Тема. Практичне заняття «Князь Святослав та його походи».

Про матеріал
Учитель історії Червонокам’янське ЗЗСО І-ІІІ ступенів - ПЦ Заболотна Ю.В. Тема. Практичне заняття «Князь Святослав та його походи». Мета: - сформувати уявлення учнів про місце і значення діяльності князя Святослава у становленні та розвитку Київської держави; - розвивати вміння аналізувати історичні події; - сприяти формуванню толерантного ставлення до думок інших і вмінню шукати з ними порозуміння. Тип уроку: застосування набутих знань. Обладнання: підручник, атлас, карта «Київська держава за князювання Ольги та Святослава», матеріали до практичного заняття (завдання для контурної карти, уривки з літопису). Очікувані результати: - учень/учениця аналізує діяльність княгині Ольги та Святослава; - показує на карті територію Київської держави за князювання Ольги та Святослав; - порівнює князювання Ольги та Святослава, визначаючи результати їхньої зовнішньої та внутрішньої політики; - застосовує та пояснює на прикладах поняття та терміни: данина, погост, полюддя, урок, феодалізм; - оцінює діяльність княгині Ольги та князя Святослава, використовуючи джерела інформації, обґрунтовує власну позицію. Хід уроку I. Організація навчальної діяльності. ІІ. Актуалізація опорних знань: Бесіда за запитаннями (Слайд 1-3 ) III. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу (Слайд 4-12) Розгадайте шараду і ви дізнаєтесь, як його звали. Дні урочисті і відомі У перший склад ми візьмемо. Почесне визнання свідомо До них ми потім додамо. Закреслим букву скраю І князя всі впізнаєм. (Святослав) Учитель. Грецький учений Лев Диякон залишив нам такий портрет князя Святослава: «Він був середній на зріст і досить стрункий, широкогрудий, із пласким носом, блакитними очима й довгими кострубатими вусами. Волосся на його голові було вистрижене, за винятком одного пасма (ознака знатного роду); в одному вусі носив золоту сергу, прикрашену рубіном і двома перлинами. Князь зазвичай був похмурим і суворим на вигляд. Білий одяг його був як у інших русів і відрізнявся лише чистотою». Видатний український історик М. Грушевський про нього писав: «Сміливий і чесний лицар-войовник, що у всім поступає відкрито й сміливо, не шукає здобичі, ні багатства, цінить тільки славу воєнну й для неї одної живе. Це герой княжої дружини, її найвищий ідеал». «Коли князь виріс і став чоловіком, – говорить літопис, – він почав збирати багато хоробрих вояків, бо і сам був хоробрий і легкий, ходив як пардус і багато воював. Не возив з собою возів, ні казана; не варив м'яса, а тільки порізавши тоненько чи конину, чи звірину, чи воловину, пік на вугіллях і так їв; не мав ні шатра, а пітник слав і сідло у головах, – такі ж були і вояки його. А як ішов у котрий край, сповіщав наперед: «Іду на ви!». Цей князь воював протягом усього правління, блискуче проводив тактичні операції й розробляв тривалі військові кампанії, прагнучи силою зброї утвердити Київську державу на світовій арені, забезпечити їй вільну торгівлю із країнами Сходу, Болгарією, Візантією, ліквідувати зовнішню небезпеку на кордонах держави з боку хозарів, печенігів, болгар. Власне, через свої військові походи, в одному з яких князь загинув, Святослав у «Повісті минулих літ» був охарактеризований так: «Чужого шукаючи, своє втратив». IV. Проведення практичного заняття (Слайд 13-19) Робота із фрагментами з історичних джерел за завданням: визначте дати подій, про які йдеться у наведених урив¬ках з історичних джерел, і покажіть на карті місце, де вони відбулися. Фрагмети історичних джерел 1. «“Уже нам нікуди дітись, а волею і неволею [доведеться] стати на¬ супроти. Тож не осоромимо землі Руської, а ляжемо кістьми тут, бо ж мертвий сорому не зазнає. Якщо ж побіжимо ми,— то сором нам. Тож не втечемо, а станемо кріпко, а я перед вами піду. Як¬що моя голова ляже,— тоді [самі] подумайте про себе”. І сказали вої: “Де голова твоя ляже, там і наші голови ми зложимо”». (Загибель Святослава) 2. «Прийшов [князь] у Переяславець. І послав до греків послів, го¬ворячи: “Хочу йти на вас”… І пішов до Царгорода, розоряючи міс¬та. І дали йому данину… І повернувся він у Переяславець…» (Похід на Візантію) 3. «Вважаю, що ти не забув про поразку батька твого… який, пору¬шивши клятвений договір, приплив до столиці нашої з величез¬ним військом на 10 тисячах кораблів, а до Кімерійського Боспо¬ру повернувся лише з десятком човнів, сам став передвісником своєї біди. Не згадую я вже про його жалюгідну долю…» (Боротьба з печенігами) 4. «Рушив… [він] на Дунай на болгар, і в битві переміг… [він] болгар. І взяв він вісімдесят міст по Дунаю, і сів, князюючи, тут, у Пере¬яславці, беручи данину з греків… Дружина господаря Русі, який колись приводив флот проти ромеїв… по смерті свого чоловіка при¬була в Константинополь. Хрестилася… вона була гідно вшанована». (Похід на Схід) 5. «І хоча послали болгари вість цісареві, що йде русь на Царгород, вони прийшли і стали пустошити землю. І грабували вони по узбе¬режжю Понту, багато ж і святих церков вони вогневі оддали, і майна чимало взяли…» (Битва при Доростолі) 6. «Хозари вийшли супроти нього з каганом, князем своїм. І зсту¬пилися війська битися, і сталася битва межи ними, і одолів він хозар і город їхній столицю Ітиль, і город Білу Вежу взяв. І ясів він переміг, і касогів, і прийшов до Києва». (Похід на Схід) 7. «Якщо не укладемо мир і дізнаються, що нас мало, то прийдуть і обложать нас у місті. А Руська земля далеко, печеніги з нами воюють, і хто нам тоді допоможе? Укладемо ж мир, адже вони вже взяли на себе зобов’язання платити нам данину — цього з нас і вистачить. Якщо ж перестануть платити нам данину, то знову, зібравши безліч воїнів, підемо з Русі на Царгород». (Битва при Доростолі) V . Робота з контурними картами 1. Зафарбуйте територію Київської держави на початок князювання Святослава. 2. Заштрихуйте території, приєднані до Київської держави за прав¬ління князя Святослава. 3. Позначте стрілками напрямки військових походів Святослава. Вкажіть поряд роки, коли вони відбулися. Позначте місця найго¬ловніших боїв. 4. Вкажіть зміни, які відбулися внаслідок військових походів Свя¬тослава, підписавши: 1) державу, знищену дружинами князя Святослава 965 р.; 2) племена, які сплачували данину князю Святославу; 3) місто, куди князь Святослав збирався перенести столицю сво¬єї держави; 4) кочові племена, які переселилися у Північне Причорномор’я після знищення Хозарського каганату. 5. Позначте місце загибелі князя Святослава. Вкажіть поряд дату ці¬єї події. V. Закріплення матеріалу уроку (Слайд 20-25) Проблемне завдання Український історик Михайло Грушевський називав князя Святослава «давньоруським спартанцем» і «першим запорожцем на київ-ському столі». Поясніть, як ви розумієте наведені характеристики. Чи погоджуєтеся ви з ними? Чому? VІ. Підсумки уроку Яких висновків за темою заняття ми дійшли? VIІ. Домашнє завдання Опрацювати матеріал підручника, закінчити контурну карту. Підготуватися до підсумкового уроку з вивченої теми.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

31.8.15 7 клас учитель Заболотна Ю.В. Червонокам’янська ЗШ І-ІІІ ступенів

Номер слайду 2

1) у 882 році Олег переніс столицю із Новгороду : а) на Ладогу, б) у Псков, в) у Київ; 2) форма сбору данини при Ігорі – це: а) полюддя, б) повоз, в)іспольщина, г) іздольщина; 3) у знак перемоги над Візантією щит на ворота Царгороду прибив князь: а) Олег, б) Рюрик, в) Святослав, г) Ігор;

Номер слайду 3

4) першим правителем Київської Русі, хто прийняв христианство, був-була: а)Ігор, б)Ольга, в) Святослав, г) Володимир. 5) встановлений при Ользі урок- це: а) щорічні випробування для посадових осіб; б) щорічні навчання дружини; в) правила дипломатичного етикету; г) строго визначений розмір данини.

Номер слайду 4

6) «уроки» й «погости» в Київській Русі були встановлені: а) князем Олегом, б) князем Ігорем, в) Ольгою, г) Володимиром; 7) заяву «Да будет Киев матерью городам русским» зробив у 882 році: а) Олег, б) Аскольд, в) Дір, г) Ігор.

Номер слайду 5

Дні урочисті і відомі У перший склад візьмемо. Почесне визнання свідомо До них ми потім додамо. Закреслим букву скраю І князя всі впізнаєм.  

Номер слайду 6

Святослав — перший відомий київський князь зі славянським іменем. (У візантійських першоджерелах X ст. його імя пишеться як Сфендославос) Грецький учений Лев Диякон залишив нам такий портрет: «Він був середній на зріст і досить стрункий, широкогрудий, із пласким носом, блакитними очима й довгими кострубатими вусами. Волосся на його голові було вистрижене, за винятком одного пасма (ознака знатного роду); в одному вусі носив золоту сергу, прикрашену рубіном і двома перлинами. Князь зазвичай був похмурим і суворим на вигляд. Білий одяг його був як у інших русів і відрізнявся лише чистотою».

Номер слайду 7

Видатний український історик М. Грушевський писав: «Сміливий і чесний лицар-войовник, що у всім поступає відкрито й сміливо, не шукає здобичі, ні багатства, цінить тільки славу воєнну й для неї одної живе. Це герой княжої дружини, її найвищий ідеал».

Номер слайду 8

В кінці 50-х років X ст. Влада від Ольги перейшла до її сина Святослава. Нестор прославляє його як безстрашного полководця. Прочитайте утривок з літопису й визначте, що взахоплювало літописця у Святославі?

Номер слайду 9

31.8.15

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

які зміни в організації дружини відбулися при Святославі? - а чому?

Номер слайду 13

Походи Святослава

Номер слайду 14

у 964 р. Святослав пішов на вятичів. Підкоривши їх він відправився на Волгу й розгромив царство Волжських Булгар. Спустившись вниз по Волзі Святослав обрушився на хозар та й розбив їх. Пройшовши через Північний Кавказ русичі заснували Тьмутараканське князівство Дізнався про те,що вятичі знову стали бунтувати, Святослав рушив на них Заставив вятичів поновити виплату полюддя, він повернувся до Києва.

Номер слайду 15

“И пошел Святослав на греков, и вышли те против русских. Когда же русские увидели их — сильно испугались такого множества воинов, но сказал Святослав: “Нам некуда уже деться, хотим мы или не хотим -должны сражаться. Так не посрамим земли Русской, но ляжем здесь костьми, ибо мертвым не ведом позор. Если же побежим — позор нам будет. Так не побежим же, но станем крепко, а я пойду впереди вас: если моя голова ляжет, то о себе сами позаботьтесь”.

Номер слайду 16

У 967 р.Святослав рушив на Візантію, вмішавшись у її боротьбу з Болгарією.

Номер слайду 17

У 971 р. Святослав зустрівся з військами імператора Цимісхія. Після ряду взаємних успіхів сторони заключили договір.

Номер слайду 18

В результаті наполегливої боротьби Святослав завоював м.Переяслав-на-Дунаї, куди він хотів перенести столицю. Але в цей час на Київ неодноразово нападали печеніги. Ольга й кияни звернулися до князя з докорами що він лише тимчасово повернувся, розбив кочівників і знову пішов на Балкани. І.Акімов.Великий князь Святослав, що цілує матір та дітей своїх, під час повернення з Дунаю у Київ

Номер слайду 19

«Князе! Ти шукаєш чужої землі, а своєю рідною нехнуєш».

Номер слайду 20

У 972 р.під час повернення в Київ,Святослав був атакований печенігами, що підмовили візантійців. Святослав загинув, а із його черепа печеніжський хан зробив собі чашу для вина інкрустовану золотом й пирував досхочу. В.Васнєцов. Бій словян зі скіфами.

Номер слайду 21

Михайло Грушевський називав князя Святослава «давньоруським спартанцем» і «першим запорожцем на київському столі». Поясніть, як ви розумієте наведені характеристики. Чи погоджуєтеся ви з ними? Чому?

Номер слайду 22

Святослав (964-972 рр.) Внутрішня політика Зовнішня політика укріпив централізовану владу великого князя; здійснив адміністративну реформу (намісники з числа своїх синів); - знищив усе, що пов'язано з християнством і повернув язичництво. повна влада над вятичами; розгромив волжських булгар; союз з Візантією, шляхом придушення болгар. Загинув на Дніпровських порогах, потрапивши у засідку печенігів

Номер слайду 23

Результати та значення діяльності - посилення влади Київського князя та укріплення держави; виснаження держави через багаточисельні війни; втрата дипломатичних відносин з країнами християнського світу; завоювання, а не розбудова держави – основне кредо Святослава; завоювавши народи й племена не зміг їх повністю підкорити – згодом ці досягнення були втрачені.

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Підсумки княжіння Рюриковичів - розширення міжплемінного союзу за рахунок приєднання слов'янських племен; захист слов'янських племен від зовнішньої експансії і збір за це данини; військові та торгівельні угоди з Візантією і кочовими племенами; захист громадян та торгівельного шляху “із варяг у греки”.

Номер слайду 26

31.8.15 Вдома Опрацювати матеріал підручника, закінчити виконання контурної карти. Підготуватися до підсумкового уроку з вивченої теми.

Перегляд файлу

Учитель історії

Червонокам’янської ЗШ І-ІІІ ступенів

Заболотна Ю.В.

Тема. Практичне заняття «Князь Святослав та його походи».

Мета:

  • сформувати уявлення учнів про місце і  значення діяльності князя Святослава у становленні та  розвитку Київської держави;
  • розвивати вміння аналізувати історичні події;
  • сприяти формуванню толерантного ставлення до думок інших і  вмінню шукати з  ними порозуміння.

Тип уроку: застосування набутих знань.

Обладнання: підручник, атлас, карта «Київська держава за князювання Ольги та Святослава», матеріали до практичного заняття (завдання для контурної карти, уривки з літопису).

Очікувані результати:

  • учень/учениця аналізує діяльність княгині Ольги та Святослава; 
  • показує на карті територію Київської держави за князювання Ольги та Святослав;
  • порівнює князювання Ольги та Святослава, визначаючи результати їхньої зовнішньої та внутрішньої політики;  
  • застосовує та пояснює на прикладах поняття та терміни: данина, погост, полюддя, урок,  феодалізм; 
  • оцінює діяльність княгині Ольги та князя Святослава, використовуючи джерела інформації, обґрунтовує власну позицію.

Хід уроку

  1. Організація навчальної діяльності.

ІІ. Актуалізація опорних знань:

Бесіда за запитаннями (Слайд 1-3 )

III. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу (Слайд 4-12)

 Розгадайте шараду і ви дізнаєтесь, як його звали.

Дні урочисті і відомі

У перший склад ми візьмемо.

Почесне визнання свідомо

До них ми потім додамо.

Закреслим букву скраю

І князя всі впізнаєм. (Святослав)

Учитель. Грецький учений Лев Диякон залишив нам такий портрет князя Святослава: «Він був середній на зріст і досить стрункий, широкогрудий, із пласким носом, блакитними очима й довгими кострубатими вусами. Волосся на його голові було вистрижене, за винятком одного пасма (ознака знатного роду); в одному вусі носив золоту сергу, прикрашену рубіном і двома перлинами. Князь зазвичай був похмурим і суворим на вигляд. Білий одяг його був як у інших русів і відрізнявся лише чистотою».

Видатний український історик М. Грушевський про нього писав: «Сміливий і чесний лицар-войовник, що у всім поступає відкрито й сміливо, не шукає здобичі, ні багатства, цінить тільки славу воєнну й для неї одної живе. Це герой княжої дружини, її найвищий ідеал».

«Коли князь виріс і став чоловіком, – говорить літопис, – він почав збирати багато хоробрих вояків, бо і сам був хоробрий і легкий, ходив як пардус і багато воював. Не возив з собою возів, ні казана; не варив м'яса, а тільки порізавши тоненько чи конину, чи звірину, чи воловину, пік на вугіллях і так їв; не мав ні шатра, а пітник слав і сідло у головах, – такі ж були і вояки його. А як ішов у котрий край, сповіщав наперед: «Іду на ви!».

Цей князь воював протягом усього правління, блискуче проводив тактичні операції й розробляв тривалі військові кампанії, прагнучи силою зброї утвердити Київську державу на світовій арені, забезпечити їй вільну торгівлю із країнами Сходу, Болгарією, Візантією, ліквідувати зовнішню небезпеку на кордонах держави з боку хозарів, печенігів, болгар.

Власне, через свої військові походи, в одному з яких князь загинув, Святослав у «Повісті минулих літ» був охарактеризований так: «Чужого шукаючи, своє втратив».

IV. Проведення практичного заняття (Слайд 13-19)

Робота із фрагментами з історичних джерел за завданням:

визначте дати подій, про які йдеться у наведених урив­ках з історичних джерел, і покажіть на карті місце, де вони відбулися.

Фрагмети історичних джерел

 1. «“Уже нам нікуди дітись, а волею і неволею [доведеться] стати на­ супроти. Тож не осоромимо землі Руської, а ляжемо кістьми тут, бо ж мертвий сорому не зазнає. Якщо ж побіжимо ми,— то сором нам. Тож не втечемо, а станемо кріпко, а я перед вами піду. Як­що моя голова ляже,— тоді [самі] подумайте про себе”. І сказали вої: “Де голова твоя ляже, там і наші голови ми зложимо”». (Загибель Святослава)

2. «Прийшов [князь] у Переяславець. І послав до греків послів, го­ворячи: “Хочу йти на вас”… І пішов до Царгорода, розоряючи міс­та. І дали йому данину… І повернувся він у Переяславець…» (Похід на Візантію)

3. «Вважаю, що ти не забув про поразку батька твого… який, пору­шивши клятвений договір, приплив до столиці нашої з величез­ним військом на 10 тисячах кораблів, а до Кімерійського Боспо­ру повернувся лише з десятком човнів, сам став передвісником своєї біди. Не згадую я вже про його жалюгідну долю…» (Боротьба з печенігами)

4. «Рушив… [він] на Дунай на болгар, і в битві переміг… [він] болгар. І взяв він вісімдесят міст по Дунаю, і сів, князюючи, тут, у Пере­яславці, беручи данину з греків… Дружина господаря Русі, який колись приводив флот проти ромеїв… по смерті свого чоловіка при­була в Константинополь. Хрестилася… вона була гідно вшанована». (Похід на Схід)

5. «І хоча послали болгари вість цісареві, що йде русь на Царгород, вони прийшли і стали пустошити землю. І грабували вони по узбе­режжю Понту, багато ж і святих церков вони вогневі оддали, і майна чимало взяли…» (Битва при Доростолі)

6. «Хозари вийшли супроти нього з каганом, князем своїм. І зсту­пилися війська битися, і сталася битва межи ними, і одолів він хозар і город їхній столицю Ітиль, і город Білу Вежу взяв. І ясів він переміг, і касогів, і прийшов до Києва». (Похід на Схід)

7. «Якщо не укладемо мир і дізнаються, що нас мало, то прийдуть і обложать нас у місті. А Руська земля далеко, печеніги з нами воюють, і хто нам тоді допоможе? Укладемо ж мир, адже вони вже взяли на себе зобов’язання платити нам данину — цього з нас і вистачить. Якщо ж перестануть платити нам данину, то знову, зібравши безліч воїнів, підемо з Русі на Царгород». (Битва при Доростолі)

V . Робота з контурними картами

1. Зафарбуйте територію Київської держави на початок князювання Святослава.

2. Заштрихуйте території, приєднані до Київської держави за прав­ління князя Святослава.

3. Позначте стрілками напрямки військових походів Святослава. Вкажіть поряд роки, коли вони відбулися. Позначте місця найго­ловніших боїв.

4. Вкажіть зміни, які відбулися внаслідок військових походів Свя­тослава, підписавши: 1) державу, знищену дружинами князя Святослава 965 р.; 2) племена, які сплачували данину князю Святославу;  3) місто, куди князь Святослав збирався перенести столицю сво­єї держави; 4) кочові племена, які переселилися у Північне Причорномор’я після знищення Хозарського каганату.

 5. Позначте місце загибелі князя Святослава. Вкажіть поряд дату ці­єї події.

V. Закріплення матеріалу уроку (Слайд 20-25)

 Проблемне завдання Український історик Михайло Грушевський називав князя Святослава «давньоруським спартанцем» і «першим запорожцем на київ­ському столі». Поясніть, як ви розумієте наведені характеристики. Чи погоджуєтеся ви з ними? Чому?

VІ. Підсумки уроку

 Яких  висновків за темою заняття ми дійшли?

VIІ. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника, закінчити контурну карту.

Підготуватися до підсумкового уроку з вивченої теми.  

zip
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
7 червня 2021
Переглядів
3498
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку