Тема: Організація дорожнього руху. Модель безпечного дорожнього середовища («трикутник безпеки»). Правила дорожнього руху (ПДР). Пріоритети в дорожньому русі.
Мета: сформувати у дітей знання про організацію дорожнього руху, безпеки на дорозі, як вести себе на дорозі. Наголосити на правилах техніки безпеки під час руху по дорозі.
Учні: наводять приклади ПДР
Обладнання і матеріали: Підручник, схеми, таблиці, малюнки
Тип уроку: вивчення нового матеріалу, закріплення та застосування знань
Структура уроку
І. Організаційний етап (5 хв)
ІІ. Перевірка знань учнів з даного питання (5 хв)
ІІІ. Актуалізація теми.(2 хв)
ІV. Слово вчителя (10 хв)
V. Практичний етап(15 хв)
VІ. Узагальнення і систематизація знань (5 хв)
VІІ. Підведення підсумку уроку(2 хв)
VІІІ. Домашнє завдання.
Хід уроку:
І.Організаційний етап
1.Привітання учнів,створення позитивного настрою.
2. Перевірка готовності до уроку, наявності виконаного домашнього завдання.
ІІ. Усебічна перевірка ступеня засвоєння змісту начального матеріалу.
ІІІ. Актуалізація теми.
Звертаємо увагу учнів на те, що дорожній рух – це одна з гострих соціальних проблем сучасності. Кількість зареєстрованих у світі ДТП у середньому зростає на 5% щороку. Але останнім часом особливо швидко зростає частка таких, що належать до категорії тяжких (убивство, насильство, тощо)
На цьому уроці ви дізнаєтеся:
• про модель безпечного дорожнього середовища;
• про правила дорожньої безпеки;
про основні ірупи факторів ризику, що викликають аварійність на дорозі.
Що таке ДТП?
Дорожньо-транспортна пригода (ДТП) — це подія, пов'язана з рухом транспорту, у результаті якої завдано матеріальних збитків, загинули або дістали поранення люди. Безпека стан захищеності життєво-важливих інтересів особистості, суспільства, організації, підприємства від потенційно й реально існуючих загроз або відсутність таких загроз.
Як ви розумієте вислів: "Перемагай труднощі розумом, а небезпеку — досвідом»?
Правила дорожнього руху — пе[>елік правил, що регулюють обов’язки водіїв транспортних засобів і пішоходів, а також технічні вимоги щодо транспортних засобів для забезпечення безпеки дорожнього руху. Відповідно до
Закону України «Про дорожній рух», установлюють єдиним порядок дорожнього руху на всій території України. Інші нормативні акти, що стосуються особливостей дорожнього руху (перевезення спеціальних вантажів, експлуатація транспортних засобів окремих видів, рух на накритій території тощо), повинні ґрунтуватися на вимогах цих Правил.
13 Україні установлено правоохоронній рух транспортних засобів. Учасники дорожнього руху зобов’язані знати й неухильно виконувати вимоги цих Правил, а також бути взаємно ввічливими. Кожний учасник дорожнього руху має право розраховувати на те, що й інвй учасники виконують ці Правила. Події, пішоходи та пасажири зобов'язані бути особливо уважними до таких категорій учасників дорожнього руху, як діти, люди похилого віку та люди з особливими потребами. Особи, які порушують Правила дорожнього руху, несуть відповідальність згідно із законодавством.
Як ви розумієте пункт 1.4 Правил дорожнього руху: "Кожний учасник дорожнього руху має право розраховувати на то, що й інші учасники виконують ці Правила-?
Модель безпечного дорожнього середовища («трикутник безпеки»).
Майже всі фактори ризику, що викликають дорожню аварійність, можна об'єднати в три основні групи: «дорога», «транспортний засіб» і «людина як учасник дорожньош руху». Як можна уникнути всіх факторів ризику дорожньої аварійності? Основою безпеки на дорозі має стати розуміння всіма учасниками дорожнього руху тріади: «ЛЮДИНА-ДОРОГА-ТРАНСПОРТНИЙ ЗАСІБ» (лшл. 52).
Об'єднайтесь у чотири групи з умовними назвами -Людина», «Транспортний засіб», «Дорога», "Безпека- та назвіть якомога більше порад, що дають змогу знизити фактори ризику дорожньої аварійності. Проводіть рольову гру (потрібно зазначити, що група «Безпека» виступає в ролі арбітра).
Організація дорожнього руху, регулювання дорожньої'» руху. Кожного разу, виходячи з дому у своїх справах, ви стаєте учасником дорожнього руху. Ваше здоров'я та життя значною мірою залежать від власної поведінки на дорозі й поведінки інших учасників дорожнього руху, зокрема інших пішоходів, водіїв, велосипедистів і пасажирів. Учасники дорожнього руху — особи, які беруть участь у дорожньому русі як пішоходи, водії, пасажири, погоничі тварин. Організація дорожнього руху — це створення умов за допомогою інженерно-технічних і організаційних заходів для досить швидкого, безпечного та зручного руху транспортних засобів і пішоходів.
Регулювання дорожнього руху здійснюється за допомогою дорожніх знаків, дорожньої розмітки, дорожнього обладнання, світлофорів, а також регулювальниками.
Дорожні знаки — це засоби організації дорожнього руху, які є стандартизованими графічними малюнками, що передають певні повідомлення учасникам дорожнього руху (моя. 53).
Дорожні знаки можна розділити на:
• попереджувальні знаки, які інформують водіїв про наближення до небезпечної ділянки дороги й характер небезпеки. Під час руху по цій ділянці необхідно вжити заходів для безпечного проїзду;
• знаки пріоритету, що встановлюють черговість проїзду перехресть, перехрещень проїзних частин або вузьких ділянок дороги;
• заборонні знаки, що запроваджують або скасовують певні обмеження в русі;
• наказові знаки, що показують обов'язкові напрямки руху або дозволяють деяким категоріям учасників рухатися по проїзній частині чи окремих її ділянках, а також запроваджують або скасовують деякі обмеження;
• інформаційно - вказівні знаки, що запроваджують або скасовують певний режим руху, а також інформують учасників дорожнього руху про розташування населених пунктів, різних об'єктів, територій, де діють спеціальні правила;
• знаки сервісу, що інформують учасників дорожнього руху про розташування об'єктів обслуговування.
Об'єднайтесь у пари, роздивіться малюнок 53 й обговоріть, які з цих знаків ви бачите щодня, що вони означають. Чи є такі знаки, яких ви не знаєте?
Дорожні знаки мають розміщуватися гак, щоб їх було добре видно учасникам дорожнього руху як у світлу, так і в темну нору доби. 1 Ірн цьому вони не повинні бути закриті повністю або частково від учасників дорожнього руху будь-яки м и переш кодам 11.
Дорожні знаки повинні бути видимими на відстані не менш як 100 м за напрямком руху та розміщеними не вище 6 м над рівнем проїзної частини.
їх установлюють біля дороги на тому боці, що відповідав напрямку руху. Для поліпшення сприйняття дорожніх знаків вони можуть бути розміщені над проїзною частиною. Якщо дорога має більше, ніж одну смугу для руху в одному напрямку, установлений на узбіччі дороги відповідного напрямку до]южний знак дублюється на розділювальній смузі, над проїзною частиною або на протилежному боці дороги (у разі, коли для руху в зустрічному напрямку к не більше, ніж дні смуги).
Дорожні знаки розміщують так, щоб інформацію, яку вони передають, могли сприймати саме ті учасники руху, для яких вона призначена.
Якою буває дорожня розмітка. Кожна дорога складається з проїжджої частини, по якій рухаються тільки транспортні засоби, і тротуару (узбіччя), по якому ходять пішоходи. Дороги бувають голоті її другорядні. Для зменшення можливості дорожньо-транспортних пригод на дороги наносять дорожню розмітку. Це знаки, які вказують напрямок руху, порядок дорожнього руху, габарити дорожніх споруд: мостів, тунелів тощо. Розмітка є горизонтальна її вертикальна (мал. 54 а).
Вертикальна розмітки у вигляді поєднання чорних і білих смуг на дорожніх спорудах та елементах обладнання доріг показує їх габарити й слугує засобом зоровот орієнтування (мал. 54 б).
Горизонтальна розмітка на проїжджій частині — це лінії білого або жовтого кольору. Наприклад: широка суцільна лінія позначає край проїжджої частини на автомагістралях, поділ транспортних потоків протилежних напрямків. Якщо така лінія посередині — це осьова лінія. ІЗона поділяє дорогу на дні частини — праву та ліву. Перетинати автомобілям її заборонено.
Якщо ви не встигли перейти на другий бік дороги, то можна зупинитися на осьовій лінії.
Дорожня розмітка є найпростішим та ефективним засобом організації дорожнього руху. Розмітка — це лінії, написи й інші позначення, що наносяться на проїзну частину, бордюри н елементи дорожніх споруд.
Дорожня розмітка допомагає водію орієнтуватися н дорожніх умовах, особливо під час руху в темну пору доби, коли водієві дуже складно залишатися на полосі руху під час зустрічного роз'їзду.
На широких вулицях, де транспорт рухається в одному напрямку в декілька рядів, на переходах білою фарбою наносять «острівець*. Це безпечне місце для пішоходів. Стон-лінія означає, що водій повинен зупинитися. Широкі поперечні лінії на проїжджій частині означають перехід для пішоходів. Гаку розмітку називають «зеброю*.
Дорожня розмітка повинна бути видимою учасникам дорожнього руху як у світлу, так і в темну нору доби на відстані, що забезпечує безпеку руху. На ділянках доріг, на яких виникають труднощі для видимості учасниками дорожнього руху дорожньої розмітки (сніг, бруд тощо) або дорожня розмітка не може бути відновленою, установлюються відповідні за змістом дорожні знаки.
Які бувають види пішохідних переходів. Пішохідний перехід — ділянка цроїжджої частини або інженерна споруда, призначені для руху пішоходів через дорогу (мая. 55). Пішохідні переходи позначають дорожніми знаками, дорожньою розміткою, світлофорами. На відсутності дорожньої розмітки межі пішохідного переходу визначаються відстанню між дорожніми знаками, а на перехресті — шириною тротуарів.
Нам уже відомо, що місця, де пересікаються дороги, називають перенесшими (мал. 56). 1 на Пнебезіїечніїпі ділянки дороги, на яких треба бути дуже уважними, щоб не трапилася дорожньо-транспортна пригода.
І1ерех|іестя можуть бути регульованими н нерегульованнми. Нарегульованому перехресті рух транспорту впорядковується за допомогою регулювальника або світлофора.
Пішоходи повинні переходити проїжджу частину вулиці по пішохідних переходах. Переходи бувають наземні, підземні, надземні.
Наземний перехід — це ділянка щюїжджої частини з відповідною розміткою (мал. 55).
IIадземиий перехід — це перехід над проїжджою частиною (мал. 57. а).
Підземний — перехід під щюїжджою частиною (мал. 57, 6).
Якщо переходу немає, дозволяється переходити дорогу під прямим кутом у місцях, де її доб]»е видно в обидва боки. Я кщо е світлофор, треба керуватися його сигналами. Переходячи вулицю, потрібно подивитися ліворуч, а потім, дійшовши до середини, — праворуч.
Обговоріть, чому потрібно виконувати правила для пішоходів.
• Пішоходи повинні ходити по тротуарах або пішохідних доріжках, притримуючись правого боку, а за їх відсутності — по велосипедних доріжках або в один ряд по узбіччю дороги, назустріч рухові транспортних засобів.
• На дорогах, що мають розмежувальну смугу, а також на дорогах поза населеними пунктами можна рухатися по зовнішньому краю проїжджої частини назустріч рухові транспортних засобів.
• Переходити проїжджу частину поза пішохідним переходом за наявності роздільної смуги на дорозі забороняється.
• Рух пішоходів по швидкісних дорогах заборонено.
Змоделюйте ситуації та наслідки їх ігнорування.
Дорожнє обладнання як допоміжний засіб регулювання дорожнього руху. Іноді вам у дорозі трапляється ділянка дороги, на якій проводять ремонт, тоді ви можете побачити огородження та світлове сигнальне обладнання н місцях будівництва, реконструкції і ремонту доріг. Дорожнє обладнання — це й попереджувальні світлові круглі тумби, що встановлюються на розділюнальних смугах або острівцях безпеки, і дорожні огородження на мостах, шляхопроводах, естакадах, насипах та інших небезпечних ділянках доріг, і вставки розмічувальні дорожні для поліпшення зорового орієнтування водіїв на проїзній частині. А іноді, наприклад біля школи, поліклініки, це пішохідні огородження н небезпечних для переходу проїзної частини місцях і пристрої примусовою зниження швидкості транспортних засобів («лежачі поліцейські»). Дорожнє обладнання застосовується як допоміжний засіб |(е-гулювання дорожнього руху.
Ви вже знаєте, що регулювання дорожньою руху здійснюється за допомогою дорожніх знаків, дорожньої розмітки, дорожнього обладнання, світлофорів, а також регулювальниками.
Про значення світлофорів. Світлофори призначені для регулювання руху транспортних засобів і пішоходів, мають світлові сигнали зеленого, жовтого, червоного та білого кольорів, які розташовані вертикально чи горизонтально. Сигнали світлофора можуть бути з нанесеною суцільною чи контурною стрілкою (стрілками), із силуетом пішохода, Х-иодібні.
Па рівні червоного сигнапу світлофора з вертикальним розташуванням сигналів може встановлюватися табличка білого кольору з нанесеною на ній стрілкою зеленого кольору.
У світлофорах із вертикальним розташуванням сигналів сигнал червоного кольору — зверху, зеленого — знизу, аз горизонтальним: червоного — ліворуч, зеленоїх) — праворуч.
Світлофори з вертикальним розташуванням сигналів можуть мати одну або дві додаткові секції із сигналами у вигляді зеленої стрілки (стрілок), що розташовані на рінні сигналу зеленого кольору.
Сигнали світлофора мають такі значення:
• зелений дозволяє рух;
• зелений миготливий дозволяє рух, але інформує про 'ге, що незабаром буде ввімкнено сигнал, який забороняє рух;
• жовтий забороняє рух і попереджає про наступну зміну сигналів;
• жовтий миготливий сигнал або два жовтих миготливих сигнали дозволяють рух та інформують про наявність небезпечного нерегульованого перехрестя або пішохідного переходу;
• червоний сигнал, у тому числі миготливий, або два червоних миготливих сигнали забороняють рух;
• поєднання червоного й жовтого сигналів забороняє рух та інформує про наступне вмикання зеленого сигналу.
Якщо сигнал світлофора має вигляд силуету пішохода, його дія поширюється лише на пішоходів, при цьому зелений сигнал дозволяє рух, червоний — забороняє. Для пішоходів із порушеннями зору може бути ввімкнено звуковий сигнал, який дозволяє рух ПІШОХОДІВ.
Для регулювання руху трамваїв можуть застосовуватися світлофори з чотирма сигналами біло-місячного кольору, розташованими у вигляді літери «Т*. Рух дозволяється лише в разі ввімкнення одночасно нижнього сигналу й одного або кількох верхніх, з яких лівий дозволяє рух ліворуч, середній — прямо, правий — праворуч. Якщо ввімкнено лише три верхні сигнали — рух заборонено. У разі вимкнення чи несправності трамвайних світлофорів водії трамваїв повинні керуватися вимогами світлофорів із світловими сигналами червоного, жовтого та зеленого кольорів.
Про значення сштіалів регулювальника. Регулювальник — працівник поліції (до регулювальника прирівнюються працівники військової інспекції безпеки дорожнього руху), що виконує регулювання дорожнього руху у <|юрменому одязі. Сигнали регулювальника мають перевагу перед Сигналами світлофорів і вимогами дорожніх знаків, є обов'язковими для виконання. Сигнали світлофорів, крім жовтого миготливою, мають перевагу перед дорожніми знаками. Водії та пішоходи повинні виконувати додаткові вимоги регулювальника, навіть якщо нони суперечать сигналам світло<[юрів, вимогам дорожніх знаків і розмітки.
Пріоритети в дорожньому русі. Правила дорожнього руху надають право на перевагу в русі одних учасників дорожнього руху перед іншими. Пріоритети в дорожньому русі — це встановлена система відносин між учасниками дорожнього руху, згідно з Правилами дорожнього руху, на підставі якої визначається порядок користування дорогою.
У дорожньому русі при перехрещенні (злитті) траєкторій руху транспортних засобів, пішоходів та інших учасників руху виникає запитання, хто має право на рух першим. Щоб уникнути можливих конфліктів, у Правилах спеціально обумовлюється порядок черговості руху учасників дорожнього руху.
Наприклад, на нврегульованих пішохідних переходах пішоходи мають перевагу в русі перед транспортними засобами з того моменту, коли вони стали на перехід. У будь-якому місці, навіть поза пішохідним переходом, водій повинен пропустити пішоходів із вадами зору, які подають сигнал тростиною білого кольору, спрямованою вперед. Водій повинен зупинитися перед пішо-
хідннм переходом, якщо така вимога надійшла від осіб, що супроводжують групи дітей. Водій транспортного засобу повинен зупинитися, щоб дати дорогу пішоходам, які йдуть з боку відчинених дверей до (або від) трамвая, що стоїть на вулиці, якщо посадка чи висадка проводиться з проїзної частини чи посадкового майданчика, |юзмПценоп> на ній. Пішоходи мають перевагу не|)ед транспортним засобом у цьому випадку тільки тоді, коли на позначеній трамвайній зупинці зупинився трамвай.
Отже, питання переваги, або пріоритету, сприяє виявленню ознаки першочерговості в русі для йот учасників, що дає змогу запобігти конфліктній ситуації, яка може призвести до ДТП.
Прочитайте інформацію про оизначення пріоритетів у дорожньому русі.
Сигнали регулювальника — положення його корпуса, а також жести руками, у тому числі з жезлом або диском із червоним світлоповертачем, які мають такі значення. Руки витягнуті в сторони, опущені або права рука зігнута пород грудьми:
з лівого й правого боків — дозволено рух трамвая прямо, нерейковим транспортним засобам — прямо й праворуч; пішоходам дозволено переходити проїзну частину за спиною та перед грудьми регулювальника;
з боку грудей І спини — рух усіх транспортних засобів і пішоходів заборонено.
Права рука витягнута впоред:
з лівого боку — дозволено рух трамвая ліворуч, нерейковим транспортним засобам — у всіх напрямках; пішоходам дозволено переходити проїзну частину за спиною регулювальника;
з боку грудей — усім транспортним засобам дозволено рух лише праворуч;
з правого боку та спини — рух усіх транспортних засобів заборонено; пішоходам дозволено переходити проїзну частину за спиною регулювальника.
Рука піднята вгору: рух усіх транспортних засобів і пішоходів заборонено в усіх напрямках.
Жезл використовується тільки працівниками підрозділів ДоржавтоінспекцП та військової інспекції безпеки дорожнього руху.
Для привертання уваги учасників дорожнього руху використовується сигнал, поданий свистком. Також регулювальник може подавати інші сигнали, зрозумілі водіям і пішоходам.
Об'єднайтесь у групи та потренуйтеся розрізняти команди регулювальника. Рольова гра. Розгляньте запропоновані ситуації з позиції пріоритетів у дорожньому русі.
Ситуація І. Водій продовжував рух автомобіля, незважаючи на знак зупинки трамвая та початок посадки- висадки пасажирів.
Ситуація 2. Пішохід уже ступив на «зебру-, а водій автомобіля на великій швидкості промчав повз нього.
Ситуація 3. Пішоходи чокали на дозволений сигнал для переходу вулиці, коли він загорівся, люди почули сирену та побачили пожежну машину з увімкненим проблисковим маячком, що наближалася дуже швидко.
Ситуація 4. Трамвай ще не зупинився, а люди вже вийшли на проїзну частину для посадки в транспортний засіб.
Ви вже знаєте, що, вийшовши за поріг домівки, ви стаєте учасниками дорожнього руху й заради своєї безпеки повинні орієнтуватись у складній ситуації на дорозі, самостійно приймати рішення. Допоможе вам у цьому знання відповідних правил поведінки. Ми з вами пригадали Правила дорожнього руху, які саме й визначають правила поведінки учасників дорожнього руху на дорозі. Усі правила руху рівноцінні, і недотримання будь-яких з них може призвести до трагічних наслідків.
У кожній країні багато роблять для того, щоб на дорогах було безпечно, бо рівень оснащення доріг, надійність транспорту й толерантна поведінка учасників руху — визначний показник досягнень кожної країни, культури, нації.
1. Що таке «трикутник безпеки»?
2. Хто має пріоритет на дорозі?
3. Що таке Правила дорожнього руху?
Разом із батьками та близькими людьми обговоріть маршрути, якими ви ходите щодня. Чи є вони безпечними?