Конспект уроку "Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в її поезіях. «Дощ полив...»

Про матеріал
Конспект уроку для 7 класу з теми "Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в її поезіях. «Дощ полив...»"
Перегляд файлу

Дата ____         Клас 7       Урок №____

                                             План-конспект уроку

Тема: Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в її поезіях. «Дощ полив...».

Мета: ознайомити учнів з основними фактами біографії письменниці, її поезіями; допомогти їм усвідомити ідейно-художній зміст програмового твору, його красу; розвивати творчі здібності учнів, навички виразного читання, коментування, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, робити висновки; виховувати почуття пошани до творчості Л. Костенко, поетичні смаки, доброту, любов до природи, прищеплювати високі моральні якості учням, прагнення духовно збагачуватись.

Тип уроку:   засвоєння нових знань і формування вмінь.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

« Душа летить в дитинство, як у вирій,

бо їй на світі тепло тільки там…»

Ліна Костенко

Інтерактивна вправа «Кольоровий настрій»

Зараз ми всі разом перевіримо вашу емоційну готовність до уроку. А допоможе нам веселка, яка має сім кольорів.

Оберіть колір, що подобається вам саме зараз.

Якщо ви обрали зелений або блакитний колір, то ви готові до розв'язання серйозних задач та проблем. Як що ви сьогодні обрали червоний – ви насторожені, але готові до «перетворення». Якщо ваш вибір впав на синій та фіолетовий, то це свідчить про те, що на уроці ви впораєтесь з усіма завданнями, будете творчо мислити та працювати. Вибір жовтого та оранжевого кольору свідчить про те, що ви готові до активної роботи.

Я не випадково обрала веселку символом настрою, адже вона кольорова, як ваші дитячі мрії. А сьогодні під час уроку ви зможете відкрити для себе справжню поезію. Поезію неповторну, яка нікого не залишить байдужим.

Робота з епіграфом (використання методу «Мозковий штурм»).

  •                                  -Що таке дитинство? Якими кольорами воно спливає у вашій уяві? (Дитинство – це найщасливіша, загадкова, мрійлива країна, в якій живуть діти, які відкривають для себе великий світ, сповнений краси і таїни, діти-фантазери, діти-мрійники. А про що мрієте ви, діти 21 століття?)

Метод « Я так думаю» (Усні відповіді дітей на поставлене питання )

ІV. Сприйняття нового матеріалу.

Слово вчителя:

Звичайна людина бачить усе навколо очима, а поет дивиться на світ передусім серцем. Він бачить у повсякденному те, чого не може осягнути проста земна істота. Тому в його світі оживають образи природи: «голуб плаче», «яблуні дихають», а корови схожі на «квасольки». Тільки та людина, яка любить природу, вміє спостерігати, фантазувати, бачити незвичайне у звичайному, може написати справжні поетичні твори. Такою людиною є Ліна Костенко. Для неї – «Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі».

Сьогодні на уроці ми з вами коротко познайомимося з творчістю неперевершеної відомої української поетеси, яка поклала на вівтар України все своє життя, живою легендою, неповторною письменницею – Ліною Василівною Костенко та її чудовим віршем «Дощ полив».

Розповідь учнів про життя і творчість Ліни Василівни Костенко

ЛІНА ВАСИЛІВНА КОСТЕНКО народилася в 1930 році у містечку Ржищеві на Київщині в учительській сім'ї. Батьки майбутньої поетеси були людьми високоосвіченими, порядними. Батько знав дванадцять мов, добре орієнтувався у всіх навчальних предметах і викладав їх у школі. Коли дівчинці минуло шість років, сім'я переїхала до Києва. Тут ще зовсім дитиною застала її війна. «Я писала мало не осколком великі букви щойно з букваря…», — скаже поетеса про ті тяжкі роки. У Києві Ліна закінчила середню школу, вчилася у Київському педагогічному інституті. У п'ятдесятих роках із відзнакою закінчила Московський літературний інститут ім. О. М. Горького.

Писати вірші Л. Костенко почала з дитинства, друкувати — з шістнадцяти літ. Перша збірка «Проміння землі» вийшла у 1957 році, через рік — «Вітрила», у 1961 році — «Мандрівки серця». Потім з'явилися книги поезій «Над берегами вічної ріки», «Неповторність», «Сад нетанучих скульптур».

На своєму літературному шляху довелося Ліні Костенко пережити майже п'ятнадцятилітнє невизнання її як митця. Це був сумний період як у житті письменниці, так і в історії української літератури взагалі. Але й тоді вона писала…

Ліна Василівна Костенко – це письменниця, яка стала надзвичайно популярною ще за ранніх років своєї творчості. Вона на разі живе і працює в Україні. І від недавніх пір активно почала писати прозу, тобто присвячує свій час не лише написанню поезій.

Ось така вона Ліна Костенко — поетеса виняткового таланту, яка в найтяжчих умовах не пішла на компроміс із совістю, не продала свого таланту, не кривила душею, залишилася стійкою у своїх переконаннях, яка свого часу стала легендою. Нам з вами випала честь жити в одну епоху з Ліною Костенко, бо саме такі люди «держать небо на плечах. Тому і є висота».

Музична хвилинка «Я і світ».

Звучить музична композиція «Шум дощу».

- Який настрій у вас панувавав під час прослуховування цієї композиції?

- Яке явище природи відображає мелодія, яка звучала ?

- Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «дощ»?

Робота над твором « Дощ полив»

Слово вчитея:

Ліна Костенко дуже любить природу рідного краю. Поетеса писала : «У дитинстві мене нічого не дивувало. Ходив гарбуз по городу. На яблуні сиділа Жар-птиця. Під вік­ном у нас на травичці жабка, мишка і півник жили в рукавичці» З цих слів можна сказати, що Ліна Костенко була наділена… чим?(творчою уявою, фантазією...)

Ліну Костенко називають «королевою української поезії» двадцятого століття, яка вміє бачити красу світу, адже тільки творча, надзвичайна людина могла створити такий твір який допоможе нам зрозуміти, що природа – це невмируща краса, її треба розуміти, любити, оберігати. Тож давайте і ми увійдемо в це царство з дрімучими заростями лопухів і кропиви, вслухаємося у мелодію дощу, спробуємо побачити « полив'яний» день, « визбирати» переливи діамантів у траві…

Виразне читання вчителем поезії «Дощ полив...»

Бесіда за прослуханим віршем

1.Яке враження на вас справила поезія?

2.Які почуття у вас виникли під час слухання поезії ? Що схвилювало вас?

3.Яким настроєм пройнята поезія? (1. Гарним, бо після дощу «все блищить, і люди як нові». 2. Сумним  шкода дідка, старесенького, кропив'яного, який «блискавки визбирує в траві», а ще «порожній шлях» навіює почуття самотності.)

4.Які емоції викликає у вас природа в поезії?

5. Який настрій у вас під час дощової погоди?

Мовчазне читання поезії «Дощ полив». Завдання перед читанням

- Що ви відчували під час читання?

- Кого і що ви уявили під час читання?

  •                                  Обмін враженнями про прочитане.
  •    Чи змінився ваш настрій після самостійного прочитання поезії?
  •    Який настрій ліричного героя? (Оптимізм, ба­дьорість, радість.)
  •    Які слова передають цей настрій? Визначте у поезії рядки, в яких говориться про уявне, фантастичне, реальне. Яка мета їх використання.

Читання твору учнями вголос методом ланцюжка

Робота за змістом поезії. Евристична бесіда

  •    Для чого потрібен дощ?
  •    Які рослини в поезії поетеса зображує живими? Чому?
  •    Чому поетеса порівняла череду корів в далечини з розсипаною квасолею?
  •    Як змінюється все довкола після дощу?
  •    Чому, на вашу думку, після дощу люди , як нові?

Словесне малювання.

