Тема: "Поняття конфлікту"

Про матеріал
Розробка уроку з основ здоров'я на тему "Поняття конфлікту". Йдеться про чинники конфлікту, як вийти з конфлікту і як запобігати виникненю конфліктної ситуації.
Перегляд файлу

Тема: Поняття конфлікту види і способи розв’язання конфліктів

Мета:Ознайомити учнів з видами конфліктів та з прийомами конструктивного розв’язання конфліктів, відпрацьовувати навички самоконтролю. Виховувати толерантне ставлення до оточуючих.

Обладнання: Підручник  для  6-го  кл.  загальноосв.  навч.  закл.  /  І.  Д.  Бех,  Т.  В.  Воронцова, В.  С.  Пономаренко,  С.  В.  Страшко.    К.:  Видавництво «Алатон»,  2014.    200  с., наочність.

Тип уроку: комбінований

Терміни: «конфлікт», «конфлікт поглядів»,«конфлікт інтересів».

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • пояснити значення термінів «конфлікт», «конфлікт поглядів»,«конфлікт інтересів»;
  • розповідати, чому між людьми виникають конфлікти;
  • розрізняти конфлікти поглядів і конфлікти інтересів;
  • розказати проспособи розв’язання конфліктів;
  • розпізнавати конфлікти у щоденному житті.

ХІД УРОКУ

І.  Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Об’єднайтесь у пари і розкажіть одне одному ситуацію, коли ви сварилися або сперечалися з друзями чи іншими дітьми.

- Що спричинило суперечку? Як це відбувалося?

2. Наведіть приклади дій, які можуть спричинити суперечку (обзивання, нетактовні висловлювання, поширення пліток, заперечення чиєїсь думки...).

3. Назвіть почуття, що виникають в учасників конфлікту (гнів, образа, розчарування...).

4. Подумайте, які наслідки для здоров’я можуть мати конфлікти (образи, бійка, розрив дружби...).

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Мозковий штурм: «Які дії можуть спричинити суперечку?»

ІV. Вивчення нового матеріалу

Конфлікт (лат. conflictus - зіткнення, сутичка) - зіткнення протилежних інтересів і поглядів,напруження і крайнє загострення суперечностей, що призводить до активних дій, ускладнень, боротьби

Види конфліктів

Конфлікти, спричинені розбіжностями у поглядах, смаках чи уподобаннях людей, називають конфліктами поглядів.  Коли конфлікти виникають внаслідок зіткнення інтересів чи бажань людей — це конфлікти інтересів.  Розв’язують ці конфлікти по-різному.

Обговорення історії про футбольних уболівальників

Два товариші — Володя і Раміль — дуже добре ладнають між собою, а сваряться тільки тому, що Володя вболівальник київського «Динамо», аРаміль — донецького «Шахтаря». Ці сварки пригнічують їх обох. Трапляється, що вони по кілька днів не розмовляють. Іноді сперечаються мало не до бійки. Кожен намагається довести переваги улюбленої команди і переконати товариша вболівати за неї. Та чи варто це робити? Краще визнати право друга вболівати за команду, яка йому подобається, утримуватися від нападок на неї і обговорювати те, що чим краще гратимуть обидві

команди, тим цікавіше буде дивитися матчі національного чемпіонату і тим сильнішою буде збірна України.

Пригадай подібну ситуацію зі свого життя.

  • Як це було?
  • Чи правильно ти діяв?
  • Що можна було зробити чи сказати інакше?

Конструктивне розв’язання конфліктів

1. Об’єднайтесь у 4 групи. За допомогою мал. 46 підготуйте повідомлення про способи і наслідки розв’язання конфліктів. Поміркуйте, який із способів є найкращим у більшості життєвих ситуацій.

2. Обговоріть, які способи розв’язання конфлікту описано у наведених ситуаціях.

 

Ситуація 1. У санаторії Олена живе в кімнаті з Вітою. Віта не прибирає своє ліжко і розкидає речі. За це їхня кімната постійно отримує зауваження. Олена спочатку терпіла, а потім не витримала і нагримала на Віту. Дівчата посварилися.

 

Ситуація 2. Марина і Оксана — подруги. Оксана майже завжди поступається Марині. Та часом вона відчуває невдоволення і розчарування через те, що її інтереси не враховуються.

 

3. Розгляньте мал. 47 і визначте, які способи розв’язання конфліктів між братом і сестрою зображено на ньому.

Як запобігти ескалації конфлікту

Породжують конфлікт і роблять його некерованим конфліктогени. Вони посилюють емоційне напруження, ображають, породжують бажання захиститися.

Конфліктогени — це слова або дії, які провокують чи розпалюють конфлікт. Прикладами конфліктогенів є образи, зневажливе ставлення, висміювання, вихваляння, категоричні судження, повчання, нечесність, нещирість, порушення правил етикету (не вітатися, ігнорувати чиюсь присутність, перебивати), деякі узагальнення: «ти ніколи», «ти завжди», «я нізащо», «це безнадійно».

Найбільша небезпека полягає в тому, що конфліктоген провокуєу відповідь новий конфліктоген, а той у свою чергу — ще один, і так далі. Кожен наступний конфліктоген діє сильніше за попередній. Так утворюється конфліктний ескалатор (мал. 48).

1. Об’єднайтесь у пари і розіграйте ситуацію, зображену на мал. 48, так, щоб запобігти ескалації конфлікту.

2. Обговоріть, які способи розв’язання цього конфлікту краще використати (спокійний тон, допомогти знайти книжку, відсторонитися від конфлікту...).

Як контролювати себе

Наведені нижче поради допоможуть опанувати себе і вгамувати гнів.

Установи попереджувальну сигналізацію

• Уяви світлофор у своїй голові.

• Його червоне світло вмикатиметься тоді, коли

треба зупинитись і подумати.

• Не забувай перевіряти свій світлофор у ситуаціях, що злять тебе.

Полічи до десяти (або далі)

• Починай глибоко дихати і повільно лічити про себе.

• Не провокуй співрозмовника, показуючи, що лічиш.

• Продовжуй слухати опонента.

• Дивись йому в очі.

Практикуй самопереконання

Іноді, щоб заспокоїтися, достатньо сказати собі кілька слів:

«Це не впливає на мене...»

«Мені не треба з цим боротися».

«Я можу це владнати».

«Мені приємно, що я тримаю себе в руках».

Зміни точку зору

Поглянь на ситуацію очима стороннього спостерігача. Подумай:

• Чи варто гніватися через це?

• Чи справді ця людина хоче тобі зашкодити? (Ти ж, наприклад,

не будеш сердитися на малюка за те, що він тебе штовхнув?)

• Чи є інший спосіб отримати те, що хочеш?

Обери спосіб, як опанувати себе у наведених нижче ситуаціях.

Ситуація 1. Ти стоїш у черзі за квитком. Раптом до хлопця, що стоїть попереду тебе, підійшли знайомі, і він пропустив їх уперед.

Ситуація 2. Однокласник почав звинувачувати тебе в тому, чого ти не робив

V.  Закріплення знань учнів

Японська притча

Самурай прийшов до монаха школи Дзен з проханням пояснити різницю між раєм і пеклом. Монах погодився, але сказав самураю, що йому доведеться зачекати. Самурай чекав годину, дві, три... цілий день. Він відчув себе приниженим, адже його змусили так довго чекати, не рахуючись з його гідністю. У гніві він вихопив меча, щоб помститися. І тоді монах сказав: «Ось це і є пекло». Самурай знітився й опустив меч. «А це — рай», — додав монах.

 

Джеймс Болдуїн «Історія про Чингісхана»

Чингісхан був великим царем і воїном. Він привів свою армію до Китаю і Персії, завоювавши багато країн. Одного ранку він з друзями вирушив верхи на полювання. За ними їхали слуги з мисливськими собаками.

На зап’ястку царя сидів його улюблений яструб: у ті часи яструбів навчали для полювання. За сигналом свого господаря яструб злітав у небо і вишукував здобич. Якщо йому вдавалося побачити оленя чи кролика, він кидався на нього швидше за стрілу. Полювання тривало цілий день. Надвечір мисливці рушили додому. Чингісхан добре знав ці місця і вирішив поїхати своєю дорогою, що пролягала долиною між двома горами.

День був спекотний, і цареві дуже хотілося пити. Його улюблений яструб злетів з руки, адже він і сам міг знайти дорогу додому.

«От якби зараз знайти джерело», — подумалось Чингісхану. Нарешті він побачив, як згори тонким струмочком стікає вода. Цар зіскочив з коня, дістав з мисливської сумки срібну чашуі підставив її під струмочок. Чаша наповнювалася довго, а царя так мучила спрага, що він ледь терпів. Нарешті він підніс чашу до вуст, але раптом щось зашуміло, і чаша випала з його рук. Вода вилилася на землю. Цар підняв голову і побачив, що вибив чашу його улюблений яструб. Яструб кілька разів покружляв і сів на каміння поблизу струмка.

Цар підняв чашу і знову почав наповнювати її. Як тільки він підніс її до вуст, яструб знову налетів і вибив чашу з рук. Цар почав гніватися. Він ще раз спробував напитись, але яструб утретє вибив у нього чашу.

Тепер цар страшенно розгнівався. Перш ніж знову наповнити чашу, витяг меч і сказав: «Ану, пане яструбе, спробуйно це зробити востаннє!»

Коли яструб підлетів, щоб вибити чашу, Чингісхан вдарив його мечем. Скривавлений птах упав до його ніг, а чаша закотилася бозна­куди. «Так тобі й треба», — подумав цар про яструба і вирішив не шукати чашу, а піднятися туди, де било джерело.

Він видерся на вершину і знайшов джерело. Але що він побачив у воді? Там лежала величезна мертва змія, що належала до найотруйніших у світі. Царзабув про свою спрагу. Він думав лише про вірного друга, який віддав своє життя за нього.

Цар спустився вниз, обережно підняв яструба і зі сльозами мовив: «Страшний урок я отримав сьогодні — нічого не роби в гніві».

Запитання для обговорення:

Як ви думаєте, що відчув Чингісхан, коли зрозумів, що він накоїв?

Що відчули б ви на його місці?

Чи можете ви навести приклад ситуації, коли людина у гніві зробила щось таке, про що потім пошкодувала?

Моделюй — набувай життєвих навичок

Як школярам запобігти ескалації конфлікту в наведених ситуаціях? Які навички самоконтролю застосувати?

1. Під час перерви у дверях їдальні відштовхнули, щоб стати першими в черзі.

2. Однокласникам, ставлення яких одне до одного недружнє, доручили разом працювати над спільним проектом.

3. Дорослі зробили різке зауваження через запізнення ввечері з прогулянки.

 

V.  Закріплення знань учнів

Завдання

1. Що таке конфлікт?

2. Чому виникають конфлікти?

3. Чому важливо розв’язувати конфлікт конструктивно?

4. Як впливають конфлікти на стосунки і здоров’я людей?

 

Моделюй — набувай життєвих навичок

Як конструктивно розв’язати конфліктні ситуації?

1. У кінотеатрі під час сеансу підлітки голосно обговорюють події фільму, незважаючи на зауваження.

2. У громадському транспорті людина літнього віку звернулася з проханням поступитися місцем.

3. Однокласники підготували матеріали до стінгазети, але не можуть дійти згоди, обираючи, які замітки розмістити. Кожен вважає свою замітку найкращою.

4. У шкільній їдальні один з учнів намагається взяти обід без черги.

5. На посаду старости класу було двоє претендентів. Обрано одного з них. Другий образився на всіх однокласників і перестав з ними спілкуватися.

По черзі продовжити фразу: «Уміння розв’язувати конфлікти допоможе мені...»

VІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати § 23

Підсумки

Конфлікти невід’ємна частина людських стосунків. Вонивиникають через те, що кожна людина є неповторною особистістю і має власні погляди та інтереси.

Якщо конфлікти виникають через розбіжності у смаках чи поглядах людей, їх слід розв’язувати на основі толерантності.

У більшості випадків конфлікти краще розв’язувати шляхом переговорів.

Упевнений стиль поведінки допомагає уникати конфліктів і

конструктивно розв’язувати їх.

1

 

docx
Додано
2 травня 2020
Переглядів
2749
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку