Урок №1
Тема: Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи.
Мета:сформувати уявлення про основні типи вищої нервової діяльності людини, особливості ВНД людини, першу і другу сигнальні системи, причини індивідуальних особливостей поведінки людини.
Тип уроку : комбінований урок
Хід уроку
І Організація класу. Вітання, обмін гарним настроєм.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Девізом нашого уроку буде «Пізнай самого себе».
Щоб вирішити це проблемне питання потрібно вивчити нову тему ВНД
ІІІ Вивчення нового матеріалу
План:
1. Склад особистості
2. Вища нервова діяльність та її складові
3. Що таке психологія.
1. Із чого складається особистість складемо схему
Особистість
ВНД ННД
Фізіологічні Психічні безумовні рефлекси, інстинкти.
процеси процеси
умовні рефлекси мислення, пам’ять
навички, стереотип увага, мова,
відчуття, сприйняття сила волі, свідомість
(перша сигнальна система) (друга сигнальна система)
Нижча нервова діяльність – сукупність безумовних рефлексів організму, що визначають видову інстинктивну поведінку. Проявляється за незмінних умов середовища , спрямовані на підтримання гомеостазу. безумовних рефлексів.)
;; Запис у конспектах
2.Вища нервова діяльність це діяльність вищих відділів централь-
ної нервової системи (кори великих півкуль і підкіркових центрів), що
забезпечує найоптимальніше пристосування тварин і людини до навко-
лишнього середовища . Грунтується на нижчій нервовій діяльності та являє собою комплекс умовних рефлексів, що забезпечують індивідуальні фізіологічні та поведінкові реакції. Для Вищої нервової діяльності людини характерна наявність не тільки першої сигнальної системи, властивої й тваринам, але й другої сигнальної системи, пов’язаної з мовленням та властивої тільки людині. Вчення про вищу
нервову діяльність створив І. П. Павлов.
Матеріальна основа ВНД = кора великих півкуль (КВП) + підкіркові
ядра переднього мозку + ядра проміжного мозку.
Порівняльна характеристика ВНД тварин і людини
Спільне: наявність першої сигнальної системи (це сукупність не-
рвових процесів, що виникають у КВП при безпосередньому впливі по-
дразників (факторів зовнішнього й внутрішнього середовища) на органи
чуття).
Відмінне: для ВНД тварин характерна перша сигнальна система.
Запитання до учнів:
— Чим є слово для тварин і людини?
— Як вони реагують на слово як подразник?
Для ВНД людини перша й друга сигнальні системи є матеріальною
основою мислення й свідомості.
Мова — це засіб спілкування й самоорганізації поведінки людини.
ВНД формується в процесі праці й соціальних відносин на основі першої та другої сигнальних систем.
Запитання до учнів:
— У чому полягає унікальність вищої нервової діяльності людини?
(Наявність пізнавальних процесів.)
Закони Вищої нервової діяльності за І.П. Павловим
1. Для формування умовних рефлексів необхідне утворення тимчасових зв’язків між нейронами, що сприймають умовний подразник, нейронами, що входять до складу дуги безумовного рефлексу.
2.Умовний подразник здатний викликати випереджальне збудження центральної нервової системи, яке дає змогу організмові заздалегідь підготуватися до відповідної поведінкової реакції.
3. Вища нервова діяльність являє собою складні аналітико-синтетичні процеси . Полягає у здатності розрізняти біологічне значення явищ довкілля за окремими їхніми ознаками та формувати тимчасові нервові зв’язки для збереження відповідної реакції організму.
Вища нервова діяльність за П.К. Анохіним
ВНД – функціональна система, яка під дією подразника вибірково поєднує різні центральні та периферичні нервові утворення для отримання корисного пристосувального результату. Аферентний синтез протягом якого відбуваються процеси мотиваційне збудження і формування мети дії. Обробка сигналів із середовищем які дають можливість зорієнтуватися в обставинах що склалися. Обробка витягнутих із пам’яті результатів минулого досвіду та збереження спричиненого подразника.
Наприклад:
Людина читає цікаву книжку але відчула голод. Формується мотиваційне збудження, відкладає книжку, згадує що у холодильнику є їжа . Приймає рішення встати та йти на кухню і засмажити яєчню. Виконується програма приготування їжі та задоволення фізіологічних потреб. Якщо це реалізується збігається із вгамуванням голоду і виникає задоволення і позитивні емоції.
Вчені що досліджували ВНД
Сєченов І.М. відкрив механізми, що пригнічують рефлекси, написав дисертацію на тему «Фізіологія алкогольного сп’яніння», статтю «Рефлекси головного мозку»
Павлов І.П. досліджував фізіологію травлення і фізіологію ВНД
ІV. Закріплення нового матеріалу
Заповніть пропуски в тексті: природжені реакції на дію подразника І.П.Павлов назвав________ діяльністю.
Набуті реакції організму І.П.Павлов визначив як__________ діяльність.
Два види діяльності перебувають у нерозривній єдності й разом становлять _______ діяльність . Вона є функцією _____ мозку. Рефлекторна регуляція життєвих функцій організму І.П. Павлов назвав_______ нервовою діяльністю.
V.Підсумки уроку
1. Яку тему почали вивчати?
2. Які основні поняття сьогоднішнього уроку?
3. Які вчені вивчали ВНД?
VІ. Домашнє завдання: Опрацювати відповідний параграф.
Підготувати повідомлення про інстинкти.