Тема. Людина-частина природи. Зв'язок людини з природою. Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини
Навчальна мета: формувати в учнів уявлення про те, що людина є частиною
природи; підкреслити вплив умов існування на живі
організми; виявити і проаналізувати зміни, які відбува-
ються в природі у результаті її взаємодії з людиною.
Розвиваюча мета: розвивати спостережливість, уміння аналізувати й робити
висновки.
Виховна мета: виховувати розуміння уразливості природи до дій людини.
Обладнання й матеріали: плакати або слайди презентації, які демонструють зміни, що відбуваються в природі під впливом людини та природних чинників, фотографії або рисунки раптових змін у природі.
Базові поняття й терміни: промислове виробництво, сільськогосподарське виробництво, зміни ландшафту, руйнування гірських порід, виверження вулканів, землетруси.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Ми не успадкували Землю в наших батьків —
ми взяли її в борг у наших дітей.
В. І. Вернадський
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вітання з класом
Доброго дня! Сьогодні ми з вами проведемо незвичайний урок, а для того, щоб його розпочати зробимо невеличку розминку.
Розминка «Знайомство»
Усі ми різні і водночас – дуже схожі. Давайте це перевіримо. Хто любить морозиво, підніміть в гору праву руку, у кого вдома є кішка чи собака – ліву, хто має бабусю – плесніть у долоні, а всі, у кого є друзі посміхніться.
Звучить привітна музика. На фоні читається епіграф уроку. (слайд 1)
Ми не успадкували Землю в наших батьків — ми взяли її в борг у наших дітей. В. І. Вернадський
Як ви розумієте епіграф?
Хто такий Володимир Іванович Вернадський?
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
ТА МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Кожного ранку ми відкриваємо двері нашого дому в новий день. По один бік дверей залишається наш маленький домашній світ, родина, по другий — світ зовнішній. І цей світ величезний. Бо ім’я йому — Земля.
- Все найцікавіше починається … з казки. Ви любите казки?
Будь-яка казка допомагає нам пізнати все, що нас оточує, увесь світ.
Послухайте уважно казку і будьте готові відповідати після прочитання на поставлені питання.
Казка про світ
- Назвіть дійових осіб казки.
- Що є головним у їхньому житті? (світ у якому вони живуть, середовище)
- А, які існують середовища існування?(надземно-повіт., водне, грунтове)
- Що відбувалося зі сніжинкою? (вона перетворилася на пару)
- Хто здійснював такі перетворення у її житті?(сонце)
Ми прослухали казку про мешканців планети Земля і для них необхідними умовами для життя є … (учні продовжують думку)
Але до живої природи належить ще один персонаж - … хлопчик. А його життя залежить від цих умов?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Оголошення теми та мети уроку (слайд 2,3)
Вчитель З наукової точки зору людина – це частина природи, а народна мудрість нагадує: не просто природа, а вінець природи, бо від неї залежить доля всього живого на Землі. Чи це так?
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» (слайд 4)
- Які почуття, слова та асоціації виникають у вас при слові «людина»? (учні називають, а вчитель записує на дошці)
Людина |
А чи це дійсно так ми з вами дізнаємося в ході нашого уроку.
Вправа «Ромашка» (слайд 5 )
Запитання
Аналізуюче осмислення Притча
(Вчитель читає й аналізує притчу (музичний супровід).)
ДЖЕРЕЛО
Один подорожній мандрував країною. Він зупинявся біля джерела, щоби напитися прохолодної води, та збирав лісові дари, щоб утамувати голод.
В одних місцях джерела були охайні, чисті й доглянуті, природа яскрава й багата на ягоди, гриби та птицю, а в інших — струмки і джерела, замулені, засмічені так, що напитися з них було неможливо, а ліси чорні та брудні. Тоді він, спраглий та голодний, прямував далі.
Якось дорога привела його до великого селища, у якому люди не мали чистої води. Вода в криницях була каламутною й неприємною на смак і запах, а діти й дорослі через це часто хворіли.
Замислився подорожній' і вирішив допомогти селянам. Він обійшов околиці
й побачив у долині біля лісу замулене висохле джерело, зарослий брудний ставок, біля якого — купа гною та сміття. Тоді він узявся розчищати джерело. Люди з осторогою поставилися до цього задуму: ніхто не вірив, що від того, що вони кидали сміття на околиці, замулилося джерело, а через замулене джерело вода в селищі стала каламутною.
Подорожній працював день, другий, третій. Розчищене джерельце задзюрчало прозорою водою. Деякі селяни почали працювати разом із подорожнім, і справи пішли швидше. Уже за тиждень джерело було розчищено. Незабаром і вода в криницях стала чистішою, її рівень піднявся, адже джерело насправді живило криниці.
Утомлений мандрівник вирушив далі, та слава про його діяння бігла попереду нього, і в кожному селі його радо зустрічали й нерідко просили поради: «Як зберегти воду чистою, природу — недоторканною і прекрасною, а сади й землі — родючими?» Він відповідав коротко: «Працьовитими руками й добрим серцем...»
Дійсно, без природи і сучасній людині і її далеким предкам не можливо обійтися. Але сучасна людина не тільки користується плодами природи на відміну від своїх пращурів, але й дуже її змінює.
Проблемне питання
Як змінюється природа під впливом людини?
(Демонстрація відео «Людина і природа».)1хв.3с.
Прийом «Моя думка»
а) Слухання вірша:
Чи можеш ти сказати світу:
Я – господар на Землі?
«Так», - скажеш ти,
Але ж то – ні.
Що робиш ти? Господарюєш?
Ні, навколо себе все руйнуєш.
Ти – чисту річку забруднив,
Довкілля нафтою залив,
Рослинка дихати не може
І їй ніхто не допоможе.
Тварина вже від нас тікає,
Бо жити хоче, а вмирає.
Та з кожним роком вид зникає,
А час тихесенько спливає.
Чи зупинився ти?
Ні, ти все будуєш
Заводи, фабрики купуєш,
Нафту, газ видобуваєш.
Але як гадаєш, чи завжди так буде?
Чи матінка-природа це забуде?
Що знищив, зруйнував – ти відбудуєш?
То ж поміркуй, чи добре ти господарюєш.
б) Обговорення:
- Про якого господаря говориться у вірші?
- Яку відповідь ви можете дати на поставлене у вірші запитання?(людина зможе відбудувати природу, якщо змінить своє ставлення до неї)
Робота з таблицею «Зміни природи під впливом людини»
Додаток 1 (слайд 6)
Зміни, які відбуваються |
Негативні процеси |
Позитивні процеси |
Зміна площі лісів |
Площа багатьох лісів(особливо тропічних) зменшується внаслідок інтенсивного вирубування. Від цього порушується: • водний режим, • вимирання багатьох видів живих організмів, • зміна клімату |
У багатьох розвинених країнах проводять роботи щодо відновлення лісів. Це • зменшує ризик вимирання багатьох видів організмів, • оптимізує клімат відповідних регіонів |
Збільшення площі орних земель |
Виникає загроза • знищення деяких екосистем (особливо степових), • вимирання багатьох видів живих організмів, • зміна кліматичного режиму, • зміна гідрологічного режиму розораних регіонів |
• Збільшення кількості домашніх тварин і культурних рослин, • запобігання загрози голоду для більшості країн світу |
Зміна чисельності окремих видів живих організмів |
Зниження чисельності може призводити до вимирання видів і порушення процесів життєдіяльності інших видів в уражених екосистемах |
Контроль кількості переносників або збудників важких захворювань дозволяє припинити виникнення епідемій і врятувати багато життів |
Вчитель - ми з вами гарно попрацювали, а тепер давайте відпочинимо
Фізкультхвилинка
Угорі нам Сонце світить,
На галяві квітнуть квіти,
Пташка в вишині пурхає,
В лісі гриб з землі зростає.
