Тема : «Мінливість вражень імпресіоністів.»

Про матеріал
Ознайомити учнів з мистецтвом різних культурних регіонів. Навчити вирізняти твори мистецтва епохи модернізму за напрямками та стилями, знаходити авторські і творити власні смисли ; ознайомити учнів з новими стилями мистецтва у Франції кінця ХІХ ст. ; прокоментувати образне бачення світу, явищ природи у них; пояснювати поєднання у творах уявного, фантастичного і реального; поглиблювати знання учнів про можливості художньої виразності творів мистецтва; навчити самостійно обирати сюжет та композиційне рішення; поглиблювати уявлення про взаємо зв’язок наукових відкриттів в галузі фізики та впливу їх на різні течії у мистецтві.
Перегляд файлу

Урок мистецтво 9 клас

Тема : «Мінливість вражень імпресіоністів.»

Мета:  

  • навчальна: ознайомити учнів з мистецтвом різних культурних регіонів. Навчити вирізняти твори мистецтва епохи модернізму за напрямками та стилями, знаходити авторські і творити власні смисли ; ознайомити учнів з новими стилями мистецтва у Франції  кінця ХІХ ст. ; прокоментувати образне бачення світу, явищ природи у них; пояснювати поєднання у творах уявного, фантастичного і реального; поглиблювати знання учнів про можливості  художньої виразності творів мистецтва; навчити самостійно обирати сюжет та композиційне рішення; поглиблювати уявлення про взаємо зв’язок наукових відкриттів в галузі фізики та впливу їх на різні течії у мистецтві.
  • розвивальна:   формувати засади для розвитку критичного мислення в учнів старшої школи; практично застосовувати навички мистецтва для висловлювання власних почуттів та внутрішнього стану; розвивати творчу уяву, навички аналізу й систематизації навчального матеріалу, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її;  розвивати навички роботи за уявлення; формувати образне, логічне, просторове мислення, вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; розвивати творчу уяву; стимулювати розвиток допитливості;
  • виховна:  виховувати сприйняття краси і сили творів мистецтва почуття поваги, пошани до світової спадщини мистецтва; формувати практичні, комунікативні, творчі компетентності; формувати в учнів ставлення до видатного добутку світового мистецтва; виховувати критичне мислення, вміння міркувати, гарний смак, відкривати національні й загальнолюдські цінності, жити й творчо діяти в умовах глобалізаційних змін та полікультурного суспільства.

Тип уроку: Урок -комбінований

. Вид уроку: Урок- науково-практичний.

Практична робота: Створення художньо-практичної роботи: «Настрій», використовуючи живописні техніки: пуантелізм, дивізіонізм .

Обладнання для уроку: Підручник «Мистецтво» 9 клас Масол Л. репродукції художніх образів природних явищ : схід сонця, захід сонця, туман...

Твори художників імпресіоністів ( репродукції, альбоми митців), музичний супровід К. Дебюссі, М.Равель, презентація, альбоми для малювання, фарби, фломастери за вибором учнів.

Методи та прийоми: Співставлення «стан природи – художній образ», емоційне налаштування, психологічні методи сугестії , пошукове завдання,

метод «Мікрофон»: від першого враження - до розуміння мистецтва.

 Творчо - практична робота  «Настрій».

                                                                                                    Недостатньо знати своє ремесло - ви повинні мати почуття. Наука це дуже добре, але для нас уява коштує набагато більше.  Ніхто не може бути художником, якщо він не любить живопис понад усе на світі.

Клод Моне, засновник імпресіонізму.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

       Підготовки класного приміщення і робочих місць учнів до уроку. Перевірки відсутніх та наявності чергових у класі.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.  Підготовка до сприймання.

- Шановні учні, ми з вами продовжуємо знайомство зі школами великої епохи модерну.

- Що ви чули про  імпресіоністів?

- З якою країною ми пов’язуємо їх творчість?

- Чи бачили ви їх картини?

- В яких музеях ви були, в яких країнах світу?

- Чи знайомі ви з вартістю творів імпресіоністів на сучасних аукціонах?

- Чи мали влив на розвиток мистецтва наукові відкриття того часу?

-  Визначимо, яких результатів очікує кожен із вас від уроку.

                     Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Починати свою відповідь, як завжди, можете словами:

- Цей урок навчить мене…

- Я очікую від цього уроку…

- Цей урок познайомить мене…

- На цьому уроці я хочу дізнатися….

- На цьому уроці я створю…

 Відповіді учнів

Емоційний настрій до заняття:

Музичний супровід композиторів К. Дебюссі, М. Равеля

- Давайте переглянемо презентацію з творами художників імпресіоністів.

Подивимось уважно підручник стр.38-42 з репродукціями та спробуємо сформувати власне враження від мистецтва цього періоду.

