І.Організаційний етап. Обговорення результатів тематичного оцінювання.
II. Актуалізація опорних знань: принцип відносності Галілея-Ньютона.
Урок 34/2 Дата ______
Тема: Релятивістський закон додавання швидкостей.
Тип уроку: Комбінований урок
Мета уроку: Розкрити фізичну суть поняття відносності одночасності, охарактеризувати основні її наслідки - скорочення лінійних розмірів тіла, сповільнення плину подій
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ___________________________
_________________________________________________________________
Домашнє завдання _______________________________
Структура і основний зміст уроку
І. Перевірка знань, умінь, навичок:
1. Чим відрізняється принцип відносності Ейнштейна від принципу відносності Галілея?
2. Чому для перевірки принципу відносності Ейнштейна робилися спроби виявити вплив орбітального руху Землі на лабораторний експеримент?
3. Поясніть, що мається на увазі, коли говорять про «постулат сталості швидкості світла».
4. Чому не існує «принципу сталості звуку»? В чому різниця між поширенням звуку і світла?
II. Вивчення нового матеріалу:
III. Закріплення вивченого матеріалу.
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
Урок 35/3 Дата ______
Тема: Відносність довжини і часу. Відносність одночасності подій.
Тип уроку: Комбінований урок
Мета уроку: Сформувати в учнів уявлення про кінематику спеціальної теорії відносності
Наочність, матеріальне забезпечення уроку _____________________________
___________________________________________________________________
Домашнє завдання __________________________
Структура і основний зміст уроку
I. Перевірка знань, умінь, навичок.
Розв'язування задачі. Впоперек космічного корабля іде космонавт зі швидкістю 5 км/год. Яка складова його швидкості в поперечному напрямку для спостерігача на Землі, якщо ракета рухається від Землі зі швидкістю 180 000 км/год?
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
Урок 36/4 Дата ______
Тема: Закон взаємозв'язку маси та енергії.
Тип уроку: Комбінований урок
Мета уроку: Сформувати уявлення учнів про масу й імпульс у спеціальній теорії відносності, про взаємозв'язок маси і енергії, акцентувати увагу учнів на значення теорії відносності в сучасній науці й техніці.
Сформувати уміння учнів розв'язувати розрахункові задачі на застосування формули взаємозв'язку маси та енергії
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ____________________________
_________________________________________________________________
Домашнє завдання ___________________________
Структура і основний зміст уроку
I. Перевірка знань, умінь, навичок:
3. Обґрунтуйте зв'язок релятивістського висновку про відносність довжини
з існуванням граничної швидкості.
II. Актуалізація опорних знань: повторити поняття маси, імпульсу, закону збереження імпульсу.
III. Вивчення нового матеріалу:
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
______________________________________________
______________________________________________
МОЛЕКУЛЯРНА ФІЗИКА І ТЕРМОДИНАМІКА
Властивості газів, рідин, твердих тіл (18 год)
Урок 37/1 Дата ______
Тема: Основні положення молекулярно-кінетичної теорії будови речовини та її дослідні обґрунтування.
Тип уроку: Урок вивчення нового навчального матеріалу
Мета уроку: Сформувати знання учнів про молекулярно-кінетичну теорію будови речовини, продемонструвати на дослідах підтвердження основних положень цієї теорії
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ____________________________
__________________________________________________________________
Домашнє завдання ____________________________
Структура і основний зміст уроку
I. Актуалізація опорних знань: актуалізувати знання учнів про МКТ і її
дослідне обґрунтування, сформовані в курсі фізики 7 класу.
II. Вивчення нового матеріалу:
1. Історія розвитку вчення про будову речовини, творці МКТ, гіпотеза Демокріта про атомну будову речовини.
III. Закріплення вивченого матеріалу.
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
Урок 38/2 Дата ______
Тема: Маса та розміри атомів і молекул. Кількість речовини. Молярна маса. Стала Авогадро.
Тип уроку: Комбінований урок
Мета уроку: Узагальнити знання учнів з курсів фізики та хімії про масу і розміри молекул. Розкрити зміст поняття кількості речовини, актуалізувати знання учнів про молярну масу, число Авогадро, молярний об'єм
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ____________________________
_________________________________________________________________
Домашнє завдання ___________________________________
Структура і основний зміст уроку
І. Перевірка знань, умінь, навичок:
1. У чому полягають основні положення МКТ?
2. Розкажіть про основні етапи становлення МКТ та назвіть учених -
основоположників цієї теорії.
3. Які явища доводять справедливість МКТ?
II. Актуалізація опорних знань: актуалізувати знання учнів про масу, розміри молекул, методи вимірювання розмірів молекул, масу атомів, відносну масу, атомну одиницю маси.
III. Вивчення нового матеріалу:
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
Урок 39/3 Дата ______
Тема: Властивості газів. Ідеальний газ.
Тип уроку: Комбінований урок
Мета уроку: Використовуючи основні положення МКТ, пояснити властивості речовин у трьох агрегатних станах Сформувати знання про ідеальний газ як спрощену ідеалізацію структури реальних газів
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ____________________________
__________________________________________________________________
Домашнє завдання ______________________________
Структура і основний зміст уроку
I. Перевірка знань, умінь, навичок.
Розв'язування задачі. Крапля оливкової олії розтеклася поверхнею води й утворила плівку товщиною приблизно 2,3-10-7см. Вважаючи, що товщина плівки утворена двома шарами молекул олії, визначте приблизний діаметр молекули олії.
II. Актуалізація опорних знань:
III. Вивчення нового матеріалу:
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
______________________________________________
______________________________________________
Урок 40/4 Дата ______
Тема: Тиск газу. Газові закони.
Тип уроку: Комбінований урок
Мета уроку: Сформувати в учнів знання про мікро- і макропараметри газу. Пояснити взаємозв'язок між макропараметрами (тиском, температурою) ідеального газу і його мікропараметрами (середнім квадратом швидкості руху, масою)
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ____________________________
_________________________________________________________________
Домашнє завдання _______________________________
Структура і основний зміст уроку
I. Перевірка знань, умінь, навичок: самостійна робота з розв'язування
розрахункових задач на визначення маси речовини, кількості речовини, її
об'єму.
II. Актуалізація опорних знань: актуалізувати знання учнів про енергію
одноатомного газу, властивості, які приписують ідеальному газу, про температуру як характеристику інтенсивності руху молекул речовини (8 клас),
стан теплової рівноваги, вимірювання температури.
III. Вивчення нового матеріалу:
IV. Закріплення вивченого матеріалу: розв’язування розрахункових за
дач з використанням основного рівняння МКТ та рівняння зв'язку між
тиском і середньою кінетичною енергією руху молекул
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
Урок 41/5 Дата ______
Тема: Рівняння стану ідеального газу.
Тип уроку: Урок вивчення нового навчального матеріалу
Мета уроку: Вивести рівняння стану ідеального газу. І формувати в учнів поняття «універсальної газової сталої» та уміння розв'язувати фізичні задачі із застосуванням рівняння стану ідеального газу (рівняння Менделєєва - Клапейрона)
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ____________________________
_________________________________________________________________
Домашнє завдання _____________________________
Структура і основний зміст уроку
І. Перевірка знань, умінь, навичок:
II. Вивчення нового матеріалу:
III. Закріплення вивченого матеріалу:
______________________________________________
______________________________________________
Урок 42/6 Дата ______
Тема: Ізопроцеси.
Тип уроку: Урок вивчення нового навчального матеріалу
Мета уроку: Сформувати в учнів поняття про Ізопроцеси, записати рівняння стану для ізопроцесів, навчити учнів графічному запису залежностей між макропараметрами для ізопроцесів
Наочність, матеріальне забезпечення уроку __________________________
________________________________________________________________
Домашнє завдання _____________________________
Структура і основний зміст уроку
І. Перевірка знань, умінь, навичок:
1. Запишіть рівняння Менделєєва — Клапейрона.
2. Поясніть зміст величин, які об'єднує це рівняння.
3. Що називають ізопроцесами?
4. За яких умов рівняння Менделєєва — Клапейрона перетворюється на рівняння Клапейрона
II. Вивчення нового матеріалу:
III. Закріплення вивченого матеріалу.
Розв'язування задач з використанням графічних залежностей між макропараметрами газу
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
Урок 43/7 Дата ______
Тема: Лабораторна робота № 4 «Дослідження ізотермічного процесу».
Тип уроку: Урок поглиблення знань, формування експериментальних умінь
Мета уроку: На прикладі ізотермічного процесу сформувати в учнів навички дослідження ізопроцесів
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ____________________________
__________________________________________________________________
Домашнє завдання _________________________
Структура і основний зміст уроку
І. Підготовка учнів до виконання лабораторної роботи:
II. Виконання лабораторної роботи.
III. Закріплення набутих знань.
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
Урок 44/8 Дата ______
Тема: Зрідження газів, їх отримання і використання. Узагальнення знань про основні положення молекулярно-кінетичної теорії будови речовини та властивості газів.
Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань
Мета уроку: Повторити і узагальнити знання учнів з теми «Основні положення МКТ та властивості газів»
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ____________________________
_________________________________________________________________
Домашнє завдання __________________________
Структура і основний зміст уроку
І. Перевірка знань, умінь, навичок:
7. У чому відмінність теплового руху від механічного?
II. Вивчення нового матеріалу:
III. Розв'язування розрахункових задач.
За якої температури тиск азоту, маса якого 1 г і об'єм 831 л, становитиме 1 кПа?
IV. Самостійне розв'язування задач з теми «Основи МКТ»
______________________________________________
______________________________________________
Урок 45/9 Дата ______
Тема: Оцінювання знань з теми «Основні положення молекулярно-кінетичної теорії будови речовини та властивості газів».
Тип уроку: Урок контролю знань
Мета уроку: Виявити знання учнів з теми «Основи МКТ»
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ____________________________
__________________________________________________________________
Домашнє завдання ___________________________
Структура і основний зміст уроку
Проведення тематичної контрольної роботи
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
Урок 46/10 Дата ______
Тема: Пароутворення і конденсація. Насичена і ненасичена пара.
Тип уроку: Урок вивчення нового навчального масеріалу
Мета уроку: Актуалізувати поняття пароутворення, конденсація, кипіння з курсу фізики 8 класу, пояснити процеси з точки зору МКТ, сформувати поняття насиченої і ненасиченої пари, акцентувати увагу учнів на ролі і практичній значимості води і водяної пари в процесах зародження живих організмів та забезпечення умов їх існування
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ____________________________
__________________________________________________________________
Домашнє завдання _____________________________
Структура і основний зміст уроку
I. Аналіз контрольної роботи.
II. Актуалізація опорних знань: актуалізація знань про пароутворення і
конденсацію.
III. Вивчення нового матеріалу:
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Чи можуть випаровуватися тверді тіла? Як називають це явище?
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
Урок 47/11 Дата ______
Тема: Вологість повітря. Точка роси. Методи вимірювання вологості повітря.
Тип уроку: Комбінований урок
Мета уроку: Увести поняття про характеристики вологості повітря та способи її вимірювання
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ____________________________
__________________________________________________________________
Домашнє завдання ______________________________
Структура і основний зміст уроку
І. Перевірка знань, умінь, навичок:
II. Вивчення нового матеріалу:
III. Закріплення вивченого матеріалу:
Урок 48/12 Дата ______
Тема: Лабораторна робота № 5. «Вимірювання відносної вологості повітря».
Тип уроку: Урок удосконалення знань, формування експериментальних умінь
Мета уроку: Навчити учнів експериментальне вимірювати вологість повітря
Наочність, матеріальне забезпечення уроку: Психрометри, склянки з водою, піпетки, психрометричні таблиці
Домашнє завдання ____________________
Структура і основний зміст уроку
І. Перевірка знань, умінь, навичок:
II. Підготовка учнів до виконання лабораторної роботи:
IV. Закріплення набутих павичок.
Виконання самостійної роботи з розв'язування задач на визначення вологості повітря
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
Урок 49/13 Дата ______
Тема: Властивості рідин. Поверхневий натяг рідини.
Тип уроку: Комбінований урок
Мета уроку: Експериментальне довести існування поверхневого натягу рідин. Сформувати в учнів поняття «поверхневий натяг», «сила поверхневого натягу», «коефіцієнт поверхневого натягу». Пояснити явище поверхневого натягу рідин з точки зору МКТ. Розвивати уміння розв'язувати фізичні задачі на поверхневий натяг
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ____________________________
__________________________________________________________________
Домашнє завдання ____________________________
Структура і основний зміст уроку
І. Перевірка знань, умінь, навичок:
II. Вивчення нового матеріалу:
III. Закріплення вивченого матеріалу.
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
Урок 50/14 Дата ______
Тема: Змочування. Капілярні явища.
Тип уроку: Комбінований урок
Мета уроку: Сформувати в учнів поняття «змочування», «капіляр», «меніск». Пояснити явища змочування і капілярності на основі МКТ. Навести приклади використання явищ змочування і капілярності в техніці, будівництві, сільському господарстві. Розвивати уміння розв'язування фізичних задач на капілярні явища
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ____________________________
__________________________________________________________________
Домашнє завдання ___________________________
Структура і основний зміст уроку
І. Перевірка знань, умінь, навичок:
II. Вивчення нового матеріалу:
III. Закріплення вивченого матеріалу.
4. Чи можна метал відлити в форму, якщо вона даним розплавленим металом не змочується?
5. Чому фундамент цегляних будинків покривають гарячим бутом або вкривають руберойдом?
6. Який матеріал використовують в масляному фільтрі двигуна автомобіля?
Урок 51/15 Дата ______
Тема: Будова і властивості твердих тіл. Кристалічні й аморфні тіла. Рідкі кристали та їх властивості.
Тип уроку: Комбінований урок
Мета уроку: Розширити і поглибити знання про фізичні властивості кристалічних і аморфних тіл та рідких кристалів. Пояснити їх фізичні властивості з точки зору МКТ будови речовини.
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ____________________________
__________________________________________________________________
Домашнє завдання ________________________
Структура і основний зміст уроку
І. Перевірка знань, умінь, навичок:
II. Актуалізація опорних знань:
III. Вивчення нового матеріалу:
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
6. Наведіть приклади застосування фізичних властивостей рідких кристалів
у техніці, медицині, побуті
Урок 52/16 Дата ______
Тема: Полімери: їх властивості і застосування.
Тип уроку: Комбінований урок
Мета уроку: Сформувати в учнів знання про полімери, їх молекулярну будову та фізичні властивості
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ____________________________
__________________________________________________________________
Домашнє завдання ________________________
Структура і основний зміст уроку
І. Перевірка знань, умінь, навичок:
4. Чим відрізняються механічні властивості кристалічних і аморфних тіл?
5. Які властивості рідких кристалів використовуються в науці і техніці?
II. Вивчення нового матеріалу:
5. Створення матеріалів з наперед заданими механічними, магнітними,
електричними властивостями.
III. Закріплення вивченого матеріалу.
______________________________________________
______________________________________________
Урок 53/17 Дата ______
Тема: Узагальнення знань з теми «Властивості газів, рідин, твердих тіл». Розв'язування задач.
Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань
Мета уроку: Повторити й узагальнити знання з теми «Властивості газів, рідин, твердих тіл»
Наочність, матеріальне забезпечення уроку _____________________________
___________________________________________________________________
Домашнє завдання _________________________
Структура і основний зміст уроку
І. Повторення ключових питань теми в процесі розв'язування якісних задач:
II. Виконання експериментальних завдань:
III. Розв'язування розрахункових задач:
Для осушення повітря, яке знаходиться в балоні місткістю 10 л, до балона
ввели шматок хлориду кальцію, що увібрав 0,13 г води. Якою була відносна
вологість повітря в балоні, якщо його температура становить 20 °С?
_____________________________________________
_____________________________________________
Урок 51/15 Дата ______
Тема: Оцінювання знань з теми «Властивості газів, рідин, твердих тіл».
Тип уроку: Урок контролю знань
Мета уроку: Виявити знання учнів з теми «Властивості газів, рідин, твердих тіл»
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ___________________________
__________________________________________________________________
Домашнє завдання _________________________
Структура і основний зміст уроку
Проведення тематичної контрольної роботи
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
Основи термодинаміки (6 год)
Урок 55/1 Дата ______
Тема: Теплові явища. Статистичний і термодинамічний підходи до пояснення теплових явищ.
Тип уроку: Урок вивчення нового навчального матеріалу
Мета уроку: Узагальнити уявлення учнів про статистичний і термодинамічний підходи до пояснення теплових явищ. Розвивати уміння пояснення теплових явищ
Наочність, матеріальне забезпечення уроку _____________________________
___________________________________________________________________
Домашнє завдання ________________________
Структура і основний зміст уроку
I. Аналіз результатів тематичної контрольної роботи.
II. Актуалізація опорних знань:
III. Вивчення нового матеріалу:
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
Урок 56/2 Дата ______
Тема: Внутрішня енергія тіл. Два способи зміни внутрішньої енергії тіла.
Тип уроку: Комбінований урок
Мета уроку: Дати молекулярно-кінетичне трактування поняття внутрішньої енергії. Поглибити знання учнів про способи зміни внутрішньої енергії та показати, що кількість теплоти і робота — міри зміни внутрішньої енергії.
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ___________________________
_________________________________________________________________
Домашнє завдання ________________________
Структура і основний зміст уроку
І. Перевірка знань, умінь, навичок:
II. Актуалізація опорних знань:
III. Вивчення нового матеріалу:
Внутрішня енергія ідеального газу.
IV. Закріплення вивченого матеріалу:
4. Чому нагрівається ріжучий інструмент при обробці деталі на станку?
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
Урок 57/3 Дата ______
Тема: Робота термодинамічного процесу.
Тип уроку: Комбінований урок
Мета уроку: Сформувати в учнів поняття про термодинамічну рівновагу, процеси в термодинаміці з енергетичних позицій. Розширити знання учнів про тепловий стан тіл
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ____________________________
__________________________________________________________________
Домашнє завдання _______________________
Структура і основний зміст уроку
І. Перевірка знань, умінь, навичок:
1. За допомогою якого найпростішого пристрою можна перетворювати
енергію хаотичного руху молекул на механічну енергію?
II. Вивчення нового матеріалу:
III. Закріплення вивченого матеріалу.
______________________________________________
______________________________________________
Урок 58/4 Дата ______
Тема: Перший закон термодинаміки.
Тип уроку: Комбінований урок
Мета уроку: Установити зв'язок між зміною внутрішньої енергії системи, роботою і кількістю теплоти, переданою системі. Розглянути застосування першого закону термодинаміки для пояснення ізопроцесів
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ____________________________
__________________________________________________________________
Домашнє завдання ________________________
Структура і основний зміст уроку
І. Перевірка знань, умінь, навичок:
II. Актуалізація опорних знань:
III. Вивчення нового матеріалу:
1. Закон збереження і перетворення енергії.
___________________________________________
____________________________________________
Урок 59/5 Дата ______
Тема: Теплові машини. Холодильна машина.
Тип уроку: Урок вивчення нового навчального матеріалу
Мета уроку: Сформувати в учнів знання про принцип дії теплових двигунів, холодильну машину, уміння аналізувати цикл двигуна внутрішнього згоряння. Розширити уявлення учнів про напрямки їх застосування.
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ____________________________
__________________________________________________________________
Домашнє завдання ____________________
Структура і основний зміст уроку
І. Перевірка знань, умінь, навичок:
II. Вивчення нового матеріалу:
III. Закріплення вивченого матеріалу.
5. Спекотного дня господиня вирішила залишити дверцята увімкнутого
холодильника відчиненими, щоб він охолодив повітря на кухні. Чи дійсно
в кімнаті стане прохолодніше?
Урок 60/6 Дата ______
Тема: Тематичне оцінювання «Основи термодинаміки».
Тип уроку: Урок контролю знань
Мета уроку: Оцінити знання, вміння й навички учнів з теми
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ____________________________
__________________________________________________________________
Домашнє завдання __________________________
Структура і основний зміст уроку
_______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
Урок 61/1 – 65/5 Дата ______
Тема: Практична робота
Тип уроку: Урок поглиблення знань, формування експериментальних умінь
Мета уроку: ___________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
Наочність, матеріальне забезпечення уроку _________________________
_______________________________________________________________
Домашнє завдання ______________________
Структура і основний зміст уроку
І. Підготовка учнів до виконання практичної роботи:
II. Виконання практичної роботи.
III. Підбиття підсумків виконання практичної роботи:
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
Узагальнююче заняття
Урок 66/1 Дата ______
Тема: Сучасні по гляди на простір і час. Взаємозв'язок класичної та релятивістської механіки.
Тип уроку: Урок вивчення нового навчального матеріалу
Мета уроку: На підставі узагальнення знань учнів про простір і час учень розуміє взаємозв'язок між класичною та релятивістською механікою, усвідомлює
межі застосування законів класичної механіки
Наочність, матеріальне забезпечення уроку ____________________________
__________________________________________________________________
Домашнє завдання _________________________________
Структура і основний зміст уроку
1. Хибність гіпотези існування ефіру.
2. Ефірний вітер — за і проти.
3. Перетворення Галілея.
4. Постулати теорії відносності.
5. Новий погляд на простір і час.
6. Світ Мінковського
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________