ТЕМА: М. Стельмах «Гуси-лебеді летять…». Єдність світу природи і світу дитячої душі. Образ гусей-лебедів.

Про матеріал
ТЕМА: М. Стельмах «Гуси-лебеді летять…». Єдність світу природи і світу дитячої душі. Образ гусей-лебедів. Тип уроку: урок формування і засвоєння нових знань. Методи, форми, прийоми:пошук, виразне читання, евристична бесіда,робота з текстом, інсценізація, асоціативний диктант, самостійний аналіз.
Перегляд файлу

1

 

ТЕМА:     М. Стельмах «Гуси-лебеді летять…».  Єдність світу природи і світу дитячої душі. Образ гусей-лебедів.

Мета: навчити учнів виразно і вдумливо читати,формулювати власну думку, підтверджуючи фактами з повісті;

розвивати вміння школярів узагальнювати, робити висновки,судження, спостереження; відчувати гармонійність і красу української ментальності;

виховувати прагнення пізнавати світ, прищеплювати шанобливе ставлення до природи.

Формувати предметні компетентності й компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:

   емоційно-ціннісної  розвивати вміння відчувати гармонійність і красу української ментальності; форму­вати кругозір, естетичні смаки;

   літературознавчої — ознайомити учнів зі змістом повісті;  звернути особливу увагу на символ образу гусей-лебедів; розвивати вміння школярів узагальнювати, робити висновки, грамотно висловлювати власні думки, судження, спостереження;

   загальнокультурної  формувати вміння виразно і вдумливо читати, культуру усного мовлення;

   компаративної — розвивати навички компаратив­ного аналізу художнього тексту, порівнювати сюжети, художні образи.

Тип уроку: урок формування і засвоєння нових знань.

Методи, форми, прийоми:пошук, виразне читання, евристична бесіда,робота з текстом, інсценізація, асоціативний диктант, самостійний аналіз.

Обладнання: мультимедійна презентація, паперові лебеді, калина, фрагмент з кінострічки Олександра Муратова,  «Гуси –лебеді летять» за повістю

М. Стельмаха, (1974 р.)

 

 

 

                                                            Краю мій зелений, вічная дорога,

                                                            І безсмертник в полі, в небесах гроза, -

                                                            Припаду я серцем до твого порога,

                                                            Як твоя кровинка, як твоя сльоза.

 

                                                                                                   М. Стельмах

 

Перебіг уроку.

І. Організаційний момент.

1. З’ясування емоційної готовності до уроку.

Учитель. Вітаю вас, діти! Посміхнімось один одному!

Я всміхаюсь сонечку!

Учні. Добридень золоте!

Я всміхаюсь квіточці!

Учні. Хай вона цвіте!

Я всміхаюсь дощику!

Учні. Лийся, мов з відра!

Друзям і гостям всміхаюся

Учні. Зичим всім добра!

 Відчуваєте? - повіяло теплом.  Зігрійтеся ним, віддайте тривогу, візьміть із собою радість, впевненість, щирість і доброту.

ІІ.Цілепокладання і планування.

Розгорніть, будь ласка, зошити. Запишіть 28 листопада. Класна робота.

Тема уроку М. Стельмах «Гуси-лебеді летять…».  Єдність світу природи і світу дитячої душі. Образ гусей-лебедів.

Епіграфом до уроку взяті слова М.Стельмаха

                                                           Краю мій зелений, вічная дорога,

                                                           Та безсмертник в полі, в небесах гроза, -

                                                            Припаду я серцем до твого порога,

                                                            Як твоя кровинка, як твоя сльоза.

Учитель. Про що буде йти мова?

Учні. Мова йтиме про те, як природа вплинула на формування особистості Михайлика. Бо ми - не безликі, а як сказав В.Симоненко, ми - безліч Всесвітів.

Учитель.Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Сформулюйте сподівання щодо уроку й запишіть на аркушах.

Я хочу дізнатися, як природа вплинула на формування особистості Михайлика.

Я хочу зрозуміти, яка була душа в Михайлика.

Мені цікаво було б зрозуміти, у який час жив наш герой.

Для мене важливо переконатися в тому, що дійсно треба жити в гармонії з природою.

Я сподіваюсь, що я зрозумію душу Михайлика.

Я хочу зрозуміти, що символізують гуси - лебеді?

Я хочу навчитися розуміти, як картини рідної природи впливають на Михайлика.

Отже, узагальнимо очікування: як природа вплинула на поведінку,вчинки, переживання Михайлика та що ж символізують гуси -  лебеді?

ІІІ. Мотивація діяльності учнів.

Слово вчителя. Людина - частина природи. Оголосивши себе вінцем творіння, вона змушує довкілля працювати на себе,  не помічаючи, що таким чином рубає гілку, на якій сидить сама. Протиставивши себе природі, ми втратили суть свого призначення на землі. Сьогодні ми спробуємо окреслити власне місце в навколишньому світі, з’ясувати вплив природи на формування особистості. Допоможе нам у цьому автобіографічна повість М.Стельмаха «Гуси - лебеді летять».Супутником під час нашої роботи на уроці буде сам головний герой - Михайлик.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

1.На фоні музики Михайлик читає напам’ять.

Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих, обвислих хмар і струшують  на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить, що так співають лебедині крила. Я придивляюсь до їхнього маяння, прислухаюсь до їхнього співу, і мені теж хочеться полетіти за лебедями, тому й підіймаю руки, наче крила. І радість, і смуток, і срібний передзвін огортають та й огортають мене своїм снуванням…

Дід Дем’ян. От і принесли нам лебеді на крилах життя.

Михайлик. Життя?

Дід Дем’ян. Еге ж: і весну, і життя. Тепер, внучку, геть чисто все почне оживати: скресне крига на ріках, озерах, розмерзнеться сік у деревах, прокинеться грім у хмарах, а сонце своїми ключами відімкне землю.

Михайлик. Діду, а які в сонця ключі?

Дід Дем’ян. Золоті, внучку, золоті.

Михайлик. І як воно відмикає ними землю?

Дід Дем’ян. А ось так:якось доброї години гляне сонце зі свого віконечка вниз, побачить, що там і земля, і люди, і худібка, і птиця помарніли і скучили за весною, та й спитає місяця - брата, чи не пора землю відімкнути. Місяць кивне головою, а сонце посміхнеться і на промінні спустить у ліси, у луки, вроля і на воду ключі, вони вже знають своє діло!

 

 

 

2.Учитель. Уважне ставлення і любов до природи допомагають людині краще зрозуміти себе, своє місце в житті. Людина прагне усвідомити, що відбувається навколо: не просто побачити, а й осягнути це внутрішнім зором.

Саме це спостереження М.Стельмах описав у повісті, тому  в ній багато пейзажів. Давайте, будь ласка, пригадаємо, що таке пейзаж?

Пейзаж - опис природи,будь - якого незамкнутого простору зовнішнього світу.

Пейзаж не просто створює тло, на якому розгортаються події, а є вираженням природи як живої сутності, без якої головний герой себе не мислить.Природа викликає в Михайлика море почуттів і спонукає до власних міркувань і висновків.Спираючись на пейзажі в тексті, підтвердіть або спростуйте їх.

3.Михайлик. Людина - маленька частинка природи.

 Учні читають. Я стаю ніби меншим, а навколо більшає, росте і міниться увесь світ: і загачене білими хмарами небо, і одноногі скрипучі журавлі, що нікуди не полетять, і полатані веселим зеленим мохом стріхи, і блакитна діброва під селом, і чорнотіла, туманцем підволохачена земля, що пробилася з - під снігу.

Михайлик. Саме природа дає силу людині.

Учні читають. Мати вірила: земля усе знає, що говорить чи думає чоловік, вона може гніватись і бути доброю, сповнювати силою, і на самоті тихенько розмовляла з нею, довіряючи свої радощі, болі й просячи щоб вона родила на долю всякого: і роботящого й ледащого.

Михайлик. Природа - жива, подібна до людини.

Учні читають. Біля самого порога з нами вітається аж задимлена росою вишня: Ось бачиш, сьогодні літечко торкнулось руками до ягід, і вони почали паленіти.

Михайлик. Жодні наукові й технічні досягнення не можуть дорівнятися до природи.

Учні читають. Я й досі, згадуючи дерева свого дитинства, думаю, що мало наші садоводи і селекціонери дослідили багатющі скарби природи й народної селекції.

Михайлик. Гармонія з природою ушляхетнює людину, а праця на землі - наближає до неї.

Учні читають. А оранка, особливо весняна, вважалася святим ділом. Я пам’ятаю, як урочисто проводжали в поле плугатарів із раннім плугом.Коли ж вони повертались увечері додому, їх стрічали старі й малі. А яка то була радість, коли орач виймав тобі з торби шматок причерствілого хліба й казав, що він од зайця. Це був найкращий хліб мого дитинства! А хіба не святом ставав той день, коли ти сам торкався  до чепіг і проводив свою першу борозну? І досі з глибини років озивається голос мого батька, який одного прихмареного ранку поставив мене, малого, радісного і схвильованого до плуга, а сам став біля коней. Дома він про нашу працю говорив як про щось героїчне: «Хмари йдуть на нас, громи обвалюються над нами, блискавки падають перед нами, а ми собі оремо та й оремо поле…».

Учитель. Що ж ми бачимо з опрацьованих  уривків?

Учні. Отже, ми чітко бачимо, з опрацьованих нами уривків, що краса навколишнього світу ніби зливається воєдино з Михайликом і робить його добрим, гуманним, ніжним і лагідним. Йому хочеться жити повним життям, радіти  вранішньому сонечку, насолоджуватися світанками, які сповіщають про народження  дня  і дарують  нові враження.

А ось таким показав його режисер фільму Олександр Муратов, який у 1974 році створив кінострічку «Гуси –лебеді летять» за повістю М. Стельмаха, де головну роль зіграв Володимир Чубаєв.

4.(Перегляд частини  фільму. Зустріч з жебрачкою)

Учитель.Яким ви його побачили?

Учні.Співчутливим, з добрим серцем, щирим, таким, який завжди прийде на допомогу.

  • 5.Офтальмотренаж. Музика (шум моря) .

Заплющіть очі, покладіть голову на парту. Уявіть, що ви на березі тихого, спокійного, теплого моря. Морський бриз віє вам в обличчя, розвіває волосся. Ніжне сонечко торкається ваших плечей своїми лагідними промінчиками, гладить щічки, посміхається. Здіймається легкий вітерець, який заспокоює вас, ваші думки, додає вам сили та енергії. І ось ви прокидаєтесь, відкриваєте очі. Я і наша класна кімната привітно зустрічаємо вас. А тепер слідкуємо за моєю указкою.

  • Ф.Шопен вальс до діез мінор.

 Продовжуємо працювати!

Учитель. Назва твору «Гуси-лебеді летять» - символічна. Пригадайте, будь ласка,  що таке  символ?

    6. Словникова робота.

 СИМВОЛ – це умовне позначення якогось предмета, поняття, явища, процесу; художній образ, який відтворює певну думку, ідею, почуття.

  • Які  національні символи ви знаєте?     (прапор, гімн, герб).
  • А народні?  (калина, верба, мальва, хата, рушник, жито).
  • Яка назва повісті? Що вона символізує?

Учні.

  • Приліт лебедів – початок весни, нового життя.
  • Лебеді - вірність в дружбі й коханні.
  • символ лебединої краси – неповторні, швидкоплинні роки дитинства, які роблять цей світ кращим, добрішим, досконалішим.

Подумайте, яке символічне значення має образ гусей-лебедів у

повісті  Михайла Стельмаха?  У кожного із вас на парті паперовий лебідь.  Запишіть символ на його крилах і прикріпіть на дошку.

(Діти прикріплюють лебедів до дошки у вигляді ключа).

- романтичність душі Михайлика;

- казки,  фантазії в житті дитини;

- красу рідної природи;

- неповторність дитинства;

- єднання людини й природи;

- красу і гармонію світу;

- плин життя, весну; життя.

Яку роль відіграють ці символи в житті людини?

   Ці символи роблять  світ кращим, добрішим, досконалішим. Саме таким його хотів бачити великий письменник Михайло Стельмах.

7.Учитель.Асоціативний диктант. Що символізують ці предмети?

Увага на екран!

СЕРЦЕ добро, милосердя, чуйність;

КНИГА потяг до знань, бажання навчатися, допитливість;

СОНЦЕ тепло душі, відвертість;

КВІТКА відчуття краси природи, вміння бачити прекрасне.

ЧОБОТИ - мрія Михайлика.

НАСІННЯ- милосердя, чуйність.

ХЛІБ - подарунок від зайця.

СОРОЧКА - у наш час головне - свіжа сорочка і чиста совість.

ЛЕБЕДІ  - швидкоплинні роки дитинства.

ІСКРИ - ітимеш межи люди і вибиватимеш іскри.

ЗОЛОТІ КЛЮЧІ - ними сонце відмикає весною землю.

V. Підведення підсумків. Чим духовно збагатив вас опрацьований твір?

«В чому сутність людського життя»

Жити в гармонії з собою,

Жити в гармонії з природою,

 усміхатися і дарувати посмішку,

  оберігати родину і батьківщину

залишити слід по собі,

розвивати творчі можливості,

 втілювати мрії в життя, любити,

 творити добро на землі,

мати обов’язок перед собою та іншими,

 боротися, перемагати, шанувати і продовжувати звичаї своїх пращурів. 

VІ.Інтерактивна вправа «Рефлексія».

1.Прочитайте епіграф до уроку. Чому саме ці слова ми  спроеціювали на тему нашого уроку? 2. Чи справдилися ваші очікування?

На уроці я дізнався про допитливого та розумного Михайлика

         Найскладніше мені було підбирати асоціації.

Я дізнався, як природа та сім’я вплинули на формування особистості Михайлика.

Зрозуміла, що треба більше працювати, бо праця ошляхетнює людину.

Навчилася берегти природу та шанувати батьків.

Найбільші труднощі я відчув під асоціативного диктанту.

Я не вмів, а тепер умію визначати символи.

VІІ. Диференційоване домашнє завдання.

1.Знайти в повісті відображення звичаїв та обрядів.

2. Скласти порівняльну характеристику народних свят від давнини до сучасності.

3.Написати твір - мініатюру «Різдво в моїй родині».

Дякую Вам, діти за урок! Людина приходить у світ, щоб жити, творити і нести добро. Пам’ятаймо про те, що кожен із нас є невід’ємною частинкою Всесвіту. Світ навколо нас чарівний, квітучий і радісний. Ми маємо не тільки захоплюватися природою, а й берегти цю чудову  й неповторну красу, навчитися жити в гармонії з нею.

Ліна Костенко писала:Душа летить в дитинство,

Як у вирій,Бо їй у світі тепло тільки там.

Тож нехай у ваших душах залишаються тільки гарні спогади про дитинство, а гуси-лебеді приносять на своїх крилах щастя.

Урок закінчено! До зустрічі!

 

 

doc
Додано
24 лютого
Переглядів
411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку