Об’єкт праці: народна лялька (лялька-зернушка)

Обладнання: презентація «Лялька-зернушка», зразки ляльок

Інструменти та матеріали: тканина, нитки, пряжа, папір, намистинки,

мереживо

Методи навчання: розповідь, пояснення, показ, демонстрація, практична роботи, інтерактивний метод «мікрофон», практична робота учнів.

Форми роботи: фронтальна, індивідуальна

Основні терміни і поняття: лялька-мотанка, лялька-мотанка, нерозлучники, вузловалялька, лялька- багаторучиця, весільна, берегиня, наречена, доля, лялька-куватка, бажанниця, травиця, зернушка, нерозлучники

Тип уроку: комбінований

Орієнтовний план заняття

І. Організація учнів до заняття…………………………………………….....2 хв.

ІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів. Оголошення теми, мети заняття…………………………..……………………………………...2хв.

IІІ. Вивчення нового матеріалу…..…………………………………...…….5 хв.

1. Типи народних ляльок.

ІV. Практична робота.

1. Вступний інструктаж………………………………..…………………....5хв.

2. Самостійно - практична робота учнів і інструктаж вчителя……..….....30хв.

V Заключний інструктаж……………………………………………….…..2 хв.

VІ. Підведення вчителем підсумків заняття……………..………………....2хв.

VІІ. Прибирання робочих місць і приміщення майстерні…………………2хв

 

 

Хід заняття

 І. Організація учнів до заняття - введення учнів в майстерню;

 - перевірка присутності учнів;

- перевірка готовності учнів до заняття;

- призначення чергових;

 - організація робочих місць;

- ознайомлення учнів з планом заняття.

Американський винахідник Генрі Форд сказав:

    Зібратися разом - це початок,

    Триматися разом - це прогрес,

    Працювати разом - це успіх!

    Ми зібралися, тримаємося разом і починаємо працювати. Бажаю успіху! 

 

 Вправа «Візерунок настрою» Чи знаєте ви, що від настрою залежить якість роботи і за допомогою кольору можна охарактеризувати емоційний стан людини? Наприклад, за кольором вишивки, яку створила майстриня, можна визначити її настрій. Пропоную вам визначити свій настрій. Перед вами зображено незвичайний орнамент. Це візерунок настрою, який визначає характер емоційного стану. Закрийте очі на кілька секунд і уявіть, з яким кольором асоціюється ваш настрій (синій, зелений, червоний, жовтий, коричневий,). Тепер підніміть квадратик паперу відповідного кольору –у нас утворився схематичний візерунок вашого настроюІнша рука – «Я люблю давати (брати)…».
Нога – «Я люблю подорожувати…»
Інша нога – «Я люблю рухатися…».
Тіло (центр, ось) –...

ІІ. Повторення раніше вивченого матеріалу

Давайте перевіримо чи засвоїли те, про що уже говорили на попередніх уроках.

Гра «Блеф-клуб» Учні обговорюють питання в групах і дають правильні відповіді, показуючи картки з відповідями.

1. В давнину іграшки:

а) купляли; *б) робили самі.

2. Яку роль виконувала лялька – мотанка колись в кожній родині?

*а) була оберегом;

б)товаром, який можна було продати, купити;

в)звичайною іграшкою.

3. Скільки років існує лялька – мотанка?

* а) більше 1000;          б) більше 100;                        в) менше 100.

4. Що є в основі ляльки?

а) паличка;           б) круг;                        *в)хрест.

5. Ляльку – мотанку можна було:

а) продати, купити;                               *б) передавалася від матері до дитини.

6. Чому немає обличчя у ляльки – мотанки?

а) бо так краще, оригінальніше;                      б) бо не вміли зробити гарне обличчя;

* в) бо боялися, щоб у ляльку не вселився дух конкретної людини.

7. Чому деякі ляльки спалювалися?

а) тому, що вже ставала старою;                *б)із спалюванням ляльки знищувалися хвороби, зло.

8. Лялька – мотанка шиється?

а) так;                              *б) ні..

9. Яка з ляльок давала господарям здоров’я та багатство:

а) травниця;                       *б) зернушка;                  в) вузлова;                   г) утішниця.

ІІІ. Повідомлення теми, завдань урок

Сьогодні на уроці ми з вами продовжимо вивчати тему «Народна лялька» та  виготовляти ляльки-мотанки. і  навчимося виготовляти один з видів мотанок »лялька-зернушка»

Давайте пригадаємо слова «Наш оберег ішов з землі, 
Коли нас скіфами ще звали. 
І талісман той берегли, 
І щастя в доленьці шукали.» 
                              О. Онищенко

 Адже відродження національної культури неможливе без системи знань про український народ.

Народна лялька, виготовлена власноруч, несе у собі потужний заряд духовнoї енергії. У давнину лялька-мотанка мала ритуальний характер, її використовували як оберіг. Але з плином часу такі функції були втраченіі вона зайняла особливе місце серед дитячих забавок. Як іграшка така лялька цінна своїми виховними властивостями

 Типи народних ляльок

Існувало три типи ляльок:

  • немовля;

 

  • баба-берегиня;

 

-наречена           

 

За призначенням вони були різні:

Вузлова лялька – нащадок ляльки божества, що символізувала Рожаницю - богиню жіночої долі, хранительку плодючості, якій поклонялися за давньослов’янських і трипільських часів. Сьогодні така лялька більш відома. Мотанка (вузлова)- українська Берегиня. Таку назву лялька отримала тому, що під час її виготовлення елементи та деталі не тільки міцно кріпляться ниткою, але нитку ще зав’язують на вузлик.

 

Лялька-Багаторучиця. Свою назву лялька отримала  наявність великої кількості рук (п’ять пар рук). Таку ляльку полюбляли господині, її підвішували над прялкою або піччю для того, щоб господиня встигла робити всю хатню роботу, а лялька допомагала у всіх справах.

 

 

 

Мати з дитиною. Лялька з діточками нагадує іконописний образ Богородиці. Її дарують новостворении сім’ям. Ганчіркову ляльку-берегиню вироблену власними руками, мати дарувала донечці пере весіллям, благословляючи таким чином на щасливе заміжжя. Гості також дарували ляльки з побажаннями, щоб  в них народилося багато діточок.

 

 

Весільна. Найретельніше готували ляльку для нареченої та на передодні народження дитини. Таку мотанку вбирали дуже гарно. Іноді українці вірили, якщо діти у великій родині довгий час бавляться мотанкою – потрібно чекати лелеку.

 

 

Берегиня. Її зображають із піднятими руками вгору в молитовному жесті або з опущеними вниз. Коли руки підняти вгору – Берегиня закликає небо допомогти засіяти ниву, зачати нове життя на землі. Коли руки опущені вниз – Берегиня благословляє землю для народження, принесення плодів, дарів. На спідниці ляльки-берегині –вишитий мотив безконечника.

 Наречена. Якщо для шлюбу, то ляльки виготовлялися дуже ретельно. Ляльку вбирали в український устрій, як молоду, робили великий віночок, чи корону на голову. Також до ляльки-молодої обов’язково робили пару-молодого. Дівчат часто робили маленьких пеленанок.

 

 

Доля – лялька, що виготовлялася на щасливе життя. Вважається, що вона допомагає сплести свою долю. Виготовляється тільки з ниток.

 

 

 

 

Лялька - куватка використовувалась як оберіг для немовляти. Вивішували її над колискою дитини тільки після її хрещення. Вважалось, що ця лялька оберігала немовля від злих чар. Таких ляльок робили не одну, а декілька.

 Бажанниця. Лялька – подружка, котрій розповідали потаємні бажання. Її мотають. А не шиють. У процесі виготовлення використовують лише натуральні матеріали: трави, сіно, солому, тканини та нитки. Під час роботи не можна було брати до рук голки. Всі деталі іграшки намотують або прив’язують. А нитки слід зав’язувати на три вузли.

Травниця. Наповнюється особливим збором трав,                           виготовляється на міцне здоров’я або одужання.

 

 Зернушка(крупенічка). Наповнюється різними зернами та зернятами. Це оберіг достатку.

 

 

 

 Нерозлучники. У них одна спільна рука, на яку згодом з народженням дітей, підвішуються лялечки – дітки. Таку ляльку прийнято виготовляти на весілля як оберіг на довге і щасливе подружнє життя.

 

 

 

ІV. Практична робота.

Матеріали та інструменти:

 - однотонна тканина для голови ляльки;

- клаптики кольорових картатих тканин для тулуба ляльки;

-  в’язальні нитки для волосся,

-  стрічки, мережива та інші матеріали для оздоблення ляльки.

-зерно та синтепон для наповнення.

- голка та нитка, ножиці

Розповідь вчителя:

Зерновушки ( крупенічки, зернушки, горішинки – зустрічаються різні назви техніка виконання)- це амулети які за народним повірям приносять в дім достаток, благополуччя, допомагають у досягненні успіхів у роботі. При їх виготовлення використовують зерно. Раніше ці амулети починали виготовляти восени. Як ви гадаєте?

Діти: Майбуть тому що новий урожай збирали восени.

Використовували зерно з зібраного урожаю пшеницю, гречку, просо та інші. Основне правило при виготовленні – заборона застосовувати подрібнену крупу чи пластівці, обов’язково лише цілі зерна. В своїх виробах  можна застосовувати якомога більше видів різних злакових: пшеницю, перловку, гречку, овес, рис та пшоно. Лялька – зернушка повинна бути ситою, товстенькою. Наші пращури мали зовсім інші еталони краси. Тому, якщо лялька була товстенькою, це говорило про достаток родини, про можливість мати добрі запаси їжі

 Значення зерен та насіння

Кукурудза - здоров'я найменших мешканців будинку дітей та домашніх тварин).

Горох символізує дружбу і мир в родині.

Пшоно - захист від пристріту.

Насіння гарбуза кладуть ті, хто хоче поповнення в сімействі.

Соняшникове насіння - це символ сонячної енергії. Приносять здоров'я всім мешканцям будинку.

Гречка символізувала достаток.

Квасоля - для поповнення у родині.

Рис - для грошового прибутку.

Перлова крупа - символ ситості.

Овес клали для здоров'я всіх членів родини

 Насамперед треба налаштуватися на те, що зараз робитимете щось дуже важливе – як перед якоюсь значущою подією у вашому житті.

Відкиньте всі думки, що відволікають вас. Це найкращий стан для створення ляльки – оберега. Для настрою запалимо свічку. Так робили і в давнину (запалювали свічку або піч, щоб відігнати злих духів).

Перш, ніж приступити до роботи потрібно пригадати правила техніки бзпеки

Правила техніки безпеки

Вправа «Так Чи ні?»

  • Користуватись будь-якими інструментами (ножицями, голками, шпильками) без дозволу вчителя.
  • Перед початком роботи перевірити робоче місце та інструменти.
  •  Голка повинна бути гострою, без іржі, плям.
  • Леза ножиць повинні бути відточеними, а кінці повністю замикатись.
  • Стежити, щоб ножиці лежали праворуч зі стуленими лезами, спрямовані кільцями до працюючого.
  • Передавати ножиці кільцями вперед, тримаючи за замкнуті леза.
  •  Під час практичної роботи ходити по кабінету.
  • Через кожну годину шиття робити відпочинок для очей на 5-10 хв.
  • Перед роботою та після неї перелічувати голки і шпильки.
  •  Нитку потрібно відкушувати.
  • Працюючи, роботу треба тримати на відстані 20 см від очей.
  • Після закінчення роботи потрібно прибрати робоче місце.

 

Сьогодні на уроці ми навчимося виготовляти ляльку – зернушку.

Технологічна послідовність виконання

Зображення

1.

Виготовляємо шаблони: тулуб виробу (R-16,5см) та голова (R-8см). Обводимо та вирізаємо на тканині

 

2.

З кольорової тканини вирізаємо тулуб. Прокладаємо шов »вперед голку», ширина шва 0,7-1см

кукла

3.

Трохи стягуємо тулуб та засипаємо наповнювачем(зерном). Тепер можна повністю стягнути утворену кульку і зашиваємо

кукла

4.

З білої тканини вирізаємо друге коло голову

кукла

5.

Прокладаємо шов »вперед голку», ширина шва 0,5-0,7см

кукла

6.

Трохи стягуємо коло та наповнюємо (синтепоном)

кукла

7.

Зшиваємо між собою тулуб і голову

кукла

8.

Робимо ляльці волосся. Довжина волосини 20-25см, зробивши приблизно 20 витків.

9.

Прикладаємо складені вдвічі нитки до голови і зафіксовуємо швом «назад голка».

кукла

10.

Зробимо ляльці хвостики, обмотавши кінці «волосся» тонкими стрічками

 

11.

 При бажанні можна прикрасити її вбрання фартушком з мережива, а зачіску - стрічками, штучним квіткою або маленьким ободочком

 

VІІ. Підсумок уроку.

Епіграф: «Моя лялька-мотанка ниточкою змотана –

               оберіг мій на землі, талісман мені в житті».  

Нехай оберіг оберігає нашу неньку Україну.

   VІIІ. Домашнє завдання. Скласти казку «Пригоди ляльки-мотанки

 

Технологічна послідовність виконання

Зображення

1.

Виготовляємо шаблони: тулуб виробу (R-16,5см) та голова (R-8см). Обводимо та вирізаємо на тканині

 

2.

З кольорової тканини вирізаємо тулуб. Прокладаємо шов »вперед голку», ширина шва 0,7-1см

кукла

3.

Трохи стягуємо тулуб та засипаємо наповнювачем(зерном). Тепер можна повністю стягнути утворену кульку і зашиваємо

кукла

4.

З білої тканини вирізаємо друге коло голову

кукла

5.

Прокладаємо шов »вперед голку», ширина шва 0,5-0,7см

кукла

6.

Трохи стягуємо коло та наповнюємо (синтепоном)

кукла

7.

Зшиваємо між собою тулуб і голову

кукла

8.

Робимо ляльці волосся. Довжина волосини 20-25см, зробивши приблизно 20 витків.

9.

Прикладаємо складені вдвічі нитки до голови і зафіксовуємо швом «назад голка».

кукла

10.

Зробимо ляльці хвостики, обмотавши кінці «волосся» тонкими стрічками

 

11.

 При бажанні можна прикрасити її вбрання фартушком з мережива, а зачіску - стрічками, штучним квіткою або маленьким ободочком

 

docx
Додано
27 жовтня
Переглядів
56
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку