Учитель історії
Червонокам’янської ЗШ І-ІІІ ступенів
Заболотна Ю.В.
Тема. Практичне заняття «Князь Святослав та його походи».
Мета:
Тип уроку: застосування набутих знань.
Обладнання: підручник, атлас, карта «Київська держава за князювання Ольги та Святослава», матеріали до практичного заняття (завдання для контурної карти, уривки з літопису).
Очікувані результати:
Хід уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Бесіда за запитаннями (Слайд 1-3 )
III. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу (Слайд 4-12)
Розгадайте шараду і ви дізнаєтесь, як його звали.
Дні урочисті і відомі
У перший склад ми візьмемо.
Почесне визнання свідомо
До них ми потім додамо.
Закреслим букву скраю
І князя всі впізнаєм. (Святослав)
Учитель. Грецький учений Лев Диякон залишив нам такий портрет князя Святослава: «Він був середній на зріст і досить стрункий, широкогрудий, із пласким носом, блакитними очима й довгими кострубатими вусами. Волосся на його голові було вистрижене, за винятком одного пасма (ознака знатного роду); в одному вусі носив золоту сергу, прикрашену рубіном і двома перлинами. Князь зазвичай був похмурим і суворим на вигляд. Білий одяг його був як у інших русів і відрізнявся лише чистотою».
Видатний український історик М. Грушевський про нього писав: «Сміливий і чесний лицар-войовник, що у всім поступає відкрито й сміливо, не шукає здобичі, ні багатства, цінить тільки славу воєнну й для неї одної живе. Це герой княжої дружини, її найвищий ідеал».
«Коли князь виріс і став чоловіком, – говорить літопис, – він почав збирати багато хоробрих вояків, бо і сам був хоробрий і легкий, ходив як пардус і багато воював. Не возив з собою возів, ні казана; не варив м'яса, а тільки порізавши тоненько чи конину, чи звірину, чи воловину, пік на вугіллях і так їв; не мав ні шатра, а пітник слав і сідло у головах, – такі ж були і вояки його. А як ішов у котрий край, сповіщав наперед: «Іду на ви!».
Цей князь воював протягом усього правління, блискуче проводив тактичні операції й розробляв тривалі військові кампанії, прагнучи силою зброї утвердити Київську державу на світовій арені, забезпечити їй вільну торгівлю із країнами Сходу, Болгарією, Візантією, ліквідувати зовнішню небезпеку на кордонах держави з боку хозарів, печенігів, болгар.
Власне, через свої військові походи, в одному з яких князь загинув, Святослав у «Повісті минулих літ» був охарактеризований так: «Чужого шукаючи, своє втратив».
IV. Проведення практичного заняття (Слайд 13-19)
Робота із фрагментами з історичних джерел за завданням:
визначте дати подій, про які йдеться у наведених уривках з історичних джерел, і покажіть на карті місце, де вони відбулися.
Фрагмети історичних джерел
1. «“Уже нам нікуди дітись, а волею і неволею [доведеться] стати на супроти. Тож не осоромимо землі Руської, а ляжемо кістьми тут, бо ж мертвий сорому не зазнає. Якщо ж побіжимо ми,— то сором нам. Тож не втечемо, а станемо кріпко, а я перед вами піду. Якщо моя голова ляже,— тоді [самі] подумайте про себе”. І сказали вої: “Де голова твоя ляже, там і наші голови ми зложимо”». (Загибель Святослава)
2. «Прийшов [князь] у Переяславець. І послав до греків послів, говорячи: “Хочу йти на вас”… І пішов до Царгорода, розоряючи міста. І дали йому данину… І повернувся він у Переяславець…» (Похід на Візантію)
3. «Вважаю, що ти не забув про поразку батька твого… який, порушивши клятвений договір, приплив до столиці нашої з величезним військом на 10 тисячах кораблів, а до Кімерійського Боспору повернувся лише з десятком човнів, сам став передвісником своєї біди. Не згадую я вже про його жалюгідну долю…» (Боротьба з печенігами)
4. «Рушив… [він] на Дунай на болгар, і в битві переміг… [він] болгар. І взяв він вісімдесят міст по Дунаю, і сів, князюючи, тут, у Переяславці, беручи данину з греків… Дружина господаря Русі, який колись приводив флот проти ромеїв… по смерті свого чоловіка прибула в Константинополь. Хрестилася… вона була гідно вшанована». (Похід на Схід)
5. «І хоча послали болгари вість цісареві, що йде русь на Царгород, вони прийшли і стали пустошити землю. І грабували вони по узбережжю Понту, багато ж і святих церков вони вогневі оддали, і майна чимало взяли…» (Битва при Доростолі)
6. «Хозари вийшли супроти нього з каганом, князем своїм. І зступилися війська битися, і сталася битва межи ними, і одолів він хозар і город їхній столицю Ітиль, і город Білу Вежу взяв. І ясів він переміг, і касогів, і прийшов до Києва». (Похід на Схід)
7. «Якщо не укладемо мир і дізнаються, що нас мало, то прийдуть і обложать нас у місті. А Руська земля далеко, печеніги з нами воюють, і хто нам тоді допоможе? Укладемо ж мир, адже вони вже взяли на себе зобов’язання платити нам данину — цього з нас і вистачить. Якщо ж перестануть платити нам данину, то знову, зібравши безліч воїнів, підемо з Русі на Царгород». (Битва при Доростолі)
V . Робота з контурними картами
1. Зафарбуйте територію Київської держави на початок князювання Святослава.
2. Заштрихуйте території, приєднані до Київської держави за правління князя Святослава.
3. Позначте стрілками напрямки військових походів Святослава. Вкажіть поряд роки, коли вони відбулися. Позначте місця найголовніших боїв.
4. Вкажіть зміни, які відбулися внаслідок військових походів Святослава, підписавши: 1) державу, знищену дружинами князя Святослава 965 р.; 2) племена, які сплачували данину князю Святославу; 3) місто, куди князь Святослав збирався перенести столицю своєї держави; 4) кочові племена, які переселилися у Північне Причорномор’я після знищення Хозарського каганату.
5. Позначте місце загибелі князя Святослава. Вкажіть поряд дату цієї події.
V. Закріплення матеріалу уроку (Слайд 20-25)
Проблемне завдання Український історик Михайло Грушевський називав князя Святослава «давньоруським спартанцем» і «першим запорожцем на київському столі». Поясніть, як ви розумієте наведені характеристики. Чи погоджуєтеся ви з ними? Чому?
VІ. Підсумки уроку
Яких висновків за темою заняття ми дійшли?
VIІ. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника, закінчити контурну карту.
Підготуватися до підсумкового уроку з вивченої теми.