Тема : Людина починається з добра. Золоте правило моралі.
Мета: знайомити учнів з людськими чеснотами; розкрити моральний зміст добра;
сприяти розвитку в учнів мотивації до добрих, гуманних вчинків; виховувати
гуманне ставлення до людей з різними вадами.
Обладнання: вислови про добро, піктограми обличчя, пелюстки квіточок, фонограми
пісня « Якщо добрий ти»,вальс Є. Доги, плакат із зображенням спартанця та
сучасної людини, мікрофон, Конституція України.
Хід
І Організація класу
Звучить вальс Є Доги. Діти слухають його протягом кількох хвилин.
Гра « Мікрофон».
Діти висловлюють свої думки.
Ти добро твори лиш всюди,
Хай тепло твої повнить груди.
Ти посій та доглянь пшеницю,
Ти вкопай та почисти пшеницю.
Волю дай, нагодуй пташину,
Приласкай і навчи дитину!
Бо людина у цьому світі
Лиш добро повинна творити!
ІІ Повідомлення теми та мети
ІІІ Розкриття теми
1. Асоціативна «павутинка» до слова
- добро -
2. Бесіда .
- Добро - це безкорислива допомога, за яку людина не чекає винагороди.
Послухайте пісню « Якщо добрий ти» ( муз. Б Савельєва, сл. А. Хайта)
3. Робота в парах
- Перед вами лежать пелюстки, з яких вам потрібно зробити квіточку. Для того, щоб зробити квіточку, потрібно вибрати тільки ті слова - пелюстки, які характеризують добру людину.
( На пелюстках написані такі слова: чуйність, егоїзм, щирість, лицемірство, грубість, терпіння, невихованість, жорстокість, ввічливість).
Діти вибирають правильні пелюстки і складають квіточки. Вчитель спостерігає, чи вміє група працювати дружно, злагоджено.
* Допомагати слабким, маленьким, старим, хворим.
* Пробачати помилки.
* Не бути жадібним.
* Не заздрити.
- А зараз поговоримо про золоте правило поведінки. Давайте пригадаємо його.
СТАВСЯ ДО ЛЮДЕЙ ТАК, ЯК ХОЧЕШ , ЩОБ ВОНИ СТАВИЛИСЯ ДО ТЕБЕ.
Гра « Мікрофон»
4. Гра «Вчинки доброї людини».Якщо так вчинить добра людина - плескати в долоні.
* Допомагати по господарству.
* Не вмиватися
* Берегти природу
* Галасувати, коли хтось відпочиває
* Добре вчитися.
* Не слухати батьків
* Ділитися тим, що в тебе є.
* Не слухати інших.
* Ображати тварин.
* Любити батьків.
* Сваритися.
- Молодці! справилися із завданням.
5. Бесіда вчителя.
- Діти, уявіть, що добра чарівниця подарувала вам скриньку з дарунками доброти і попросила вас подарувати вашим рідним найдорожчі з цих дарунків. Які б із них ви їм подарували? Чому?
- У нашому суспільстві є люди, які під дією обставин ( катастрофи, хвороби, внаслідок травм , одержаних через власну необережність чи небезпечну поведінку інших, від народження) мають фізичні вади або стали інвалідами.
Про таких людей ми, звичайно, не повинні забувати і бути більш чуйними до них. Люди - інваліди потребують більшої турботи і допомоги у вирішенні своїх проблем і з боку держави. Про те, що право на життя є найголовнішим правом кожної людини , записано у Конституції України. Ніхто нікого не може позбавити життя.
Проте у Давньому світі, у державі. яка називалася Спарта, новонароджених дітей, які мали фізичні вади, були хворі, слабкі. кидали у прірву зі скелі, і ніхто за це не ніс відповідальності.
6. Вправа « Займи позицію»
На дошці розміщені два плакати, де зображені давній спартанець і сучасна людина, і висловлена їхня думка.
Учні розмірковують , з ким вони згодні.
Спартанець : ми робили це, бо вважали, що така людина не здатна захистити ані себе. ані свою родину, ані свою країну.
Сучасна людина: ніхто не може знати, який дорослий виросте з дитини. Фізичні вправи, загартування допомагають зміцнити своє здоров’ я. Дуже часто люди з фізичними вадами стають відомими вченими, поетами, композиторами, навіть беруть участь у спортивних змаганнях. Держава повинна захищати таких людей.
Діти стають біля відповідного плаката і обґрунтовують свою думку.
7. Розповіді дітей групи « Знавці»
- Параолімпійські ігри. До їхньої програми входять найрізноманітніші види спорту, у тому числі заїзди на інвалідних колясках, теніс, плавання і стрільба із лука. На ХІ літніх Параолімпійських Іграх наші спортсмени завоювали 1 золоту, 14 срібних і 10 бронзових медалей.
- Людвіг Ван Бетховен - знаменитий піаніст, органіст, диригент став з часом глухим. Та композитор так добре приховував глухоту, що люди не підозрювали, якою серйозною була його хвороба.
- Ольга Скороходова ( 1911 - 1982) народилася в Херсонській області, осиротіла. У 8 років захворіла менінгітом, утратила зір, потім слух. Харківський професор Соколянський забрав її з інтернату для сліпих. Він відтворив її мову. Дівчина змогла закінчити середню школу ,згодом отримала вищу освіту. У 1961 році стала кандидатом педагогічних наук. Написала 3 книги: « Як я сприймаю оточуючий світ», « Як я уявляю оточуючий світ», « Як я розумію оточуючий світ»
ІУ Підсумок уроку
Добро врятує світ.
Творімо добро!
Поспішаємо творити,
Бо гарне людині
приємно робити,
Творімо добро!