Конспект уроку
Тема: Повторення та узагальнення знань про прикметник. Свято Водохреща.
Мета: узагальнити знання учнів про прикметник, поглибити знання про свято Водохреща, звичаї, обряди, традиції, пов'язані з циклом Різдвяних свят; розвивати фонетичний слух, орфографічну грамотність, увагу; виховувати любов та повагу до традицій наших прапрадідів, патріотизм, милосердя, почуття прекрасного.
Обладнання: відео, презентація, зошит, ілюстративний матеріал. полотно із зображенням дійства освячення води на річці, дитячі малюнки, молитва, малюнок зими, стаканчики з водою, солома.
Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань.
Література: інтернет
План уроку:
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Робота в групах
2. Хвилинка каліграфії.
3. Бесіда
4. Розповідь
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
V. Повторення та узагальнення матеріалу
9. Робота з віршем
10. Гра «Віднови прикмети»
11. Гра «Хто швидше»
12. Практична робота «Виготовлення оберегів»
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Домашнє завдання
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Закінчилася перерва,
Продзвенів чаклун-дзвінок,
А тепер усі швиденько
Налаштуйтесь на урок.
Він відкритий і цікавий,
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімося обличчям до гостей
І лагідно промовим: «Добрий день!»
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
– Послухайте.
Прийшла красуня біловолоса.
- Хто це? (зима)
– Яке слово вам допомогло здогадатись? (біловолоса)
– На яке питання воно відповідає? (яка?).
– До якої частини мови належить це слово? ( прикметник)
– Ось погляньте, як ця красуня одягла дерева у теплі шуби та запорошила поля блискучим снігом
Прикметник називає …( ознаку предмета)
Прикметник відповідає на питання … (який? яка? яке? які?)
Прикметник в реченні виступає …( другорядним членом речення)
Прикметник звязаний з …( іменником)
Наведіть приклад (сніг (який?)білий; дерева (які?)зелені)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Робота в групах
- Підберіть до заданих слів:
А н т о н і м и С и н о н і м и
Важкий ‒ (легкий) Розумний ‒ (вчений)
Великий ‒ (малий) Дорогий ‒ (цінний)
Повна ‒ (порожня) Чепурний‒ (охайний)
Широка ‒ (вузька) Ласкавий ‒(ніжний)
Босий ‒(взутий) Пахучий ‒ (духмяний)
– Перед тим як розпочати писати в зошиті, повторимо правила при письмі.
Розповідає учень:
1. Сиди рівно.
2. Не торкайся грудьми столу.
3. Ноги постав на підлогу.
4. Обидві руки поклади на стіл, вільною рукою підтримуй зошит.
5. Поклади зошит похило.
– Відкрийте зошити, запишіть число.
- Запишіть каліграфічно
З з зл зм
– Яка це буква?
- Що ви знаєте про неї? (буква "зе" позначає звуки [з], [з′] – приголосні, дзвінкі, [з] – твердий, [з′] – м’який)
– Повторимо з’єднання з "ел", "ем".
– Запишемо слово "зима". (один учень записує слова на дошці)
- Усно підберіть спільнокореневі слова (зимонька, зимовий, зимує).
- Утворіть прикметник (зимовий)
– Розберіть його за будовою (зим- (корінь), -ов- (суфікс),-ий(закінчення)
– Яка частина мови називається прикметником? (Прикметник – частина мови, що називає ознаку предмета і в початковій формі відповідає на питання який? яка? яке?)
3. Бесіда
- Яка зараз пора року?
- Скільки зимових місяців?
- Назвіть їх.
- Який зараз місяць?
- Що ви знаєте про січень?
4. Розповідь
Січень - перший місяць року й найсуворіший місяць зими. Кажуть, що це зими половина, бо січе зиму навпіл. Проте є й інші пояснення назви цього місяця. Січень, бо сніг січе з вітрами. Народна мудрість каже, що в січні сонце повертає на літо, а зима - на мороз. У цьому місяці найясніші, сонячні, але разом з тим - морозні дні.
Саме на цей місяць припадає найбільше свят, що позначені особливою поетичністю .
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми повторимо та узагальнимо знання про прикметник. А ще наш урок присвячений завершенню різдвяного циклу свят. Усі ви знаєте ці свята, але з кожним наступним поколінням традиції святкування забуваються, відходять у минуле. Тому, щоб зберегти пам'ять про наших предків, про їхні звичаї та обряди, ми сьогодні пригадаємо про Свято Водохреща, його відзначають 19 січня.
V. Узагальнення та систематизації знань учнів
- Діти, а чи знаєте ви, що це за свято?
Урочиста й найтаємніша частина свята починається опівночі - службою Божою в церквах. Перед світанком уся процесія йде до річки святити воду. Заздалегідь парубки й дорослі чоловіки вирубують на льоду великого хреста, витягують з води, тут же, на льоду, установлюють його, обливають буряковим квасом (він фарбує лід у малиновий колір). Поруч установлюють також вирубані з льоду престол, вівтар, інші церковні оздоби. Після короткого святкового служіння священик освячує воду, тричі занурюючи в ополонку хреста та прихиляючи до води запалену свічку, а тоді кропить освяченою річковою водою всіх присутніх, вітає зі святом. Тут хлопці випускають з рук принесених із собою голубів.
- Що ви побачили?
- Що було цікаво?
- Освячену воду люди набирають у принесений із собою посуд. Потім найсміливіші юнаки купаються в ополонці й усі співають:
Йордан, Йордан, вода студенька,
Пречиста Діва воду брала,
Своє Дитя напувала.
- Давайте запишемо ці рядки і підкреслимо прикметники.
- З якими словами вони пов’язані?
- У якому числі стоїть прикметник?
- Знайдіть у тексті і запишіть усі прикметники жіночого роду.
Віддавна в народі посвячену на Водохреща воду вважають цілющою, своєрідним спасінням від багатьох недуг. Її дають пити тяжко хворим, нею освячують домівки і тварин, двір. Залишається загадкою той факт, що водохрещенська вода не псується, не має запаху і може зберігатися протягом року. Дехто схильний вважати, що цьому сприяє срібло від хреста, який священик занурює в воду під час обряду. Зберігали також і свічку, що горіла біля води. Але, щоб свячена вода приносила користь, треба дбати про чистоту своїх думок та дій.
- На свято Водохреща, зустрівшись, наші пращури казали: «Христос Хрестився!», а інші відповідали: «У річці Йордані!»
- Давайте і ми так привітаємося.
- Христос Хрестився!
- У річці Йордані!
- Будь-яка вода на Землі в цей день СВЯТА! Тому перед кожним із вас стоїть склянка з водою.
- Подумки попросіть у Бога миру по всій планеті, здоров’я своїм близьким та якесь бажання для себе.
- А тепер випийте воду.
6. Фізкультхвилинка
Щоб ніколи не хворіти, треба вправи вам робити.
Із-за парт швиденько встали,
Спинки гарно розрівняли.
На носочки піднялись і до сонця потяглись.
Руки разом опустили і швидесенько присіли.
Потім встали,руки в боки,всі красиво робим кроки
Назад-вперед прогнулись добре.
Не будем мати ми хвороби.
Здавна наші предки вважали, що вода й вогонь - це основа життя всього сущого на Землі. Тому освяченню води споконвіку приділялась велика увага.
Після Водохреща слабшали морози. Тому казали: «Тріщи не тріщи, а вже минули Водохрещі».
Свято Водохреща також називають Богоявленням.
- А як ви думаєте, чому?
Коли Ісус Христос досяг 30-річного віку, він прийняв хрещення в річці Йордан від Іоанна Хрестителя. Вийшов на берег, а з небес почувся голос Бога-Батька, який назвав Ісуса своїм Сином. І на нього зійшов Святий Дух в образі голуба. Звідси ще одна назва — Богоявлення. З тих пір і до наших часів у пам'ять про хрещення Ісуса Христа 19 січня ми святкуємо Водохреща або Богоявлення.
Йордан - річка в Західній Азії, якою проходить кордон між Ізраїлем і Йорданією .
- Діти, а що таке хрещення?
Хрещення - це дуже важливий день у житті. Людина немовби знову народжується на світ. Людська душа отримує від Бога благодать, силу творити добро і стає ближчою до Бога. Після хрещення в людини починається нове життя. Бог допомагає їй у всіх добрих справах. А ми самі також намагаємось творити добро, виконувати Божі Заповіді.
8. Робота з віршем
- Ось як у своєму вірші Ярослав Вільшанко описує свято Водохреща: (читає один з учнів)
Там, на річці на Йордані
Там Господь Христос хрестився,
З рук Хрестителя Івана
У святій водичці вмився.
Розійшлися Апостоли
Ген на гори, ген за води,
Голосили Боже слово
І хрестили всі народи.
І святий Андрій - апостол
Воду цю приніс за море,
Нашим Дніпром плив він просто
Аж де Київськії гори.
Наш святий князь Володимир
Нарід весь обмив свій рідний
Йордан-водами святими,
Щоби правди став він гідний.
Де є віра в Боже слово,
Де любов є до Вітчизни -
Всіх вода-Йордан обновить,
Всіх Йордан-вода очистить.
- Про що цей вірш?
9. Гра «Віднови прикмети»
- Відновіть прикмети та запишіть їх.
на Водохрещi день ясний — хліба будуть чисті, а якщо похмурий — буде у хлібі повно «сажки»;
іде лапатий сніг — на врожай.
- Як ви розумієте ці прикмети?
10. Гра «Хто швидше»
- Отже свято Водохреща відбувається коли холодно, зимою.
- Утворіть від іменників прикметники чоловічого, жіночого та середнього роду.
Холод –
Зима –
Свято -
11. Практична робота «Виготовлення оберегів»
- Напередодні Водохреща робили хрестики із соломи та чіпляли біля вікон, обіч віконних рам і дверей. Вони виконували роль оберегів від нечистої сили, котра у дні свят уважалась особливо небезпечною.
- Давайте і ми виготовимо такі обереги.
VІ. Підсумок уроку.
- Яку частину мови ми сьогодні повторили?
- На які питання вона відповідає?
- Коли відзначають Свято Водохреща?
- Заздалегідь Свята Водохреща, що вирубають чоловіки на льоду?
- Яка ще назва цього Свята?
- Якою вважається вода, освячена на Свято Водохреща?
- Під час розповіді ми ще розповідали, що після охрещення води хлопці відпускали принесених голубів.
- Чому, на вашу думку, саме з голубами приходили юнаки?
- Давайте і ми сьогодні в кінці уроку випустимо голуба.
- Опишіть Свято Водохреща трьома прикметниками.
- Пам’ятаємо, що всі наші думки та дії повинні бути чистими й добрими.
Діти всі разом читають молитву Катерини Перелісної.
Молитва
Пошли нам, Боже,
Маленьким дітям
Щастя, здоров'я
На довгії літа!
Щоб виростали
Розумні і сильні,
Душею чисті
І серцем вільні.
Щоб нам світила
Зіронька долі,
Щоб ми не знали
Лиха ніколи.
VІІ. Домашнє завдання
- Ввечері 19 січня, дітки , прийміть душ чи ванну. Адже вода, що тече з крану теж свята. Викупавшись у ній, ви набудете здоров’я на цілий рік!
- Намалюйте аквареллю малюнок на тему миру у всьому світі, адже “Аква” в перекладі з латини - “вода”. Тому акварель – це водяні фарби. Оскільки сьогодні вся вода свята, значить і малюнок, який ви намалюєте, буде освяченим.
- Малюнки ми повісимо у куточок творчості класу, зробивши святу галерею.
Всі разом урочисто відпускаємо голуба
1