  •        Як зображено дощ? Як собі його уявив автор?
  •        Як би ви образно описали дощ? (Він іде, періщить, бенкетує, шумить,дріботить, підстрибує... Він тихий, радісний, сумний, полохливий...)
  •        Продовжте далі цей ряд. Створіть асоціативний ряд.(Непередбачуваний, теплий, неочікуваний, веселий, грайливий.)
  •        Створіть образний портрет дощу. (Дядько з вусами, що сидить за хмарами, з неба поливає день, роблячи його полив'яним, і розсипає блискавки. У нього добра усмішка, він великодушний і щедрий, дарує свіжість землі, оновлює її, з великого глека напоює ниви, поля.)
  •        Відтворіть вигляд довкілля після дощу. (Дерева  мокрі, чорні, з прозорими краплинками на лис­точках, гілочках. Дороги  порожні, виблискують калюжами. Будинки  сірі, спохмурнілі, з вікон зацікавлені діти споглядають дощову феєрію.)

Вправа «Чи уважний ти читач?»

- Що означає вираз «полив'яний день»? (Блискучий, як полива  покриття на керамічних горщиках; водночас слово «полив'яний» співзвучне зі словом «политий», тобто омитий дощем.)

(Полив'яний  покритий поливою, особливою речовиною, якою покривають керамічні вироби; у вірші це слово вжите в переносному значенні: блискучий, гладенький)

- Що то за «дідок старесенький, кропив'яний», який «блискавки визбирує в траві»? (Це може бути кропив'яний мішок, може бути гриб-дощовик, який здаля скидається на невеличку постать.)

  •                                  - На чому ґрунтується схожість саду і парасольки? (Крони дерев круглі,як і парасольки, під ними теж можна сховатися від дощу.)

Фізкультхвилинка

Прошу вас закрити очі і уювити себе на зеленому-зеленому ґанку, уявіть легенький літній дощик, який крапає на ваше обличчя, шелестить на листях дерев, а пташки своїм щебетанням продовжують цю дощову симфонію. Давайте потягнемося вгору до хмар, до сонечка, до блакитного безкрайнього неба. А тепер давайте торкнемося роси на траві, тепер розкриємо обійми назустріч легкому вітру. Відпочили? Продовжуємо працювати.

Щоб краще зрозуміти думку автора, ідею про те, що духовне багатство — найбільший скарб, необхідно не тільки знати зміст, а й виразно читати, передаючи почуття, переживання поета. Крім того, виразне читання дає змогу усвідомити й естетичні принади поезії.

Конкурс виразного читання поезії

Художній аналіз поезії

Робота в групах.

  •                                  I-а група - тему твору.
  •                                  II-а група - ідея твору.
  •                                  ІІІ –а група – основна думка:

Представлення результатів групової роботи.

  •                                  І група
  •                                  Тема: зображення змін у природі внаслідок дощу, який її оновив і омолодив.
  •                                  II- група

Ідея: уславлення дощу як життєдайної, цілющої сили.

ІІІ – група

Основна думка: необхідність дощу як головної умови для розвитку природи.

Літературознавчий практикум

Вправа « Шукачі скарбів»

Дослідити художні особливості поезії, образи, заповнивши таблицю

Епітети

Порівняння

Метафори

Образи

«день полив'яний»,

«дідок старесенький, кропив'яний»,

«порожній шлях» мокрі ниви

«люди як нові»,

«сад, як парасолька»

«дідок блискавки визбирує в траві»,

«струшується сад»,

«корів розсипана квасолька доганяє хмари у полях»

дощ, день, люди,

дідок, сад,

ниви і шлях, корови,

хмари

Творче завдання.

Зважаючи на власний досвід, якими рядками ви б до повнили цю поезію? (Веселка, сонячна погода, спів пташок...)

«Художня галерея».

- Письменник малює словом, художник - фарбами.

«Дощ полив...»  пейзажна замальовка. Доведіть це.

(Пейзаж у літературному творі  образний опис природи, який створюється за допомогою художніх засобів)

Словникова робота.

Що таке пейзажна лірика?

Чи можна сказати, що твір «Дощ полив» тяжіє до такого роду? (Пейзажна лірика — це вірші про природу, у яких передаються почуття, переживання, настрій ліричного героя під час спілкування з природою.)

Зверніть увагу на виставку наших малюнків.

- Що спільного у цих малюнках, ілюстраціях з опрацьованим на уроці

літературним твором?

Цікавинка.

Чи знаєш ти, що...

... у Бразильському місті Пара дощі впродовж дня часто йдуть в один і той самий час. Тому мешканці, домовляючись про зустріч, кажуть: «перед першим ранковим дощем» або «після другого пообіднього дощу».

Скарбничка «Усна народна творчість»

Діти, згадайте народні приказки, прислів'я та повір'я, в яких згадується це природне явище – дощ.

Дощ без хмари не приходить.

Дощ і сніг на небі не згниють, але на землю прийдуть.

Дощ іде — гриби будуть.

Дощ іде не там, де ждуть, а там, де жнуть, не там, де просять, а там, де косять.

Дощ у жнива — як п'яте колесо до воза.

Дощ упору — золото.

З великої хмари малий дощ.

Вранці туман стелеться по воді - на чудову погоду, а піднімається вгору - на дощ.

Якщо вранці велика роса - дощу не буде.

Під обід пливуть пухнасті хмари - на погожу днину, а якщо стають стовпчиками - увечері бути грозі.

Учитель. Діти! Природа – це невмируща краса, її треба розуміти, любити, оберігати.

V. Закріплення вивченого матеріалу

«Мозкова атака».

Складіть словесний портрет Ліни Костенко, автора поезії «Дощ полив»

(Такий вірш, як «Дощ полив...», може написати людина, яка вміє бачити красу світу, яка любить, розуміє природу, вміє спосте­рігати, фантазувати, бачити незвичайне у звичайному. Крій того, автор досконало знає мову і вправно користується всіма її виражальними засобами. Саме такою постає перед нами Ліна Костенко, «королева української поезії» )

Вправа «Сенкан»

Дощ

Мокрий, життєдайний

Падає, поливає, звеселяє

Допомагає очиститися людям, природі

Ливень

Вправа «Склади пару»

 

 

1.Яка назва першої поетичної збірки

Ліни Костенко, яка вийшла у 1957р.?

2. Назва твору, за який у 1987 році поетеса була удостоєна Державної премії УРСР імені

Т. Г. Шевченка, а згодом отримала премію фундації Антоновичів.

3. За яку книгу у 19994р. Ліні Костенко

присуджена премія Франческо Петрарки?

4.Якою найвищою своєю відзнакою Світовий конгрес українців у 1998 р. у Торонто нагородив Л. Костенко.

5. Лауреатом якої літературно-мистецької премії у 2000 році стала Ліна Костенко.

1. Медаль Святого Володимира

2.«Проміння землі»

3. Ім. Олени Теліги

4.«Маруся Чурай»

5. «Інкрустації»

 

Взаємоперевірка. 1- 2; 2-4; 3-5; 4-1, 5-3.

  •                                  Творчо мислимо
  •                                  - Як ти гадаєш, чи кожна людина вміє бачити красу світу? Що, на твою думку, означає вислів «краса душі»? Що значить бути поетом у житті?

VІ. Підсумок уроку

Слово вчителя:

І справді, стільки незвичайного і несподіваного дарує нам кожна мить життя, а найголовніше, що у цій буденній метушні ми знаходимо перлинки приємних мрій, перетворених на дійсність. Ми - часточка природи, яку потрібно берегти і шанувати, бо вона - наче книга, що відкриває нам потаємні сторінки своєї душі.

«Незакінчене речення»

- Сьогодні на уроці я запам'ятав...

- Сьогодні на уроці я навчився...

- Сьогодні на уроці я зрозумів...

- Цікавим для мене було...

- Важким для мене було...

VІI. Домашнє завдання

Навчитися виразно читати, аналізувати вірші Ліни Костенко «Дощ полив…», намалювати ілюстрації до твору.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ковальчук Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
24 лютого 2019
Переглядів
11172
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку