Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування
Старший дошкільний вік.
Вихователь КЗДО КТ №186 КМР
Шкарупа Т.В.
ТЕМА: На гостини до казки
Мета: Продовжувати розвивати мовленнєво-творчі здібності дітей під час інноваційної роботи з казкою, використовуючи методику ТРВЗ . Вчити бачити протиріччя у предметах та явищах оточуючого життя, використовувати системно - функціональне мислення та
вміння знаходити ресурси в оточуючих предметах через ігри «Що вміє робити?», «Як можна використати»? Формувати пізнавальну активність, спонукаючи дітей до самостійного пошуку відповідей на запитання; систематизувати навичку класифікувати предмети за певною ознакою, використовуючи коректурні таблиці . Виховувати увагу,сприяти підвищенню інтересу до занять з розвитку мови.
Хід заняття
Вихователь: Діти, ви сьогодні гарно спали?
Без плачу сьогодні встали?
Тож до мене посміхніться,
Один одному вклоніться
Й за гостей не забувайте -
Їм здоров’я побажайте!
Діти :Доброго дня вам, гості шановні,
Раді вас бачити в добрім здоров'ї.
Вихователь: А я заняття розпочинаю
І до уваги закликаю.
Вихователь: Щоб ми посміхалися і в нас був цілий день добрий настрій, побажаємо один одному щось хороше і приємне.
Проводиться гра «Низка побажань» (Я сьогодні щаслива, і тобі, Олю, бажаю бути щасливою ) (добра, здорова, весела, спокійна, слухняна, привітна, розумна, хороша, красива, добра...).
Відчули, як приємно і хороше всім стало? Та , мабуть, не всім. Хто це тут сидить засмучений та сумний?
Вихователь: Та це ж метелик!
Вихователь: Як ви думаєте, а як він до нас потрапив?
- А чому він такий сумний?
Метелик каже, що прилетів до нас з казки датського письменника Ганса -Христиана Андерсена «Дюймовочка». Метелик хоче, щоб ми допомогли йому дізнатися про долю дівчинки.
Вихователь: В одному місті жила жінка. Але у неї не було дітей. Одного разу жінка пішла до старої чаклунки просити, щоб та їй допомогла. Дала чаклунка жінці зернятко і вона посадила його у горщик.. Жінка поливала зернятко і з нього виросла чудова велика квітка. (ілюстрація картинки)
Вихователь: Уявімо себе зернятком, яке посадили у землю.
Гра – емпатія «Квіточки»
Я – зернятко – присідають, руки схрещені над головою
Я напилось водички і ожило – ручки опускають
Сонце гріє мені: я росту, росту - піднімають руки
Я розкриваюсь все більше і більше – руки в гору і всторони
Мої листочки граються з вітерцем
Нахиляються вліво-вправо., вгору-вниз – хитаються вліво вправо
Мені так хочеться крутитися в таночку – кружляють
І кожна квітка пахне по-своєму
Давайте вдихнемо цей чудовий аромат: вдихнули носом, видихнули ротом 4р
Вихователь: Метелику також дуже ви сподобались діточки-квіточки і він хоче з вами пограти .
Дидактична гра «Що вміє квітка»
Метелик хоче, щоб ви назвали всі дії, які відбуваються з квітами. ( проростає, росте, мокне, розкривається, закривається, цвіте, нахиляється, пахне, відцвітає і т.д.).
Вихователь: Метелику цікаво, а як і де можна використати квітку? Проводиться гра «Як можна використати квітку?».
(квіти можна посадити на квітнику або в горщики і прикрасити кімнату , можна зірвати і подарувати мамі; можна зібрати великий букет і поставити в вазу, з квітів роблять парфуми, з лікарських квітів роблять ліки, плетуть вінки, прикрашають залу... )
Вихователь: Слухаємо казочку далі :
В середині квіточки сиділа привітна дівчинка. Спочатку жінка здивувалася.
Якось уночі, коли Дюймовочка спала у відчинене вікно залізла бридка і велика жаба і вкрала дівчинку для свого сина.(ілюстрація)
Вихователь: Якою була Дюймовочка?
- Якби вона була звичайною дівчинкою, то чи змогла б її викрасти жаба? --- Поміркуйте, що в житті може бути то маленьким , то великим( Хмаринка, калюжка, річка, повітряна кулька, , вогонь – то тухне, то розгоряється)
Уявіть, що ви стали чарівниками. Ось вам чарівна паличка, яка може збільшувати та зменшувати предмети та явища. Що б ви збільшили, а що б зменшили ? (Збільшити листочок, якщо дощ можна заховатися; збільшити маму, щоб могла обняти всіх діток зразу; збільшити день, щоб можна було довше гуляти. Зменшити свого братика, щоб я побула старшою;дерево, щоб не лізти так високо за яблучком; тиху годину, щоб менше спати...)
Вихователь: Сідайте на стільчики,слухаємо казочку далі.
Жаба залишила Дюймовочку на листку латаття, а сама попливла за сином.
Коли рано-вранці Дюймовочка прокинулася і побачила куди вона потрапила,то гірко заплакала. Дівчина була така гарна, що рибкам стало її шкода. Вони перегризли стебло латаття на якому сиділа Дюймовочка і її понесла течія. Мимо пролітав наш метелик і сів на листочок. Дюймовочка прив’язала Метелика поясом і листок поплив швидше. Її на шляху оточувало дуже багато предметів. (ілюстрація).
Вихователь: А до кожного предмета чи істоти можна поставити питання. Питання хто? Ми ставимо до яких предметів?(до живих)
Питання що? (до неживих) Як називаються слова, до яких можна поставити питання : Який ? Яка? Яке? ( слова-ознаки) А слова до
яких ставимо питання: Що робить?Що робив? Що зробив?(слова-дії)
Метелик хоче пограти з вами. Він ставитиме питання, а ви скажете слово, яке відповідає на це питання.
Д гра «Хто? Що? Який? Що робить?»
Вихователь: Метелику дуже подобається гратися з вами., але він хоче швидше дізнатися, що трапилось з Дюймовочкою.
Казочка продовжується
Повз річки пролітав Хрущ. Він схопив Дюймовочку і поніс до себе на високе дерево.
Пізніше до жука прийшли гості , щоб подивитись на незнайомку, але вона їм не сподобалася, бо не була схожа на них.(ілюстрація).
Вихователь: Метелик приніс нам картинки з зображенням хруща та Дюймовочки (картинка)
Подивіться уважно і скажіть: чим схожі, а чим різняться жук і Дюймовочка? (Спільне те,що у жука й у дівчинки: є голова, рот, очі, тулуб, обидва відносяться до живої природи).
Різняться тим, що у дівчинки: (дві ноги, дві руки, а у жука шість ніг. У дівчинки є волосся, а в жука немає. У жука є вуса, роги, крила, панцир. Дівчинка ходить, а жук літає)
Вихователь: Дюймовочка дуже сумувала за Метеликом, хвилювалася, чи врятується він, бігала по гаю.
Станемо у коло і допоможемо Дюймовочці шукати Метелика.
Фізхвилинка:
Я біжу, біжу по гаю (біг на місці)
Я метелика спіймаю (руки вгору, стрибаємо)
А метелик не схотів (змахи руками )
Геть від мене полетів (навкруги поворот)
Полетів він на лужок (біг)
Заховався між квіток (присідання)
Я іду , іду,іду
І метелика знайду (ходьба)
Вихователь: Метелик теж сумував за Дюймовочкою і приніс нам чарівні картинки, які знайшов шукаючи дівчинку
Робота з коректурними таблицями « Тваринний світ»
Поділити дітей на дві команди
Завдання 1. «Відгадай , про кого мова?»
- Живе у лісі, влітку має шубу руденьку, а взимку сріблясто-сіру, стрибає по деревах;
- Хитра, лукава, улеслива, підступна.
Завдання 2. «Назви картинку»
- назвіть, хто знаходиться в клітинці під номером 5;
- назвіть, хто знаходиться між бджолою і шпаком;
- назвіть, хто знаходиться над куркою;
- назвіть, хто розташований зліва від білки.
Завдання 3. «Назви адресу»
- В якому рядку та стовпчику живе шпак;
- В якому рядку та стовпчику живе слон.
Завдання 4. «Поміркуй»
- Яка картинка зайва в першому рядку? Чому?
- Яка картинка зайва в третьому рядку? Чому?
Завдання 5. «Не помились»
- Закрийте фішками всіх комах, порахуйте їх і
покажіть цифру, яка відповідає їх цій
кількості.
- Закрийте фішками перелітних птахів, порахуйте їх і покажіть цифру, яка відповідає
цій кількості.
Завдання 6. «Порахуй»
- Назвіть тварин, в назві яких тільки один склад.
- Назвіть комах, в назві яких два склади.
Завдання 7. Описати об’єкт під номером 1, 3
- за мнемотаблицею
Вихователь: Молодці, справились з завданням , але метелику цікаво, що ж сталось з Дюймовочкою. Слухаємо казку далі.
Ціле літо і осінь прожила Дюймовочка в лісі одна. Та ось настала зима. Блукаючи бідолашна дівчинка опинилася біля нори Миші. Так і залишилася вона там зимувати. Та одного разу Дюймовочка знайшла знесилену замерзлу Ластівку. Вона накрила пташку клаптиком тканини і щодня годувала її. (ілюстрація)
Вихователь: Скажіть, а чи в будь-яку пору року ми можемо побачити ластівку? Чому?
Якось до Миші завітав Кріт і вирішив одружитися з Дюймовочкою. Коли настав день весілля дівчинка попросила , щоб їй дозволили востаннє попрощатися з сонечком і її випустили з нори. Дівчинка вийшла на поверхню простягнула руки до сонця і раптом побачила Ластівку, яка й врятувала Дюймовочку від підземного життя в норі Крота. (ілюстрація)
Вона віднесла її до короля ельфів. З того дня для Дюймовочки настали щасливі часи.(ілюстрація)
Вихователь: Ось і закінчилася наша подорож .
Підсумок.
Ну, що ж ми справились із нашим завданням і розповіли метелику про долю дівчинки .
Ви сьогодні дуже гарно працювали, були старанними.
- Яке завдання вам сподобалось найбільше?
-У чому відчували труднощі?
Метелик вам дякує .А на згадку про наше заняття дарує вам розмальовки до казки «Дюймовочка».