Презентація з найвідоміших творів художників імпресіоністів.

  ІІІ. Оголошення теми, мети уроку

У Франції наприкінці ХІХ століття з’явилась нова течія модернізму – імпресіонізм. Він уособлював абсолютно новий погляд на мистецтво, він був протилежністю реалізму, натуралізму та неокласицизму.

ІV.  Вивчення нового матеріалу.

Французький імпресіонізм історично ведуть від художньої виставки навесні 1874 року, що відкрилася в майстерні фотографа  Надара. А вже 25 квітня 1874 р. маловідомий нині репортер Леруа надрукував в гумористичному виданні «Шаріварі» статтю з назвою «Виставка імпресіоністів». Осудлива назва Леруа набула популярності, а пізніше стала історичною.

Назва «імпресіонізм» досить беззмістовна на відміну від назв «Барбізонська школа» чи «Школа Фонтенбло», де хоча б є позначка географічного розташування художнього угрупування. У перекладі з французької impression означає враження, тобто основна задача митця не передати реальність такою, як її прийнято сприймати, а відтворити суб’єктивне бачення, створити неповторне враження, здатне надихнути спостерігач Клод  Назва імпресіонізм з’явилась завдяки картині Клода Моне (1840-1926) «Враження.Схід сонця.» ( 1872).

Особлива роль відводиться миттєвому враженню, ситуації, що відбувається в просторі лише незначний час, але глибоко вражає внутрішній світ митця.

Завдяки розвитку науки й техніки світогляд людей почав змінюватись.

Декілька слів про живопис. Були створені нові фарби, що були дешевші та доступніші, почали застосовувати нові пензлі.

Після вивчення Ньютоном структури сонячного променю і той факт, що світло розкладається на сім кольорів. Тобто, зелена трава не є лише зеленою, червона квітка лише червоною, а кожний предмет має безліч відтінків, що міняться залежно від освітлення та того, як падає тінь. Ці та багато інших відкриттів змушували художників шукати нові форми зображування, практикувати свої вміння та знання, випробувати та змінювати загальновідомі канони живопису. Навіть в наш час мистецтво імпресіонізму має велике значення і популяцію.

Воно відкриває людині індивідуальний підхід, нові враження та можливості. Імпресіонізм відіграв не маловажну роль у сучасному та традиційному мистецтві.

Імпресіоністи писали просто неба - на пленері. Це спричинило появу                 « ескізної» манери живопису, техніки дрібного мазка. Захоплюючись передачею повітряної перспективи, вони створювали ілюзію світла, повітря, настрою картини.

Здобутками імпресіонізму як течії відноситься і демократизм. Багато століть образотворче мистецтво вважалося монополією аристократів, вищих верств населення.

Імпресіоністи в цьому питанні займали досить компромісні, проміжні позиції. Вони відкинули біблійні, літературні, міфологічні, історичні сюжети, притаманні офіційному академізму .

У їх картинах відображено бачення буденності і сучасності. Художники часто малювали людей у русі, під час забави чи відпочинку, представляли вигляд даного місця при даному освітленні, мотивом їх робіт була також природа. Бралися сюжети уроків танців, флірту, балету, перебувань в кафе і театрі, прогулянок на човнах, на пляжах і в садах. Якщо судити за картинами імпресіоністів, то життя — це черга маленьких свят, вечірок, приємних часів за містом чи в приятельському оточенні (низка картин Ренуара, Мане і Клода Моне). Імпресіоністи одні з перших почали малювати на повітрі, не допрацьовуючи своїх робіт у майстерні.

Першопрохідцями імпресіонізму стали художники: Клод Моне (1840-1926) та його картина «Враження. Схід сонця.» ( 1872), Каміль Піссаро (1830-1903), Альфред Сіслей (1839-1899), Едгар Дега (1834-1917), П’єр Огюст Ренуар (1841-1919); Берта Морізо скульптора: Огюста Родена (1840-1917).

У мистецтві українських живописців відзначимо імпресіоністів:  Миколу Бурачека (1871-1942), Олександра Мурашка (1875-1919), Миколу Глущенко, Тетяну Яблонську та інших митців.

Своє творче продовження імпресіонізм отримав у творчих пошуках художників постімпресіоністів та неоімпресіоністів. Саме вони подарували нам нові живописні техніки дивізіонізм( розділення кольорів) та пуантелізм (письмо окремими крапками)

Серед митців цього періоду запам’ятаємо художників постімпресіоністів: (Поль Сезанн (1839-1906),Вінсент Ван Гог(1853-1890), Поль Гоген (1848-1903), Анрі де Тулуз- Лотрек (1864-1901) та представників неоімпресіонізму головним методом яких став дивізіонізм Жорж-П’єр Сера (1859-1891)- пуантилізм, Поль Сіньяк (1863-1935) – серія пейзажів «алегро і адажіо».

У музичному мистецтві основоположником імпресіонізму вважається Клод Дебіюссі  (1862-1918). Музику з живописом зближує прагнення до втілення швидкоплинних вражень та ледь вловимих почуттів.

Основні твори: « Естампи» для фортепіано, симфонічні ескізи « Море»., « Вітрила», « Тумани» назви яких, перегукуються з назвами живописних робіт. Маніфестом творчості композитора можна вважати « Післяполудневий маніфест фавна», за музикою якого було створено балет. Важливий внесок у розвиток музики імпресіонізму зробив Моріс Равель. Він стотворював музику, романси на вірші поетів-символістів, цікавився фольклором, екзотичними ритмами. Твори: « Гра води», цикл «Відображення» для фортепіано, «Іспанська рапсодія». Автор музики балету « Болєро» 1928р. Ця музика стала однією з найпопулярніших мелодій  та використовувалась у кінофільмах, танцях на  льоду, театральних постановках та по праву є світовим музичним шедевром.

 З історії шедевра.

З кожним роком вартість картин художників імпресіоністів зростає. Цікавим є  наступний приклад. Картину Моне «Стоги сіна» було написано у 1890 році. Її власники придбали полотно в 1986 році за $2,53 млн. У 2019 році її продали на аукціоні Sotheby's за рекордні $110,7 млн.  Серед найдорожчих художників у світі є Поль Гоген 300млн.дол.,Поль Сезанн 250 млн.дол., Вінсент ван Гог та багато інших митців епохи модернізму.

VІ.Повторення основних термінів та понять:

Пленер (фр. – вільне повітря) – робота художника на відкритому повітрі.

Імпресіонізм (стиль останньої третини ХІХ – початку ХХ століття, представники якого прагнули природно й невимушено відобразити навколишній світ у його мінливості, передаючи свої враження).

Постімпресіонізм (збірна назва кількох напрямів французького мистецтва кінця ХІХ ст., що виникли слідом за імпресіонізмом, зокрема неоімпресіонізм.

Пуантилізм (фр. – крапка) – живописна техніка – нанесення фарб на полотно у вигляді маленьких точок або квадратів, які під час сприйняття картини з певної відстані оптично зливаються.

Дивізіонізм  (метод живопису, заснований на розкладанні складного колірного тону на чисті кольори, які наносили на полотно окремими мазками)

VІІ. Мотивація навчальної діяльності

 Бесіда за питаннями:

  • Що необхідно для того, щоб стати справжнім імпресіоністом?
  • Назвіть вже відомі вам художні засоби художників імпресіоністів.
  •  Яка роль приділяється художнім технікам у творах постімпресіоністів?
  • Чи спостерігали ви за явищами природи?Чи відповідають вони вашому настрою?
  • Як називається робота, якщо вона намальована просто неба?
  • Що на вашу думку об’єднувало художників імпресіоністів?
  • Чи важливо дотримуватись гармонії в композиції, створюючи картину свого настрою?

VІІІ . Практикум. Творчо-пракитична робота «Настрій»

Метод сугестії (навіювання) (під час прослуховування музики уявіть, що ви опинились у Франції та відчуйте свій настрій…)

 Наслідуючи техніку постімпресіоністів, спробуйте різнокольоровими крапками виразити свій настрій, почуття: радість, сум, розпач, тривогу, гнів тощо.

 ІХ.Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу. Пошукове завдання.

Слово вчителя:

Обговорення учнями власної  творчої роботи( за бажанням)

-Чому, на вашу думку імпресіонізм став дуже популярним у світі?

-Що ще незвичного ви помітили у своїх творчих роботах?

-Чи вдалось вам передати свій настрій?

-Чи зможете ви пояснити вибір кольорів для передачі свого настрою?

 

Х. Закріплення вивченого матеріалу.

                           Інтерактивна вправа «Рефреймінг»(продовжити речення)

- Чи сподобалось вам створення картини свого настрою техніками модернізму?

- Чи складно уявити та  намалювати свїй настрій?

- Що потрібно людині для творчого настрою?

- Чи може сірий день бути щасливим?

- Який колір ви обрали б для зображення успіху?

- Чи згодні ви з епіграфом до нашого уроку, виразом Клода Моне :                                                                                                   -  «Недостатньо знати своє ремесло - ви повинні мати почуття…»

 

ХІ. Оцінювання. Аргументація оцінок.

 

ХІІ. Домашнє завдання

1.Опрацювати матеріал підручника Масол Л. 9 клас стр.38-51.

2. Намалювати вітальну листівку до «Дня закоханих» у техніці пуантелізму.

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Мистецтво 9 клас (Масол Л.М.)
Додано
9 грудня 2020
Переглядів
1610
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку