Методичний кейс "Упровадження інноваційних технологій на уроках української мови, літератури й зарубіжної літератури як засіб реалізації Концепції «Нова українська школа»

Про матеріал
І. ВСТУП 1. НАЗВА ДОСВІДУ, АВТОР «Упровадження інноваційних технологій на уроках української мови та літератури й зарубіжної літератури як засіб реалізації Концепції «Нова українська школа» Краматорський заклад загальної середньої освіти № 22 з профільним навчанням імені Миколи Миколайовича Крупченка Краматорської міської ради Донецької області Учитель української мови, літератури й зарубіжної літератури, заступник директора з НВР Ревська Вікторія Миколаївна 2. АКТУАЛЬНІСТЬ ПРОБЛЕМИ Сьогодення диктує нам свої умови, в яких інноваційність є однією з домінантних тенденцій розвитку людства. У нинішніх умовах стрімкого розвитку інформаційного суспільства й виникла необхідність розроблення єдиної сучасної загальнодержавної стратегії у галузі освіти, яка орієнтована на формування, розвиток і вдосконалення в учнів навиків життя в соціумі. Зважаючи на активні зміни в державі, особливого значення набули питання формування нових життєвих стратегій, компетентності, посилення гнучкості та мобільності соціальної поведінки дітей та молоді. За таких умов гостро стоїть завдання створення нової філософії освіти, відкритої до прагнень та розвитку життєвого потенціалу учня. На цій основі формується педагогіка компетентністної людини. ІІ. МЕТОДИЧНИЙ КОМЕНТАР Тільки завдяки ефективно обраним інноваційним педагогічним технологіям, методам та прийомам, можна формувати ключові компетентності учнів, необхідні для гідного життя в суспільстві. За проєктом «Нової української школи» існує два шляхи реалізації: - компетентнісний підхід (формування предметних і ключових компетентностей); - педагогіка партнерства (спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками). Визнання компетентнісного підходу провідним у навчанні передбачає формування не лише предметної, а й ключових компетентностей, зміщення акцентів зі знаннєвого на діяльнісний освітній результат. Знання мають бути інструментом у розв’язанні життєвих проблем, засобом особистісного розвитку, соціалізації учнів, успішного професійного становлення та облаштування особистого життя. 1. ТЕХНОЛОГІЧНЕ ПІДҐРУНТЯ Для реалізації компетентнісного підходу у навчанні учнів практикую традиційні та інноваційні технології організації навчальної діяльності. Перевагу надаю особистісно зорієнтованому навчанню, основи якого висвітлені у дидактичних працях І.С. Якиманської, методичних посібниках Г.П. Гузика, А. Фасолі. Ця технологія сприяє індивідуалізації навчання, здійсненню диференційованого підходу. У домашньому завданні систематично використовую диференційований підхід, даючи можливість учням обирати самостійно завдання якого рівня він може виконати. Серед інноваційних застосовую інтерактивні технології, які пропаговані О.М. Пєхотою, Л.В. Пироженко, О.І. Пометун та проєктне навчання, що допомагають самовираженню, самореалізації особистості, активізують самостійну й дослідницьку діяльність учня. Маю переконання, що головною рушійною силою у забезпеченні процесу формування ключових компетентностей учнів сьогодні є педагог. Саме від його професійної компетентності залежать результати, яких досягнуть учні і які дадуть їм змогу знайти своє місце в житті, щоб ефективно засвоїти свої життєві та соціальні ролі, бути конкурентоспроможними в будь-якій, обраній ними діяльності.
Перегляд файлу

Упровадження інноваційних технологій

на уроках української мови, літератури й зарубіжної літератури як засіб реалізації Концепції «Нова українська школа»

 

 І. ВСТУП

1. НАЗВА ДОСВІДУ, АВТОР

«Упровадження інноваційних технологій на уроках української мови та літератури й зарубіжної літератури як засіб реалізації Концепції «Нова українська школа»

Краматорський заклад загальної середньої освіти № 22 з профільним навчанням імені Миколи Миколайовича Крупченка Краматорської міської ради Донецької області

Учитель української мови, літератури й зарубіжної літератури, заступник директора з НВР Ревська Вікторія Миколаївна

2. АКТУАЛЬНІСТЬ ПРОБЛЕМИ

 Сьогодення диктує нам свої умови, в яких інноваційність є однією з домінантних тенденцій розвитку людства. У нинішніх умовах стрімкого розвитку інформаційного суспільства й виникла необхідність розроблення єдиної сучасної загальнодержавної стратегії у галузі освіти, яка орієнтована на формування, розвиток і вдосконалення в учнів навиків життя в соціумі. Зважаючи на активні зміни в державі, особливого значення набули питання формування нових життєвих стратегій, компетентності, посилення гнучкості та мобільності соціальної поведінки дітей та молоді. За таких умов гостро стоїть завдання створення нової філософії освіти, відкритої до прагнень та розвитку життєвого потенціалу учня. На цій основі формується педагогіка компетентністної людини.

 

ІІ. МЕТОДИЧНИЙ КОМЕНТАР

Тільки завдяки ефективно обраним інноваційним педагогічним технологіям, методам та прийомам, можна формувати ключові компетентності учнів, необхідні для гідного життя в суспільстві. За проєктом «Нової української школи» існує два  шляхи реалізації:

 - компетентнісний підхід (формування предметних і ключових компетентностей);

 - педагогіка партнерства (спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками). Визнання компетентнісного підходу провідним у навчанні передбачає формування не лише предметної, а й ключових компетентностей, зміщення акцентів зі знаннєвого на діяльнісний освітній результат.

Знання мають бути інструментом у розв’язанні життєвих проблем, засобом особистісного розвитку, соціалізації учнів, успішного професійного становлення та облаштування особистого життя.

1. ТЕХНОЛОГІЧНЕ ПІДҐРУНТЯ

Для реалізації компетентнісного підходу у навчанні учнів практикую традиційні та інноваційні технології організації навчальної діяльності.

Перевагу надаю особистісно зорієнтованому навчанню, основи якого висвітлені у дидактичних працях І.С. Якиманської, методичних посібниках Г.П. Гузика, А. Фасолі. Ця технологія сприяє індивідуалізації навчання, здійсненню диференційованого підходу. У домашньому завданні систематично використовую диференційований підхід, даючи можливість учням обирати самостійно завдання якого рівня він може виконати.

Серед інноваційних застосовую інтерактивні технології, які пропаговані О.М. Пєхотою, Л.В. Пироженко, О.І. Пометун та проєктне навчання, що допомагають самовираженню, самореалізації особистості, активізують самостійну й дослідницьку діяльність учня. Маю переконання, що головною рушійною силою у забезпеченні процесу формування ключових компетентностей учнів сьогодні є педагог. Саме від його професійної компетентності залежать результати, яких досягнуть учні і які дадуть їм змогу знайти своє місце в житті, щоб ефективно засвоїти свої життєві та соціальні ролі, бути конкурентоспроможними в будь-якій, обраній ними діяльності.

2. ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ НА УРОКАХ

 Компетентнісно орієнтоване навчання передбачає використання учнями та учителями на уроках відповідних дій.

Так, на уроках української літератури, зарубіжної літератури під час вивчення багатьох творів розвиваємо критичне мислення, розмірковуємо над тим, чи існує проблема непорозуміння між батьками й дітьми, під час вивчення твору Шекспіра В. «Ромео і Джульєтта», Коцюбинського М. «Тіні забутих предків» розмірковуємо над проблемою нерозуміння почуття кохання дітей їхніми батьками у наш час і шукаємо шляхи її розв’язання, які  бачать учні. Протягом уроку учні збирають аргументи щодо власної позиції з цього питання, висловлюють думки та відстоюють їх, сприймають та оцінюють світ, розмірковують не тільки над навчальним матеріалом, а й над загальнолюдськими цінностями. Залучення вихованців до активного пізнання формує високодуховну особистість, її життєву компетентність.

 Дуже часто діти отримують творче завдання: створити мультфільм чи мультстрічку, інтерактивний плакат з тієї чи іншої теми, використовуючи мобільні телефони чи інші гаджети, створити файли кіноплівки, намалювавши основні найяскравіші моменти з твору, з’єднавши їх по черзі, описавши асоціативно на малюнку або на зворотньому боці, розповідаючи коротко зміст твору, ілюструючи відповідь малюнками. Наприклад, на уроках зарубіжної літератури в 5 класі малеча із задоволенням створювала стрічку з найяскравіших моментів із твору «Аліса в Країні Див» Льюїса Керрола, із народних казок, у 6 класі за твором «Листівки з видами міст» Джанні Родарі діти створили інтерактивні плакати, «ручної  роботи», бо не мали можливості працювати в потрібній програмі в інтернеті, «вспливаючі» вікна були створені наклеяними один на другий, третій листочки, або згорнуті гармошкою аркуші з інформацією про ті чи інші міста, пам’ятки культури, 7 клас знімав мультфільм до твору О. Генрі «Останній листок», 10 клас відтворював фрагменти кіноплівки за твором Моріса Метерлінка «Синій птах», 8 клас працював над твором «Дорогою ціною» Михайла Коцюбинського, відтворюючи найболючіші фрагменти з тексту.

 До Дня всіх закоханих усі класи отримали завдання створити власний плакат «Кохання в українській літературі», «Любов у рідній літературі», «Дружба в українській літературі», «Кохання в зарубіжній літературі», «Любов у зарубіжній літературі», «Дружба в зарубіжній літературі». Учні самі мали можливість обрати з якої літератури та з якої теми виконувати завдання. На моє здивування плакатів була така величезна кількість, що ми, об’єднавши власні учнівські плакати в класну стіннівку, прокрасили весь хол у школі. Одинадцятикласники ж вирішили дослідити кількість творів з української та зарубіжної літератури, присвячених нещасливому коханню, висуваючи гіпотезу, що всі твори про болюче почуття автори писали приблизно в одному молодому віці. Дослідивши велику кількість творів рідного народу, творів зарубіжних письменників, учні дійшли висновку, що гіпотеза не справдилась.

 Для успішного осмислення навчального матеріалу застосовую нетрадиційний дидактичний принцип - за п’єсою І. П. Котляревського «Наталка Полтавка» проводився урок-подорож уявним театром, де один із учнів є екскурсоводом, хтось проходить проби на роль, це, в основному, слабші діти, які не можуть вивчити великий обсяг прозового тексту, або ті, які хворіли й тільки вийшли на навчання, тому готуються вдома чи одразу в класі виразно читати з листочка текст для своєї ролі, у когось уже йде генеральна репетиція спектаклю – діти ставлять костюмовану виставу, готуючи заздалегідь афіші та квитки.

 У день учнівського самоврядування учні всіх класів ретельно готуються до уроку, визначаючи за тиждень учителя на урок з учнів класу. Так минулого року одинадцятикласники визначили трьох учнів на роль учителя, кожен із них готував свою частину уроку: один викладав нову тему й теоретичний матеріал, другий проводив тренінг з даної теми, третій підсумовував урок, заздалегідь створивши в мережі тести, роздавши інтернет і паролі для швидкої реєстрації й автоматичного обчислення відповідей. Урок видався дуже цікавим, насиченим й ефективним. Учні отримали нові знання, закріпили їх під час тренінгу, були оцінені під час тестового опитування.

 У процесі організації навчальної діяльності прагну дотримуватися гнучкості під час вибору інноваційних прийомів, створюю ситуації, які "оживлюють" уроки. Ефективним на цьому етапі є проблемне навчання.

 Сучасні уроки словесності не уявляю без інноваційних технологій, які сягають корінням у далекоглядні праці педагогів В.О. Сухомлинського, Є.Ільїна. Звичними на уроках стали прийоми інтерактивного навчання. У своїй практиці впроваджую роботу в групах та парах, які вчать учнів співпраці у команді, допомагають усвідомленню власного внеску у спільну справу.

 До Дня рідної мови учнями 6 класу проводились дослідження щодо кількості україномовного населення мікрорайону. Діти проводили опитування в школі серед адміністрації, учителів і учнів, а також а вулиці серед перехожих. Для розвитку комунікативних і соціо-культурних компетентностей це дуже ефективний прийом.

 Інноваційні методи і прийоми є універсальними для розвитку життєвих компетентностей, сприяють активізації особистісних якостей учня.

 Ефективним для формування життєвої компетентності вважаю метод проєктів, який орієнтується на самостійну дослідницьку діяльність учнів. Практикую підготовку міні-проєктів, STEAM-проєктів, сторітеллінгу на уроках.

 Особистість, яка володіє технологіями та інформацією, має інший стиль мислення, принципово інакше підходить до оцінювання проблеми, що виникає, до організації своєї діяльності.

 Використання ІКТ на уроках української мови, літератури й зарубіжної літератури дозволяє формувати та розвивати в учнів компетентності: інформаційної, комунікативної, полікультурної, саморозвитку та самоосвіти. Під час проведення уроків використовую презентації, відеоролики, інтерактивні плакати, буктрейлери, тощо.

На уроках зарубіжної літератури в 5 класі випереджаючи урок з теми «Чарлі і шоколадна фабрика» Роальда Дала, малеча отримала завдання за варіантами дослідити в інтернеті з батьками статистику продажу шоколаду в Україні, у світі, які шоколадні фабрики існують у нашій країні, у яких містах знаходяться, вирахувати в класі відсоток тих, хто любить шоколад взагалі, провести опитування, які саме шоколадні вироби люблять діти, а також з’ясувати найпопулярнішу марку. Потім діти отримали завдання приготувати з батьками власноруч шоколадний виріб, чи розтопивши плитку, чи виготовивши з кокао-порошку, підрахувати собівартість, подумати за яку ціну готові продати цю смакоту, щоб купили й було недорого, але й не у збиток собі. Придумати обгортку, назву виробу й фірми, не використовуючи вже відомі марки, рекламний слоган. Представити виріб на уроці, продати на класному ярмарку. На моє величезне здивування з 33 учнів не підготували завдання лише 2, з матеріальних нестатків. Це так захопило дітей. Ось вони й найпотрібніші життєві компетентності: і математична грамотність, і соціо-культурна, технологічна, інформаційно-цифрова компетентність, соціальні компетентності, а найголовніше, для мене - вирішене питання з підприємливістю.

Ці ж учні вивчаючи твір Елеонор Портер «Поліанна» малювали мені місто Щастя, відповідаючи на певні питання, що там побудовано, що росте, чим пахне, які кольори, хто там живе, ін. Робили букет радості з будь-яких матеріалів, пояснивши значення кожного використаного кольору.

На уроці української мови восени діти 5,6 класів виготовляли осінній букет із природних матеріалів, роблячи етикетку із зазначенням з яких матеріалів виготовлений, побажання, або корисні властивості, презентували його, розповідаючи, які кольори переважають, чому, які рослини, овочі, фрукти, що означають, для чого використовуються в народі.

Учні 6 класу, читаючи твір Даніеля Дефо «Робінзон Крузо», отримали завдання вирахувати скільки деревини потрібно було використати Робінзону для виготовлення надійного плота, зважаючи на приблизну вагу чоловіка його віку (вік вирахувати), зважаючи на умови його існування, харчування.

На уроці української мови до всесвітнього дня серця діти отримали завдання відповідно до професій, які вони самі можуть обрати:

мовознавці повинні були знайти визначення поняття в різних словниках, знайти фразеологізми з цим словом, пояснити пароніми: серцевий і сердечний;

літературознавці мали знайти прозові твори про серце, розповісти зміст й короткі відомості про автора;

поети повинні були відшукати вірші про серце, інформацію про авторів, створити власний вірш;

співці мали знайти пісні про серце, розповісти про авторів і виконавців, заспівати;

художники мали знайти картини відомих художників, розповісти про них;

медики професійними термінами мали розповісти про цей орган;

дієтологи мали підготувати розповідь про корисні й шкідливі продукти для серця, а також про шкідливі звички, які сприяють серцевим захворюванням;

астрологи знайти найсердечніші знаки зодіаку, знаки, які схильні до серцевих захворювань.

Готуючись до конкурсу на кращий відгук на дитячу літературну прозу, проводила серед дітей конкурс « Паперовий янгол», за однойменним твором Ольги Бусенко. Діти, які обрали для прочитання інший твір, виготовили героя своєї книги, як, наприклад, Чакалка із Твору Івана Андрусяка «Стефа і її Чакалка».

На уроці української літератури, при вивченні творчості Ліни Костенко, зокрема  філософської поезії «Кольорові миші», семикласники виготовляли мишок із різних матеріалів, описуючи їх.

Одним із шляхів посилення життєвості вивчення української літератури є літературне краєзнавство. Це зустрічі з людьми - самобутніми митцями, записування учнями спогадів і переказів, фольклорних скарбів, ознайомлення з книгами про рідний край, використання краєзнавчого матеріалу на уроках та самостійні уроки літератури рідного краю. Проводила уроки-зустрічі, уроки-інтерв’ю з поетесою з Краматорська Дударчик Зинаїдою Кузьмівною, яка й живе на Лазурному, тобто є найближчим земляком для наших дітей, а вони після цих уроків мали вигляд космонавтів, що тільки повернулись на землю, доторкнувшись до чогось загадкового й високого.

Надаю сертифікат за наукову роботу з теми ««Компетентнісний підхід у викладанні української мови, літератури й зарубіжної літератури»», яку було розміщено мною на сайті освітнього проєкту «На Урок»:

 

 

III.            ПАЛІТРА МЕТОДИЧНОЇ ТВОРЧОСТІ.

 1.1. Технологія проблемного навчання, ігрові технології, технологія інтерактивного навчання, технологія особистісно орієнтованого навчання, інформаційно-комп’ютерні технології.

1.2. Українська література.

1.3. 5 клас. 

1.4.  Тема: «Рідна Україна. Світ природи».

Тема: Відтворення засобами поетичної мови краси рідної природи у поезії «Дощ» («Благодатний, довгожданий…») Максима Рильського.

Мета: дати поняття учням про засобами поетичної мови, допомогти зрозуміти важливість збереження довкілля; розвивати вміння виразно й вдумливо читати поезію, допомогти учням усвідомити ідейно-художні особливості й красу твору, характеризувати образ ліричного героя, передавати його емоції та почуття, порівнювати з власним образним баченням природи, створювати малюнки-асоціації до вірша, пояснювати репродукції картин про природу та музичні композиції, розвивати вміння самостійно знаходити інформацію в мережі Інтернет, опрацьовувати її, виділяти головне; прищеплювати любов до рідної землі, виховувати дбайливе ставлення до природи, формувати естетичні смаки, життєствердний погляд на світ.

Обладнання: підручник із літератури, портрет М.Рильського, збірки його поезій, мультимедійне обладнання, додаткові посилання:

репродукція картин українських художників

https://ua.news/ua/nathnenni-osinnyu-top-krashhyh-suchasnyh-hudozhnykiv/

відеоролики про дощ:

дитячі пісні

https://www.youtube.com/watch?v=KZsglJrZSkI ,

https://www.youtube.com/watch?v=6NdeZd1VIbQ ,

сучасна українська музика Діля «Дощ»

https://www.youtube.com/watch?v=GclzgAnaQbw ,

Бетховен «Мелодія дощу»

https://www.youtube.com/watch?v=2UR2OwS3Afw ,

Шопен « Вальс дощу»

https://www.youtube.com/watch?v=1-Z0EAobu_I  ,

Вівальді «Дощ»

https://www.youtube.com/watch?v=34Yyz0VN3PE ,

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент. Фізкультхвилинка «Дощик»

https://youtu.be/0kYKCWa3ypc

або

Дощик капає дрібненько (клацають пальчиками),

Встало сонечко раненько

(Руки до гори, пальчики розкриті),

Півник крильцями махає

(махають ручками) -

Добрий новий день вітає.

Сіра мишка причаілась (присіли),

Щоб ій кішка не зустрілась.

Кицька радісно муркоче,

Кігтики гостренькі точить.

(Імітують шкрябання по парті).

З хати вибігло малятко,

Заплескали рученятка(плескають).

Вже крокують жваві ніжки

(крок на місці)

По траві зеленій пішки.

Білі хмарки линуть вгору

(тягнуться догори)

У ранкову теплу пору.

Ми навколо озирнулись

(повороти голови)

І за парти повернулись.

 

II. Мотивація навчальної діяльності, налаштування на позитив.

 Який у вас зараз настрій?

Чи він встиг змінитися після перерви?

Який для вас дощ, назвіть епітети до нього?

Дощ – таке явище природи, яке нікого не залишає байдужим. Для одних він – надокучлива перешкода прогулянкам та іграм або якійсь роботі на вулиці, для інших – благодатна, довгоочікувана небесна волога, на котру чекає кожна квіточка, травинка, деревце. Недаремно діти бігали під теплим літнім дощиком і співали:

Дощику, дощику, припусти

Та на бабині капусти…

Коли довго не було дощу й міг постраждати врожай, виходили в поле з хресним ходом і молебнями, просили в Бога життєдайної небесної води. Про дощ складено багато художніх творів.

Неперевершеним майстром у змалюванні природи в нашій літературі вважається Максим Тадейович Рильський. Коли читаєш захопливі рядки його поезії, то відчуваєш гармонійну єдність людини та природи. М.Рильський майстерно відтворював усі її порухи, тонко розумів суть і красу, власні спостереження вплітав у надзвичайно яскраві поетичні рядки, які ми сьогодні прочитаємо й проаналізуємо.

III. Актуалізація опорних знань.

1. Розгадай вислови, які є епіграфом до нашого уроку

1. Природа- не ,

а  .

2. Природа-

наша .

3. Природа- це , яку треба    .

 1. Природа- не храм, а майстерня.

 2. Природа- наша мати.

 3. Природа- це казка, яку треба читати серцем.

Як ви розумієте ці слова? Поясніть, будь ласка.

Як це – читати серцем?

2. Усне малювання

Опишіть вибране вами вдома явище природи: дощ, веселка, злива декількома тропами.