Як це все ми називаєм?
Хто про все навколо дбає?
З відповіддю всі ми згодні –
Ми живемо серед Природи!
Проблемне питання
• Як змінюється природа під дією природних чинників?
(Відео Людина і природа 1хв. 49с.)
(учні пропонують свої варіанти відповіді. Виділити ті, які можуть найкраще ілюструвати дію природних чинників на природу)
(слайд 7)
Робота з таблицею «Зміни природи під дією природних чинників»
Додаток 2 (слайд 8)
Чинник |
Зміни, які відбуваються |
Сонце |
Промені Сонця нагрівають тверді породи вдень, які вночі охолоджуються. Зміни температури викликають поступове виникнення мікроскопічних тріщин, які поступово збільшуються і руйнують породу |
Вода |
Вода взимку замерзає у тріщинах, розширює їх і породи руйнуються. Вода сильний розчинник і вимиває з гірських порід і грунтів розчинні речовини. Внаслідок цього ґрунти втрачають родючість, а в гірських породах утворюються печери. Механічна дія крапель води або невеликих її струменів також може спричинити руйнування навіть каменів |
Вітер |
Вітри великої швидкості зносять верхній шар ґрунту. А наявні у потоках вітру піщинки шліфують каміння не гірше, ніж наждак |
Виверження вулканів |
Вулкани можуть спричинити великі руйнування і вкривати попелом сотні і навіть тисячі квадратних кілометрів навколишньої місцевості, спричиняючи загибель великої кількості живих організмів |
Землетруси |
Землетруси можуть змінювати рельєф земної поверхні і викликати велетенські хвилі цунамі, що також призводять до трагічних наслідків |
ІV. Узагальнення і систематизація знань
Узагальнення вчителя
Ми сьогодні розпочали тему «Людина на планеті земля». Людина належить до живої природи.
- Чим людина відрізняється від інших живих організмів? (Розумом)
Саме ця особливість людини має більшу силу. Людина сьогодні може допомагати природі, створювати умови для життя, а може сприяти її загибелі.
Зараз природа планети під загрозою. (Слайд 8)
Ви бачите закодований вислів, за допомогою кюер сканера розкодуйте його та дайте пояснення:
«Природа – вічне джерело людської творчості, людського мислення». (Слайд 9)
- Як може людське мислення допомогти природі?
- охороняти
За багато років свого існування людина припустилася багатьох помилок. Але, знаючи закони природи, що ми можемо зробити з вирубаним лісом, забрудненими водами і повітрям?
- відновити
Заповнення схеми (слайд 10)
(учні на стікерах роблять записи і по черзі приклеюють на дошці на малюнок)
V. Підсумки уроку
1. Проблемне питання
- Чи можна сказати, що людина , впливаючи на природу, впливає на саму себе? ( так тому що життя людини без природи жити не буде)
2.Прийом «Роблю висновок» (малюнок Землі, діти на стікерах роблять висновки, зачитують та чіпляють на Землю) (слайд 11)
3. Вправа «Мікрофон» (слайд 12)
• На уроці я дізнався про …
• Я хочу …
• Я можу …
Діти, своїми малюнками ви показали, що дійсно маєте наміри дбати та оберігати природу нашої Землі.
(Демонстрація відео «Людина і природа».)початок (слайд 13)
Я думаю, що треба на Землі
Не тільки краплинки маленькі зберегти...
Все на Землі, все треба берегти —
І птаха, й звіра, і оту тварину.
Не чванься тим, що цар природи ти.
Бо, врешті, ти — лише її частина.
Дякую за увагу. (слайд 14)
Оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання (слайд 15)
1. Вивчити матеріал §45(стор.198-201)
2. Дати відповіді на питання розділу «Перевір свої знання» (стор. 201)
3. Підготувати повідомлення «Дослідження екологічних проблем своєї місцевості»