Тема: «Охорона природи на Землі».

Про матеріал
Для учнів 5 класу спеціальних шкіл - інтернатів для дітей з вадами інтелектуального розвитку.
Перегляд файлу

    Урок № 10                   5 клас                       Дата_______                     

 

Тема: «Охорона природи на Землі».

Мета: формувати уявлення про необхідність:

а) охорони природи, про найглобальніші екологічні катастрофи, причини їх  виникнення та згубну дію на Землю, шляхи збереження та охорони природи на Землі;

б) вчити вмінню стисло висловлювати свої думки, аргументувати їх, висловлювати оцінні судження;

в) виховувати потребу охороняти природу, переконання в необхідності бережливого ставлення  до природи рідного краю.

 

Тип уроку:  підсумковий урок .

I.Вступне слово вчителя:

 Життя – найчарівніше диво. Але це диво – природне. Ми з вами щасливі люди, бо живемо на прекрасній  планеті, ім’я якої – Земля.

Усе, що живе на Землі, є спадкоємцями Всесвіту. Так, що ми з вами родичі не тільки з людьми, тваринами, рослинами, але і з сонцем, зірками, галактиками і з усім космосом.

Проблема:Чи треба охороняти природу Землі? Що ми можемо для цього зробити?

 

(Перш ніж розпочати наш урок, кожен з вас нехай поставить собі оцінку, яку він очікує отримати на уроці. А в кінці уроку, ми побачимо чи справдились ваші сподівання щодо оцінки, якщо ні, то що треба  зробити для цього.)

 

II. Актуалізація опорних знань.

 Фронтальне опитування: («Коло знань»  мета – виявити знання учнів)

- Перелічіть усі Материки Землі.

(Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Австралія, Антарктида)

- Які з них  знаходяться в жаркому поясі?

(Африка, Австралія)

- Який материк знаходиться у всіх трьох поясах?

(Євразія, її територія ділиться на три пояси: холодний, помірний і жаркий, це спричиняє різні природні умови, в яких живуть різні рослини і тварини.)

- Який з материків знаходиться в холодному поясі?

(Антарктида)

-Який з материків найбільше заселений?

(Євразія)

- Який з материків заселений найменше?

(Антарктида)

- Чи існують живі організми в Антарктиді?

(Так, колоніями живуть пінгвіни, риба, молюски, а на схилах гір ростуть мохи)

- На якому із материків найбагатший рослинний і тваринний світ, і чому?

(на материку Євразія, на тих територіях, що ближчі до екватора; Африка – савани висока трава і різноманітність тварин; Під. Америка – батьківщина картоплі і помідорів, шоколадних дерев)

 

- Чому Материки Землі заселені нерівномірно?

(тому, що різні природні умови)

 

- Що виникло в наслідок різних природних умов?

(раси)

- Які ви знаєте раси?

(біла – європеоїдна, чорна – негроїдна, жовта – монголоїдна)

 

III. Мотивація  навчальної діяльності . Повідомлення теми та завдань уроку.

Отже,  все менше на Землі залишається місць, де б не ступала нога людини. І все більше потерпає природа від діяльності людини. Підводячи підсумок сказаного, діти визначають тему уроку «Охорона природи Землі» .Сьогодні на уроці ми спробуємо з вами вирішити, чи можемо ми зберегти природу Землі разом?

Відео 10.1

 

(діти за кольором фішок діляться на 2  групи, займають свої місця, обирають командира групи, який вибирає конверт з завданням)

 

 (з випереджувальним навчанням)

1 картка : - Яка діяльність людини впливає на природу?

                 - Як забруднюється повітря?

 

 

2картка : -Чи треба охороняти природу Землі? Якщо, так – то запропонуйте свої шляхи збереження природи.

 

(діти можуть користуватися додатковим матеріалом, та карткою  під назвою «Допомога»)

 Фізхвилинка

Добре те, що сонце світить! (Руки піднімають вгору)

Добре те, що віє вітер! (Імітують колихання дерев від вітру)

Добре те, що цей ось ліс (Присідають)

Разом з нами ріс і ріс! (Повільно підіймаються, показуючи як ростуть дерева)

Добре те, що в нашій річці (Руки підіймають вперед, долоні назовні)

Синя, не брудна вода! (Імітують плавання)

Добре плавати  в ставу! (Імітують плавання)

Добре те, що я живу! (На слово «Я» руками показують на себе, потім підіймають вгору)

IV.Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

 

1.) - Щоб розв’язати складні проблеми  охорони і збереження природи, люди всієї Землі повинні об’єднатися.

     Швидко росте населення Землі. За прогнозами Фонду народонаселення ООН, в 2050 році народження планети складатиме близько 9,8млрд. чоловік.  Кожному з них потрібна їжа, одяг, житло. У той же самий час ресурси Планети не множаться, а зменшуються.

    Знищуються родючі грунти, швидко забруднюється повітря і вода, вимирають тварини і рослини.    Люди почали бити тривогу, розуміючи, що природі нанесений величезний ущерб. Тому багато держав світу підписують між собою угоди про спільну охорону природи. Існує Міжнародна домовленість про обмеження торгівлі рідкісними та зникаючими видами  дикорослих рослин і тварин. Щоб припинити їх винищення, та зберегти їх різноманітність, у 1948році був створений Міжнародний Союз охорони природи. Ця організація взяла під свою опіку рідкісні види. У різних країнах світу було відкрито заповідники, заказники, парки.

 

   2.) У 1966році вперше була заснована і видана  «Червона книга». Відтоді кожна країна почала складати свої національні  «Червоні книги.»

(вся розповідь вчителя супроводжується переглядом документального, навчального фільму «Природознавство» («Охорона природи на Землі»);

Охорона природи в Україні.

У нас в Україні. Теж є  «Червона книга України». В ній зібрані всі зникаючі рослини і тварини. Також в Україні є велика кількість заказників, заповідників, парків.

Відео

 

   V.Узагальнення та систематизація знань.

Складання  таблиці «Заходи збереження природи в Україні»

 

 

 

VI. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання учнів.

  • Чи справдились очікування учнів? Самооцінка.
  • Що найбільше запам’яталось на уроці?
  • Які висновки зробили для себе учні?
  • Що треба зробити, щоб не було розчарувань від оцінки?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатковий матеріал

 

   Екологічні проблеми Землі.

 

Парниковий ефект.

  Останнім часом учені б’ють на сполох: схоже на те, що атмосфера Землі розігрівається  значно швидше, ніж будь коли в минулому. Це зумовлено діяльністю людини, яка  по-перше підігріває атмосферу шляхом спалювання великої кількості вугілля, нафти, газу, а також роботи атомних електростанцій. По-друге, і це найголовніше, спалювання органічного палива, а також знищення лісів призводить до накопичення в атмосфері великої кількості вуглекислого газу. За останні 120років вміст цього газу в повітрі збільшився на 17%. У земній атмосфері вуглекислий газ діє, як скло в теплиці чи парнику: він вільно пропускає до поверхні Землі сонячні промені, але утримує тепло розігрітої Сонцем поверхні Землі. Це викликає розігрівання атмосфери, відоме під назвою парникового ефекту. За підрахунками вчених, у найближче десятиліття середньорічна температура на Землі може збільшитися на 1,5 – 2*С. Це викличе активне прискорення глобальної екологічної кризи.

   В чому ж небезпека парникового ефекту? Парниковий ефект змінить такі критично важливі величини, як кількість опадів, шар хмар, океанічні течії, розміри полярних крижаних шапок. Внутрішні райони континентів стануть сухішими, а узбережжя вологішими, зими – коротшими, а літо – тривалішим і спекотнішим.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Кислотні дощі.

   Внаслідок роботи теплових електростанцій та автомобільних двигунів, в атмосферу викидаються окиси  сірки і азоту,  сполучаючись з атмосферною вологою, вони утворюють дрібні крапельки сірчаної і азотної кислоти, які переносяться вітрами у вигляді кислотного туману й випадають на землю кислотними дощами. Ці дощі вкрай шкідливо діють на навколишнє середовище:

* знижується врожайність сільськогосподарських культур, внаслідок ушкодження  листя кислотами;

* вимиваються з грунту кальцій, калій, магній;

* гинуть ліси (кедр, бук ,тис);

* отруюється вода озер і ставків, де гине риба, зникають комахи;

* щезають водоплавні птахи й тварини, що харчуються комахами;

* збільшується кількість захворювання людей .

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Тютюновий дим.

Є ще один вид забруднювання повітря, що в сотні разів перевищує забруднення від будь-якого металургійного чи хімічного комбінату, проте люди свідомо вдихають таке повітря .Мова йде про паління. Людина, що палить сигарету, і вдихає повітря, зазнає такого шкідливого впливу, ніби перебуває в умовах, де забруднення у тисячі разів перевищує допустиме. Учені говорять, що вдихати тютюновий дим у 4 рази шкідливі-

ше, ніж газ з вихлопної труби автомобіля. У тютюновому димі, крім легкого наркотику – нікотину, міститься багато отруйних речовин, які завдають великої  шкоди організму людини.

 

 

 

Додатковий матеріал

 

Діяльність людини, яка впливає на природу.

 

З кожним роком людина сягає все більших висот, знань, відкриттів. Ми більше дізнаємося нового, цікавого, все частіше заглядаємо у життя матінки – природи. Але інколи ми – люди, не розуміємо що можемо їй наносити великої ,а саме головне непоправної шкоди.

 

 Джерелом забруднення є:

-димові труби промислових підприємств;  (їдкий дим, чад)

-електростанції, котельні, (спалювання різного сміття, та пластикових виробів)

-автомобільний, річковий, морський, залізничний транспорт, авіація; (чадний дим від автомобілів, бензин, соляра, машинне масло)

- знищення рослин, і черезмірне використання різноманітних добрив; (інколи, щоб досягти миттєвого результату, люди використовують різні добрива у великих кількостях, які наносять велику шкоду Землі)

- вирубка лісів;

- забруднення водойм і лісових насаджень;

- щоб здешевити електроенергію, люди будують атомні, теплові  електростанції; (які крім позитивних інколи мають і негативні наслідки).

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Чи торкнулася екологічна катастрофа нас, українців? Як? .Де? Коли?

          

 У 1986році, нас українців теж торкнулася екологічна катастрофа, яка мала дуже тяжкі наслідки для всього нашого народу.

 Катастрофа на Чорнобильській атомній електростанції призвела до радіаційного забруднення одинадцяти областей на території України, Білорусії і Росії з населенням 17млн. чоловік.

     Це величезні витрати, пов’язані з ліквідацією наслідків аварії, збільшення низки захворювань серед людей. Пройшло вже 23роки від дня Чорнобильської аварії, але ми до цих пір відчуваємо її наслідки.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Чи треба охороняти природу Землі?

Шляхи збереження Природи!

 

   Природу Землі обов’язково треба любити і охороняти. Тому, що це здоровя , краса і Життя!

 

Ми пропонуємо свої шляхи збереження природи:

- негайно припинити скидання неочищених вод у річки, озера, моря;

- зробити все, щоб попередити аварії радіоактивних забруднень;

- заборонити неконтрольоване використання мінеральних добрив;

- широко використовувати для очищення прісних водойм водяні рослини , а саме:

(Очерет, рогозу, стрілолист, елодею, латаття біле в народі водяна лілія)

  - переобладнання заводів, фабрик;

- створення безпечних сміттєзвалищ;

- обмеження збирання лікарських рослин;

- створення заповідників, заказників, парків;

- не засмічувати своє село, вулицю, подвіря;

- насаджувати дерева, кущі, квіти.

 

 

 

 

Міжнародний Союз охорони природи.

 

«Червона книга».

 

Міжнародна організація «Грінпіс»

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 картка :

 

 - Яка діяльність людини впливає на природу?

                 - Як забруднюється повітря?

 

 

 

 

 

 

2картка :

 

-Чи треба охороняти природу Землі?

 Якщо, так – то запропонуйте свої шляхи збереження природи.

 


Додатковий матеріал (Картка 1.)

Діяльність людини, яка впливає на природу.

З кожним роком людина сягає все більших висот, знань, відкриттів. Ми більше дізнаємося нового, цікавого, все частіше заглядаємо у життя матінки – природи. Але інколи ми – люди, не розуміємо що можемо їй наносити великої ,а саме головне непоправної шкоди.

 

 Джерелом забруднення є:

-димові труби промислових підприємств;  (їдкий дим, чад)

-електростанції, котельні, (спалювання різного сміття, та пластикових виробів)

-автомобільний, річковий, морський, залізничний транспорт, авіація; (чадний дим від автомобілів, бензин, соляра, машинне масло)

- знищення рослин, і черезмірне використання різноманітних добрив; (інколи, щоб досягти миттєвого результату, люди використовують різні добрива у великих кількостях, які наносять велику шкоду Землі)

- вирубка лісів;

- забруднення водойм і лісових насаджень;

- щоб здешевити електроенергію, люди будують атомні, теплові  електростанції; (які крім позитивних інколи мають і негативні наслідки).

 

У 1986році, нас українців теж торкнулася екологічна катастрофа, яка мала дуже тяжкі наслідки для всього нашого народу.

 Катастрофа на Чорнобильській атомній електростанції призвела до радіаційного забруднення одинадцяти областей на території України, Білорусії і Росії з населенням 17млн. чоловік.

     Це величезні витрати, пов’язані з ліквідацією наслідків аварії, збільшення низки захворювань серед людей.

 

Додатковий матеріал (Картка 2.)

 

Чи треба охороняти природу Землі? Так

Шляхи збереження Природи!

   Природу Землі обов’язково треба любити і охороняти. Тому, що це здоровя , краса і Життя!

Ми пропонуємо свої шляхи збереження природи:

- негайно припинити скидання неочищених вод у річки, озера, моря;

- зробити все, щоб попередити аварії радіоактивних забруднень;

- заборонити неконтрольоване використання мінеральних добрив;

- широко використовувати для очищення прісних водойм водяні рослини , а саме:

(Очерет, рогозу, стрілолист, елодею, латаття біле в народі водяна лілія)

  - переобладнання заводів, фабрик;

- створення безпечних сміттєзвалищ;

- обмеження збирання лікарських рослин;

- створення заповідників, заказників, парків;

- не засмічувати своє село, вулицю, подвіря;

- насаджувати дерева, кущі, квіти.

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Природознавство, Розробки уроків
Інкл
Додано
18 січня 2020
Переглядів
875
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку