9 клас
Українська література
Тема: Образ Богдана Хмельницького у творчості Т.Г.Шевченка ( на прикладі творів «Гайдамаки», «Великий льох», «Стоїть в селі Суботові…», "Якби-то ти, Богдане п'яний",) : «Ой спасибі тобі, Хмелю, й превелика шана, що врятував Україну від польського пана». (2 уроки)
Мета:
Навчальна – сприяти поглибленню дослідження біографічних відомостей про Тараса Шевченка, реалізації їх інтелектуальних можливостей.
Розвивальна – розвивати уміння аналізувати текст твору, висловлювати власні думки; формувати навички толерантно, аргументовано вести дискусію; розвивати критичне мислення;
Виховна – виховувати почуття патріотизму, естетичний смак, орієнтуючи школярів на загальнолюдські та національні ідеали, сприяти формуванню активної життєвої позиції.
Тип уроку: урок з груповими формами роботи; інтегрований урок(українська література, історія, образотворче мистецтво, ) .
Методологічна основа: урок із використанням інтерактивних технологій.
Методи й прийоми : робота у групах, «Павутинка дискусії», асоціювання або ґронування, десятихвилинна творча робота.
Обладнання:
Хід уроку
Слайд №1,2
Почав Шевченко: для поета
Немає другорядних тем.
Іван Гущак
Організаційний момент.
Створення відповідного психологічного настрою.
Вступне слово вчителя: Добрий день, шановні учні. Сьогодні ми з вами маємо унікальну можливість за час одного уроку зустрітися одразу з двома геніями нашої нації, «духовними батьками» свого часу Богданом Хмельницьким та Тарасом Шевченком.
І. ЕВОКАЦІЯ.
1. Робота груп
Дослідницько-пошукова робота з тематичних питань.
Біографи.
Слайди № 3, 4, 5.
Слайд № 6.
1 учень (високого рівня презентує роботу у вигляді таблиці «Життєпис Т.Г.Шевченка»).
Дата |
Неволя |
Воля |
|
|
|
2 учень (середнього рівня розповідає основні дати життя та діяльності Б.Хмельницького, учитель історії доповнює розповідь).
Богдан Хмельницький (Можливий варіант відповіді)
Богдан Хмельницький — одна з найважливіших фігур в українській історії. Народився він 27 грудня 1595 року (6 січня 1596 року за новим стилем). Місцем народження є Суботів, Жовква або Чигирин. Батько-сотник назвав сина Зіновієм, а Богданом його нарекли пізніше — за видатні досягнення у якості гетьмана.
Богдан Хмельницький вчився в єзуїтській школі, хоча й був православним. Він вивчив латину і польську мову, а пізніше — ще й турецьку з французькою. Богдан Хмельницький вступив до козацького війська і брав участь у польсько-турецькій війні, тоді й потрапив до полону. Після свого повернення додому, він організував чимало морських походів на турецькі міста і став сотником у Чигирині.
Хмельницького поважав польський король Владислав IV, але проти Польщі Богдана налаштував його особистий ворог, що зруйнував не тільки його маєток, а й сім'ю — вкравши дружину і побивши до півсмерті сина. Король відмовився вирішити конфлікт, тому Богдан Хмельницький узявся за шаблю і знайшов союзників в особі кримських татар.
18 квітня 1648 року Богдана Хмельницького проголосили гетьманом. 8 січня 1654 року був підписаний історичний Переяславський договір між Хмельницьким і представниками Москви.
Помер Богдан Хмельницький 27 липня 1657 року (6 серпня за новим стилем), його поховали в Суботові. У 1664 році поляки спалили колишній хутір Хмельницького та розсипали його прах за вітром.
Учитель. У своїй боротьбі проти Речі Посполитої Хмельницький створив, одну за однією, три коаліції.
Першою була українсько-кримсько-турецька коаліція, утворена в 1647–1648 pp. Вона паралізувала небезпеку з боку польсько-московського союзу А. Киселя 1647 року й допомогла Україні здобути великі мілітарні успіхи, завершені Зборівською угодою 1649 року. Але, внаслідок трикратної зради кримського хана (Зборів — 1649, Берестечко — 1651, Жванець — 1653), й пасивності Туреччини, Б. Хмельницькому не вдалося повністю використати успіхи й здобути остаточну перемогу над Польщею.
Друга коаліція — українсько-московська, з царем Олексієм I Михайловичем, укладена в Переяславі 1654 року (додатково затверджена березневими статями 1654 р., які козацьке посольство уклало з московським царем у м. Москва), згідно з якою Україна увійшла до складу Московської держави на конфедеративній основі, й скерована також проти Польщі.
Текст угоди так і не вдалося знайти, а представники Росії спираються лише на чернетки.
Не з вини Б. Хмельницького ця угода не принесла Україні всіх тих воєнних і політичних успіхів, задля яких її було створено. Частина вищого українського суспільства, козацька старшина, також духівництво та київський митрополит не підтримали угоди й відмовилися присягати цареві. 1656 року російський цар підписав у Вільно договір між Московією та Польщею, без участі українських представників, і фактично зрадив переяславські домовленості.
Якщо перші дві коаліції мали на меті завдати Польщі військово-політичної поразки й забезпечити та ґарантувати цілісність і незалежність козацької держави, то третя антипольська коаліція (1656–1657) — союз між Україною, Швецією, Семигородом та іншими державами (Бранденбург, Молдавія, Валахія), — за планом Хмельницького, мала створити незалежну Руську державу (Велике князівство Руське) в межах цілої етнографічної території України та Білорусі під владою гетьмана й Війська Запорізького. Також у планах союзників була цілковита ліквідація польської держави («снести б Коруна вся, будто Коруна Польская и не бывала»), що дуже збентежило московський уряд, який доклав усіх зусиль, щоб перешкодити успіхові цієї коаліції. Московія, після підписання миру з Польщею, розпочала війну зі Швецією. Одночасно на теренах Речі Посполитої вирувала війна, що увійшла в історію під назвою «Потоп». Військові невдачі та нереалізація дипломатичних планів Б. Хмельницького прискорила його смерть.
3 учень (середнього рівня).
Словникова робота
КОАЛІЦІЯ, ї, жін. Об'єднання, союз, угода держав, партій і т. ін. для досягнення спільної мети. Робітники починають з того, що утворюють коаліції проти буржуа; вони виступають спільно для захисту своєї заробітної плати (Маніфест комуністичної партії, 1947, 23); Країни соціалізму сильні своєю монолітною єдністю. Це не звичайна коаліція держав, зв'язаних лише тимчасовими, минущими інтересами (Літературна газета, 25.IV 1961, 2).
Історики –географи.
Україна ХVІ-ХVІІ ст.
Слайд № 7, 8 (мапа).
1 учень (достатнього рівня показує на мапі місця битви гетьмана, потім робить висновок).
Українська козацька держава Богдана Хмельницького (Можливий варіант відповіді)
Як я вже сказав, що головним у діяльності Богдана Хмельницького було те, що він взяв на себе місію і очолив ту національну революцію, яка відродила українську державність, ту державність, яку ми втратили після падіння Галицько-Волинського князівства. Оце його головна заслуга.
Він не просто відродив її, не просто добився визнання цієї державності як з боку Речі Посполитої, так і з боку багатьох європейських країн, він уже на початку 1649 року добився того, щоб Туреччина визнала цю державність. Туреччина підписала угоду з Україною, відомий Договір українсько-турецький, якому нараховується понад 360 років.
І через те, я думаю, відродження української державності – це головна заслуга Богдана Хмельницького.
2 учень (достатнього рівня).
Історична довідка
Богдан Хмельницький був приречений спиратися на союзників. Політика України в 17 столітті розвивалася у трикутнику між Річчю Посполитою, російською державою і Кримським ханством та Османською імперією. Якщо б він, не шукаючи союзників, наприклад, у Криму, йшов воювати до Польщі, то Крим став би союзником Речі Посполитої. Якщо б він не шукав союзу з Росією, то Росія шукала б якісь зв’язки. Тобто, це була дипломатія Богдана Хмельницького.
Інша справа, що вона не завжди була рішучою. І за це його критикували і Михайло Грушевський, і інші історики.
Деяких помилок він таки допустився не лише у дипломатії, а й також у своїй військовій діяльності. Зокрема, такою найбільшою помилкою Богдана Хмельницького прийнято вважати те, що свої війни він провадив майже завжди на своїй території. І цим самим він цю територію виснажував.
3 учень (середнього рівня).
У вірші "Стоїть в селі Суботові" Шевченко відверто звинувачує Богдана Хмельницького: "Занапастив єси вбогу сироту Украйну".
Але "не так воно стало",— говорить Шевченко у вірші "Стоїть в селі Суботові". На Україні після перемоги над польською шляхтою ("На тій Україні, на тій самій, що з тобою ляха задавила!") разом з козацькою старшиною стали панувати царські вельможі - "байстрюки Єкатерини сараною сіли".
У вірші "Стоїть в селі Суботові" поет віддає належне заслугам Хмельницького, визначає історичне значення возз'єднання України з Росією і чітко, без застережень, підкреслює феодальний характер політики Богдана Хмельницького, яка українського гетьмана зближувала з російським царем. Дуже характерно, що цей вірш Т. Г. Шевченка закінчується надзвичайно оптимістично - надією на повстання і визволення українських народних мас.
Встане Україна.
І розвіє тьму неволі,
Світ правди засвітить,
І помоляться на волі Невольничі діти!
4 учень (середнього рівня) Повідомлення.
Перебуваючи на засланні, Т.Г.Шевченко прочитав працю М. Костомарова "Богдан Хмельницький" і дав їй високу оцінку. Справді, хоч Костомаров і стояв на ліберальних позиціях і не завжди поділяв ідеї Т. Г. Шевченка, проте він один з перших поставив і загалом правильно висвітлив у ряді своїх історичних праць, особливо у монографії "Богдан Хмельницький", питання про його роль в історії України і значення возз'єднання України з Росією. Після прочитання книги Костомарова Шевченко у своєму "Дневнике" робить такий запис: "Читал "Богдана Хмельницького" Костомарова. Прекрасная книга, вполне изображающая этого гениального бунтовщика. Поучительная, назидательная книга! Историческая литература сильно двинулась вперед в продолжение последнего десятилетия. Она осветила подробности, закопченные дымом фимиама, усердно кадимого перед порфирородными идолами".
Літературознавці.
Ідейно-художній аналіз творів (учні опрацьовували в групах, а потім занотовували до загальної таблиці)
|
«Гайдамаки»
|
«Великий льох»
|
«Стоїть в селі Суботові…»
|
«Якби-то ти, Богдане п'яний» |
Рік написання |
1841 |
1845 |
1845 |
1859 |
Жанр |
поема (революційно-романтична, історико-героїчна, соціальна; перший український історичний роман у віршах). |
поема - містерія |
громадянська лірика |
інвектива |
Тема |
боротьба українського народу проти польсько-шляхетського панування в Україні, змалювання широкої картини народного повстання 1768 р. під назвою Коліївщина на чолі з Максимом Залізняком та Іваном Ґонтою. |
правдиве відображення трагічних епізодів української історії, показ національного відкупу українського народу, пов’язаного з пошуками скарбу Б. Хмельницького, в часи гетьманування якого українська держава досягла вершини свого розвитку. |
висловлення поетом критики стосовно діяльності Б. Хмельницького, зокрема за необачний Переяславський союз з Московією, який призвів до втрати української державності. |
поет критично сприймає не лишень помилки і навіть злочини, в його розумінні сучасної козацької верхівки, яка, зрадивши Україну, пішла для власної вигоди служити то Москві, то Варшаві.. |
Ідея |
Заклик до єднання слов’янських народів; усвідомлення того, що здобуття незалежності — ідеал історичного розвитку нації; осмислення можливостей вирішення конфліктів між на-родами-сусідами, історичного примирення народів; складність історичної долі українського народу. |
Засудження зради старшинської верхівки інтересам української нації; підступного приєднання України до російської імперії; імперського геноциду російських посіпак в Україні, висловлення обурення антиукраїнською політикою жорстокої імператриці Катерини, яка спричинилася до знищення лицарської Запорозької Січі. |
Заклик-звернення до недругів не «сміятися» з України, бо прийде час її могутності й розквіту. |
Подані рядки вірша поєднують історію і сучасність та примушують сучасних українців задуматись над сьогоденням та майбутнім України. |
Особливості композиції |
2 вступи, 10 розділів, епілог; відсутність розв’язки. |
Три композиційні частини — «Три душі», «Три воро́ни» і «Три лірники», а також епілог («Стоїть в селі Суботові…»). |
епілог містерії «Великий льох». |
мініатюрний вірш, 15 рядків, звертає на себе увагу незвичайно великою силою вислову і послідовністю оскаржень. |
2 учень (середнього рівня).
Словникова робота
Місте́рія (грец. musterion — таїнство, таємний релігійний обряд на честь якогось божества) — західноєвропейська середньовічна релігійна драма, що виникла на основі літургійного дійства.
Інвекти́ва (від лат. invectiva (oratio)), у свою чергу походить від (лат. invehor — накидаюся, нападаю) — форма літературного твору, одна з форм памфлета, що висміює або гостро критикує, реальну чи уявну особу або групу.
3 учень ( достатнього рівня). Структура твору «Великий льох». Слайд №9.
«Положилъ еси насъ [поношеніе] сосЂдомъ нашымъ, подражненіе и поруганіе сущымъ окрестъ насъ. Положилъ еси насъ въ притчу во языцЂхъ, покиванію главы въ людехъ.»
Псалом 43, ст. 14 и 15,
який означає: щоб струсонути сумління своїх земляків і збудити їх з літаргічного сну національної несвідомості та байдужості, Т. Шевченко, компонуючи твір, поставив на вступі до неї слова псалмоспівця, сповнені болю і трагічної розпуки, щоб були вони для читача пересторогою і наукою.
Розглянувши картину сучасного українського художника Віталія Правдецького, зрозуміти його бачення містерії.
Слайд №10
Структура поеми «Гайдамаки». Слайд №11.
В першодруку цей твір мав присвяту рос. «Василию Ивановичу Григоровичу, на память 22-го апреля 1838 года».
Довідка. Слайд №12.
Василь Іванович Григорович (рос. Василий Иванович Григорович; 1786, м. Пирятин, тепер Полтавська область, Україна) — російський мистецтвознавець та історик мистецтва, конференц-секретар і професор Академії мистецтв (Петербург), видавець часопису «Журнал изящных искусств». Обраний почесним членом РАН у 1841 році.
Сюжет
У творі дві сюжетні лінії, які переплітаються між собою: розгортання та хід повстання під назвою Коліївщина та історія особистого життя Яреми.
Розвиток сюжетних ліній часто переривається ліричними відступами й пейзажами в романтичному дусі. Характери розкриваються в складних життєвих конфліктах. У Яреми почуття помсти за свої наймитські кривди посилюється звісткою про драматичну долю його нареченої — Оксани. Глибокого трагізму й художньої сили сповнений розділ про те, що Іван Ґонта в ім'я присяги вбив своїх дітей.
Логічним завершенням основної сюжетної лінії є зображення гайдамацького повстання — «Епілог», в якому розповідається про поразку повстання.
«Епілог» перейнятий сумним настроєм, характерним і для народних пісень про Коліївщину.
Дослідження тексту вірша « Якби – то ти, Богдане…» Слайд №13.
Шевченко починає цей вірш дуже незвично: умовним сполучником «Якби то». Сполучник «Якби» повторений вдруге в середині другої строфи. Він є ніби ключем до розуміння Шевченкових поглядів.
Текст обох строф цього вірша дуже типовий для інвективи: він наповнений образливими словами, майже лайливими, без усяких чемностевих обгорток. Епітети тут підібрані, крім першого: «п’яний» виказують шанобливість, навіть в суперлятиві («препрославлений») поруч із огидними образами решти тексту, звучать із ще більшою іронією. Дуже експресивно вжитий контраст епітетів та образів.
Але треба цього вірша читати і між рядками. Знов - ключ: «якби». Вся трагедія постаті Богдана Хмельницького і його політичних дій полягає в тому «якби». Між рядками читаємо: якби Богдан не зробив тої великої помилки, угоди з москалями в Переяславі, (а зробив її тому, що був п’яний), був би найславнішим «козачим розумним батьком» і найулюбленішим сином Матері України. Та - дарма. Лишилось «якби». Дійсність - це зруйнований Переяслав, зруйноване замчище, зруйнована Україна. Тому, вживши дуже дошкульні образи найбруднішого довкілля, Шевченко, хоч ми знаємо, з болем серця, висловлює бажання «якби ти на світ не родивсь». І припечатує це ще страшнішим, двічі повтореним словом «Амінь», що може означати найвищий прокльон - анафему. Чітка композиція вірша: перша строфа - це оскарження і представлення свідків, друга - осуд.
Глумливо-іронічний тон вірша, підбір образливих слів і понижуючих образів, ще раз нам показує, як Шевченко поважає закон мистецтва, що форма має виявляти зміст. А він користується різними засобами - залежно від того, що хоче сказати. Тут ми маємо приклад інвективи з натяком на анафему. Тут Шевченко гнівний, грізний, караючий.
Ономасти.
Богдан - Богом даний
4 учень (високого рівня).
Чи справді Богдан Хмельницький був Україні Богом даний? Можливий варіант відповіді)
Ми ніколи не довідаємось, скільки болісних роздумів і сумнівів пережив Богдан за три місяці між звісткою про рішення Земського собору і скликанням ради в Переяславі. Нам уже ніколи не стануть відомі всі його мотиви, тільки частина їх. Про що ми можемо здогадуватися, так це про те, якою була головна мета Хмельницького, його мрія-максимум. Освічені сучасники Богдана говорили, що він хоче відродити «давньоруське князівство». Полякам, які намагалися пізніше почати нові переговори з ним, він говорив про своє бажання бачити вільними всі давньоруські землі. Усі — не більше, не менше. «Нехай Королівство Польське відмовиться від усього, що належало князівствам землі Руської... Нехай поляки формально оголосять руських [сьогодні ми б сказали: українців і білорусів] вільними, на зразок того, як іспанський король визнав вільними голландців».
Діячів минулого не можна судити поза контекстом часу і згідно більш пізніх законів, які не мають зворотньої сили. Їх діяння необхідно оцінювати з погляду моралі і правил їх часу, з урахуванням усіх, а не тільки пристрасно відібраних обставин. Маючи мужність бачити неприкрашену правду свого минулого, потрібно черпати в ньому не приниження, а силу.
Хмельницький вивів народжену у вогні і хаосі Україну на стежку, вибрану ним для неї серед інших стежок, що вели в болота, і дав їй золоту нитку Аріадни — національну державну ідею. Зумівши не втратити цієї нитки, Україна через третину тисячоліття прийшла до заповітної незалежності.
Словникова робота Слайд № 14.
Богда́н — слов'янське чоловіче ім'я, означає Богом даний, тобто подарований. В інших мовах буквальним відповідником є грецьке Теодор або Феодор (грец. Θεόδώρος), звідки укр. Федір і рос. Фёдор, латинське Деодатус (лат. Deodathus) та єврейське Натанаель, а також Йонатан (יהונתן).
Ім'я поширене зокрема серед українців, поляків та чехів.
5 учень ( достатнього рівня) Цитати з творів Т. Шевченка про
Б. Хмельницького та усний аналіз.
1. Отаке-то, Зіновію,
Олексіїв друже!
Ти все оддав приятелям,
А їм і байдуже.
Або в колисці ще упивсь...
То не купав би я в калюжі
Тебе преславного. Амінь.
Тепер на Переяслав глянув!
Та на замчище подививсь!
Упився б! Здорово упивсь!
Не так воно стало;
Москалики, що заздріли,
То все очухрали.
Занапастив єси вбогу Сироту Украйну!
За те ж тобі така й дяка.
Гарно помоліться,
Братайтеся з нами,
З нами, козаками;
Згадайте Богдана,
Старого гетьмана…
Де їх могили? Де лежить
Останок славного Богдана?
Де Остряницина стоїть
Хоч би убогая могила?
Нема Богдана червонить
І Жовті Води, й Рось зелену,
Сумує Корсунь староденний:
Нема журбу з ким поділить.
От-от уже поховала.
Ні, встали, погані,
Із шведською приблудою...
А третій горбатий.
Йшли в Суботов про Богдана
Мирянам співати.
І мов усміхались,
Що сонечко побачили.
От добро Богдана!
Черепок, гниле корито
Й костяки в кайданах!
На горі високій
Домовина України,
Широка, глибока.
Ото церков Богданова.
Занапастив єси вбогу
Сироту Украйну!
За те ж тобі така й дяка.
Висновок.
Ставлення Шевченка до Б.Хмельницького неоднозначне. З одного боку він визначав той факт, що «на Українi царизм лiквiдував мiсцеве самоврядування, люто придушував нацiонально-визвольий рух.., проводив насильственну полiтику русифiкацiї, перешкоджав розвитку української мови i культури». Водночас Шевченко визнавав iсторичне значення Б.Хмельницького як «гениального бунтовщика» (запис у «Щоденнику» вiд 22.09.1857 р.), видатного полководця й державного дiяча».
На відміну від загальноприйнятої думки про те, що Б. Хмельницький зробив добру справу, підписавши угоду з російським царем на Переяславській раді 1654 року, Шевченко вже тоді зрозумів: Україна потрапила ще в більшу кабалу. Богдан «молився, Щоб москаль добром і лихом 3 козаком ділився». Але не так сталося. Російський уряд не дотримався угоди, йому потрібні були лише гроші та нові території. Поет картає гетьмана, говорячи, що москалі з нього сміються, нікому навіть полагодити церкву, у якій він похований. Разом з тим вірить, що розвалиться та «церков-домовина», «і з-під неї Встане Україна. І розвіє тьму неволі. Світ правди засвітить...»
2. Асоціювання, або ґронування. Додаток №1
- Виходячи з напрямів дослідження у ваших групах, дайте одне асоціативне бачення героя Богдана Хмельницького.
(Визначені асоціації ділять навпіл центральне поняття – позитивне і негативне. Тому є підстави проведення міні-дискусії.)
ІІ. Осмислення.
«Павутинка дискусії»
Повторення правил ведення дискусії (Слайд № 15). Роздати пам’ятки.
Культура ведення дискусії
1. Висловлюватися слід почергово.
2. Не можна перебивати того, хто говорить.
3. Критикувати слід ідеї, а не осіб, які їх висловлюють.
4. Необхідно поважати всі висловлені думки (позиції).
5. Сміятися можна лише над жартами.
6. Не можна змінювати тему дискусії.
7. Потрібно заохочувати до участі в дискусії інших.
Перша нитка: Державний діяч – Національна ідея – Політик. (Підтвердження цитатами з творів Шевченка)
Друга нитка: Чин – Боротьба – Гетьман. (Підтвердження цитатами з творів Шевченка)
Третя нитка: Україна – Гріх – Православний християнин. (Підтвердження цитатами з творів Шевченка)
Четверта нитка: Патріот – Вибір – Людина, яка створила епоху. (Підтвердження цитатами з творів Шевченка)
Слайд № 16.
Висновок:
"Хмельниччина, - писав М. Грушевський, - була все-таки великим етапом в поході Українського народу, українських мас до своїх соціяльних, політичних, культурних і національних ідеалів. Ся крівава, руїнна, облита слізми і потом, хаотична і невдала в своїх досягненнях доба була і зістанеться великим і високим моментом українського життя, повним великого напруження і величних змагань… Від Хмельниччини веде свій початок нове українське життє, се я не раз говорив. І Хмельницький як головний потрясатель зістанеться героєм української історії".
Діяльність Хмельницького справила помітний вплив на шляху становлення українського суспільства. Не вина гетьмана в тому, що традиційна українська еліта (князі, магнати, пани й шляхта) в умовах польського поневолення на середину XVII ст. втратила роль політичного провідника національних інтересів. Водночас Хмельницький несе пряму чи опосередковану відповідальність за допущені помилки, які негативно позначилися на перебігу й наслідках визвольної
боротьби, економічному і політичному розвитку України, умовах життя населення окремих регіонів тощо. Але всі ці прорахунки, попри негативні наслідки, не визначають змісту діяльності Хмельницького та оцінки його ролі в українській історії.
ІІІ. Рефлексія.
ІІІ.1. Написання десятихвилинної творчої роботи (робота у зошиті).
Вітальне слово героєві творів Т.Шевченка Богданові Хмельницькому.
Інструктаж: звертання, зв'язок з текстом та сучасністю, грамотність.
Слайд № 11.
2. Зачитування 3-5 учнів.
3. Перспективність вивчення творчості Івана Франка.
Що ви знали про творчість Тараса Шевченка?
Що ви дізналися нового про Богдана Хмельницького?
Про що ви хочете дізнатися з творів Т.Шевченка?
ІІІ.2. Підсумки. Оцінювання.
ІІІ.3. Домашнє завдання (диференційоване):
Додаток №1
Асоціація