Чи вдалося однокласникам створити яскраві словесні пейзажі?

Подивіться, будь ласка, на репродукції картин українських художників, чи співпадає ваш опис з якоюсь із картин?

А яка картина найбільше підходить до вірша, який ми будемо розглядати сьогодні на уроці?

3. Перевірка домашнього завдання.

Діти були об’єднані в групи: народознавців, науковців, екологів, астрономів, мовознавців метеорологів, географів.

Кожна група підготувала своє повідомлення, мініпроєкт.

Народознавці

Дощ у міфології

Перун у Києві

Згідно з віруваннями різних народів дощ посилають божества дощу (наприклад, для того, щоб вродив врожай). У слов'ян таким богом був Перун, у римській міфології — це Юпітер, у греків — Зевс, у ведичній культурі — Індра. Слід зазначити, що у монотеїстичних релігіях, де поклоняються Верховному Богу над іншими підпорядкованими богами, немає потреби поклонятися богові дощу окремо. Якщо людина поклоняється Верховному Богу, то бог дощу, будучи Його слугою, буде також вдоволений і пошле дощі.

Науковці

Рідкі опади з меншим діаметром крапель називаються мрякою. Краплі з діаметром понад 7 мм, розбиваються при випаданні на менші краплі. Інтенсивність дощу коливається від 0.25 мм/год (мжа) до 100 мм/год (злива). Дощ силою 28 мм/год, що випадає на площі 1 га досягає потужності 7,5 кВт.[1]

Екологи

Поверхневі потоки, що утворюються під час дощу, спричиняють значну ерозію корінних порід, особливо у гірській місцевості.

Тривала відсутність дощу призводить до посухи. У багатьох культурах виконується спеціальний обряд викликання дощу, що виконується під час посухи з метою виклику дощу.

Кислотні дощі

Кислотність нормального дощу pH - 5,6. У кислотного дощу вона нижча. При кислотності води рН 5,5 гинуть корисні донні бактерії водойми, а при рН 4,5 гине вся риба, більшість земноводних та комах .

Кислотні дощі є великою проблемою для багатьох регіонів, де є промислові підприємства, які викидають оксиди сірки та азоту, що дають різні кислоти, в тому числі і сильні азотну і сірчану кислоту.

Астрономи

Дощ як явище може бути присутнім на планетах лише за певних температурних умов в їх атмосферах. Планети Земля і Титан (супутник Сатурна) володіють такими умовами. Суть їх зводиться до того, що температурні умови в нижніх шарах атмосфер зазначених планет можуть підтримувати речовину у двох або трьох агрегатних станах. На Землі це вода, нижні шари її атмосфери дозволяють перебувати воді в усіх трьох агрегатних станах. На Титані температурні умови сприяють випадінню метанових дощів, тому що метан в таких умовах може бути як рідиною, так і газом.

Дощі в астрономії

Під час входження в атмосферу Землі потік метеорів утворює так званий метеоритний дощ або зорепад. У минулі часи метеорний і метеоритний дощі не розрізняли між собою, тому обидва явища називалися вогняним дощем.

Дощі на інших небесних тілах

Дощі як явище не унікальне для Землі, вони можуть бути і на інших планетах, їх склад залежить від складу атмосфери. Земні дощі складаються з води. На Венері йдуть сірчанокислотні дощі, тому що її хмари складаються в основному з сірчаної кислоти. Але ці опади не долітають до поверхні, випаровуючись через високу температуру.

У минулому на Марсі також йшли водяні дощі. Зрідка вони бувають і зараз [10]. На супутнику Сатурна Титані регулярно йдуть метанові дощі. Дані про це були підтверджені в ході місії «Кассіні-Гюйгенс»[11].

Мовознавці

Різновиди дощу, їх можна назвати словами синонімами:

Злива (проливень, хлющ, хлюща) — сильний дощ

Мряка (мрячка, мжичка, діал. мгичка, мигичка, моква, мжа, мжиця) — дуже дрібний і густий дощ

Плова — дощ з бурею

Сльота (хляпавка) — невпинний дощ; сира погода з дощем

Хвища — сильний і холодний дощ

Облі́жний дощ, розм. обло́жний дощ — тривалий, затяжний дощ

Крижаний дощ

Дощ зі снігом

Звичайний дощ також можуть називати «дощовиця»[3].

Метеорологи

Прогнозування дощу

Докладніше: Кількісний прогноз опадів

Кількісний прогноз опадів (скорочено КПО) — це очікувана кількість рідких опадів, накопичених за певний період часу на певній території.[4] КПО буде визначений, коли тип опадів досягяє мінімального порога протягом певного періоду. Прогноз опадів, як правило, обмежений синоптичними годинами, такими як 00:00, 06:00, 12:00 і 18:00.

Географи

Дощі в Україні

Найвологішими є Карпати, Кримські гори, захід та північний захід України. Середньорічна кількість днів з дощем для Києва становить 146 днів, для Харкова — 134 дні, Сімферополя — 115 днів. Середньомісячна кількість дощових опадів становить для Києва — до 88 мм (липень), Харкова — до 60 мм (липень), Сімферополя — 55 мм (липень).

Курйози

Найбільша кількість опадів у вигляді дощу на Землі випадає в районі селища Черрапунджі на північному сході Індії, де в середньому за рік випадає близько 12 м опадів. Найбільша кількість опадів тут зафіксована у 1947 році — 24 326 мм.

Найпотужніші зливи 20 століття зафіксовані

4 липня 1956 року у штаті Монтана, США, коли за 1 хвилину випало 31,3 мм опадів.

28-29 лютого 1964 року над островами Реюньйон (Індійський океан)  за 12 годин випало 1350 мм.

16-16 березня 1952 року там же  за 24 години випало 1880 мм.

Найвологіше місце

Найвологішим місцем на Землі, є місто Тутунендо, що знаходиться в Колумбії. Там річна кількість опадів становить близько 1170 см.

 Добре підготувались наші групи: надали нам багато цікавої інформації.

Тепер ми знаємо, що дощі можуть бути, як корисними для природи, так і шкідливими.

 А чому таке корисне природне явище як дощ стає шкідливим?

IV. Повідомлення теми й мети уроку.

V. Опрацювання навчального матеріалу.

Весна іде, зима вмирає,

І сніг уже зникає,

У садочку хор пташиний

Все веселіш співає…

Ось такі прості й наївні рядки написав дванадцятирічний хлопчик. А перша збірка віршів «На білих островах» (1910 р.) вийшла у світ, коли її авторові було лише 15 років. М. Рильський запам’ятався його сучасникам як людина з могутнім інтелектуальним і духовним потенціалом, вродженою аристократичністю, вишуканістю, інтелігентністю.

Ставши відомим поетом, він часто звертався до юних із закликом понад усе цінувати час, кожну його мить, робити життя цікавим і змістовним, жити в гармонії з природою, адже життя коротке, а час – швидкоплинний.

1.Асоціативний кущ

Дощ

2. Перегляд  відеоролика «Дощ». Читання учителем поезії «Дощ» у супроводі композиції Л. Бетховена «Мелодія дощу».

3. Виразне читання поезії учнями у супроводі інших музичних творів відомих класиків.

4. Словникова робота.

(Проводиться за запитаннями учнів.)

Теорія літератури. Тропи.

5. Обмін враженнями щодо прочитаного.

- Чи сподобалася вам ця поезія?

- Що вас найбільше вразило?

6. Спостереження над текстом, евристична бесіда.

- З якими видами мистецтва ви щойно ознайомилися? (Музика, живопис, кіно, поезія)

- Зачитайте епіграф уроку й прокоментуйте його.

- Яким буває дощ у природі? (Довгоочікуваним, невчасним, набридливим, раптовим, бажаним)

- Про який дощ ідеться в поезії?

- Чому автор називає його довгожданим?

- Яку роль виконує дощ у природі? Прочитайте відповідний уривок.

- Як сказано про його важливість у житті людини?

- Яким настроєм пройнятий вірш?

- Як ви розумієте вислів: «Відкрий гарячі груди, Мати земле!»( Бо земля всіх годує, дає людині все потрібне для життя, як мати.)

- Якими епітетами характеризується дощ? (Благодатний, довгожданий, дивним сяйвом осіяний.)

- Яка метафора вживається автором для змалювання дощу? (Золотий вечірній гість.)

7. Усне словесне малювання за поезією.

У полях прив’яли, похилилися жита, пшениця та ячмінь. У передмісті та самому місті пил, курява. Квіти поопускали голівки, трава пожовкла й прилягла до землі від спраги. Дощику, дощику б! і ось нарешті щось загриміло, зашелестіло. З неба сипнули спочатку великі, а потім дрібні рясні краплі дощу! Цілу ніч ішов дощ, напоїв від душі землю. На ранок засяяло сонечко, умиті будинки засяяли посмішками вікон; усе зілля підвело голівки, розправило листочки. Спасибі тобі, золотий вечірній гостю!

-Які кольори ви побачили в поезії?

- Чи збігаються ваші уявлення про дощ із пейзажем на картинах?

- Якби вам довелося змалювати дощ, описаний у поезії М.Рильського, то що б ви намалювали?

8. Робота в групах.

Заповніть таблицю (на дошці та в зошиті).

№ з/п

Художній засіб

Назва

1.

Золотий вечірній гість

Метафора

2.

Впав бадьоро, свіжо, дзвінко

Метафора

3.

Відкривай гарячі груди 

Метафора

4.

Дощ остудить, запліднить

Метафора

5.

Дивне сяйво, гарячі груди, посів зелений 

Епітет

6.

Благодатний, довгожданий

Епітет

7.

Мати земле!

Звертання

 

Складіть акровірш до слова «дощ».

1.Довгожданий… (ось настав)  2.До землі…(летять ці краплі)

Омріяний…(з нас кожкен так чекав) Озера…(повні на землі)

Щедрий… (вилив цілий став)  Що за краплі тут на склі?

 

Гра «Юні поети»

Допишіть вірш.

 

Дощик падав на ялини,

На дубів широкі … (спини),

На кущі і на ожину,

Капав зверху без … (упину),

 

Плигав дощик по травинках,

Дарував їм … (намистинки),

Дощик дуже поспішав,

Дощик землю … (поливав).

 

9.Хвилинка народної мудрості.

Ознайомтесь із закличками про дощ (додаток). (Діти отримують тексти закличок і по черзі їх зачитують)

https://cutt.ly/UtMwdXv

Ой дощику, поливайчику,

Поливай, поливай

Та і нас не минай!

 

Дощику, дощику,

Я наварю борщику

У синьому горщику

Та поставлю на дубочку.

Дубочок хитнувся –

Дощик минувся.

 

Дощику, дощику,

Припусти, припусти,

На бабині капусти,

На Галине зіллячко,

На наше подвір’ячко,

На весняні квіти,

На маленькі діти.

 

Дощику, дощику,

Припечи, припечи.

А я буду у куточку

На печі, на печі.

 

VI. Підбиття підсумків уроку.

Вправа « Мікрофон».

- Поезія М.Рильського, на мій погляд, відзначається …

Рефлексія

Тепер я знаю …

Найцікавішим для мене було …

Мені сподобалося …

Тепер я вмію …

Я почув…

Я побачив…

Я відчув…

Я зрозумів…

Учитель. Отже, у поезіях М.Рильський не лише зображує картини природи, а й закликає нас не обкрадати себе фізично: берегти природу, не забруднювати оточуюче середовище, не обкрадати себе духовно: розуміти цей чарівний світ, красу життя, мистецтва. Лише в гармонії природи й людини запорука щасливого й здорового життяжиття.

Виставлення оцінок.

VII. Домашнє завдання.

1.Уміти розповідати про письменника.

2.Виразно читати інші поезії М.Т. Рильского й аналізувати їх, вивчити напам’ять один із віршів на вибір.

3. Дібрати прислів’я, прикмети, загадки про дощ.

Метою даного уроку вважаю створення сприятливих умов для формування ключової компетентності екологічної грамотність і здорове життя через інтеграцію матеріалів екологічного спрямованості у процес викладання українська література.

Очікувані результати. Після завершення уроку учні / учениці набудуть здатності:

– виокремлювати екологічний контекст будь-якого виду діяльності;

– вміти обирати діяльність, що наносить найменшої шкоди природі.

Додаю сертифікат за даний урок, а також наукову роботу з теми «Формування ключової компетентності екологічна грамотність і здорове життя на уроках української літератури», які було розміщено мною на сайті освітнього проєкту «На Урок»:

 

2.1. Технологія проблемного навчання, ігрові технології, технологія інтерактивного навчання, технологія особистісно орієнтованого навчання, інформаційно-комп’ютерні технології.

2.2. Українська література.

2.3. 7 клас. 

2.4.  Тема: Андрій Малишко. «Пісня про рушник»

Назва проєкту: STEAM-проєкт «Рушнички ви мої рушнички - обереги від біди»

 

Етап

Предмет

Тема

Завдання

Міні продукти за етапами

1.

Українська література

 

Андрій Малишко.

“Пісня про рушник”


 

Дослідити історію написання народної пісні літературного походження. Проаналізувати символ рушника..

Виразне читання поезії

“Паспорт” поезії;

Написання есе, поетичний конструктор (за поданими римами написати поезію)

Читання поезії напам’ять

2.

Українська мова

Усний переказ тексту

За обраною професією знайти дані про рушник:

поети- поетичні твори, співці- пісні, мовознавці-дані з тлумачних словників, словників-синонімів, фразеологічних словників,

народознавці-легенди, перекази, прислів’я,приказки

Захист міні-проєкту за обраною професією

3.

Геометрія

 

Геометричні фігури. Точка, пряма, відрізок, промінь, кут та їх властивості

 

Навчитися знаходити на вишивці вертикальні та суміжні кути, вміти їх позначати та вимірювати

Виділити на малюнку трикутник рівнобедрений, квадрат, прямокутник,  знайти його периметр,коло- діаметр.

Скласти схему вишивки, яка б складалася з різних видів кутів,геометричних фігур (трикутників,квадратів, прямокутників, кіл)


 

4.

Алгебра

Додавання, множення, підрахунок відсотків

Вирахувати кількість ниток для роботи, відсоток різних кольорів на виробі.

Підрахунок собівартості  виробу, ціни для ярмарку.

 

 

 

 

 

 


 

5.

Інформатика

 

Виконання індивідуальних навчальних проєктів, презентація

Дослідження малюнку вишиванки і збір інформації для подальшої обробки й створення презентації

Робота з умовним форматуванням, розрахунок і порівняння даних за допомогою електронних таблиць

Створення презентації та виклад її у хмарних сервісах

 

Створення комп’ютерної вишивки за заданим алгоритмом 

 

Фінальний результат. Ярмарок до дня народження школи, придбання оздоблення для рідої школи.

 Даний проєкт є засобом реалізації зазначеного в п. 8. Основного положення Концепції «Нова українська школа». Метою проєкту є розвиток математичної компетентності, інформаційно-цифрової компетентності, ініціативність, підприємливість, обізнанність у сфері культури, зв’язок з технологіями (трудовим навчанням) на уроці української літератури.

 

 СТОРІТЕЛІНГ на уроках української мови, української літератури, зарубіжної літератури.

 3.1. Технологія проблемного навчання, ігрові технології, технологія інтерактивного навчання, технологія особистісно орієнтованого навчання.

 3.2. Українська мова.

 3.3. 5 клас

 3.4. Лексикологія.

 3.5. Випереджальне д/з, або актуалізація знань, мотивація до навчання.

Українська мова

Країна Лексикологія

 Була собі величезна країна Лексикологія. Жили в цій країні всі багато й щасливо. Одного разу на країну напали жаргонізми…

 Діти, подумайте, пофантазуйте, напишіть продовження історії: назвіть жителів країни Лексикологія, що ж трапилось з країною після нападу, чи допомогли якісь захисники?

4.1. Технологія проблемного навчання, ігрові технології, технологія інтерактивного навчання, технологія особистісно орієнтованого навчання.

 4.2. Українська мова.

 4.3. 5 клас

 4.4. УМР Типи мовлення.

 4.5. Випереджальне д/з, або актуалізація знань, мотивація до навчання.

 

Осінній листок

 Сьогодні вранці, йдучи до школи я помітила осінній листок, який вітер зірвав з гілочки дерева. Він так довго кружляв у повітрі, намагаючись летіти далі-далі. Я підхопила його й принесла нам на урок. Діти об’єднайтесь у три групи, напишіть 1 група розповідь про подорож осіннього листочка, 2-га – опис, які ж вони осінні листочки,  а 3-тя – роздум, чому осінній листок не втримався на дереві.

5.1. Технологія проблемного навчання, ігрові технології, технологія інтерактивного навчання, технологія особистісно орієнтованого навчання.

5.2. Українська література.

 5.3. 5 клас

 5.4. Літературні казки. Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

 5.5. Випереджальне д/з, або актуалізація знань, мотивація до навчання.

Нові подорожі Алі

Карлик Недочеревик і досі тиняється по білому світу і збирає в Недоладію недороблені справи. А недоладяни негайно їх доробляють. І невідомо, хто кого переможе, бо ще багато у нас тут недороблених справ.

Недороль Десятий влаштувався працювати нічним сторожем. Він цілі ночі грає сам із собою в кості. Кат працює гострильником. Краще від нього ніхто не може нагострити кухонного ножа чи ножиці.

А Перший Недорадник висить у Алі над письмовим столом, пришпилений кнопками до стіни. Він злісно дивиться на Алю. Адже це через неї він так і не став королем. Тепер його Аля аніскілечки не боїться.

Та й ніколи їй звертати на нього увагу. Адже у неї в кишеньці величезний список з адресами, куди вона неодмінно мусить завітати.

А до тебе вона ще не приходила?

 Так закінчується казка Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» Уявіть, будь ласка, що Аля зі списком завітала до нашого класу, пригадайте про свої недороблені справи, опишіть дії Алі, нашого класу.

 Учні 5 класу створювали власну книжечку, з повним її оформленням ілюстраціями. Писали про нові пригоди Алі. Презентували свою книгу, розповідаючи короткий зміст, навіть створювали анотацію.

 Результативністю використання інноваційних технологій є підвищення пізнавального інтересу учнів до предмета, підвищення якості знань учнів, розвиток комунікативних навичок, розвиток емоційної та естетичної чутливості, креативність мислення, сформованість науково-дослідницьких навичок, оволодіння ключовими  компетентностями.


ІV.  СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  • Артюшина М. Сутність та особливості інноваційно-зорієнтованого підходу у сучасній школі // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. Умань, 2009. Ч. 3. С. 15–22.
  • Біляєв О. Концепція навчання державної мови в школах України /        О. Біляєв, Л. Скуратівський, Л. Симоненкова, Г. Шелехова // Дивослово. - 1996. - № 1. - С. 16- 21.
  •  Варзацька Л., Кратасюк Л. Інтерактивні технології в системі особистісно зорієнтованої освіти / Л. Варзацька, Л. Кратасюк  // Бібліотечка «Дивослова». – 2006. - №4.
  •  Волобуєва Т. Розвиток творчої компетентності школярів/ Т.Волобуєва// Управління освітою.- 2007.- № 14.
  • Ворожейкіна О.М. 100 цікавих ідей для проведення уроку. – Х.: Вид. група «Основа», 2011. – 287 с.
  • Гін А.О. Прийоми педагогічної техніки: Вільний вибір. Відкритість. Діяльність. Зворотний зв’язок. Ідеальність: посібник для вчителів. – Луганськ: Навчальна книга. Янтар, 2004. – 84 с.
  • Грабовська С. Л. Інтерактивне навчання у вузі: проблеми і перспективи /  С. Л. Грабовська // Вісн. Львів. ун-ту. – 2007. – № 15. – С. 171– 176.
  • Друшляк Д. С., Безуглий // Використання інноваційних технологій в процесі підготовки фахівців : ІІ Міжнародна науково-практична інтернет-конференція, 28–29 березня 2017 року. – Вінниця, 2017.
  • Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід: Методичний посібник / О.Пометун, Л.Пирожиченко. – К.: А.П.Н., 2002. –    С. 27.
  • Інститут інноваційних технологій і змісту освіти   www.iitzo.gov.ua.
  • Карбованець О. Метод проектів – сучасна педагогічна технологія навчання освітніх закладів різних рівнів [Електронний ресурс] / О.Карбованець, Н. Куруц, Н. Голуб, А. Майорош. – Режим доступу: http://www.eduforme.org.
  • Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / [під заг. ред. О. В. Овчарук]. - К.: "К.І.С.", 2004. - 112с.
  • Концепція «Нова українська школа»

https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

  • Методика  навчання  української  мови  в середніх освітніх закладах /[Пентилюк М.І.,  Караман С.О.,  Караман О.В.  та ін.]; за ред. М. І. Пентилюк.-К.: Ленвіт, 2004. - 400 с.
  • Освіта навпаки, або Першопрохідці-STEM [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pedpresa.ua/177304-osvita-navpaky-abo-pershoprohidtsi-stem.html.
  • Пометун О. І. Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентнісного підходу в українській освіті// Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / О. І. Пометун. - К.: К.І.С., 2004.8. Омельчук С. Формування мовленнєво-комунікативних умінь у процесі вивчення синтаксису / Сергій Омельчук // Дивослово. - 2006. - № 9. - С. 25.
  • Руденко О. Життєва компетенція учнів у вимірі освітніх інновацій/ О.Руденко // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2007. - № 24.
  • Степанишин Б. Викладання української літератури в школі Методичний посібник для вчителя./ Б. Степанишин //  К.: Проза, 1994.
  • Шарко В. Сучасний урок . Технологічний аспект/ В.Шарко. – К.:    Вид-во Фенікс, 2006.
  • Целякова О. М. Вплив інформаційного суспільства на формування духовності [Електронний ресурс]. – Режим доступу:

http://ocpvm.org.ua/wpcontent/uploads/2013/10/konfer_2012.pdf .

 

 

docx
Додано
6 червня 2021
Переглядів
872
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку