Тема.М.В.Гоголь.»Шинель». Тема « маленької людини». Трактування фіналу, значення еламентів фантастики в реалістичному творі

Про матеріал
Тема.М.в.Гоголь.»Шинель». Тема « маленької людини». Трактування фіналу, значення еламентів фантастики в реалістичному творі Російська література з її гуманістичною спрямованістю не могла пройти мимо проблем і долі простої людини. Умовно в літературознавстві вона стала іменуватися темою «маленької людини». У її витоків стояли Карамзін і Пушкін, Гоголь і Достоєвський. У своїх творах вони розкривали читачам внутрішній світ простої людини, її відчуття і переживання. Чому ж Достоєвський виділяє Гоголя, як першого, такого, що відкрив читачам світ «маленької людини»? Ймовірно тому, що в його повісті «Шинель» А.А.Башмачкін є головним героєм, всі ж останні дійові особи створюють фон.
Перегляд файлу

Тема.М.в.Гоголь.»Шинель». Тема « маленької людини». Трактування фіналу, значення еламентів фантастики в реалістичному творі

Мета:

формування предметних компетентностей:

  • простежити розкриття теми « маленької людини»;
  • виробити навички визначення характеру головного героя повісті «Шинель»;
  • сприяти формуванню комунікативно- мовленнєвої, читацької компетенції; аналітичного мислення і навичок порівняння, узагальнення;
  • розвивати критичне мислення учнів, навички аналізу прозових творів, їх виразного читання, висловлення власних думок і вражень від прочитаного;
  • прищеплювати інтерес до пошукової роботи;
  • вчити розуміти авторську позицію;

формування ключових компетентностей:

  • виховувати гуманістичні почуття.

Завдання уроку:

  1. Дізнатися , якого героя називають «маленькою людиною».
  2. З’ясувати, яка подія відбулася у житті Башмачкіна.
  3. Зрозуміти, чи являється Башмачкін « маленькою людиною».

       Тип уроку:урок засвоєння нових знань.

       Обладнання уроку: текст повісті «Шинель», портрет Гоголя, ілюстрації до повісті, відеофрагменти фільму «Шинель», фрагменти аудіокниги «Шинель», тлумачний словник.

       Епіграф уроку: « Є люди, по життю ніким не помічені…»

                                       « навіщо ви мене ображаєте?»

 Перебіг уроку

І. Мотиваційний етап

1. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку

Добрий день всім. Рада бачити всіх вас. Наш урок я хочу розпочати із притчі про людину.

Жаркого літнього дня давні афіняни побачили на площі Демосфена із запаленим ліхтарем в руках.

-Ти що шукаєш?- запитали вони.

-Я шукаю людину, - відповів Демосфен і продовжив свій шлях.

Через деякий час афіняни знову звернулися до Демосфена.

  • Так що ти шукаєш, Демосфене?
  • Я шукаю людину.
  • Кого: його, мене?
  • Я шукаю . Лю-ди-ну!

Так що ж означає - бути Людиною? Чим людина відрізняється від речі? На ці та інші питання нам допоможе відповісти М.В.Гоголь та його повість «Шинель».

ІІ.Актуалізація знань

Заповніть робочі картки «Про кого ці слова», вправа «Так» чи» Ні». Взаємоперевірка

ІІІ. Оголошення теми, завдань уроку

ІУ. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу

  1. Слово вчителя

Російська література з її гуманістичною спрямованістю  не могла пройти мимо проблем і долі простої людини. Умовно в літературознавстві вона стала іменуватися темою «маленької людини». У її витоків стояли Карамзін і Пушкін, Гоголь і Достоєвський.

У своїх творах вони розкривали читачам внутрішній світ простої людини, її відчуття і переживання.

Чому ж Достоєвський виділяє Гоголя, як першого, такого, що відкрив читачам світ «маленької людини»? Ймовірно тому, що в його повісті «Шинель» А.А.Башмачкін є головним героєм, всі ж  останні дійові особи створюють фон.

Повість «Шинель» - одна з кращих в творчості Гоголя. У ній письменник з’являється перед нами як майстер деталі, сатирик і гуманіст. Оповідаючи про життя дрібного чиновника, Гоголь зміг створити незабутній яскравий образ «маленької людини» зі своїми радощами і бідами, труднощами і турботами.

Враження духовної мізерності та утлості від кривдників дрібного чиновника А.А.Башмачкіна залишається в нас після прочитання повісті «Шинель», з якої, по образному вираженню Достоєвського, вийшла вся російська література.

В узагальненому образі «маленької людини» позначилася геніальність Гоголя, що сатирично представив і саме суспільство, що породжує свавілля і насильство. У цьому середовищі все більш і більш збільшується жорстокість і байдужість людей один до одного.

Гоголь був одним із перших, хто відкрито і голосно заговорив про трагедію  « маленької людини», пошана до якої залежала  не від її душевних якостей, не від розуму, а від її положення в суспільстві.

Письменник із співчуттям показав несправедливість і деспотичність суспільства до «маленької людини» і вперше призвав його звернути увагу на цих непомітних, жалюгідних і смішних, як представлялося на перший погляд, людей.

«Шинель»- це маніфест соціальної рівності і невід’ємного права особистості незалежно від звання і чину.

Проблемне питання.

Наскрізною лінією повісті «Шинель» є розкриття теми «маленької людини» , на   уроці ми простежимо традицію зображення «маленької людини», ближче познайомимося з головним героєм повісті Гоголя, проаналізуємо її та постараємося відповісти на питання:

  • Чи актуальна сьогодні проблема «маленької людини»?
  • А   як повинно бути в житті?
  • Бідна людина чи бідний чиновник А.А.Башмачкін?

Отже, який же Акакій Акакієвич?

( заповнюємо анкету)

Ім’я

 

Вік

 

Посада

 

Сімейний стан

 

Риси характеру

 

 

Аналіз повісті

  1. Як звали головного героя?
  2. Що означає ім’я Акакій? ( непоганий, не роблячий нікому зла).

Автор ніби знає, що, якщо батько був маленькою людиною, то і син нею буде. Іншого майбутнього в нього немає.

     3.Як Акакій Акакійович ставиться до служби? Зачитайте.

Подивімося  епізод з кінофільму «Шинель».( 1)

  • Як ставляться до Башмачкіна так би мовити «товариші» по службі?
  • Які почуття викликав у вас цей фрагмент?
  • Чим вражає вас фраза :»Облиште мене, навіщо ви мене ображаєте?»
  • Яке порівняння використовує Гоголь, щоб показати принизливість положення цієї людини?

Робота над характеристикою Акакія Акакійовича

 Вчитель. Перед нами зовні нічим не примітний чоловік. У тьмяному вигляді героя відсутнє те, що запам’ятовується, особливе, що кидається у вічі. Звідси у словесному портреті повтори невизначеного» кілька», зменшувальний суфікс –еньк.

-Знайдіть і зачитайте портрет Башмачкіна.

- Що можемо сказати про особливості мови Акакія Акакійовича?( вибіркове читання тексту)

Вчитель. Гоголь не приховує обмеженості, бідність інтересів свого героя, красномовства. Але на перший план виходить інше: його лагідність, покірливе терпіння. Навіть ім’я несе це значення. Акакій- смиренний, незлобивий, хто не робить зла, невинний.

  • Що ви можете сказати про ставлення героя до інших?
  • Чим він займається у вільний час? ( знаходив  натхнення у переписуванні паперів)
  • А чим займаються інші чиновники цього ж департаменту?

Вчитель. Перед нами вульгарний, нікчемний світ чиновників і Башмачкіна, який живе своєю службою.

  • Так чому його ображають?

Вчитель. Дійсно, Акакій Акакійович – вигнанець  в цьому суспільстві, тобто виникає проблема  « Я  і Суспільство». Людина протиставлена суспільству.

  • Зараз я задам  питання, яке, здавалося б, ніякого відношення  немає до Башмачкіна. Чи є у вас дорогі для вас речі?
  • Чи дорога шинель Башмачкіну?
  • Скільки шинелей у повісті? Яку характеристику дає їм Гоголь?

Вправа «Сонечко» ( стара і нова шинель) Виконати в зошитах, перевірка

Вчитель. У Гоголя людина замінюється річчю, пристойністю виду. Річ така могутня, що здатна не тільки змінити  спосіб життя і характер героя, а й визначити громадську думку. Давайте спробуємо довести цю думку.

Подумайте і попробуйте визначити, на які етапи можна поділити життя Башмачкіна? Чому?

(До шинелі…З шинелею…Без шинелі)

Робота в групах.( Знайдіть у  тексті ключові слова, що характеризують спосіб життя і поведінку героя в ці періоди)

Вчитель. Питання до всіх учнів. Придбання нової шинелі для героя – це розкіш чи життєва необхідність?

Виступи 1, 2 груп

  • Які зміни відбулися з героєм після пограбуванння?
  • Виступ 3 групи.
  • Прослухайте епізод із аудіокниги (2)
  • Як поводиться Башмачкін в перші хвилини після пограбування?
  • Чи намагається повернути те, що йому належало?
  • Як відбулася зустріч  Акакія Акакійовича зі значною особою?
  • Якими словами  автор підкреслює нікчемність «маленької людини»?
  • Подивімося фрагмент фільму.(3)
  • Яка трагедія сталася в житті героя?
  • Що сталося з Башмачкіним?

Вчитель.  А зараз я попрошу вас дати відповіді на такі питання:

  • Коли востаннє ви ображалися на когось? На кого?
  • Які почуття вас переповнювали?
  • Вчитель.Кожна людина коли-небуть відчуває почуття образи. Це  гнітюче і неприємне почуття. Які є шляхи виходу із такого пригніченого стану? Є два шляхи:  можна пробачити або відомстити тому, хто образив.

Мотив образи

Мотив-провідна ідея твору

Вчитель. Наші з вами завдання:

  • дізнатися, як поведе себе Башмачкін;
  • вияснити, яких помилок припустився герой;
  • зрозуміти головну ідею твору.
  • Бесіда
  • Як образили Акакій Акакійович?
  • Пробачить він тих, хто його образив чи  буде мстити?
  • Звернімося до тексту й дізнаємося, як закінчилася історія. Прочитайте повість від слів  « Нарешті бідний А.А.  до слів « Але хто міг уявити…»
  • Дайте відповіді на питання:
  • Що залишив після себе Акакій Акакійович?
  • Хто прийшов на місце Башмачкіна?
  • Чому смерті Акакій Акакійович ніхто не помітив?
  • Чому у героя не було друзів? Що він  повинен був змінити  у своєму житті?
  • ( повинен був навчитися дружити, не відгороджуватися від усього світу)
  • Вчитель.  Для Башмачкіна самим головним у житті були речі, а не люди. Люди ображали його, в них він не відчував опори і підтримки. А речі були зрозумілі і передбачувані. Башмачкін  увляв букви і мріяв про шинель,а потрібно було шукати приятелів і кохану.
  • Як закінчується повість?

Вчитель. Проблематика «Шинелі» охоплює всі гріхи ситого байдужого світу, змушує читача повернутися навколо й помітити тих, хто так же малий і беззахисний, як головний герой.Головна думка  повісті- протест проти бездуховності суспільства, проти порядків, які принижують людину морально, матеріально й фізично.

Ідея в Гоголя в тому, щоб показати безсилля маленької особистості перед великим світом людей, які байдужі до чужого горя.

Мотивом образи й несправедливості пронизаний весь твір.

От на цьому  і повинна була закінчитися історія. Але ні, Гоголь вибирає інший фінал.

  • З якою метою автор вибирає фантастичне закінчення повісті?
  • У чому ж смисл  фіналу?

(Автор підкреслює безсилля людини змінити світ і добитися справедливості).

Тільки в «другій» реальності головний герой сильний, наділений владою, його бояться, він говорить сміливо в очі   кривднику те, що не встиг сказати за життя.

Прочитайте повість зі слів «Враз відчув значна особа, що його схопив хтось..» до слів :» Жени щодуху додому!»

-Бесіда.

- Хто напав на значну особу?

- Чого хотів привид?

-Чому привид перестав зривати шинелі?

-Чи вдалося Башмачкіну відновити справедливість?

- У чому ж смисл фіналу?

У.Підсумок уроку

Метод «Метаплан»

  • Чому вчить повість Гоголя «Шинель»?( пожаліти беззахисного, приниженого, зупинити несправедливе слово, протистояти хамству і жорстокості сильних світу цього).
  • Вчитель. Про це і слова прекрасного  письменника А.П.Чехова: «.. треба, щоб за дверима кожної задоволеної , щасливої людини стояв хтось із молоточком і постійно нагадував би стуком, що є нещасні».
  • Пам’ятаєте, на початку уроку я вам говорила, що Достоєвський вважав, що людство вийшло із гоголівської «Шинелі». Певною мірою й сам Гоголь ховався у власну « шинель»: для Миколи Васильовича була дуже важливою суспільна думка про нього та його твори. Часто позиція письменника у житті не збігалася із загальноприйнятою, тому він був замкнутим, « схованим у шинель». Ось таким зобразив його  карикатурист із Перу Омар Заваллос.
  • Чи актуальна тема «маленької людини» в наш час, в нашому суспільстві?
  •  Які знання, вміння, риси характеру треба мати , щоб протистояти суспільній несправедливості? ( сучасній людині треба бути озброєною знаннями, щоб орієнтуватися в  житті, знати права громадянина, споживача, здобувача освітніх, медичних послуг тощо; виховувати в собі почуття гідності, порядність, толерантність; розвивати вміння протистояти несправедливості та проявам приниження).

УІ. Рефлексивно-оцінювальний етап

Прийом « Я візьму з собою в дорогу…»

  • Які моральні уроки ви отримали сьогодні?
  • Які знання, думки, вчинки ви візьмете з собою в подальшу життєву дорогу?
  • Оцінювання навчальної діяльності. Прийом «Покажи палець»
  • Учні, оцінюючи свою роботу на уроці, показують великий палець угору, якщо все сподобалося. Робота була плідною, цікавою, усе було зрозумілим, а якщо ні – палець униз
  • Вчитель -  оцінки учням.

УІІ. Домашнє завдання. Письмово відповісти на питання « Про що змусив мене замислитися Гоголь?»

Слово  вчителя.

Дякую всім за роботу на уроці. Я прагнула частково занурити вас у світ ображеної людини, провина якої тільки в тому, що вона народилася на світ. На попередніх уроках ми звертали увагу на слова Гоголя:»  І закривався рукою бідолашний молодий чоловік, і багато разів здригався він потім на віку своїм, бачачи, як багато в людині нелюдяності…»

Нехай оці слова стануть для вас орієнтиром у житті.

Будьте гідні звання Людини, тої, яку шукав Демосфен.

Сьогодні день  спонтанного прояву , коли ми маємо допомогти слабшому, підтримати хворого, сказати добре слово  людям. Не випадково, мабуть, ми сьогодні провели такий  урок. Тут я поставлю три крапки. Проте ще ні:  кожному я хочу подарувати цукерочку доброти.

 

 

 

docx
Додано
21 лютого 2022
Переглядів
6445
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку