Конспект заняття. Старший дошкільний вік. Спеціальна група для дітей з порушенням мовлення.
Тема: Назустріч весняній красі
Мета: закріпити уявлення дітей про красу навколишнього світу, продовжувати вчити на основі сприймання схематичних зображень створювати нові образи. Формувати уміння користуватися наочною моделлю при вирішенні елементарних логічних завдань на класифікацію. Вчити утворювати асоціативні зв’язки між об’єктами неживої та живої природи. Розвивати фонематичні процеси, збагачувати лексичний запас, формувати комунікативні уміння та навички. Виховувати творчу уяву, естетичні почуття, дбайливе ставлення до природи.
Словник: назви кольорів, прикмети весни, узагальнюючі поняття.
Обладнання: матеріал до дидактичних ігор «Де хто живе?», «Поверніть сонечку промінці», «Склади квітку», макети сонця, хмаринки, веселки, багатошарова квітка.
Дидактичні ігри: «Яка картинка зайва?», «Впізнай предмет»,
«Повернемо веселці кольори», «Збери букет», «Що звучить?».
Хід заняття:
Логопед:
Діти, сьогодні у нас незвичайний чудовий казковий день. До нас завітав незвичайний зайчик. Якого він кольору?
Це колір чого? ( Сонечка) Тому, діти. цей зайчик сонячний.
Зайчику, виходь до нас, будь ласка. А погляньте, наш сонячний зайчик завітав до нас з портфелем.
Діти запитують зайчика:
Зайчик:
Зараз я вам покажу. Це книга, вона чарівна. В цій книзі чарівні казки, я вам зараз прочитаю одну казку. Жив-був король Сонце. Його палац знаходився за високими хмарами. Король ніколи не спускався на землю, але посилав своїх дочок Зиму, Осінь, Літо і Весну. Найдужче король любив наймолодшу доньку Весну.
Діти, а за що король любив Весну?
Зайчик:Діти, так давайте помандруємо назустріч весні, їй незвичайній красі. А дорогу нам буде показувати сонечко. Давайте його разом покличемо:
Вийди, вийди сонечко
На дідове полечко,
На бабине зіллячко
На наше подвір’ячко.
На весняні квіточки.
На маленькі діточки.
Тут вони граються.
Тебе дожидаються.
Логопед:
- Погляньте, яке сонечко весняне, і лагідне, і привітне. Але щось воно не дуже гріє. Щось у сонечка не вистачає.( Промінців).
Дидактична гра «Яка картинка зайва?»
Зайчик: Вірно, діти, у сонечка не вистачає промінців. Давайте повернемо йому промінці. Але для цього нам потрібно виконати завдання. Ось загублені промінці, вони чарівні. На промінцях картинки, серед них одна картинка зайва. Знайдіть зайву картинку, скажіть , чому вона зайва і якщо ваша відповідь буде вірною, промінчик повернеться до сонечка.
Промінці з картинками:
Молодці, діти, ви впоралися з завданням. Відчуваєте, як лагідно пригріває сонечко, посміхається нам. Воно дуже зраділо, що ми повернули йому промінці. Воно пробуджує травичку, квіти, дерева.
А мені час з вами прощатися,до побачення. Щасливої подорожі.
Логопед: А ми, діти , відправляємося далі (звучить музика, яка нагадує стукіт дощу)
Дидактична гра «Впізнай предмет»
Що це? Це дощик капає. А ось і хмаринка. Вона дуже засмучена, тому що загубила свої краплинки. Ці краплинки не прості, вони зачаровані. Щоб їх повернути, потрібно нам знову виконати завдання. Весна намалювала дітей, які ідуть на прогулянку, але не встигла домалювати те, що вони взяли з собою на прогулянку.
Дітям демонструється картина, на якій зображені діти, в руках вони тримають замінники предметів. Вихованці устанавлюють асоціативні зв язки між предметами і їх замінниками:
кошик, відро, сумка, портфель;
вагончик, паровоз, машина;
човен, кораблик, миска, відро;
м’яч, повітряна кулька, обруч .
Логопед. Ось тепер хмаринка весела, вона напоїть землю дощем, зазеленіє трава, розцвітуть квіти.
З’являється дівчинка-Веселка:
Дидактична гра «Повернемо веселці кольори»
Дівчинка-Веселка:
Діти, назвіть мої кольори. Вогонь якого кольору? Червоного.
Морква якого кольору? Оранжевого. А пшениця в полі? Жовтого.
А листя весняне? Зеленого. Небо весняне? Блакитного. Річка ігриста? Синього.
Логопед одягає Дівчинці – Веселці вінок з різнокольоровими стрічками:
Логопед:
Веселка: Дякую, вам діти. А тепер давайте затанцюємо веселий танок. (Діти виконують танок з стірчками )
Логопед:Діти, наша мандрівка триває. Гріє сонечко, розквітають квіти.(Перед дітьми з’являється багатошарова квітка).
Це, діти, квітка не проста, всі її пелюстки розкриються тільки тоді, коли ми виконаємо завдання.
Дидактична гра «Збери букет»: діти розкладають пелюстки за кольором і формою. Коли діти впораються з завданням, педагог розкриває перший шар квітки.
2 завдання: Дидактична гра «Хто де живе і чим живиться?»
Логопед пропонує дітям подивитися на наступний шар пелюсток
Діти, кого ви впізнаєте? (На пелюстках зображення диких тварин: ведмідь, їжак, вовк, лисиця, дикий кабан.)
Дітям демонструється картина, по якій діти встановлюють зв’язки:
Тварина - житло – їжа. Вовк- лігво- заєць; лисиця- нора – заєць; ведмідь-барліг - ожина;
Їжак - ямка - гадюка; дикий кабан - зарослі - жолуді.
Логопед: Діти, а кого немає серед цих тварин? Він взимку білий, а влітку сірий?
Мабуть, зайчик злякався, бо в його хатинці сидить коза-дереза, яку вигнав дід, тому що вона була брехливою. Давайте згадаємо, хто із звірів допоміг вигнати козу – дерезу. (Ведмідь, вовк, лисиця , рак).А тепер я пропоную пограти і розказати казку «Коза – дереза».
Інсценівка казки.
Дидактична гра «Що звучить або що чи хто розмовляє?»
Весна уміє розмовляти, а ми уміємо слухати весну (Звучить запис дощу, грози, співу пташок)
Ви все правильно сказали, але квітка чомусь не розкривається. Мабуть, тому, що весни немає.
Давайте її покличемо.
Заходить Весна (дівчинка в українському костюмі).
Весну до групи.