Тема.М.в.Гоголь.»Шинель». Тема « маленької людини». Трактування фіналу, значення еламентів фантастики в реалістичному творі
Мета:
формування предметних компетентностей:
формування ключових компетентностей:
Завдання уроку:
Тип уроку:урок засвоєння нових знань.
Обладнання уроку: текст повісті «Шинель», портрет Гоголя, ілюстрації до повісті, відеофрагменти фільму «Шинель», фрагменти аудіокниги «Шинель», тлумачний словник.
Епіграф уроку: « Є люди, по життю ніким не помічені…»
« навіщо ви мене ображаєте?»
Перебіг уроку
І. Мотиваційний етап
1. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку
Добрий день всім. Рада бачити всіх вас. Наш урок я хочу розпочати із притчі про людину.
Жаркого літнього дня давні афіняни побачили на площі Демосфена із запаленим ліхтарем в руках.
-Ти що шукаєш?- запитали вони.
-Я шукаю людину, - відповів Демосфен і продовжив свій шлях.
Через деякий час афіняни знову звернулися до Демосфена.
Так що ж означає - бути Людиною? Чим людина відрізняється від речі? На ці та інші питання нам допоможе відповісти М.В.Гоголь та його повість «Шинель».
ІІ.Актуалізація знань
Заповніть робочі картки «Про кого ці слова», вправа «Так» чи» Ні». Взаємоперевірка
ІІІ. Оголошення теми, завдань уроку
ІУ. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу
Російська література з її гуманістичною спрямованістю не могла пройти мимо проблем і долі простої людини. Умовно в літературознавстві вона стала іменуватися темою «маленької людини». У її витоків стояли Карамзін і Пушкін, Гоголь і Достоєвський.
У своїх творах вони розкривали читачам внутрішній світ простої людини, її відчуття і переживання.
Чому ж Достоєвський виділяє Гоголя, як першого, такого, що відкрив читачам світ «маленької людини»? Ймовірно тому, що в його повісті «Шинель» А.А.Башмачкін є головним героєм, всі ж останні дійові особи створюють фон.
Повість «Шинель» - одна з кращих в творчості Гоголя. У ній письменник з’являється перед нами як майстер деталі, сатирик і гуманіст. Оповідаючи про життя дрібного чиновника, Гоголь зміг створити незабутній яскравий образ «маленької людини» зі своїми радощами і бідами, труднощами і турботами.
Враження духовної мізерності та утлості від кривдників дрібного чиновника А.А.Башмачкіна залишається в нас після прочитання повісті «Шинель», з якої, по образному вираженню Достоєвського, вийшла вся російська література.
В узагальненому образі «маленької людини» позначилася геніальність Гоголя, що сатирично представив і саме суспільство, що породжує свавілля і насильство. У цьому середовищі все більш і більш збільшується жорстокість і байдужість людей один до одного.
Гоголь був одним із перших, хто відкрито і голосно заговорив про трагедію « маленької людини», пошана до якої залежала не від її душевних якостей, не від розуму, а від її положення в суспільстві.
Письменник із співчуттям показав несправедливість і деспотичність суспільства до «маленької людини» і вперше призвав його звернути увагу на цих непомітних, жалюгідних і смішних, як представлялося на перший погляд, людей.
«Шинель»- це маніфест соціальної рівності і невід’ємного права особистості незалежно від звання і чину.
Проблемне питання.
Наскрізною лінією повісті «Шинель» є розкриття теми «маленької людини» , на уроці ми простежимо традицію зображення «маленької людини», ближче познайомимося з головним героєм повісті Гоголя, проаналізуємо її та постараємося відповісти на питання:
Отже, який же Акакій Акакієвич?
( заповнюємо анкету)
Ім’я |
|
Вік |
|
Посада |
|
Сімейний стан |
|
Риси характеру |
|
Аналіз повісті
Автор ніби знає, що, якщо батько був маленькою людиною, то і син нею буде. Іншого майбутнього в нього немає.
3.Як Акакій Акакійович ставиться до служби? Зачитайте.
Подивімося епізод з кінофільму «Шинель».( 1)
Робота над характеристикою Акакія Акакійовича
Вчитель. Перед нами зовні нічим не примітний чоловік. У тьмяному вигляді героя відсутнє те, що запам’ятовується, особливе, що кидається у вічі. Звідси у словесному портреті повтори невизначеного» кілька», зменшувальний суфікс –еньк.
-Знайдіть і зачитайте портрет Башмачкіна.
- Що можемо сказати про особливості мови Акакія Акакійовича?( вибіркове читання тексту)
Вчитель. Гоголь не приховує обмеженості, бідність інтересів свого героя, красномовства. Але на перший план виходить інше: його лагідність, покірливе терпіння. Навіть ім’я несе це значення. Акакій- смиренний, незлобивий, хто не робить зла, невинний.
Вчитель. Перед нами вульгарний, нікчемний світ чиновників і Башмачкіна, який живе своєю службою.
Вчитель. Дійсно, Акакій Акакійович – вигнанець в цьому суспільстві, тобто виникає проблема « Я і Суспільство». Людина протиставлена суспільству.
Вправа «Сонечко» ( стара і нова шинель) Виконати в зошитах, перевірка
Вчитель. У Гоголя людина замінюється річчю, пристойністю виду. Річ така могутня, що здатна не тільки змінити спосіб життя і характер героя, а й визначити громадську думку. Давайте спробуємо довести цю думку.
Подумайте і попробуйте визначити, на які етапи можна поділити життя Башмачкіна? Чому?
(До шинелі…З шинелею…Без шинелі)
Робота в групах.( Знайдіть у тексті ключові слова, що характеризують спосіб життя і поведінку героя в ці періоди)
Вчитель. Питання до всіх учнів. Придбання нової шинелі для героя – це розкіш чи життєва необхідність?
Виступи 1, 2 груп
Вчитель. А зараз я попрошу вас дати відповіді на такі питання:
Мотив образи
Мотив-провідна ідея твору
Вчитель. Наші з вами завдання:
Вчитель. Проблематика «Шинелі» охоплює всі гріхи ситого байдужого світу, змушує читача повернутися навколо й помітити тих, хто так же малий і беззахисний, як головний герой.Головна думка повісті- протест проти бездуховності суспільства, проти порядків, які принижують людину морально, матеріально й фізично.
Ідея в Гоголя в тому, щоб показати безсилля маленької особистості перед великим світом людей, які байдужі до чужого горя.
Мотивом образи й несправедливості пронизаний весь твір.
От на цьому і повинна була закінчитися історія. Але ні, Гоголь вибирає інший фінал.
(Автор підкреслює безсилля людини змінити світ і добитися справедливості).
Тільки в «другій» реальності головний герой сильний, наділений владою, його бояться, він говорить сміливо в очі кривднику те, що не встиг сказати за життя.
Прочитайте повість зі слів «Враз відчув значна особа, що його схопив хтось..» до слів :» Жени щодуху додому!»
-Бесіда.
- Хто напав на значну особу?
- Чого хотів привид?
-Чому привид перестав зривати шинелі?
-Чи вдалося Башмачкіну відновити справедливість?
- У чому ж смисл фіналу?
У.Підсумок уроку
Метод «Метаплан»
УІ. Рефлексивно-оцінювальний етап
Прийом « Я візьму з собою в дорогу…»
УІІ. Домашнє завдання. Письмово відповісти на питання « Про що змусив мене замислитися Гоголь?»
Слово вчителя.
Дякую всім за роботу на уроці. Я прагнула частково занурити вас у світ ображеної людини, провина якої тільки в тому, що вона народилася на світ. На попередніх уроках ми звертали увагу на слова Гоголя:» І закривався рукою бідолашний молодий чоловік, і багато разів здригався він потім на віку своїм, бачачи, як багато в людині нелюдяності…»
Нехай оці слова стануть для вас орієнтиром у житті.
Будьте гідні звання Людини, тої, яку шукав Демосфен.
Сьогодні день спонтанного прояву , коли ми маємо допомогти слабшому, підтримати хворого, сказати добре слово людям. Не випадково, мабуть, ми сьогодні провели такий урок. Тут я поставлю три крапки. Проте ще ні: кожному я хочу подарувати цукерочку доброти.