Тема: Повторення та узагальнення знань про прикметник. Свято Водохреща.

Про матеріал
Тема: Повторення та узагальнення знань про прикметник. Свято Водохреща. Мета: узагальнити знання учнів про прикметник, поглибити знання про свято Водохреща, звичаї, обряди, традиції, пов'язані з циклом Різдвяних свят; розвивати фонетичний слух, орфографічну грамотність, увагу; виховувати любов та повагу до традицій наших прапрадідів, патріотизм, милосердя, почуття прекрасного. Обладнання: відео, презентація, зошит, ілюстративний матеріал. полотно із зображенням дійства освячення води на річці, дитячі малюнки, молитва, малюнок зими, стаканчики з водою, солома. Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань. Література: інтернет-ресурси
Перегляд файлу

Конспект уроку

Тема: Повторення та узагальнення знань про прикметник. Свято Водохреща.

Мета: узагальнити знання учнів про прикметник,  поглибити знання про свято Водохреща, звичаї, обряди, традиції, пов'язані з циклом Різдвяних свят; розвивати фонетичний слух, орфографічну грамотність, увагу; виховувати любов та повагу до традицій наших прапрадідів, патріотизм, милосердя, почуття прекрасного.

Обладнання:  відео, презентація, зошит, ілюстративний матеріал. полотно із зображенням дійства освячення води на річці, дитячі малюнки, молитва, малюнок зими, стаканчики з водою, солома.

Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань.

Література: інтернет

План уроку:

  1.     Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1.     Фронтальне опитування. 
  2.     Гра «Продовжи  речення»

 ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.  Робота в групах

2. Хвилинка каліграфії.

                3. Бесіда

                4. Розповідь

 ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

V.  Повторення та узагальнення  матеріалу

  1. Розповідь  про Свято Водохреща.
  2. Перегляд відео
  3. Робота в зошиті
  4. Вибірковий диктант
  5. Психологічний настрій
  6. Фізхвилинка
  7. Розповідь
  8. Доповідь підготовленого учня

9. Робота з віршем

     10. Гра «Віднови  прикмети»

     11. Гра «Хто швидше»

     12. Практична робота «Виготовлення оберегів»

VІ. Підсумок уроку.

  1. Гра «Мікрофон»
  2. Читання молитви

VІІ. Домашнє завдання

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Закінчилася перерва,

Продзвенів чаклун-дзвінок,

А тепер усі швиденько

Налаштуйтесь на урок.

Він відкритий і цікавий,

Тож гостей зібрав чимало.

Повернімося обличчям до гостей

 І лагідно промовим: «Добрий день!»

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1.     Фронтальне опитування. 

– Послухайте.

Прийшла красуня біловолоса.

-         Хто це? (зима)

– Яке слово вам допомогло здогадатись? (біловолоса)

– На яке питання воно відповідає? (яка?).

– До якої частини мови належить це слово? ( прикметник)

– Ось погляньте, як ця красуня одягла дерева у теплі шуби та запорошила поля блискучим снігом

  1.     Гра «Продовжи  речення»

           Прикметник називає …( ознаку предмета)

           Прикметник відповідає на питання … (який? яка? яке? які?)

           Прикметник в реченні виступає …( другорядним членом речення)

           Прикметник звязаний з …( іменником)

           Наведіть приклад (сніг  (який?)білий; дерева  (які?)зелені)

     ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Робота в групах

-         Підберіть до заданих слів:

А н т о н і м и                                                       С и н о н і м и

Важкий ‒ (легкий)     Розумний ‒ (вчений)

Великий ‒ (малий)      Дорогий ‒ (цінний)

Повна ‒ (порожня)     Чепурний‒ (охайний)

Широка ‒ (вузька)     Ласкавий ‒(ніжний)

      Босий ‒(взутий)                                          Пахучий ‒ (духмяний)

  1. Хвилинка каліграфії.

– Перед тим як розпочати писати в зошиті, повторимо правила при письмі.

Розповідає учень:

1. Сиди рівно.

2. Не торкайся грудьми столу.

3. Ноги постав на підлогу.

4. Обидві руки поклади на стіл, вільною рукою підтримуй зошит.

5. Поклади зошит похило.

  Відкрийте зошити, запишіть число.

-         Запишіть каліграфічно

З  з  зл  зм

– Яка це буква?

-         Що ви знаєте про неї? (буква "зе" позначає звуки [з], [з′] – приголосні, дзвінкі, [з] – твердий, [з′] – м’який)

        Повторимо з’єднання з "ел", "ем".

– Запишемо слово "зима". (один учень записує слова на дошці)

-         Усно підберіть спільнокореневі слова (зимонька, зимовий, зимує).

-         Утворіть прикметник (зимовий)

– Розберіть його за будовою (зим- (корінь), -ов- (суфікс),-ий(закінчення)

– Яка частина мови називається прикметником? (Прикметник – частина мови, що називає ознаку предмета і в початковій формі відповідає на питання який? яка? яке?)

    

3. Бесіда

- Яка зараз пора року?

- Скільки зимових місяців?

- Назвіть їх.

- Який зараз місяць?

- Що ви знаєте про січень?

4. Розповідь

    Січень - перший місяць року й найсуворіший місяць зими. Кажуть, що це зими половина, бо січе зиму навпіл. Проте є й інші пояснення назви цього місяця. Січень, бо сніг січе з вітрами. Народна мудрість каже, що в січні сонце повертає на літо, а зима - на мороз. У цьому місяці найясніші, сонячні, але разом з тим - морозні дні.

      Саме на цей місяць припадає найбільше свят, що позначені особливою поетичністю .

      ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми повторимо та узагальнимо знання про прикметник. А ще наш урок присвячений завершенню різдвяного циклу свят. Усі ви знаєте ці свята, але з кожним наступним поколінням традиції святкування забуваються, відходять у минуле. Тому, щоб зберегти пам'ять про наших предків, про їхні звичаї та обряди, ми сьогодні пригадаємо про Свято Водохреща, його відзначають 19 січня.

V.  Узагальнення та систематизації знань учнів

  1. Розповідь  про Свято Водохреща.

-         Діти, а чи знаєте ви, що це за свято?

     Урочиста й найтаємніша частина свята починається опівночі - службою Божою в церквах. Перед світанком уся процесія йде до річки святити воду. Заздалегідь парубки й дорослі чоловіки вирубують на льоду великого хреста, витягують з води, тут же, на льоду, установлюють його, обливають буряковим квасом (він фарбує лід у малиновий колір). Поруч  установлюють також вирубані з льоду престол, вівтар, інші церковні оздоби. Після короткого святкового служіння  священик освячує воду, тричі занурюючи в ополонку хреста та прихиляючи до води запалену свічку, а тоді кропить освяченою річковою водою всіх присутніх, вітає зі святом. Тут хлопці випускають з рук принесених із собою голубів.

  1. Перегляд відео

-         Що ви побачили?

-         Що було цікаво?

  1. Робота в зошиті

-         Освячену воду люди набирають у принесений із собою посуд. Потім найсміливіші юнаки купаються  в ополонці й усі співають:

Йордан, Йордан, вода студенька,
Пречиста Діва воду брала,
Своє Дитя напувала.

-         Давайте запишемо ці рядки  і підкреслимо прикметники.

-         З якими словами вони пов’язані?

-         У якому числі стоїть прикметник?

  1. Вибірковий диктант

-         Знайдіть у тексті і запишіть усі прикметники жіночого роду.

 Віддавна в народі посвячену на Водохреща воду вважають цілющою, своєрідним спасінням від багатьох недуг. Її дають пити тяжко хворим, нею освячують домівки і тварин, двір. Залишається загадкою той факт, що водохрещенська вода не псується, не має запаху і може зберігатися протягом року. Дехто схильний вважати, що цьому сприяє срібло від хреста, який священик занурює в воду під час обряду. Зберігали також і свічку, що горіла біля води. Але, щоб свячена вода приносила користь, треба дбати про чистоту своїх думок та дій.

  1. Психологічний настрій

-         На свято Водохреща, зустрівшись, наші пращури казали: «Христос Хрестився!», а інші відповідали: «У річці Йордані!»

-         Давайте і ми так привітаємося.

-         Христос Хрестився!

-         У річці Йордані!

-         Будь-яка вода на Землі в цей день СВЯТА! Тому  перед кожним із вас стоїть склянка  з водою.

-         Подумки попросіть у Бога миру по всій планеті, здоров’я своїм близьким та якесь бажання для себе.

-         А тепер випийте воду.

6.  Фізкультхвилинка

Щоб ніколи не хворіти, треба вправи вам робити.

Із-за парт швиденько встали,

Спинки гарно розрівняли.

На носочки піднялись і до сонця потяглись.

Руки разом опустили і швидесенько присіли.

Потім встали,руки в боки,всі красиво робим кроки

Назад-вперед прогнулись добре.

Не будем мати ми хвороби.

  1. Розповідь

Здавна наші предки вважали, що вода й вогонь - це основа життя всього сущого на Землі. Тому освяченню води споконвіку приділялась велика увага.

     Після Водохреща слабшали морози. Тому казали: «Тріщи не тріщи, а вже минули Водохрещі».

Свято Водохреща також називають Богоявленням.

-         А як ви думаєте, чому?

  1. Доповідь підготовленого учня

 Коли Ісус Христос досяг 30-річного віку, він прийняв хрещення в річці Йордан від Іоанна Хрестителя. Вийшов на берег, а з небес почувся голос Бога-Батька, який назвав Ісуса своїм Сином. І на нього зійшов Святий Дух в образі голуба. Звідси ще одна назва — Богоявлення. З тих пір і до наших часів у пам'ять про хрещення Ісуса Христа 19 січня ми святкуємо Водохреща або Богоявлення.

Йордан - річка в Західній Азії, якою проходить кордон між Ізраїлем  і Йорданією .

-         Діти, а що таке хрещення?

Хрещення - це дуже важливий день у житті. Людина немовби знову народжується на світ. Людська душа отримує від Бога благодать, силу творити добро і стає ближчою до Бога. Після хрещення в людини починається нове життя. Бог допомагає їй у всіх добрих справах. А ми самі також намагаємось творити добро, виконувати Божі Заповіді.

8. Робота з віршем

- Ось як у своєму вірші Ярослав Вільшанко описує свято Водохреща: (читає один з учнів)

Там, на річці на Йордані
Там Господь Христос хрестився,
З рук Хрестителя Івана
У святій водичці вмився.
Розійшлися Апостоли
Ген на гори, ген за води,
Голосили Боже слово
І хрестили всі народи.
І святий Андрій - апостол
Воду цю приніс за море,
Нашим Дніпром плив він просто
Аж де Київськії гори.
Наш святий князь Володимир
Нарід весь обмив свій рідний
Йордан-водами святими,
Щоби правди став він гідний.
Де є віра в Боже слово,
Де любов є до Вітчизни -
Всіх вода-Йордан обновить,
Всіх Йордан-вода очистить.

- Про що цей вірш?

9. Гра «Віднови  прикмети»

- Відновіть прикмети та запишіть їх.
на Водохрещi день ясний — хліба будуть чисті, а якщо похмурий                     — буде у хлібі повно «сажки»;
іде лапатий сніг                                                                                                                             — на врожай.

- Як ви розумієте ці прикмети?

10. Гра «Хто швидше»

- Отже свято Водохреща відбувається коли холодно, зимою.

- Утворіть від іменників прикметники чоловічого, жіночого та середнього роду.

Холод –

Зима –

Свято -

     11. Практична робота «Виготовлення оберегів»

- Напередодні Водохреща робили хрестики із соломи та чіпляли біля вікон, обіч віконних рам і дверей. Вони виконували роль оберегів від нечистої сили, котра у дні свят уважалась особливо небезпечною.

- Давайте і ми виготовимо такі обереги.

VІ. Підсумок уроку.

  1. Гра «Мікрофон»

-         Яку частину мови ми сьогодні повторили?

-         На які питання вона відповідає?

-         Коли відзначають Свято Водохреща?

-         Заздалегідь Свята Водохреща, що вирубають чоловіки  на льоду?

-         Яка ще назва цього Свята?

-         Якою вважається вода, освячена на Свято Водохреща?

-         Під час розповіді ми ще розповідали, що після охрещення води хлопці відпускали принесених голубів.  

-         Чому, на вашу думку, саме з голубами приходили юнаки?

-         Давайте і ми сьогодні в кінці уроку випустимо голуба.

-         Опишіть Свято Водохреща трьома прикметниками.

-         Пам’ятаємо, що всі наші думки  та дії повинні бути чистими й добрими.

  1. Читання молитви

Діти всі разом читають молитву Катерини Перелісної.

Молитва

Пошли нам, Боже,

Маленьким дітям

Щастя, здоров'я

На довгії літа!

Щоб виростали

Розумні і сильні,

Душею чисті

І серцем вільні.

Щоб нам світила

Зіронька долі,

Щоб ми не знали

Лиха ніколи.

VІІ. Домашнє завдання

-         Ввечері 19 січня, дітки , прийміть  душ чи ванну. Адже вода, що тече з крану теж свята. Викупавшись у ній, ви набудете  здоров’я на цілий рік!

-         Намалюйте аквареллю  малюнок на тему миру у всьому світі, адже “Аква” в перекладі з латини  - “вода”. Тому акварель – це водяні фарби. Оскільки сьогодні вся вода свята, значить і малюнок, який ви  намалюєте, буде освяченим.

-         Малюнки ми повісимо у куточок творчості класу, зробивши святу галерею.

Всі разом урочисто відпускаємо голуба

1

 

docx
Додано
16 березня
Переглядів
29
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку