Тема. Правопис не з дієприкметниками
Мета: пояснити правила написання не з дієприкметниками, формувати вміння визначати орфограму «Не з дієприкметником» й обгрунтовувати вибір написання відповідним правилом; розвивати увагу, удосконалювати вміння виконувати такі мисленнєві дії, як порівняння, конкретизація, аналіз; виховувати любов до природи, наполегливість у навчанні.
Обладнання: підручники, картки, ілюстрації про зиму, сигнальні картки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організація класу.
Слово вчителя. Тихо – тихо навкруги. Починають спускатися на землю перші мохнаті сніжинки. Спочатку небагато, а потім все більше і більше пурхає їх у морозному повітрі. Пухнаста ковдра стелиться по землі. Перший сніг. Природа розкрила першу сторінку цікавої книги слідів.
Сьогодні на уроці ми також відкриваємо для себе вже не першу, але цікаву сторінку особливої форми дієслова, яка вказує на ознаку предмета за дією і відповідає на питання який? яка? яке?
Робота з тестами. ( 2-3 учні). Скласти лінгвістичну розповідь у науковому стилі про дієприкметник (3 учні).
«Мікрофон» з теми «Дієприкметник»
Гра. Знайти серед наведених словосполучень словосполучення з дієприкметниками.
Вантажні машини, навантажені машини, стиглі полуниці, достигаючі ягоди, темна хмара, темніюча хмара, міцна дружба, міцніюча дружба, дружба міцніє, жовте листя, жовтіє листя, пожовкле листя.
Аналіз речень з дієприкметниками.
На засніжених деревах звабно червоніли незірвані яблука. На засніжених деревах звабно червоніли не зірвані Миколою яблука. Яблука не зірвані.
- Визначити члени речення.
- Назвати дієприкметники.
- Зверніть увагу на написання дієприкметника незірвані, коли ми пишемо разом, а коли - окремо.
- Зробити висновок про написання не з дієприкметниками.
Оголошення теми і мети уроку.
Робота з підручником. Прочитати про написання не з дієприкметниками і сказати, що нового дізналися з підручника, про що не говорили.
Робота в групах. Списати, розкриваючи дужки, пояснити написання не з дієприкметниками. Довести правильність думки.
1 група. Світ здається чарівною казкою, ( не ) розгаданим плетивом мрій.
2 група. Там край лежить (не) міряний, (не) знаний, земля народів наших і племен.
3 група. Хай падають із неба зорі немов (не) зібране зерно.
Перевірка робіт.
Гра «Словограй». Робота в групах.
Завдання: з-поміж карток вибрати лише ті, на яких словосполучення написано правильно.
1 група. Неполиті квіти, не политі квіти, неполиті ніким квіти, не политі ніким квіти, оглянути не политу нами ділянку.
2 група. Ділянка неполита, ділянка не полита; не перекопана, а переорана ділянка; не прогріта земля, непрогріта земля.
3 група. «Добери антонім».
-Які слова називаються антонімами?
Подані нижче дієприкметники замінити антонімами з префіксом не-.
Наприклад: забутий день (непригаданий день).
Заборонений мамою, розібраний конструктор, відімкнений нами, розсерджений батько.
Індивідуальна робота.
Додати до дієприкметників залежні слова. Як зміниться написання не з дієприкметниками.
Необсаджений берег поріс густою травою. Серед дерев вирізняється не підбілена крислата верба. Посеред столу лежить велика нерозкраяна паляниця.
Синтаксичний розбір речень.
Серед дороги темніють не заметені снігом дерева. (характеристика речення).
Земля, не заколисана зоряною піснею неба, тихо дрімала (назвати частини мови)
Підсумок уроку.
Оцінювання.