Тема. Підготовка тварин до зими

Про матеріал
Мета: з'ясувати причини змін у житті тварин восени, а також причиново-наслідкові зв'язки між змінами в неживій природі, житті рослин, тварин та трудовій діяльності людини; формувати уявлення про перелітних і зимуючих птахів; формувати вміння слухати музику природи, помічати гармонію у навколишньому світі; виховувати любов, дбайливе ставлення до живої природи. Обладнання: ілюстрації із зображенням тварин {заєць, ведмідь, лисиця, вовк, коро¬ва, кінь, кіт
Перегляд файлу

Дорога в дивосвіт

Урок 8

Тема. Підготовка тварин до зими

Мета: з'ясувати причини змін у житті тварин восени, а також причиново-наслідкові зв'язки між змінами в неживій природі, житті рослин, тварин та трудовій діяльності людини; формувати уявлення про перелітних і зимуючих птахів; формувати вміння слухати музику природи, помічати гармонію у навколишньому світі; виховувати любов, дбайливе ставлення до живої природи.

Обладнання: ілюстрації із зображенням тварин {заєць, ведмідь, лисиця, вовк, коро­ва, кінь, кіт, собака); комах (мурашки, бджоли, метелики, сонечко); птахів (ластівки, стрижі, лелеки, дятли, соловей, горихвістка, снігур, деркач); плакат «Пташине повідо­млення»; малюнок «Пташина їдальня»; виставка малюнків годівниць. Тип уроку: інтегрований.

ХІД УРОКУ

І.   Організаційний момент

Проводять двоє вчителів: класний керівник і вчитель музики (на шкіль­ному майданчику).

Учитель музики. Музичні твори бувають веселими, сум­ними, жартівливими, урочистими. Окремі звуки об'єднуються в акорди, що розташовані в певній послідовності. Це допомагає ство­рити різний характер музики. Тобто в музичних творах обов'язковою логічна послідовність звуків акордів різного характеру. Це відбува­ється завдяки чарівниці, що звуть Гармонією.

Класний керівник. А тепер озирніться навколо!

Дерева біля школи, Річка, і луги, Берези і тополі — Як гарно навкруги!

— Зверніть увагу, як злагоджено розташовані дерева, кущі! Як ви гадаєте, чи є між ними узгодженість? Може, і у природі панує та сама чарівниця Гармонія? У музиці існують певні закони, яких прагнуть дотримувати композитори. У природі ми теж можемо про­стежити певні закономірності (наприклад, зміни пір року). Завдяки

цим закономірностям зберігається зрівноваженість у природі — тобто гармонія.

Настала осінь: сонце мало нагріває землю, тому... (діти продов­жують називати ті зміни, що відбуваються у природі залежно від тепла).

 Загальною естетичною категорією як у музиці, так і в при­
роді, є симетрія.

Розглядання дерева, листочка.

Ритм буває не лише в музиці, а й у природі. (Звучить рит­мічна мелодія.) Яке явище у природі відбувається в певному ритмі? Дощ)

Виконаємо ритм дощу (оплески у долоні) залежно від музич­ного ритму.

Ось два листочки. Обидва жовтого кольору. Але це лише на перший погляд, а коли придивимося, то побачимо, що колір цей не одноманітний: то темніший, то світліший. Існує чимало від­тінків жовтого кольору. Так і музика: не одноманітна, а різно­барвна.

Як природа наша гарна: Річка, й поле, степ і гай. Що ж таке «музичні барви»? Ну, хто смілий, вгадай!

 Подивіться уважно на дерева і спробуйте уявити відповідне
звучання симфонічного оркестру. Звучання яких інструментів ви
почули? Воно було тихим: чи голосним?

Учитель музики. Проведемо гру «Знайди потрібне у при­роді» . Послухайте музичний твір на казковий сюжет. Знайдіть кущ, пеньок або назвіть ті природні явища, які б викликали асоціації з прослуханою музикою.

Почули музику сьогодні. Де ж вона? Ти відгадай. Знайди подібне у природі, Уважним будь і не дрімай!

Класний керівник. А зараз — гра «Відгадай своє дерево». Згідно з гороскопом друїдів, кожна людина має своє дерево, що чи­мось на неї схоже. Спробуйте уявити собі ваше улюблене дерево, ("пробуйте «поговорити» з ним музичною мовою, спочатку подумки, а потім — уголос.

Дерева дуже нам потрібні, Ти з ними пісню заспівай. Дерева до людей подібні. Своє ти дерево вгадай!

 У природі існує гармонія, порядок, усе взаємопов'язано.У давнину люди ставилися до природи дуже поважно, бережливо,шанобливо, адже вважали, що вона не просто жива, а нібито лю­дина, уміє радіти й сумувати. Через 5 хвилин я чекаю на всіх у класі.

ІІ.   Повідомлення теми та мети уроку

 Сьогодні ми розглянемо, як тварини готуються до зими,і з'ясуємо причини змін у їх житті.

ІІІ. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу

Ви бачите ілюстрації тварин. Назвіть їх.

На які групи можна розподілити цих тварин?

Яких тварин називаємо дикими?

Назвіть диких тварин, які живуть нашому краї.

Яких тварин називаємо свійськими?

Які свійські тварини є у вас удома?

Хто їх доглядає? Який корм їм до вподоби?

До кого із членів сім'ї вони найбільш прихильні? Чому?

►► Гра «Упіймай свійську тварину»

Учитель називає тварин: корова, вівця, лисиця, ведмідь, кро­лик, індик, козуля, олень, коза, білка, їжак. Діти плетуть у долоні лише тоді, коли вчитель називає свійську тварину.

►► Бесіда з елементами розповіді

На які групи ми поділяємо тварин? (Звірі, птахи, комахи)

Яких ви знаєте комах? (Мурашки, мухи, жуки, сонечка, бджоли, джмелі, метелики)

З першими холодами гине більшість метеликів. Деякі заби­раються в щілини дерев, огорож, будинків, там зимують.

Як люди допомагають бджолам готуватися до зими? Що нам дають бджоли?

Бджоли надзвичайно корисні. Вони дають поживний, цілю­щий мед, віск. Щоб бджолі зібрати 100 кг меду, їй потрібно відвідати 1 млн. квіток. Бджіл називають помічниками землероба, або крила­тими агрономами. Трудяться бджоли в саду, на соняшниковому чи гречаному полі — чекай на багатий урожай!

Згадайте легенду про лелеку. Про яку їжу для лелеки розпо­відає легенда? Чи можуть лелеки знайти її взимку?

Які ще птахи не знайдуть для себе корму взимку? Ластівки, стрижі — комахоїдні, відлітають у серпні, коли ще не відчувається холод.

►► Слово вчителя

 Багатьом пернатим узимку у нас нічого їсти. Крім того, про­тягом дуже короткого зимового дня багатьом птахам бракує часу, щоб достатньо наїстися. Тому восени, коли дні стають коротшими, ночі довшими, для багатьох птахів настають такі умови життя, за яких вони існувати не можуть. Починається переселення в місця,
де день довгий. Таких птахів називають перелітними. У птахів ці­каві порядки, пов'язані з перельотом.

Щороку птахи-мандрівники долають багато тисяч кілометрів, вони знають такі місця, у яких можна якийсь час прожити — добре прогодуватися. Одні птахи вирушають у мандри малими групами, інші — великими зграями. Птахи летять із різною швидкістю. Дрібні співочі птахи — соловей, горихвістка — мають швидкість 30-48 км/год. А деяких летунів не наздоженеш і найшвидшим по­тягом. Стрижі, ластівки, які годуються в повітрі під час польоту, навіть долають 130 км/год. Є птахи, які летять день і ніч без від­починку (наприклад, журавлі). Як виберуться у дорогу, то не зупи­няться доти, доки не дістануться місця. Деркач, перепілка сотні кілометрів долають пішки. (Під час розповіді — демонстрування малюнків птахів.)

Скільки б разів не гостювали птахи в теплих краях, та щороку навесні вони повертаються до рідних домівок.

А які пташки залишаються зимувати у нас, адже можуть зна­йти поживу? (Горобці, синички)

Птахів, які не відлітають, називають зимуючими. Це сойки, сороки, ворони, сичі, дятли, снігур.

Птахи залишили нам повідомлення. Але щоб його прочитати, потрібно спочатку скласти слова з літер, що намальовані на:

листі берези;

листочках;

деревах.

Що нам написали пташки пташиною мовою?

Хто швидше прочитає? («Зробіть нам годівниці»)

До кого звертаються пташки?

Хто ще не зробив годівницю?

А тепер погляньте на малюнок «Пташина їдальня». Ці діти раніше прочитали послання, зробили годівниці та прилаштували їх на дерева.

Якими можуть бути годівниці? (Виставка годівниць.)

 А чим можна підгодовувати птахів? Хто поділиться досвідом?
►► Фізкультхвилинка (проводить учитель музики)

Діти вальсуючи удають із себе рослини, пташок, звірів.

►► Бесіда «Підготовка звірів до зими»

Що вам відомо про білочку? зайчика? лисичку?

Ведмідь, їжак, борсук запасають жир і на зиму впадають у сплячку. Під час зимової сплячки серце цих тварин б'ється по­вільно і мляво, дихання ледь помітне, температура тіла знижується. Організм живиться завдяки жиру.

Засинають змії, ящірки, ховрахи, хом'яки.

Робота у зошиті (Урок 8)

Домашнє завдання

 Розповісти цікавинки про комах, птахів, звірів.

 

1

 

docx
Додано
20 квітня 2019
Переглядів
554
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку