Урок-презентація "Психічний розвиток підлітків"

Про матеріал
Даний матеріал рекомендовано для використання вчителям вчителям з "Основ здоров'я" з метою розвитку здоров'я зберігаючої компетентності вчитель використовує елементи тренінгу.
Перегляд файлу

Тема: Психічний розвиток підлітків

Мета:

формування в школярів поняття про особливості психологічного розвитку,розповісти їм про умови, що сприяють психологічному розвитку та розвитку інтелектуальних задатків;

розвивати навички взаєморозуміння; виховувати повагу, чемність , щирість.

 

Обладнання та матеріали: презентація до уроку, стікери, корзина, кросворд на дошці.

Базові поняття й терміни: підліток, психологічний розвиток підлітків, інтелектуальні задатки (записати на дошці).

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Налаштування учнів на позитивний настрій

СЛАЙД

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Ми розпочинаємо вивчення нового розділу «Психічна і духовна складові здоров’я».

Сьогодні на уроці ми будемо говорити про «Психічний розвиток підлітка»

СЛАЙД

Діти! Є спеціальна наука, що займається вивченням поведінки людини, її особливостей спілкування. Вона називається – психологія.

Додому вам було дано завдання випереджувального характеру. (Обговорення життєвих ситуацій)

 

Обговорення проблемної ситуації.

Цілий тиждень підліток добре навчався в школі, допомагав удома по господарству, а в суботу батьки не пустили потусуватися в «компанії» старшокласників. Підліток вважає, що батьки вчинили несправедливо, вони його не розуміють.

  • А як ви вважаєте, чи можливе порозуміння між представниками різних поколінь? Наведіть приклади: бабуся – онук; мама – син (дочка).
  • Чи розуміють вас ваші батьки?
  • А ви їх?

 

ІІІ. Постановка завдань уроку перед учнями.

СЛАЙД

Сьогодні ми будемо обговорювати особливості психологічного розвитку; загальнолюдські критерії й ознаки психічно здорової людини; інтелектуальні задатки.

Будемо вчитися як правильно створювати сприятливі умови для психологічного і інтелектуального розвитку, поводитися в екстремальних умовах.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Вам сьогодні виповнилося 11 років. Ви вступили у підлітковий період свого життя. Чим характерний цей період? (власні думки…)

СЛАЙД

 

Характеристика підліткового віку:

  • процес статевого дозрівання;
  • ствердження свого «Я»;
  • поява власних поглядів на різні події;
  • перші в житті ситуації вибору;
  • поява нового почуття – кохання;
  • установлення нових стосунків з батьками й однолітками;
  • збільшення самостійності;
  • часто невиправдана самовпевненість;
  • загострена потреба в дружбі.

Часто дуже важко розібратися у своїх симпатіях і антипатіях, адекватно дати оцінку й самооцінку, а реакції на зовнішні події перебільшені, неадекватні і навіть болючі.

Які умови сприяють психологічному розвитку підлітка?

 

Загальнолюдські критерії й ознаки психічно здорової людини.

СЛАЙД

Погляньте на картинки. Які б ви назвали умови, що сприяють психічному розвитку підлітка.

 

Умови, що сприяють психологічному розвитку підлітка:

  • доброзичлива атмосфера в сім’ї, довіра, щирість;
  • взаєморозуміння батьків і дитини, турбота;
  • повага до однолітків;
  • уміння підтримувати дружні стосунки;
  • уміння сказати «ні», щоб обстояти свою думку;
  • чемне і культурне спілкування;
  • добре навчання;
  • інтелектуальний розвиток.

Що ви розумієте під інтелектуальним розвитком?

Однією із складових психічного розвитку є інтелектуальний розвиток, який залежить від розвитку пам’яті і уваги.

 

Розвиток інтелектуальних задатків

СЛАЙД

Запис у зошит

Пам’ять – одна з найважливіших функцій головного мозку. Пам’ять може бути: оперативна, довготривала і короткочасна.

Пам’ять складається з трьох процесів:

  • запам’ятовування, або закріплення, інформації (фіксація);
  • зберігання, або утримання, інформації (ретенція);
  • відтворення інформації (репродукція).

Ці процеси тісно пов’язані один з одним, і поділ їх до певної міри умовний.

А зараз перевіримо вашу пам’ять за допомогою вправи: «Предмети». Ви повинні запам’ятати предмети і порядок їх розташування (20сек). Яку пам’ять ви застосували? Які задіяні органи у відтворені. Це ви вивчали

СЛАЙД

Існують такі види пам’яті:

  1. генетична – зберігає інформацію, яка передається спадково від батьків і представлена безумовними рефлексами та інстинктами;
  2. рухова, або моторна, - це пам’ять на пози, положення тіла, професійні та спортивні навички;
  3. емоційна – визначає відтворення певного чуттєвого стану в разі повторного впливу ситуації, у якій цей емоційний стан виник уперше; це пам’ять почуттів;
  4. словесно-логічна, або змістова, - це запам’ятовування, зберігання і відтворення прочитаних або почутих думок у словесній формі;
  5. зорова або слухова пам’ять є образним, тому що інформація сприймається і фіксується через відповідні органи чуття.

Заморились? Відпочити час.

 

Фізкультхвилинка.

 

Увага та її роль у сприйнятті інформації.

СЛАЙД

Увага – спрямованість психічної діяльності людини та її зосередженість у певний момент на об’єкти або явища, які мають для людини певне значення при одночасному відокремлені від інших, в результаті чого вони відображаються повніше, чіткіше…

Це перша необхідна умова вибору інформації для будь-якої форми вищої нервової діяльності. Розрізняють два види уваги:

  1. мимовільна – пов’язана з безумовним рефлексом, не залежить від волі та свідомості, виникає без будь-яких зусиль з боку людини. Важливим джерелом мимовільної уваги є інтерес людини до певних предметів або явищ – читання цікавої книги, перегляд фільму;
  2. довільна – це нервовий процес спрямованої свідомості, який є продуктом соціального розвитку особистості. Залежить від нашої волі. Довільна увага цілеспрямована, виникає внаслідок свідомо поставленої мети і вимагає певних вольових зусиль. Вона здійснюється на фоні загальної свідомості і полягає у відбиранні інформації через усвідомлення її значення.

 

Вправа «Розвиток уваги»

Учитель дає команду «руки  вгору», а сам у цей час розводить свої руки в сторони; або: «правою рукою торкнутися лівого вуха», а сам торкається кінчика носа і т.п.

 

Отже, властивості уваги можуть бути

СЛАЙД

Властивості уваги:

  1. концентрація уваги – це стан свідомості, необхідний для того, щоб включитися в діяльність, зосередитися на завданні;
  2. стійкість до уваги – це здатність певний час зосереджуватись на сприйнятті окремого об’єкта або завдання;
  3. розподіл уваги – здатність людини одночасно концентрувати увагу на кількох об’єктах, що дає можливість виконувати одразу декілька дій;
  4. переключення уваги – це зворотний бік розподілу уваги; воно вимірюється швидкістю переходу від одного виду діяльності до іншого;
  5. обсяг уваги – це кількість об’єктів або їх елементів, які людина може одночасно сприйняти з однаковим рівнем якості і чіткості. Ці властивості ми  повинні у собі розвивати.

Отже, увага – це фактор, який керує вибором інформації для сприйняття. А тепер запишіть у зошити базові поняття.

Людина в екстремальних умовах

Уміння контролювати себе, психологічна рівновага допомагають людині впоратися не лише зі стресовими станами. Навички самовладання впливають і на поведінку людини в екстремальних ситуаціях, у які може потрапити будь-хто.

Реакція окремої людини на надзвичайну ситуацію і відповідна поведінка в ній називаються індивідуальною реакцією.

Індивідуальна реакція, як ви розумієте, у кожної людини різна.

А чи потрапляли Ви в екстремальні ситуації?

Які?

Приклади з вашого життя.

Розберемо ситуацію.

Троє друзів (Мишко, Ігор і Сашко) поїхали з батьками до лісу на пікнік. Хлопці вирішили прогулятися лісом. Зайшли в лісову хащу і заблукали.

Реакція Мишка: «Усе, кінець, нам не вибратись. Що робити?!»

Реакція Сашка: «Біжимо! Можливо, куди-небудь вибіжемо чи пощастить відшукати дорогу. Давайте кричати!»

Реакція Ігоря: «Не метушіться. Я визначив, що ми йшли із заходу, отже, нам потрібно орієнтуватися за сонцем».

Який із хлопців почувався більш спокійно у такій ситуації?

А щоб зробили ви?

Для збереження свого здоров’я необхідно навчитися управляти стресами. У цьому допоможуть спеціальні вправи самоконтролю. Потрібно сісти зручніше, максимально розслаблятися і повторювати наведені нижче твердження.

Формули самоконтролю:

  • я спокійний;
  • я можу спокійно думати;
  • я зосереджений на своєму диханні, глибоко вдихніть, розслабтеся;
  • я зібраний;
  • я не думаю про цю проблему;
  • у мене немає поганих думок;
  • я можу все спокійно обміркувати;
  • усе буде добре.

Якщо  повторювати «формули самоконтролю» часто, то незабаром ви помітите, як легко вам буде розслабитися і заспокоїтися.

 

V. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок

Робота біля дошки. Розгадування кросворду

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

п

а

м

я

т

ь

 

 

 

 

 

 

 

 

е

к

с

т

р

е

м

а

л

ь

н

а

 

 

г

е

н

е

т

и

ч

н

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

п

с

и

х

о

л

о

г

і

я

 

 

 

 

 

 

 

 

с

п

і

л

к

у

в

а

н

н

я

 

п

і

д

л

і

т

о

к

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

у

в

а

г

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Одна з найважливіших функцій головного мозку. (Пам’ять)
  2. Ситуація в якій людина усвідомлює загрозу її фізичному та психічному здоров’ю. (Екстремальна)
  3. Яка пам’ять передається спадково від батьків (Генетична)
  4. Наука про душу людини (Психологія)
  5. Словесний контакт між людьми (Спілкування)
  6. Юнак або дівчина в перехідному від дитинства до юності віці. (Підліток)
  7. Спрямованість психічної діяльності людини та її зосередженість у певний момент на об’єкти та явища. (Увага)

А психіка – це одна із складових здоров’я людини. Людина повинна йти не від здоров’я, а до здоров’я.

 

ПЕРЕГЛЯД МУЛЬТФІЛЬМУ

 

В любій психологічній ситуації потрібно знаходити позитив.

ВПРАВА «Кошик»

  • Що корисного я взяла (взяв) для себе із сьогоднішнього спілкування.

 

VІ. Оцінювання знань учнів

 

VІІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал підручника за відповідною темою.
  2. Опрацювати вправу "Людина в екстремальній ситуації".

 

Ви молодці!

Працювали гарно!

Оцінки

 

 

 

1

doc
Додано
31 січня 2019
Переглядів
3466
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку