Хімія 7 клас
Тема: Масова частка елемента в складній речовині.
Розв’язання задач і вправ на визначення масової частки елемента в складній речовині.
Очікувані результати: учень обчислює масову частку елемента в складній речовині та масу елемента в складній речовині за його масовою часткою, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання.
Тип уроку: комбінований.
Методи навчання: словесні, наочні, практичні.
Обладнання: ПСХЕ Д. І. Менделєєва.
Хід уроку
I. Організаційна частина.
II. Актуалізація знань.
Перевірка домашнього завдання.
- Чи можна стверджувати, що маси кожного атома в молекулі речовини однакові? (Ні, тому що в усіх елементів різні атомні маси)
- Співвідношення мас атомів у складі молекули складної речовини постійне чи змінне? (Постійне, тому що постійним є склад речовини)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й завдань уроку.
З курсу природознавства ви вже знаєте про вміст (об'ємні частки) азоту, кисню в повітрі. Вам відомо, що для золотих і срібних сплавів зазначають масову частку дорогоцінних металів - так звану пробу. На етикетках до лікарських засобів є інформація про вміст (масові частки) компонентів. Відомості про масові частки компонентів у рудах потрібні металургам. А фермерам, квітникарям потрібні знання про масові частки поживних елементів у мінеральних добривах. Для домашньої консервації потрібні розрахунки для обчислення масової частки речовини в розчині.
- Як можна виразити склад речовини у відсотках?
(Якщо прийняти відносну молекулярну масу речовини за 100 %, то маса кожного елемента може бути виражена як масова частка цього елемента в складі молекули)
Завдання:
- з’ясувати, що таке масова частка елемента у сполуці, та обчислювати її значення;
- навчитися розраховувати масу елемента в певній масі сполуки за його масовою часткою;
- оформлювати розв’язання розрахункових задач.
ІV. Вивчення матеріалу нової теми.
Розповідь учителя, словникова робота, творче завдання
Масова частка елемента у сполуці – це відношення маси елемента до відповідної маси сполуки.
де n - число атомів елемента в речовині;
Аг - відносна атомна маса елемента;
Мг - відносна молекулярна маса.
Творче завдання. Скласти схему чи алгоритм розв’язування задач на обчислення масової частки елемента у складній речовині.
Орієнтовно:
ФОРМУЛА РЕЧОВИНИ
ФОРМУЛА ДЛЯ ОБЧИСЛЕННЯ МАСОВОЇ ЧАСТКИ
ОБЧИСЛЕННЯ
РЕЗУЛЬТАТ
Наприклад, обчисліть масові частки Натрію і Хлору у кухонній солі.
Дано: NaСl |
Мг (NaCl) = 23+35,5 = 58,5 = 39,3% W (Cl) = 100% - 39,3% = 60,7%
Відповідь: W (Na) = 39,3%, W (Cl) = 60,7%
|
W (Na) - ? W (Cl) - ? |
V. Керована практика.
(Ситуаційні задачі, «Естафета», робота в парах «Обличчя до обличчя»)
І. Магнітобактерії – наче маленькі магнітні стрілки. У Північній півкулі вони пливуть до Північного полюсу, а у Південній - до Південного. Рухатися у магнітному полі Землі їм „допомагає” мінерал магнетит – Fe3O4 (FeO*Fe2O3)
ІІ. Родину скунсових об’єднує цінна для них і прикра для всіх інших риса: під хвостом, біля ануса, у них розташовані запашні залози. Речовину, яку виробляють залози скунса – це справжнісінька хімічна зброя. Вона масляниста і тому має надзвичайно стійкий запах. Ця речовина – етилмеркаптан – C2H5SH. Який запах має речовина? Допоможе визначення масової части елементів у цій речовині.
2. Гра «Естафета».
Вас запросили працювати в один з найуспішніших агро-холдингів України на посаду провідного агронома. Час сівби, і для покращення врожайності ви, як висококваліфікований спеціаліст, повинні визначити, яке нітрогеновмісне добриво найефективніше вплине на врожайність цукрових буряків.
Нітрат натрію Нітрат амонію Нітрат кальцію
NH4NO3 Ca(NO3)2 NaNO3
(амонійна селітра) (кальцієва, або норвезька, селітра) (чилійська селітра)
W (N) = 35%, W (N) = 17%, W (N) = 16%,
Пояснення
Дошка поділена на 3 частини.
Для кожного ряду учитель записує по одній формулі. Учні по черзі виходять до дошки та виконують по одному завданню.
Учень 1. Записує формулу для обчислення масової частки.
Учень 2. Записує обчислення молекулярної маси речовини.
Учень 3, 4, 5. Визначають масові частки елементів.
Учень 6. Визначає суму знайдених відсотків (щоб сума складала 100%).
Учень 7. Перевіряє всі записи.
Робота в парах «Обличчя до обличчя»
Яка з руд є найбільш вдалою для добування міді?
Халькозин, або мідний блиск – Cu2S (W (Cu) = 80 %,)
Халькопірит, або мідний колчедан – CuFeS2 (W (Cu) = 35 %,)
Малахіт – (CuOH)2CO3 (W (Cu) = 62 %,)
VІ. Рефлексія.
Висловлювання учнів за схемою:
На уроці я…
- дізнався…
- зрозумів…
- навчився…
- найбільші труднощі я відчув …
- на наступному уроці я хочу…
VІІ. Домашнє завдання.
Попель. Крикля Хімія 7 клас (2016)
§ 16;
№ 119.
Додаткове завдання «Підготувати інформацію про коштовне каміння – рубін, смарагд, сапфір».
Розв’язати задачу
Визначте формулу сполуки Сульфуру з Оксигеном, у якому масова частка Оксигену становить 50 %.