Урок "Українська література"

Про матеріал
ознайомити здобувачів освіти із життям та поетичним доробком П.Грабовського; розвивати вміння аналізувати поетичний текст, усне зв'язне мовлення, навички виразного читання; виховувати почуття патріотизму та поваги до людей праці; коригувати емоційно-вольову та рухову сферу особистості
Перегляд файлу

 Навчальний предмет. Українська література. 8 клас

Розділ. Українська література XIX століття

Тема. Життєвий і творчий шлях П. Грабовського. «Швачка»

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок і практичного їх використання

 

Мета: ознайомити здобувачів освіти  із життям та поетичним доробком П.Грабовського;

розвивати вміння аналізувати поетичний текст, усне зв'язне мовлення, навички виразного читання;

виховувати почуття патріотизму та поваги до людей праці;

коригувати емоційно-вольову та рухову сферу особистості

 

Обладнання: портрет П. Грабовського, тексти творів поета, мультимедійна презентація «Життєвий шлях поета», інтерактивна дошка

Його поезія — переважно стогін

змученого серця, крик болю й туги

за рідною Україною
І. Франко

ХІД УРОКУ

І. Нервово-психологічна підготовка здобувачів освіти  до уроку

II. Актуалізація опорних знань

Словниковий диктант «Уникай повторів»

Поетичний (твір), віршований, ліричний; високий, піднесений; романтичний, чутливий, тонкий, вразливий.

III. Мотивація навчальної діяльності школярів

Оголошення теми й мети уроку

На попередніх уроках ви  дізналися про те, в яких складних умовах розвивалася українська література. Але сухі факти не хвилюють серця.

Коли ж починаєш вивчати реальну людську долю, дізнаєшся про страждання людської душі, провина якої тільки в палкій любові до батьківщини, все сприймається зовсім по-іншому. Саме про таку трагічну долю українського патріота піде мова на сьогоднішньому уроці — про долю Павла Грабовського.

IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Вступне слово вчителя

Із 38 років життя П. Грабовський 20 років провів у неволі — тюрмах, таборах, на засланнях. Відірваний від рідного краю, фізично недужий, часто доведений до відчаю, поет все ж зумів зберегти віру в праве діло борця за кращу прийдешність України. Він ні на хвилину не полишав своєї письменницької праці, яку розумів як обов’язок перед українським народом. У снігах далекого Сибіру П. Грабовський вимріював національну незалежність України, суспільний її поступ. Жагуче бажання бачити Вітчизну оновленою, щасливою, вільною пронизує всю його творчість.

Завдання: прослухати повідомлення здобувачів  про життєвий шлях письменника.

 2. Повідомлення здобувачів

1-й здобувач. Павло Арсенович Грабовський народився 11 вересня 1864 р. у с. Пушкарне на Харківщині в бідній сім’ї паламаря. Учився в Охтирській бурсі (1874–1879) та Харківській духовній семінарії, де самотужки ґрунтовно знайомився з художньою класикою, таємно виявляв велике зацікавлення політичною літературою, тягнувся до обговорення актуальних суспільних проблем.

2-й здобувач. За зв’язки з харківським гуртком народницької організації «Чорний переділ», поширення забороненої літератури Грабовський у 1882 р. був заарештований і виключений із семінарії. Перебуваючи під гласним наглядом поліції, він до квітня 1885 р. проживав у с. Пушкарне, безрезультатно намагаючись знайти роботу, а після зняття нагляду переїхав до Харкова, де працював коректором газети. Тут він поновлює революційну діяльність. Усі ці роки, починаючи з семінарії, Грабовський активно займається самоосвітою, пробує сили в літературній творчості.

3-й здобувач. На початку 1888 року був засуджений на п'ятирічне заслання до Сибіру, де почав писати вірші. Після третього арешту з серпня 1889 по березень 1892 року перебуває в Іркутській губернській в'язниці. Листувався з І. Франком, надсилав свої твори в галицькі часописи, перекладав Пушкіна і Гете.

4-й здобувач. З кінця 1893 до кінця 1896 р. перебував у засланні в Вілюйську та населених пунктах Вілюйського округу. Перекладав твори з 25 літератур світу. З 1899 по 1902 р. проживав у Якутську, Іркутську, Тобольську. Помер 1902 року, був похований у Сибіру.

3.Перегляд мультимедійної презентації «Життєвий шлях поета»

Учитель.  Павло Грабовський — один з поетів-борців, який важкою ціною здобув право вчити українське суспільство громадянських чеснот. Це право він отримав через свою принциповість і страждання за світлі ідеали людства. У своїй творчості поет правдиво зображував горе й біль людей, змалював образи скривджених і знедолених.

Дуже добре знав Павло Грабовський життя жінки з низів сучасного йому суспільства. Ця жінка була безправною, приниженою, зазнавала злиднів, важко працювала. Поет створив образ трудівниці, який займає особливе місце в його творчому доробку.

Учитель читає поезію «Швачка»

А хто ще бажає прочитати виразно поезію?

          Діти почергово читають вірш.

         

Учитель. Дякую за гарно прочитаний вірш.

Обмін враженнями від прочитаної поезії.

Учитель. Павло Грабовський знав, що праця швачки була кропіткою та невдячною. Поезія «Швачка» невеличка за обсягом, але скільки вкладено душі в ці співчутливі рядки! Важко працює жінка, вона дуже стомилася. Від щоденної роботи в неї «рученьки терпнуть, злипаються віченьки». Швачка працює на вередливих паненят, одноманітна виснажлива робота не приносить їй задоволення. Але ж і проклинати свою роботу можна тільки нишком, бо швачка боїться її втратити, тобто загинути від голоду. «Швачка» — вірш-протест проти знущання над трудівницею, вірш-докір тим, хто зневажає жінку й людину взагалі:

Де воно знатиме, що то за доленька —

Відшук черствого шматка,

Як за роботою вільна неволенька

         Груди ураз дотика.

4. Гра «Мікрофон». Здобувачі по черзі, передаючи уявний мікрофон, продовжують речення «Мене найбільше вразило в поезії…»

V. Підсумок уроку.

VI. Оголошення результатів роботи здобувачів на уроці.

VII. Д/З  I відділення:  вивчити напам’ять поезію  «Швачка».

     II відділення: виразно читати поезію  «Швачка».

 

docx
Додано
4 червня 2021
Переглядів
796
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку