Тема : Небелиці С.Пантюка «Пан Перевертас» народна.
Створення власної небилиці.
Мета : Ознайомити учнів з творчістю Сергія Пантюка, вправляти у виразності та швидкості читання; розвивати мовлення,уяву, спостережливість; формувати уміння аналізувати, робити висновки; виховувати любов до художнього слова.
Слова на дошці: небилиця, небувальщина, нісенітниця, побрехеньки, каламбур.
Словник
Небилиця — це розповідь про те, чого не буває, неправда, вигадка, нісенітниця. Невелике оповідання розважального змісту.
Хід уроку.
Вивчення твору С. Пантюка ”Пан Перевертас”
а) Робота над заголовком.
- Як ви гадаєте, хто такий Пан Перевертас?
- З яким словом вам асоціюється ” Перевертас”?
- Як ви думаєте, про що може йти мова у вірші з такою назвою?
б) Виразне читання вірша вчителем
- Чи здійснилися ваші передбачення?
- Який настрій у вірша?
в) Словникова робота
Карбувати крок – чітко, ритмічно йти, крокувати.
г) Гра “Рибки”. Самостійне мовчазне читання вірша учнями
- До яких віршів можна віднести цей вірш? (Небелиці) .
Фізкультхвилинка вправа “Навпаки”.
Учитель називає рух, діти роблять протилежний.
Бесіда
“Що таке небилиця?”
На дошці написані слова: небилиця, небувальщина, нісенітниця, побрехеньки, каламбур.
Педагог пропонує дітям прочитати слова, вимовити їх правильно, визначити наголос, порахувати кількість складів у кожному слові.
Запитання до дітей
Чи відомі вам значення цих слів?
Як гадаєте, чому письменники вигадують небилиці?
Чи любите ви читати небилиці?
Чи ви самі вигадували колись небилиці?
Інформація для вчителя Небилиці — це твори народної словесності, у яких відтворений своєрідний незвичайний, абсурдний світ зі свідомо викривленою, “перевернутою” реальністю. Існують прозові, віршовані й навіть пісенні небилиці. Є припущення, що такі твори могли бути пов’язані зі своєрідною мовою, за допомогою якої наші предки намагалися обдурити духів — володарів лісу, стихій тощо.
РОБОТА З ТЕКСТОМ
Запитання до дітей
Чому слово “Перевертас” пишеться з великої літери?
Як ви гадаєте, про що йтиметься у творі?
Добираємо рими (див. роздруківку “Знайди риму”).
Читаємо текст “Пан Перевертас” (завдання 6, с. 54 підручника) самостійно — мовчки або пошепки. 4. Обговорення тексту.
Запитання до дітей
Чи приходить до вас пан Перевертас?
Хотіли б з ним познайомитися?
Чи зустрічалися вам люди, які роблять повсякденні справи не так, як усі?
Який образ пана Перевертаса спав вам на думку?
Розкажіть, яким ви його уявляєте. Яка характерна риса його зовнішності?
Підсумок уроку
- З творами якого письменника ми сьогодні познайомилися?
-Чи сподобався він вам?