Сформувати в учнів поняття про сузір'я ,походження назв сузір'їв та зір; навчити спостерігати та описувати окремі сузір'я на зоряному небі виховувати інтерес до науки астрономія .
Тема : Поняття сузір’я . Значення зоряного неба в історії людства.
Мета: сформувати в учнів поняття про сузір’я ,походження назв сузір’їв та зір; навчити спостерігати та описувати окремі сузір’я на зоряному небі виховувати інтерес до науки астрономія .
Основні поняття та терміни : сузір’я , зодіакальне сузір’я , Полярна зірка,зоряні карти .
Обладнання: презентація «Сузір’я» кінофільм
Хід уроку
Мотивація навчальної діяльності
Місячна ніч, небо дуже гарне. М’яке сріблясте світло Місяця поливає Землю. Тисячі мигаючих зірок розкидані по всьому небі. Місяць потихеньку спускається все нижче і нижче, і ховається за горизонтом. Небо темне і ви бачите тисячі зірок, вони стають ще яскравішими. Здавна людський розум намагався проникнути в таємниці цього величезного, нескінченного світу.
Грецькі та римські вчені задовго до нашої ери припускали існування безлічі світів, схожих на наш. Уже тоді весь світ дістав назву – Всесвіт. Він фантастичний і великий. Вік Всесвіту 15 мільярдів років. Люди здавна прагнули пізнати його. І тому, коли розпочалася космічна ера, багато було бажаючих полетіти в космос.
-Чи знаєте ви ім’я першого космонавта?
-А ім’я першого і поки що єдиного космонавта незалежної України?
Отже, як сказав перший український космонавт, Леонід Каденюк ми завжди будемо літати в космос, вивчати його. Тому ми з вами сьогодні також здійснимо уявний космічний політ. Мета нашого польоту – вивчення сузір’їв нашої північної півкулі. Здійснювати політ буде космічний екіпаж 5-В класу
На шляху екіпажу буде кілька міжзоряних станцій, на яких потрібно буде зупинитись , виконати те чи інше завдання і тільки потім рушати далі.. За виконані завдання, відповіді на запитання учасники отримуватимуть бонусні бали. За їх кількістю ми і визначимо, чи команда достойна носити звання космонавтів.. Отже, вперед!
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
І станція – «Словникова»
Перед польотом екіпажі, як правило, старанно тренують, щоб не трапилося ніяких несподіванок у космосі. Вони здають цілий ряд іспитів. Це зробите зараз і ви.
1. Воду в ріках нагріває,
матір-Землю зігріває.
Нам всміхається в віконце
чарівне, гаряче...(Сонце)
2. Сонця й зір це хатка-дім,
Місяць теж живе на нім.
У людей завжди потреба
дотягнутися до...(Неба)
3. Люди пані цю шанують,
за родючість всі цінують.
Степи, долини і поля -
Все це матінка... !(Земля)
4. Нічного неба оберіг,
і схожий бік його на ріг.
Козак моторний, красний,
хто ж цей красень ясний?(Місяць)
5. Нічне небо прикрашають,
мерехтять вони, палають.
Безліч складено казок
про красунь нічних - ...! (Зорі)
ІІІ Вивчення нового матеріалу
ІІ станція – «Планета Мандрівників»
Пояснення нового матеріалу.
Ми сьогодні поговоримо з вами про зірки та сузір’я , їх значення в нашому житті.
На початку 17 століття винахід телескопа дозволив побачити 6000 зірок на зоряному небі. Але в залежності від території і місцеположення ми бачимо близько 2000 зірок (т.к. половина неба закрита землею).
В давнину найбільш яскраві та примітні зірки були об’єднані в групи і сузір’я .
Так, з спостереження за зірками і з’явилася найдревніша наука в історії людства – астрономія.
Астрономія – наука про зірки
Ще древні люди розуміли, що багаторічні спостереження за зірками допомагають в житті. Але ж зірок на небі дуже багато. Як же орієнтуватися за ними? Давні люди вибирали серед зірок ті, які допомагали їм знаходить дорогу або визначати час .
В середні віки влітку в дуже жаркий час в університетах та в інших учбових закладах робили перерву в заняттях. А так як ця перерва співпадала з появою на небі сузір’я Малого Пса, то її стали називати канікули (від латинського слова канікула – песик, цуценя ). Поступово слово канікули міцно ввійшло для визначення перерви в заняттях у всіх навчальних закладах не тільки в літній, але і в зимовий та інший час.
Вивчення зірок починається з їх перепису, тобто створення карти зоряного неба.
Перший в світі зоряний каталог – 800 зірок був складений 2 китайськими вченими в 355 році до н.е. У 2 столітті до н.е. Гіппарх створив каталог, в якому було 1008 зірок. Він вперше ввів класифікацію зірок, розбив всі зірки на 6 груп в залежності від яскравості 1-6 величини. Сучасний каталог в вів 7 і 8 групи.
На початку 17 століття винахід телескопа дозволив побачити 6000 зірок на зоряному небі. Але в залежності від території і місцеположення ми бачимо близько 2000 зірок (т.к. половина неба закрита землею).
В давнину найбільш яскраві та примітні зірки були об’єднані в групи і сузір’я .
На зоряних картах сузір’я зображали красивими малюнками. В сузір’я об’єдналися не всі зірки. Тому деякі астрономи виділяли на небі все нові та нові сузір’я .
І так, 88 сузірь і 33 з них носять назви тварин. Земля, як карусель летить навколо Сонця по великому колу. Пробігає один оберт рівно за рік, вона кожний місяць зустрічає нове сузір’я. Більший кількості з них древні греки дали назву тварин. Ось і вийшло коло тварин або по-грецькому – зодіак.
Скільки їх всього знаки зодіаку сузір'я на небі Сонце за рік обходить велике коло небесної сфери. Це коло (називається зодіак, всього 360 градусів) поділений на 12 секторів по 30 градусів, що отримали свою назву по найменуванню сузір'їв, які мине Сонце на своєму шляху. Кожному місяцю відповідає той знак зодіаку, по якому в цей місяць Сонце робить свій рух. Колись давно сузір'я знаків зодіаку служили людям календарем, тому що в кожному з них Сонце подорожувало близько місяця.
ІІІ станція – «Дослідників»
У кожного учня на столі лежить роздатковий матеріал: таблиця 1 зі знаками зодіаку, таблиця 2 з датами народження знаків зодіаку, таблиця 3 з умовними позначеннями сузірь кожного знака зодіаку, характеристикою знака). Учень в зошиті повинен оформити свій особистий знак зодіаку за планом:
- Прізвище, ім’я учня;
- Дата народження;
- Назва знака зодіаку;
- Умовне позначення знака
ІV станція – «Спортивна»
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахилиться.
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте.
І за парти тихо сядьте
Станція Історична
V . Підсумок уроку.
VІІ станція - «Розбір польотів»
VІ. Домашнє завдання: Вивч. §18, творчі завдання: 1. Намалювати малюнок «Я і космос» ; 2. Скласти науково – фантастичну розповідь «Космос далекий і близький».